Permalänk
Medlem

Automatisk omkodare utav video

Hej

Jag har ett videobiblotek som är ganska stort och skulle gärna automatiskt omkonvertera dem till effektivare kodeks som t.ex. VP9 eller HEVC. Frågan är då om det finns något program som gör det. Jag har funderat på att skriva ett eget program för det och släppa det som OSS, den största anledningen till att jag därav frågar är då jag har ingen lust att återuppfinna hjulet om nu hjulet redan finns.
Platformen är Linux (Ubuntu Server 16 mer specifikt)

Visserligen hade ett simpelt bash skript fungerat som någorlunda lösning men jag vill gärna ha lite mer avancerad funktionalitet och om jag ska fixa ett eget program skriver jag det gärna i språk jag föredrar och gör isf en fullständig lösning möjligen med remote GUI.

Den enda produkten jag vet om som tjänar ett liknande syfte är Adobe Media Encoder. (Tror jag tänker på rätt produkt, det är iaf en Adobe produkt.) Ivf så är den inte så intressant då jag har ingen lust att betala över 500kr i månaden, då är det billigare att bara köpa fler hårddiskar. Är även inte intresserad utav piratkopierad mjukvara. (Tror inte den meningen bryter mot forums reglerna. )

Om det inte finns något lämpligt program, finns det då något intresse (iaf här på SWEC) för ett sådant här program? Om jag skriver ett program så lär det vara crossplatform. Men den viktigaste frågan är åter igen, finns det redan något sådant här program tillgängligt? Verkar inte kunna googla mig till något iaf. Lovar inte att jag utvecklar det om det inte redan finns, men vill iaf veta innan jag ens börjar planera.

Mvh Philip B.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Handbrake har väl såvitt jag vet ingen automatisk omkodare? Det är väl helt manuellt? Dessutom så är det dåligt för batch jobb då (återigen såvitt jag vet) kan man inte köra input baserade kodningar? Alltså att t.ex. justera CRF eller bitrate baserat på indatan batch vis.

Kanske borde ha skrivit det men jag har erfarenhet utav Handbrake och väldigt mycket FFMPEG. (Om någon kodar om mycket manuellt så råder jag starkt om FFMPEG över handbrake, lite offtopic.) Kanske även inte var tydlig med vad jag sökte.

Jag söker ett program som automatiskt omkodar filer utan användar interaktion efter första konfiguration. Den bara kör i bakgrunden och optimerar alla videos med idle CPU cykler. (Låg cpu-prioritet alltså.) Den ska automatiskt anpassa enkodnings parametrarna efter indatan. Mitt video biblotek innehåller nämligen allting från 4K till 640x480, då är anpassade parametrar kritiskt för bra filstorlekar samt kvalité. Optimalt så upptäcker den även nya filer och omkodar dem automatiskt, men det går att skripta själv väldigt lätt med lite bash och ffprobe.

Helt enkelt, så länge jag inte har missat något enormt med Handbrake så är det inte vad jag söker. Ivf, tack för svar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Automatisk omkodare utav video h264 och andra format till h265 HEVC

Automatisk omkodare utav video h264 och andra format till h265 HEVC

Hej!
En god ide att kunna konvertera av filer Automatisk!
Det borde finas att konvertera hela video-bibliotek vid googling wondershare så ska de fungera men när jag läser om det så hittar jag inte för Linux (Ubuntu Server 16 mer specifikt).
Men det borde finas om inte gratis så betalversioner, att konvertera hela biliotek.

Att använda en annan dator för konvertering och skriva tillbaka den konverterade filerna i en ny mapp på ursprungs datorn.

Men många vill nog ha mera avancerad funktion för att göra vardagen enklare.
Att få valet när man spelar en fil, när man spelat filen få en fråga om filens kvalitet var bra så den inte är skadad eller annan defekt. Få en fråga om den ska konverteras till h265 HEVC på dit NAS så du har och titta på när influensan slår till.
Eller får frågan när du tittar på h265 HEVC om filen kvalitet var bra och om du vill plocka bort ursprungs filen, alla dina enheter klara h265 och filen var fel fri!
De är frågan om den här typen av lite mer avancerad funktionen finns, för det är en då relativt enkla till funktionen men väldigt trevligt tidsbesparande!

Ett bra initiativ att börja med den här tråden!

/ Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kanske borde ha skrivit det men jag har erfarenhet utav Handbrake och väldigt mycket FFMPEG. (Om någon kodar om mycket manuellt så råder jag starkt om FFMPEG över handbrake, lite offtopic.) Kanske även inte var tydlig med vad jag sökte.

Det var jag som missförstod "automatiskt" här.
Men Håkan_Teknik gav ett djupt och informationsrikt svar ovan, hoppas det hjälper dig på traven mer än mitt svar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Det var jag som missförstod "automatiskt" här.
Men Håkan_Teknik gav ett djupt och informationsrikt svar ovan, hoppas det hjälper dig på traven mer än mitt svar...

Ingen skada skedd. Var nog för det bättre att jag förtydligade i vilket fall.

Skrivet av HåkaN Teknik:

Automatisk omkodare utav video h264 och andra format till h265 HEVC

Hej!
En god ide att kunna konvertera av filer Automatisk!
Det borde finas att konvertera hela video-bibliotek vid googling wondershare så ska de fungera men när jag läser om det så hittar jag inte för Linux (Ubuntu Server 16 mer specifikt).
Men det borde finas om inte gratis så betalversioner, att konvertera hela biliotek.

Att använda en annan dator för konvertering och skriva tillbaka den konverterade filerna i en ny mapp på ursprungs datorn.

Men många vill nog ha mera avancerad funktion för att göra vardagen enklare.
Att få valet när man spelar en fil, när man spelat filen få en fråga om filens kvalitet var bra så den inte är skadad eller annan defekt. Få en fråga om den ska konverteras till h265 HEVC på dit NAS så du har och titta på när influensan slår till.
Eller får frågan när du tittar på h265 HEVC om filen kvalitet var bra och om du vill plocka bort ursprungs filen, alla dina enheter klara h265 och filen var fel fri!
De är frågan om den här typen av lite mer avancerad funktionen finns, för det är en då relativt enkla till funktionen men väldigt trevligt tidsbesparande!

Ett bra initiativ att börja med den här tråden!

/ Håkan

Hej och tack för svar

Tittade lite på wondershare (hade inte hört talas om det ens så tackar) och det verkar vara en blandning mellan Plex och det programmet jag funderar på. Tyvärr så verkar det precis som du säger enbart fungera på Windows vilket är en besvikelse, det verkar även ha en hel del bloat funktioner för mitt syfte. Laddar däremot ner det och ska testa lite i det.

Intressant funktions förslag, om jag utvecklar något för detta så är det garanterat något jag kan överväga att lägga till. Väldigt tacksam för feedback och idé förslag. Håller fullständigt med att det känns som om något sådant här hade kunnat underlätta för alla oss med NAS enheter, HEVC gentemot AVC drar ju bokstavligen hälften så mycket utrymme för samma kvalité. (Har gjort djupdykande experiment med kodeks så vet mycket väl hur dem står mot varandra, har däremot inte orkat publicera resultaten. Har till och med CRF jämförelser som jag tror kan bli användbar.)

Offloading till andra enheter är definitivt någonting jag skulle kunna implementera, har pillat lite med distributed computing så något så enkelt som offloading lär inte vara något problem.

Det känns nästan konstigt att något så här relativt "simpelt" inte redan finns på marknaden. Det skulle bokstavligen kunna halvera storleken på iaf mitt mediabiblotek. Vill man köra licensfritt så är även VP9 en förbättring gentemot AVC men inte alls lika stor som HEVC, hoppas däremot något enormt på AOMedia men det lär dröja ett tag tills det blir aktuellt. Dem har precis börjat publicera lite utav sin kodbas men några specifikationer finns inte ännu. (Om jag inte har missat det, var ett bra tag sedan jag sysslade med kodeks.)

Kom däremot att tänka på att HEVC licensering kan bli lite problematiskt. Antingen så överlåter jag licens hantering till alla användare (om det går, jag antar däremot det då det är exakt vad libx265 och FFMPEG gör) eller så får jag tag betalt för HEVC stöd så jag betalar HEVC licensen för alla användarna.

Tack för feedback! /Philip B.

Tillägg, testade Wondershare medans jag skrev detta.
Wondershare verkar ha viss funktionalitet som jag söker men ändå långt ifrån vad jag faktiskt söker. Jag söker mer avancerad kvalités kontroll system som t.ex. målskvalité för alla filer genom exempelvis MS-SSIM istället för bara bitrate för alla filer eller dylikt. Känns som ett lite nerdummat men bättre för batch jobb variant utav handbrake. Känns som det börjar bli allt mer aktuellt att utveckla något själv. Får även gräva ner mig lite i vad det finns för alternativ, men först ska jag bli frisk. (Lyckades dra på mig feber tror jag...)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

har du kollat in ffmpeg? Otroligt kraftfullt men kräver ju att tungan hålls rätt i munnen

edit: sorry, såg inte att du hade skrivit det ovan.

Men ja, har du använt ffmpeg så tycker jag nog att du är inne på rätt spår redan med ffprobe och någon slags script (sh, python, younameit).

Finns nog lösningar för de flesta plattformar att köra scripts när filer hamnar i vissa mappar osv (osx sköter det med inbyggda automator/nodejs-scriptande) så det "borde" inte vara så svårt att göra.

Smartast är nog att sikta på ett python/sh-script eftersom det har lättast att fungera på fler plattformar och då få större spridning

Permalänk
Proffsmoddare

Jag hade nog bara skrivit en ffmpeg-wrapper i python som analyserar filerna och ändrar options beroende på hur de ser ut. Om jag fattat ditt behov rätt dvs.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

... skrivit en ffmpeg-wrapper i python ...

*fistbump

Permalänk

Jag tittade på ett annat program Nero

Jag tittade på ett annat program Nero som klarar de koda till h265 HEVC men hittade inte de typen av lite mer avancerad funktionen finns (4.0.0.0b 22 December 2010[48] Latest Linux update), för det är en då relativt enkla till funktionen men väldigt trevligt tidsbesparande!

Men det borde vara av intresse för Nero med flera leverantörer att lägga till de här funktionerna, för Neros borde det vara lätt att inför efter som de har tilläggs tjänster så att komplettera med den här jag förslog kan komma om de efterfrågas, när de redan betalar för lisens de koda till h265 HEVC.

Ska leta efter fler alternativ, får se hur det går!

/ Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Jag hade nog bara skrivit en ffmpeg-wrapper i python som analyserar filerna och ändrar options beroende på hur de ser ut. Om jag fattat ditt behov rätt dvs.

Skrivet av boomhowler:

har du kollat in ffmpeg? Otroligt kraftfullt men kräver ju att tungan hålls rätt i munnen

edit: sorry, såg inte att du hade skrivit det ovan.

Men ja, har du använt ffmpeg så tycker jag nog att du är inne på rätt spår redan med ffprobe och någon slags script (sh, python, younameit).

Finns nog lösningar för de flesta plattformar att köra scripts när filer hamnar i vissa mappar osv (osx sköter det med inbyggda automator/nodejs-scriptande) så det "borde" inte vara så svårt att göra.

Smartast är nog att sikta på ett python/sh-script eftersom det har lättast att fungera på fler plattformar och då få större spridning

Programmet jag kommer skriva lär garanterat bygga på FFMPEG och FFPROBE, som nämnts tidigare i tråden är jag en stor anhängare utav FFMPEG. Har skrivit en hel del skripts för det när jag analyserade olika komprimeringstekniker. Lär däremot troligen använda ett riktigt programmeringsspråk om jag gör någonting. Delvis då jag kommer troligen implementera rätt mycket mer avancerade funktioner så som off-loading och bildanalys teknik som hade varit jobbigt i skript språk, samt delvis då jag gillar inte skript språk för mer än dem simplaste ändamålen. (Helt personlig preferens.) Min inställning är lite att antingen hittar jag en perfekt lösning från början eller så gör jag ett fullfjädrat program med avancerad funktionalitet.

Skrivet av HåkaN Teknik:

Jag tittade på ett annat program Nero som klarar de koda till h265 HEVC men hittade inte de typen av lite mer avancerad funktionen finns (4.0.0.0b 22 December 2010[48] Latest Linux update), för det är en då relativt enkla till funktionen men väldigt trevligt tidsbesparande!

Men det borde vara av intresse för Nero med flera leverantörer att lägga till de här funktionerna, för Neros borde det vara lätt att inför efter som de har tilläggs tjänster så att komplettera med den här jag förslog kan komma om de efterfrågas, när de redan betalar för lisens de koda till h265 HEVC.

Ska leta efter fler alternativ, får se hur det går!

/ Håkan

Tack för ytterliggare ett tipps! Får tag och kolla på det, synd däremot att den senaste linux versionen är från 2010. Gör att jag misstänker att Linux versionen inte har HEVC stöd då första versionen utav HEVC släpptes 2013.

Har däremot dåliga nyheter för detta projektet. Lyckades häromdagen dra axeln ur led (Sjätte gången nu, möjligheten för operation undersöks... Bara "glad" att jag har hittills lyckats sätta tillbaka den i plats själv utan att behöva sitta på akuten i 8h med en lös axel. Var jävligt försiktiga med era axlar, en kass axel är ett levande helvete.) så lär behöva vänta lite innan den är "fit for fight" för programmering. Är allt mer sugen på att utveckla något själv för detta syftet men lär dröja några dagar innan jag kan börja. Operation lär troligen dröja ett tag så kommer troligen få ut något fungerande under fönstret mellan läkande och operation.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg
Klarar inte sickrage/plex eller liknande av att konvertera automatiskt med något script? Skulle ju va en bra lösning isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

@philipborg
Klarar inte sickrage/plex eller liknande av att konvertera automatiskt med något script? Skulle ju va en bra lösning isf.

Plex har en automatisk omkodare inbyggt, problemet är bara att den enbart kan konvertera till AVC vilket är ganska meningslöst när det redan är i AVC format. Visserligen användbart om man bara vill minska bitrate men är målet snarlik bildkvalité med mindre storlek så är det inte optimalt.

Sickrage hade jag inte hört talas om, verkar däremot vara för annat syfte? Enda jag hittar i deras feature list som verkar relevant är

Citat:

Automatic torrent/nzb searching, downloading, and processing at the qualities you want

vilket får mig att misstänka att det är bara är liknande funktionalitet som Plex. Har inte kollat hur svårt det är att utöka plex funktionalitet, annars hade det varit någonting någorlunda smidigt. Problemet är väl bara att det fortfarande är ganska manuellt då man enbart kan välja bitrate men det kanske också går att utöka. Alternativt så utvecklar jag någonting och sedan skriver en Plex plugin som kan använda mjukvaran. (Som bonus feature då, lär fortfarande vara primärt självstående.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.