Fakturastrul och kronofogden efter order på Greattech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Ok, jovisst om jag köper något från Ebay, Amazon, AliExpress så måste man då betala direkt men jag köper aldrig något för mer än 1000kr.

Köper jag en dyrare vara så spelar det ingen roll om den som saluför en pryl har ett gott rykte som "seriös".
Sen tillkommer då frakthanteringen som kan skada det man beställt.

Så numera kollar jag alltid efter Klarna-loggan om jag ska köpa något dyrare, finns inte den så får det vara. (sen har jag då gjort ett antal köp via Klarna så att man slipper kreditprövning.

Sen finns det då "nissar" som klagar på just Klarna och det är då med all sannolikhet de som inte har koll på sin maillåda eller vilket datum det är....

Jag har absolut inget emot klarna eller andra fakturaföretag. Jag är dock osäker på hur bra konsumentskyddet är. Vad händer om företaget går i konkurs och Klarna redan har skickat vidare fakturapengarna innan du har fått varan? Kommer du slippa att betala fakturan då? Kommer de stå på din sida eller på företagets som faktiskt köper deras tjänst? Lika så, för att göra ett inlägg i debatten, så hade ett kortköp aldrig kunnat sluta med ett brev från kronofogden. TS ringer dessutom till Svea och de kan inget göra än att hänvisa till kronofogden. Faktura låter tryggt... betala efter att du har fått varan. Men vad händer egentligen vid en tvist, utebliven leverans, konkurs mm? Jag är inte helt trygg med att fakturaköp är det bästa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pege75:

Jag har absolut inget emot klarna eller andra fakturaföretag. Jag är dock osäker på hur bra konsumentskyddet är. Vad händer om företaget går i konkurs och Klarna redan har skickat vidare fakturapengarna innan du har fått varan? Kommer du slippa att betala fakturan då? Kommer de stå på din sida eller på företagets som faktiskt köper deras tjänst? Lika så, för att göra ett inlägg i debatten, så hade ett kortköp aldrig kunnat sluta med ett brev från kronofogden. TS ringer dessutom till Svea och de kan inget göra än att hänvisa till kronofogden. Faktura låter tryggt... betala efter att du har fått varan. Men vad händer egentligen vid en tvist, utebliven leverans, konkurs mm? Jag är inte helt trygg med att fakturaköp är det bästa.

Faktura i sig är inget fel, problemet är att många företag som erbjuder det blandar in ett kreditbolag som i bästa fall bara driver upp kostnaden (men är seriösa) men de flesta kreditbolagen verkar lägga sig precis på gränsen till vad som är lagligt och där försöker de roffa åt sig så mycket pengar som möjligt genom att skapa strul och hoppas på att matta ut de som ska betala.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

Nej de måste inte göra det, det har jag redan påpekat. #16329889

Ja du har fel. "Privata aktiebolag ska ha en styrelse med en eller flera ledamöter. Om styrelsen består av en eller två ledamöter ska det finnas minst en suppleant."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiebolag

Nej, nu lägger du fokus på fel ställe i lagtexten. Där står:

Ett aktiebolag skall ha en styrelse med en eller flera ledamöter.

Jag vet inte om det kan vara tydligare. Styrelsen kan bestå av en person, en ledamot. Eller flera ledamöter. That's it.
En suppleant är inte ordinarie ledamot men ersätter den ordinarie ledamoten vid dennes frånvaro.

Skrivet av anon224490:

Nämn gärna ett (1) exempel till varför man skänker bort ett företag, tack.

Generationsskifte?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seriously:

Nej, nu lägger du fokus på fel ställe i lagtexten. Där står:

Ett aktiebolag skall ha en styrelse med en eller flera ledamöter.

Jag vet inte om det kan vara tydligare. Styrelsen kan bestå av en person, en ledamot. Eller flera ledamöter. That's it.
En suppleant är inte ordinarie ledamot men ersätter den ordinarie ledamoten vid dennes frånvaro.

Generationsskifte?

Du skrev "Därför att ett aktiebolag måste ha en styrelse, det är ett lagkrav. Och ja, den kan bestå av en person.".
En styrelse består inte endast av ledamöter, vilket du verkar tro. Till en styrelse räknas även ordförande och suppleant. Du kan gärna länka mig valfritt AB från allabolag.se som har en (1st) styrelsemedlem. *väntar här med spänning*.

Nu behöver vi inte spekulera längre, eftersom "-GT" skrivit i sitt senaste inlägg att dom inte har "skänkt" något. Dom har med andra ord sålt det. Och fick VD:n på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

En styrelse består inte endast av ledamöter, vilket du verkar tro. Till en styrelse räknas även ordförande och suppleant.

En styrelse består av ordinarie ledamöter och suppleanter, där de senare ersätter ordinarie ledamöter vid frånvaro. Ordförande räknas som en ledamot. Minimikravet för en styrelse är alltså minst en ordinarie ledamot och därutöver skall det finnas minst en suppleant om det är färre än tre ordinarie ledamöter. Huruvida styrelsen därmed består av 1 eller 1+1 personer blir mest en semantisk fråga, då det i båda fallen rör sig om en ordinarie ledamot.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ointressant hur många styrelsemedlemmar det skall vara und so weithe. Det intressanta med den här tråden är TS umbäranden och GT´s förmåga att dyka upp i sådana här trådar gång efter annan.

Förövrigt så torde GT be TS om ursäkt på ett ordentligt sätt och inte sitta och skylla på att det är fel de inte kan påverka. Allt GT i stort sett gjort i den här tråden är att skylla på andra och på omständigheter utom deras kontroll. Att man som köpare ska hamna i ett ärende hos KFM är fan i mig inget annat än ren skandal. Jag tror de mesta människor som hade fått en felaktig faktura eller flera hade litat på ett företag om de säger att du kan bortse från fakturan och att de fixar det internt.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

Du skrev "Därför att ett aktiebolag måste ha en styrelse, det är ett lagkrav. Och ja, den kan bestå av en person.".
En styrelse består inte endast av ledamöter, vilket du verkar tro. Till en styrelse räknas även ordförande och suppleant. Du kan gärna länka mig valfritt AB från allabolag.se som har en (1st) styrelsemedlem. *väntar här med spänning*.

Nu behöver vi inte spekulera längre, eftersom "-GT" skrivit i sitt senaste inlägg att dom inte har "skänkt" något. Dom har med andra ord sålt det. Och fick VD:n på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Synnerligen oviktig diskussion, men nåväl

I propositionen till 1975 års ABL diskuterades styrelsens storlek i korthet. Enligt förslaget skulle styrelsen i ett aktiebolag bestå av tre personer, förutom i mindre bolag där styrelsen kunde bestå av en eller två personer (ledamöter). Om nu styrelsen bestod av enbart en eller två personer, skulle det visserligen finnas en ersättare utsedd som vid behov kunde ta ordinarie ledamots plats (en suppleant). Att det fanns en suppleant utsedd innebar dock inte att styrelsen plötsligt bestod av ytterligare en person. Först när suppleanten ersatte ordinarie ledamot var denne del av styrelsen, citat "När suppleanten tjänstgör i styrelsen är han i alla avseenden likställd med ordinarie ledamot".

I praktiken menar jag att styrelsen i ett enmansbolag består av en enda person. Tant Agda är utsedd styrelsesuppleant, hon är inte del av styrelsen förrän hon ersätter ordinarie ledamot.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Faktura i sig är inget fel, problemet är att många företag som erbjuder det blandar in ett kreditbolag som i bästa fall bara driver upp kostnaden (men är seriösa) men de flesta kreditbolagen verkar lägga sig precis på gränsen till vad som är lagligt och där försöker de roffa åt sig så mycket pengar som möjligt genom att skapa strul och hoppas på att matta ut de som ska betala.

Jo, en viktig ingrediens i affärsiden måste vara att man har kunder som inte betalar i tid och får då igång en volym pengar på påminnelser samt kronofogdehantering. Jag kan tänka mig att den här volymen kapital är ganska stor.

Sen som i TS fall så bilr det en volym pengar i systemet pga felaktigheter inkl icke fungerande kundtjänster, eventuellt är det också en affärside?

Själv har jag drabbats av Svea Ekonomi via ett huslarm jag abbonerar på, en märklighet är att de INTE kan erbjuda en e-faktura, samtliga av mina fasta räkningar hanterar jag via e-faktura (jag vill inte ha några autodragningar utan jag själv godkänner fakturan) eventuellt är det också en affärside?

Klarna är jag hursomhelst mycket nöjd med, har ett tiotal köp inkl lite dyrare prylar och det fungerar klockrent inkl att jag kommer ihåg förfallodatum!

(eventuellt har vi hamnat OT men det här är en viktig diskussion)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Great tech har varit uppe på tapeten flera gånger, aldrig i livet att jag köper något från dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering på tråden.

"Med anledning av ditt meddelande om bestridande som inkommit till Kronofogden vill vi meddela att sökanden har återkallat anmälan och målet är därför avskrivet från vidare handläggning."

Så nu verkar det som jag har kommit undan Kronofogden i alla fall. Men vi får se nu under kommande dagar om Greattech och SVEA Ekonomi kommit överens om rätt summa. Jag har inte än fått en officiell ursäkt från Greattech, men jag hoppas att de lär sig från erfarenheten och förbättrar deras kundbemötande organisation och kompensation. Tvisten är förhoppningsvis löst, men ingen ska behöva hamna med Kronofogden för anledningar som detta.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Så en konkurs sätter invändningsrätten enligt 29 § konsumentkreditlagen ur spel? Kan du utveckla?
/nyfiken

Jag tänkte på bankkort, som är vad de flesta använder (var lite snabb för snabb där ser jag).
Dvs en överföring från din bank utan kredit, då gäller inte konsumentkreditlagen överhuvudtaget.

Om du verkligen köper på kredit så har du ett skydd enligt nämnda paragraf.

Vid t.ex. datorbutikens konkurs så var det enorma mängder med privatpersoner som förskottsbetalat (big no no) med sina bankkort.. och de flesta av dem blev också utan både vara och pengar.

Permalänk
Medlem

Varit en del tid nu sen jag uppdaterade tråden och tyvärr är det inte helt löst ännu.

Som Greattech nämnde ska en ny faktura anlända med rätt belopp men jag har fortfarande inte fått någon faktura. Ska det vara så svårt för er @Greattech att få den utskickad så man kan lägga allt detta bakom sig? Ringde SVEA Ekonomi igen här om dagen och där bekräftas att Greattech fortfarande inte varit i kontakt angående mitt ärende, och enligt SVEA finns fortfarande ingen skuld i deras datorer sen anmälan till Kronofogden lades ner. Vet inte vad det är för fuffens Greattech pysslar med om nu helt plötsligt Greattech inte vill skicka ut en faktura. Och kom inte och klaga på att SVEA har ytterligare tekniskt fel eftersom det är var en lögn från första början.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Detta var bland det värsta jag läst.
Led med dig Freddiebox. Kan det var så att firman befarar att DU sätter krav på dom?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Greattech
Skrivet av freddiebox:

Varit en del tid nu sen jag uppdaterade tråden och tyvärr är det inte helt löst ännu.

Som Greattech nämnde ska en ny faktura anlända med rätt belopp men jag har fortfarande inte fått någon faktura. Ska det vara så svårt för er @Greattech att få den utskickad så man kan lägga allt detta bakom sig? Ringde SVEA Ekonomi igen här om dagen och där bekräftas att Greattech fortfarande inte varit i kontakt angående mitt ärende, och enligt SVEA finns fortfarande ingen skuld i deras datorer sen anmälan till Kronofogden lades ner. Vet inte vad det är för fuffens Greattech pysslar med om nu helt plötsligt Greattech inte vill skicka ut en faktura. Och kom inte och klaga på att SVEA har ytterligare tekniskt fel eftersom det är var en lögn från första början.

Hej,

Det är som vi tidigare nämnt fler än endast du som fått dubbelfaktura eller fler på grund av tekniska felet. En del har fått på sin delbetalning utan moms som man börjat betala av. För att allt ska gå rätt till stressar vi inte för att få en lösning utan att någon påverkas negativt av detta. Det handlar om stora belopp samt flertal köp där det ska ändras/matchas mot kvitton och banken. När du har fått fakturan så kan du betala den som vanligt till Sveawebpay. Du har som vi redan bekräftat idag ingen pågående faktura hos Svea, först när vi skapat en ny kommer en ny skickas ut till dig. Ingen nytta kommer när vi stressar till det. Ingen har någon faktura som kan gå vidare, alla är makulerade. Allt man behöva göra är att vänta på sin faktura just nu.

Vi har börjat åtgärda ett par stycken som fått nya fakturor och fortsätter med det steg för steg. Du kommer inom kort få din faktura.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Varit en del tid nu sen jag uppdaterade tråden och tyvärr är det inte helt löst ännu.

Som Greattech nämnde ska en ny faktura anlända med rätt belopp men jag har fortfarande inte fått någon faktura. Ska det vara så svårt för er @Greattech att få den utskickad så man kan lägga allt detta bakom sig? Ringde SVEA Ekonomi igen här om dagen och där bekräftas att Greattech fortfarande inte varit i kontakt angående mitt ärende, och enligt SVEA finns fortfarande ingen skuld i deras datorer sen anmälan till Kronofogden lades ner. Vet inte vad det är för fuffens Greattech pysslar med om nu helt plötsligt Greattech inte vill skicka ut en faktura. Och kom inte och klaga på att SVEA har ytterligare tekniskt fel eftersom det är var en lögn från första början.

Förlåt om jag frågar men har Greattech ens ringt dig någon gång under detta ärende?

Permalänk

Tråkigt att läsa men vad du än gör spara all dokumentation för eventuella problem i framtiden.
En bra sida att ha tillgång till i liknade fall är http://fattiga-riddare.se/forum/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Förlåt om jag frågar men har Greattech ens ringt dig någon gång under detta ärende?

Svar nej, det var jag som fick börja utreda ärendet själv via SVEA Ekonomi och Kronofogden.

Tror knappast Greattechs support skulle ringa upp kunderna.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Allt man behöva göra är att vänta på sin faktura just nu.

Det var just det förslaget som ni gav mig vilken resulterade i Kronofogden.
Så ni ger mig alltså samma förslag igen?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

varför får jag en moment 22 känsla just nu...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv

@Plunn Det är tur att det både finns faktura och kredit/bankkort som betalsätt. Jag föredrar kreditkortköp. Dels så får man bonus på 1% på det man handlar och är ju alltid trevligt. Många kort ger extra "perks" som förlängd garanti osv. Ta tex om du köper en flygbiljett och ditt bagage blir försenat. Då träder ofta en kortförsäkring in och du får handla de nödvändiga grejerna.

@freddiebox Om jag var du så skulle jag gå in och betala den resterande summan med kreditkort eller kontant. Din tid är ju också pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Det var just det förslaget som ni gav mig vilken resulterade i Kronofogden.
Så ni ger mig alltså samma förslag igen?

Det är väl ändå en viss skillnad nu, vilket du borde förstå själv? Förra gången hade du en fodran mot dig (de olika fakturorna) som hade behövts bestridas. Nu har du enligt uppgift inte längre någon fordran mot dig så att vänta kan inte resultera i samma problematik denna gång.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Det är väl ändå en viss skillnad nu, vilket du borde förstå själv? Förra gången hade du en fodran mot dig (de olika fakturorna) som hade behövts bestridas. Nu har du enligt uppgift inte längre någon fordran mot dig så att vänta kan inte resultera i samma problematik denna gång.

Vi får inte glömma att kunden i det här fallet är den svagare parten och därför finns KKL. Efter allt strul med köpet så tycker jag att man bör har förståelse för TS skepsis kring inväntan av ny faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

Varit en del tid nu sen jag uppdaterade tråden och tyvärr är det inte helt löst ännu.

Som Greattech nämnde ska en ny faktura anlända med rätt belopp men jag har fortfarande inte fått någon faktura. Ska det vara så svårt för er @Greattech att få den utskickad så man kan lägga allt detta bakom sig? Ringde SVEA Ekonomi igen här om dagen och där bekräftas att Greattech fortfarande inte varit i kontakt angående mitt ärende, och enligt SVEA finns fortfarande ingen skuld i deras datorer sen anmälan till Kronofogden lades ner. Vet inte vad det är för fuffens Greattech pysslar med om nu helt plötsligt Greattech inte vill skicka ut en faktura. Och kom inte och klaga på att SVEA har ytterligare tekniskt fel eftersom det är var en lögn från första början.

Det intressanta är att Greattech hela tiden hävdat och skyllt ifrån sig att felet inte ligger hos dom eller Svea utan hos en mellanhand, men dom har aldrig en enda gång i tråden nämnt namnet på den såkallade mellanhanden där alla felen ska ha ägt rum.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

I praktiken menar jag att styrelsen i ett enmansbolag består av en enda person. Tant Agda är utsedd styrelsesuppleant, hon är inte del av styrelsen förrän hon ersätter ordinarie ledamot.

Detta motsägs av det som står på Bolagsverkets sida som handlar om just styrelsen i ett AB:
"Det går att registrera en styrelse som består av en styrelseledamot och en styrelsesuppleant"

Om styrelsen består av dessa, och båda registreras hos bolagsverket, måste man väl ändå säga att suppleanten är del av styrelsen, eller?
http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/start...

Rätt ska vara riktigt...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Greattech:

Hej,

Det är som vi tidigare nämnt fler än endast du som fått dubbelfaktura eller fler på grund av tekniska felet. En del har fått på sin delbetalning utan moms som man börjat betala av. För att allt ska gå rätt till stressar vi inte för att få en lösning utan att någon påverkas negativt av detta. Det handlar om stora belopp samt flertal köp där det ska ändras/matchas mot kvitton och banken. När du har fått fakturan så kan du betala den som vanligt till Sveawebpay. Du har som vi redan bekräftat idag ingen pågående faktura hos Svea, först när vi skapat en ny kommer en ny skickas ut till dig. Ingen nytta kommer när vi stressar till det. Ingen har någon faktura som kan gå vidare, alla är makulerade. Allt man behöva göra är att vänta på sin faktura just nu.

Vi har börjat åtgärda ett par stycken som fått nya fakturor och fortsätter med det steg för steg. Du kommer inom kort få din faktura.

- GT

Men om han har hamnat vid Kronofogden är det väll rätt skarpt läge och lite ''stress'' kan vara bra?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

@Plunn Det är tur att det både finns faktura och kredit/bankkort som betalsätt. Jag föredrar kreditkortköp. Dels så får man bonus på 1% på det man handlar och är ju alltid trevligt. Många kort ger extra "perks" som förlängd garanti osv. Ta tex om du köper en flygbiljett och ditt bagage blir försenat. Då träder ofta en kortförsäkring in och du får handla de nödvändiga grejerna.

Jo nu är en flygresa något jag inte kan "syna" vid leverans så givetvist betalar jag med kreditkort.

Köper jag däremot en "pryl" så lika givetvist så väljer jag en Klarna-faktura så kan jag syna prylen innan betalning.

Det gäller ju att ha olika strategier beroende på vad man handlar!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Skulle vara ganska användbart om @Greattech också ville svara på frågan varför Greattech inte är Momsregistrerad samt F-skatt. Och hur kan det komma sig att Greattech också har anmärkningar från Kronofogden själva för skuldsaldo. Vad jag vet har ni försökt undvika svara på det. Så kan det vara lite kul att veta orsaken varför det är en mystisk Engelsk röst om dyker upp på er svarare när ni stänger telefonen vid klockan 14. Vanligtvis har företag en egen telefonsvarare.

Försöker man leta upp Greattech på internet så leds man till en 23 årig snubbe vid namn Serhat Turhan som är VD för Greattech som också är VD för ett annat bolag. Så är det också lite skumt varför Greattech inte inkluderar konkret information om bolaget på deras kvitton och orderbekräftelser. Undrar om SVEA Ekonomi ens är medvetna vad Greattech pysslar med samt deras partners.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Greattech
Skrivet av freddiebox:

Skulle vara ganska användbart om @Greattech också ville svara på frågan varför Greattech inte är Momsregistrerad samt F-skatt. Och hur kan det komma sig att Greattech också har anmärkningar från Kronofogden själva för skuldsaldo. Vad jag vet har ni försökt undvika svara på det. Så kan det vara lite kul att veta orsaken varför det är en mystisk Engelsk röst om dyker upp på er svarare när ni stänger telefonen vid klockan 14. Vanligtvis har företag en egen telefonsvarare.

Försöker man leta upp Greattech på internet så leds man till en 23 årig snubbe vid namn Serhat Turhan som är VD för Greattech som också är VD för ett annat bolag. Så är det också lite skumt varför Greattech inte inkluderar konkret information om bolaget på deras kvitton och orderbekräftelser. Undrar om SVEA Ekonomi ens är medvetna vad Greattech pysslar med samt deras partners.

Vad exakt är det vi har "undvikit"? Du har skapat en tråd på Sweclockers men ställer frågor som redan är besvarad på din egen tråd.
Växeln har öppet vardagar 11-14.00 som vi tydligt angivit på hemsidan, sedan stängs växeln. Utanför öppettider kommer det en röst på engelska som säger att kundtjänsten har stängt vilket är en färdig inspelning från leverantören. Inom våra öppettider är allt på Svenska.

Vart kan du på varken orderbekräftelsen eller kvittot läsa uppgifter som inte stämmer överens med verkligheten? Vilka uppgifter är det du saknar på kvittot?

Du har även frågat om vår leverantör/betalpartner där tekniska felet uppstod. Jag vet inte riktigt vad du ska detta till men tråden skapades för du hade hamnat hos Kronofogden vilket du fick besked samt lösning på. Har du andra frågor som vi kan besvara så har du vår support som du kan ställa dina frågor till. Du får svar på alla dina frågor som vi kan svara.

Har vi gjort fel i ett ärende så löser vi självklart alltid det. Vi har haft flertal trådar här på Sweclockers där vi vid flera tillfällen påpekat att vi inte ser en tråd om oss på Sweclockers som något negativt eller hot. Har vi gjort fel så åtgärdar vi det, har vi rätt så hjälper vi kunden så långt vi kan för att kunden ska bli nöjd. Tittar man på alla trådar så kan man läsa att vi alltid har hjälp kunden oavsett rätt/fel. Vi har aldrig och kommer inte halvera priset på produkten genom hot på Sweclockers.se. Går man tillbaka ett par år och jämför villkoren vi hade för ett par år sedan som togs upp här mot idag så kan man se hur allt blivit positivt utvecklad. Det som skrivs här på Sweclockers är aldrig hela historien om vad som pågår bakom stängda dörrar under tiden tråden är aktiv. Det är inte ovanligt med hot om att man kommer skriva på Sweclockers om vi inte ger 30% rabatt för att en order blivit en dag försenad. Mer än hälften av ärenden som dyker upp här är det supporten som hänvisat/länkat till Sweclockers. Att hota med Sweclockers har idag blivit standard om man inte får igenom sina krav vilket vi alltid välkomnar alla.

Det finns ärenden där en ersättning är rimlig när vi gjort något fel, vi går dock aldrig ut med detta offentligt även om vi ersätter kunden. Anser vi att felet ligger hos oss och kunden blivit negativt drabbad så kommer det förslaget alltid från oss, kommer man med hot om ersättning som man inte har rätt till så är det upp till kunden om man går till media, Sweclockers eller ARN. Ersättningen handlar snarare om goodwill än en rättighet där vi bedömer ersättningen.

Vi har alltid oavsett vem det är som har svarat här under alla åren alltid haft positiv syn på alla trådar som kommit upp här som vi har besvarat direkt. Att vi besvarar trådar snabbt har inget med att vi håller koll på Sweclockers dygnet runt. Det tar inte 2 min innan någon medlem här meddelar oss genom mail eller Facebook om en tråd som dyker upp här vilket vi besvarar så fort som möjligt.

All info om styrelse, ägare, bolagsform, vinst, omsättning osv är inga hemliga uppgifter. Det är offentliga uppgifter som alltid har funnits på nätet/allabolag.se som alla har kunnat läsa.

Sveawebpay vet säkert vad deras kunder håller på med dagliga kontroller. Du kan därför vara säker på att Svea har korrekta uppgifter om oss. Är du osäker så går det alltid att ringa och kontrollera det med Sveawebpay.

Ts, kravet du fick från kronofogden är självklart inget vi är glada över. Supporten har under sommaren besvarat dina mail direkt samt varit kontakt med dig hela tiden om tekniska felet. Du har endast fått informationen vi har fått utav Sveawebpay. Din faktura som inte var giltig gick vidare till KFM då man missat frysa den (alla andra hade fått det fryst). Detta var inget vi var medveten om innan du skapade din tråd här på Sweclockers. Vi hade inte någon chans att lösa detta innan tråden. Det har aldrig funnits någon risk till en anmärkning då fakturan aldrig var giltig.

Vi tog tag i ärendet så fort vi såg tråden då du valde att ta det härifrån istället för att ta det direkt med oss, vilket vi löste omgående, kravet blev återkallad och dina felaktiga fakturor blev avskriven. Du kommer som vi tidigare meddelat dig få en korrekt faktura inom kort då vi börjat skicka ut det, det sker i turordning. Det är självklart inte kul med krav från KFM vilket vi beklagar men det är heller inget vi hade kunnat stoppa innan det hamnade där då informationen vi hade fått var att alla fakturor skulle vara fryst under tiden felsökningen pågick.

Allt man läser på en tråd är inte hela historiken bakom ärendet. Vi tar heller aldrig upp allt här.

- GT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freddiebox:

Skulle vara ganska användbart om @Greattech också ville svara på frågan varför Greattech inte är Momsregistrerad samt F-skatt. Och hur kan det komma sig att Greattech också har anmärkningar från Kronofogden själva för skuldsaldo. Vad jag vet har ni försökt undvika svara på det. Så kan det vara lite kul att veta orsaken varför det är en mystisk Engelsk röst om dyker upp på er svarare när ni stänger telefonen vid klockan 14. Vanligtvis har företag en egen telefonsvarare.

Så är det också lite skumt varför Greattech inte inkluderar konkret information om bolaget på deras kvitton och orderbekräftelser. Undrar om SVEA Ekonomi ens är medvetna vad Greattech pysslar med samt deras partners.

En del av dina frågor har blivit besvarade i tråden redan och Greattech är inte företagets namn, företaget bakom heter Karatas Group AB och det står även på deras hemsida.
Sök info om rätt bolag så får du svar på några till av dina undringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Greattech Jag ställer endast frågor givna av mitt ombud så allt är konkret för kommande dagar.

Tack för svar i alla fall, ni behöver inte svara på denna tråd längre om ni inte vill.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S