Ökningen av VR-användare på Steam har börjat stanna av

Permalänk
Melding Plague

Ökningen av VR-användare på Steam har börjat stanna av

Statistik från Steam visar att tillväxten för VR-headset inte hållit i sig. Ökningen de senaste månaderna har blivit allt mindre och för HTC Vive har den under augusti avstannat helt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är nytt och dyrt. Klart att majoriteten väntar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Inte överraskande med tanke på bl.a. priset på VR-headset!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ja, dels behöver priset gå ner markant och det behöver komma AAA-titlar i mängder. Då kommer det ta fart riktigt ordentligt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Det börjar röra på sig så fort nya HMD's kommer ut på marknaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror att VR floppar lika hårt som 3D.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Jag tror att VR floppar lika hårt som 3D.

Jag tror att VR kommer fortsätta leva hos de som spelar simulatorer av olika slag - bil, rymd osv. För 'vanligt' spelande tror jag faktiskt inte det kommer bli jättestort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Väntat, den mesta hypen lär ha avtagit, mer eller mindre inget har hänt med priserna och de bra och stora/AAA- spelen finns heller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja nu är väl alla förbokade exemplar utskickade, så då är det väl klart att det lugnar ner sig.

För att nästa kaka av massan ska börja ge sig in i leken så behövs det dock lite riktiga spel. AAA-titlar lär dröja ett bra tag till tyvärr iom naturlig utvecklingstid. Det är väl först nästa år som tex Bethesda börjar släppa sina VR-satsningar.

I vilket fall så tycker jag att det har varit en väldigt bra start på det hela. Jag och många av mina polare/bekanta äger VR redan och har fortfarande kul med det som finns att lira. Det påminner mig lite om när tex alla köpte xbox360 på release-dagen, men det fanns bara ett fåtal release-titlar att roa sig med under det första året, varav hälften var inte tilltalande alls. Men det kommer

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har tänkt länge att köpa men finns inga "killer" spel än och första versionen av något är oftast "meh" så blir nog att köpa nästa version istället.

Permalänk
Medlem

Hade de funnits riktigt bra spel så hade jag inte tvekat.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Sjukt ointressant för min del men alla är vi olika

Permalänk
Skrivet av wixia:

Jag tror att VR floppar lika hårt som 3D.

Jag har också en aning om att det kommer bli så. Eller som @clintbeastwood säger att det kommer användas inom vissa typer av spel för de som är intresserade av det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Jag tror att VR floppar lika hårt som 3D.

Haha precis vad jag tänkte

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Jag tror pris och spel/program utbud påverkar stort. Dagen sladd inte behövs så lär det också förbättra stort, men det lär vara några år bort.

Sen att dessa produkter så långt jag sett alla stjäl data om dig, vilka applikationer du har installerade osv gör också än så länge produkterna mindre intressanta. Det tycks dock som en mindre del personer som påverkas av det. Tyvärr på vårat forum här låter det som att det inte är så många som bryr sig om personlig integritet och vänder sig emot att skänka bort information gratis till storföretagen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Jag tror att VR floppar lika hårt som 3D.

Tror faktiskt inte det. Av en anledning:

Porr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Tror faktiskt inte det. Av en anledning:

Porr.

och att lighthouse tekniken är öppen för andra tillverkare att skapa "human interface devices"....
De e bara kreativiteten som sätter gränserna.

Permalänk
Avstängd

när en skärm kostar 6-15k om man vill ha något bra så tycker jag inte 9 lök för ett VR headset är så fruktansvärt farligt. Det är riktigt coolt och jag kommer aldrig spela bilspel utan min vive igen dock lite segt med riktigt bra spel. Väntar på budget cuts, av demot att dömma blir det grymt.

Är ju lite moment 22 också, ingen vill utveckla ett dyrt spel för VR som bara 0,2% kan använda och folk vill inte köpa VR headset innan det finns riktigt bra långa spel (finns redan riktigt bra korta spel)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wixia:

Jag tror att VR floppar lika hårt som 3D.

Håller inte alls med. 3d har ju funnits hur länge som helst men aldrig slagit igenom då man fortfarande befinner sig som åskådare i en 2d värld och endast ser vissa element i 3d. Dessutom har det alltid flimmrat och varit smått obehagligt att använda.

Med VR däremot så har ju framför allt skjutspel och många andra spel en enorm potential att sätta in folk mitt inne i den virituella världen! Det här kräver ju såklart enormt mycket mer av programutvecklarna och dessutom känns teknologin lite omogen ännu.

Men så fort vi får riktigt bra 4k+ headset till någon tusenlapp (2-3 år?) och ordentliga spel och handkontroller som är anpassade för spelen så lär ju få vilja fortsätta att spela t.ex counterstrike eller battlefield med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Får dåliga titlar, alldeles för dyrt att köpa in.
Det är ju inte bara själva VR headsetet som behövs, man måste även ha en rejäl speldator som kan driva det också.

Men 9-10k för headsetet och sen lika mycket till på ett grafikkort som kan klara av det, nej, det är alldeles för mycket pengar för de allra flesta personer.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Håller inte alls med. 3d har ju funnits hur länge som helst men aldrig slagit igenom då man fortfarande befinner sig som åskådare i en 2d värld och endast ser vissa element i 3d. Dessutom har det alltid flimmrat och varit smått obehagligt att använda.

Med VR däremot så har ju framför allt skjutspel och många andra spel en enorm potential att sätta in folk mitt inne i den virituella världen! Det här kräver ju såklart enormt mycket mer av programutvecklarna och dessutom känns teknologin lite omogen ännu.

Men så fort vi får riktigt bra 4k+ headset till någon tusenlapp (2-3 år?) och ordentliga spel och handkontroller som är anpassade för spelen så lär ju få vilja fortsätta att spela t.ex counterstrike eller battlefield med mus och tangentbord.

4k / öga för nån tusenlapp och mainstream med datorer som kan driva det i 90Hz? Det var något optimistiskt. Men jag håller med, behöver komma upp en bra bit i upplösning, samt rejält i komfort för att det ska bli intressant.

Att du påstår att ingen skulle vilja spela counterstrike eller battlefield med mus+tb får mig iofs att tro att du inte testat ett traditionellt FPS i VR dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Sjukt ointressant för min del men alla är vi olika

Har nu haft en Vive i c:a 4 månader. Jag är förmodligen "förstörd" för all framtid. Att gå tillbaka och spela vanliga spel i 2D på min 40" 4K skärm är helt otänkbart, men alla är vi olika

Permalänk
Medlem

En rad anledningar till denna dalande fluga:

1) Priset för vad det kostar att köpa både ett att HTC eller Oculus VR set, samt att ha en dator som klarar av det, är alldeles för hög och det blir bara något för de inbitna entusiasterna. Därför blir PS4 varianten intressant, då den tar ner det på betydligt lägre prisnivåer totalt.
Sen beror det ju även på hur upplevelsen blir på PS4 så klart.

2) När man ser artikelbilden på Jonas så påminns man dock om vilken nischad produkt det fortfarande är.
Bortsett prishindret så tror jag aldrig VR blir något för var man, innan det blir något som kan upplevas mer eller mindre utan otympliga redskap som krav. Vem klarar att sitta en hel kväll och spela med ett sådant åbäke på skallen. Den skulle snabbt bli en dammsamlare här hemma i varje fall.
Dessutom så är frågan om illamående fortfarande inte helt löst för alla, vad jag vet.

3) Spelen! Det finns inga "riktiga" spel att sälja VR headseten med. Tech demos och simulatorer i all ära, men om VR ska få ordentlig fart så behövs anledningen till att man ska vilja försvinna in i en VR värld.

Så ett rimligt pris, en teknik som är på användarens sida ur ett långsiktigt perspektiv, samt VR spel som verkligen gör skäl för namnet är ett antal anledningar till varför jag tror det fortfarande kommer att dröja ett bra tag till innnan (om) VR blir en sak i var mans hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Jag tror att VR floppar lika hårt som 3D.

Jag har sagt en annan gång att det bara kommer bli en innegrej som sedan försvinner igen. Jag själv har aldrig varit intresserad

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Som många andra ovan... spelen... var?

Jag har pengarna redo.
Jag har rum, nästan redo (behövs flyttas ut lite saker och ev vaddera väggarna bara).

Men jag vill inte göra klivet om jag inte ser en framtid med det. För som det är idag är det mest bus o trams, eller halvfärdiga spel verkar det som. Troligen tar jag klivet vid årsskiftet när det är kallt, jävligt och blåsigt ute... men så länge jag kan vara ute och köra sommarbil, njuta av vädret så får VR vänta (om den inte kan leverera något spel jag inte kan vänta på dvs).

Permalänk
Medlem

VR är inte moget än för marknaden, främst priserna samt att det inte finns många spel som stödjer VR. Är rätt uppenbart att försäljningen inte går så bra då.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv

Ja när det bara finns en massa sketna tech demos och att man på köpet får spykramper efter en viss tid av det så kanske det inte är så konstigt. Lägg till att det är dessutom är alldeles för dyrt för gemene man. VR är lika imponerande som Kinect till Xbox det vill säga inget alls.

Riktig VR blir nog en realitet om tio år då alla dessa barnsjukdomar har försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Jag tror att VR floppar lika hårt som 3D.

Du har uppenberligen inte hängt med i VR svängarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

10k exkl. en gaming PC är en saftig prislapp för de flesta som inte har spel som huvudintresse.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Ja när det bara finns en massa sketna tech VR demos och att man på köpet får spyor av det så kanske det inte är så konstigt. Lägg till att det är dessutom är alldeles för dyrt för gemene man. VR är lika imponerande som Kinect till Xbox det vill säga inget alls.

Riktig VR blir nog en realitet om tio år då alla dessa barnsjukdomar har försvunnit.

*Bort*, VR är definitivt inte som kinect, VR är här för att stanna. Men självklart stannar köper på steam av lite när alla stora spelföretag förtfarande har sina spel under utveckling.

VR är INTE en flopp.

Tvättat bort lite ovårdat språk /Najk
Visa signatur