Nintendo NX överger optisk media till förmån för kassetter

Permalänk
Melding Plague

Nintendo NX överger optisk media till förmån för kassetter

En ny rapport stärker tidigare uppgifter om att Nintendo går över till kassetter för kommande NX. Kortare laddningstider och lättare produktion är några av fördelarna som anges.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns lite felaktigt att kalla detta kasetter när det i själva verket är vanlig flashbaserad lagring, dvs det vi använder i minneskort (och även ssd enheter).

Snarare rör det sig om minneskort med en annan formfaktor för att inte kunna använda sig av vanliga sd-kort eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte särskilt relevant längre att det är "svårare att kopiera" när allt konsolpiratande nuförtiden består av sideloading via annan media.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Kan se det framför mig, 899kr per spel igen.

Permalänk
Medlem

Nu när minneskorten faktiskt har stort lagringsutrymme kan det gå.
Men det sägs att en orsak till den dåliga försäljningen av N64 var p.g.a. kassetterna då RPG-utvecklarna (t.ex. Square Enix med Final Fantasy) övergav konsolen för PS1 eftersom CD hade så mycket större utrymme. GC hade väl mindre utrymme än PS2 vilket inte lockade tillbaka någon.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv

Grymt! ++++ hata skivor som blir repiga

Dessutom är de långsamma och låter en hel del, samt måste spinnas upp innan de är läsbara. Ännu bättre om kasetterna är skrivbara så att man kan lagra speldata i dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kan se det framför mig, 899kr per spel igen.

Det tror jag knappast. De kommer säkert upphandla flashlagring sjukt billigt från en OEM, och anpassa efter spelets storlek.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Det har varit prat på detta länge och tankarna förs tillbaka famicom (Jap Nes) Diskdrive. Där tanken var att man skulle kunna köpa ett spel på en kassett, när man ville ha en nytt spel kunde man kopiera över detta. Och det skulle då finnas maskiner som gjorde detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Family_Computer_Disk_System

Samma sak skulle de kunna göra igen även om det floppade förra gången.. Men de blir nog enbart engångskassatter då de ej vill göra som samma misstag 2 gånger.

Annars är ju nerladdning det stora för de allra flesta, men det finns folk i världen som har dåligt bredband. Så jag tror knappast marknaden för fysisk media speciellt för yngre personer ej är liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kan se det framför mig, 899kr per spel igen.

I så fall spikar dom sin egen grav snabbt.
Förhoppningsvis lägger dom sig runt 5-600 vid lansering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra bara priset inte stiger på spelen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

HÄRLIGT! Ska konsoler ha någon media så är det kasetter! optisk media överhuvudtaget är så jävla 2006.

"Vi kanske ska köra optisk media till vår nästa nya fräscha konsol?"

"2006 ringde och ville ha sina skivor tillbaks!!"

XD

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då kan man få en zelda på guld kasett igen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

"mekaniska delar bör även vara bättre lämpad _en_ bärbar spelkonsol."

Den meningen ser lite udda ut @Epic

F.ö tycker jag att "kassetter" inte verkar som en dum idé, Det är ju i princip flashkort dom snackar om vilket hade funkat utmärkt i en konsoll!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Laddningstider kan säkerligen optimeras en del genom att frångå optisk media, men det är stor skillnad på modern flash-lagring och de kassetter som användes förr i tiden. Dessa var ROM-chip som kopplades direkt på CPUns databuss. DVS ingen laddningstid. Det är inte möjligt med modern teknik, så spelen kommer fortfarande behöva laddas in i RAM-minnet på konsollen som om de lästes från skiva/hårddisk eller vad som helst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kan se det framför mig, 899kr per spel igen.

Kan inte förstå hur du fick 3st "bra inlägg". 32GB flashminne kostar 8kr att tillverka från fabrik. Att minnesbaserad lagringslösning skulle resultera i högre spelpris känns högst osannolikt.

Personligen välkomnar initiativet med öppna armar. Det känns som den enda vettiga vägen i dessa moderna dagar. Att skippa mekanisk hårddisk, blu-ray (+blu-ray licens) reducerar kraftigt tillverkningskostnaden på konsolen. För oss spelare innebär rimligare initiala priser för konsolen samt ett slitstarkt fysiskt media med snabba laddningstider, vad finns det inte att gilla?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Och alla vet att billigt flash kan vara sjukt långsamt

Permalänk
Medlem

Kommer pappkartongen också tillbaka mån tro?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Skrivet av BooliBoo:

Kommer pappkartongen också tillbaka mån tro?

Plast också om du har tur, typ som fodralen till GBA kassetterna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det tror jag knappast. De kommer säkert upphandla flashlagring sjukt billigt från en OEM, och anpassa efter spelets storlek.

Skrivet av _genki:

Kan inte förstå hur du fick 3st "bra inlägg". 32GB flashminne kostar 8kr att tillverka från fabrik. Att minnesbaserad lagringslösning skulle resultera i högre spelpris känns högst osannolikt.

Personligen välkomnar initiativet med öppna armar. Det känns som den enda vettiga vägen i dessa moderna dagar. Att skippa mekanisk hårddisk, blu-ray (+blu-ray licens) reducerar kraftigt tillverkningskostnaden på konsolen. För oss spelare innebär rimligare initiala priser för konsolen samt ett slitstarkt fysiskt media med snabba laddningstider, vad finns det inte att gilla?

Tror inte han menade att det skulle vara dyrare att tillverka, snarare att de möjligtvis marknadsför det på ett sätt som får folk att tro det är snabbare och bättre, därav högre pris

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att överge konsoler till förmån för spel?

Permalänk
Medlem

Flash baserad lagring för spel har aldrig försvunnit till att börja med, nintendo's handhållna enheter har alltid haft detta som ett exempel, samt du har även Vita som använder sig av detta med.

För dessa konsoler dock max up till 4GB, samt priserna på spelen är lägre än stationära så tvivlar på att minneskorten ökar kostnaderna allt för mycket.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Helt rätt enligt mig.

Just i spel vill man inte ha laddningstider etc
Av precis samma anledning så är väl merparten utav medlemmarna på detta forum både ägare och brukare utav spel på ssd diskar.

Lite samma sak, och dessutom svårare att piratkopiera.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Härligt. Bra att ryktet är bekräftat. Gillar inte heller skivor. Minns när de kom med PS och 64 hade kassetter. Alla skivor slutade ju fungera för de repades sönder och brändes av lasern. Det sitter i huvudet fortfarande. Så kassetter är verkligen rätt väg med tanke på att det blir billigare och det går snabbare. Nintendo har ju aldrig haft DVD i sina konsoler ens så inte så förvånande de går över helt. Sen kan det som skrivit vara pga det är en hybrid då skivor inte är lika optimalt i en bärbar konsol.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Kan inte förstå hur du fick 3st "bra inlägg". 32GB flashminne kostar 8kr att tillverka från fabrik. Att minnesbaserad lagringslösning skulle resultera i högre spelpris känns högst osannolikt.

Personligen välkomnar initiativet med öppna armar. Det känns som den enda vettiga vägen i dessa moderna dagar. Att skippa mekanisk hårddisk, blu-ray (+blu-ray licens) reducerar kraftigt tillverkningskostnaden på konsolen. För oss spelare innebär rimligare initiala priser för konsolen samt ett slitstarkt fysiskt media med snabba laddningstider, vad finns det inte att gilla?

Fast nu är det ju nintendo vi prata om. Företaget som få sina fanboys att köpa samma konsol/handheld med minimal ändringar/förbättringar flera gånger och liknande med deras first party spel.
Företaget som år 2016 fortfarande inte riktig verka förstå att man kan spela med månger personer samtidigt via det där internet
Skulle inte förvåna mig om dem dra upp priset, likesom Nvidia verka ju folk inte bryr sig eller gnälla men ändå köpa, bara det stå "varumärket" på utsidan så måste det ju automatiska var bra/värt det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag kan enbart se det här som bekräftat att NX ska ses mer som en uppföljare av 3DS istället, bara det bärbara har kasetter men det här bådar verkligen inte gott. Tror jag. Vi får väl se.

Permalänk
Medlem

Ja det känns ju lovande att Nintendo hänger med i den tekniska utvecklingen föe en gångs skull, att släppa en konsoll med optisk media idag känns ju nästan retro?. Vem sätter en optisk läsare i en ny dator idag om man inte har väldigt specifika saker man ska göra med den...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Härligt. Bra att ryktet är bekräftat. Gillar inte heller skivor. Minns när de kom med PS och 64 hade kassetter. Alla skivor slutade ju fungera för de repades sönder och brändes av lasern. Det sitter i huvudet fortfarande. Så kassetter är verkligen rätt väg med tanke på att det blir billigare och det går snabbare. Nintendo har ju aldrig haft DVD i sina konsoler ens så inte så förvånande de går över helt. Sen kan det som skrivit vara pga det är en hybrid då skivor inte är lika optimalt i en bärbar konsol.

Nu körde ju Nintendo i princip miniDVD på GameCube även samma visa på efterföljarna (dock fullstora), de har små skillnader för att slippa betala DVD licensen men är ändå nästan samma sak.

Sen var ju det faktiskt inget riktigt problem när Playstation 1 konsolerna var nya, när de blir äldre så kan man får vrida på potten för att öka resistansen och sänka styrkan på lasern måttligt men faktiskt ändå inte så vanligt som man kan tro, har sett fler GameCube som behövts justeras än PS1:or.

Sen att repa PS1 skivor undrar jag nog om det inte mer har med handhavandet av skivorna att göra. Av mina säkert 500st PS1 spel så är ingen repad och ingen har blivit bränd i någon av mina tre olika PS1 system.

Skrivet av andreas_dock:

Helt rätt enligt mig.

Just i spel vill man inte ha laddningstider etc
Av precis samma anledning så är väl merparten utav medlemmarna på detta forum både ägare och brukare utav spel på ssd diskar.

Lite samma sak, och dessutom svårare att piratkopiera.

Behöver inte vara så mycket svårare, inte precis som om någon fast media inte blivit knäckt och kopierad.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag kan enbart se det här som bekräftat att NX ska ses mer som en uppföljare av 3DS istället, bara det bärbara har kasetter men det här bådar verkligen inte gott. Tror jag. Vi får väl se.

Det borde inte vara så. Nintendo pensionerar Wii U vid lanseringen av NX och lovar samtidigt utveckling, support och tillverkning av 3DS till 2018.

Permalänk
Medlem

Jag gillade de gamla Cartridgen förr i tiden som till NES, SNES, N64 och GameBoy (inkl Color och Advance).
Samt även Sega körde det på sin Master System och Mega Drive/Genesis samt sin portable Game Gear.

Förutom att bara innehålla ROM för spelen så tillkom en del extra funktioner.
Den vanligaste extra funktionen var att kunna lagra sina spel på kassetten. Första Zelda spelet till NES var så vitt jag vet det första spelet att ha denna funktionen. Var generellt ovanligt att ha denna funktion på NES, men Zelda och en del titlar efter det har det. Var vanligt på SNES och senare konsoler.

Men det gjordes en del andra saker med Cartridge också. Det fanns SNES spel med Super FX chip, bl.a. Starfox och Stunt Race FX. FX chippet var i princip en 3D accelerator, ett "grafikkort" inbyggt i kassetten.
Super Gameboy, i princip ett Game Boy i en SNES kassett, där spelen spelas på TV med SNES kontrollen, hade några extra funktioner jämfört med att spela spelet på en Game Boy.
Space Invaders på Gameboy hade faktiskt både en Gameboy och en SNES version av spelet lagrat på cartridgen.
Så om man kör spelet genom Super Gameboy så kan man välja att spela antingen Gameboy version eller en riktig 16 bitars Super Nintendo version.

Sega körde en del specialare också.
De gjorde en Sega Virtua Processor, som var något liknande som Super FX chippet på SNES, användes i spelet Virtua Racing.
Sonic & Knuckles, det gick att sätta i spelet i Mega Driven och sen sätta in Sonic 2 i Sonic & Knuckles cartdrigen för att spela Sonic 2 med Knuckles.

32X ett tillbehör som gjorde att Megadriven blev betydligt kraftfullare, men det var tvunget att vara speciella 32X spel. Själva spelen i sig behövde inga specialchip, men den extra 32X enheten fick köpas separat.
Man satte in 32X i Mega Drive cartridgeporten och sen, utöver separat strömförsörjning fick man även ha en extra sladd mellan Mega Drive och 32X. Lite grann liknande 3Dfx Voodoo och Voodoo2 på PC på sent 90-tal.

Jag vet Cartridge var dyrt och även om SNES rymmer mer än NES och N64 mer än SNES så hängde de inte med optisk media som CD och DVD när det kom till att ha mycket lagring.

Men om man var en konsol/dator/spel nörd på 90-talet så var såna här saker coolt!!
Sen att det kanske inte var mest priseffektiva modellen... men det var coolt!

Lite grann som SSD mot HDD idag. SSD är fortfarande dyrare per GB, men ändå är det många som fördrar det framför HDD.
Skillnaden var att med specialchip i kassetterna och sånt så blev de spelen dyrare per spel. Medan en SSD kan användas för flera spel/program/annat.

Att ha Solid State lagring redan på 80 talet, även om det inte var en Disk så sett var också coolt. "Lite" före SSD började bli vanligt på PC.