AMD lanserar Bristol Ridge och sockel AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om jag inte har galet fel, så stämmer AMD´s graf rätt bra. Nividias ja den är ju bara komisk, enligt grafen skulle kortet vara 17/18% snabbare inte 12%

AMD:s graf stämmer inte det minsta. Enligt grafen skulle AMD vara 120% bättre än Nvidia, inte 12%. Den är precis lika komisk som Nvidias och en massa andra företags grafer.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Stöd för 2400mhz läste jag i artikeln. Blir det inte högre än så? Om så är fallet, så ligger de redan efter fast de inte ens släppts ännu. Intel kör väl med minnen med långt över 3000mhz?

Nä, officiellt stöd finns för DDR4 2133 mhz hos 6700K och 2400 mhz på nyra broadwell. Överklockning är en annan sak.

http://ark.intel.com/sv/products/88195/Intel-Core-i7-6700K-Pr...
http://ark.intel.com/products/94456/Intel-Core-i7-6950X-Proce...

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

AMD:s graf stämmer inte det minsta. Enligt grafen skulle AMD vara 120% bättre än Nvidia, inte 12%. Den är precis lika komisk som Nvidias och en massa andra företags grafer.

Då läser jag grafen helt fel då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så nylanserade Bristol Ridge är APUs (CPU+GPU) som bygger på Excavator, som är upphottade/förfinade Bulldozer
Att 4 kärnor fortfarande är 2 moduler, där en modul är lite av ett mellanting mellan 1 och 2 "riktiga" kärnor
Fast att man får det på en ny AM4 plattform

Zen kommer Raven Ridge som bygger på Zen

Har jag uppfattat det rätt?
När planeras Raven Ridge att lanseras ?

Jo det stämmer, Bristol Ridge baseras på Excavator.
Raven Ridge kommer med ZEN arkitekturen, vad jag sett så ska det vara 4 Core / 8 Thred med 40% högre IPC änn Excavator, med 12 GCN 4.0 cores "troligtvis byggd på polaris" istället för 8 som på Bristol Ridge, också sett att den ska ha HBM minne inbyggt på chipet.

Så Raven Ridge kommer nog få en bra Boost i processor och GPU prestanda.
Kan vara en del "rumors" så ta det hela med en nypa salt.

Lanseringen som flera redan svarat på är "någon gång under 2017", förhoppningsvis så släpper dom mer innformation om detta inom en nära framtid
Det enda som har sagts är väll att deras 8C/16T ZEN som ska komma i större volymer Q1 2017.

OT: Roligt att se att AM4 plattformen börjar leta sig ut på marknaden, ska bli intressant att se när dom första ZEN processorerna börjar komma ut.

fixa lanserings datum
Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Stöd för 2400mhz läste jag i artikeln. Blir det inte högre än så? Om så är fallet, så ligger de redan efter fast de inte ens släppts ännu. Intel kör väl med minnen med långt över 3000mhz?

28nm på processorn? Intel är på 14nm? Vad är det som gör att AMD är så sanslöst mycket segare på att komma ut med produkter? Intel har väl vid detta lag suttit sig som det "enda valet" i många personers huvuden, pga. AMD ligger efter i teknologi och varje släpp är alltid sämre än intels motsvarighet. Prisskillnader verkar vara det som gör att folk köper AMD. Eller det som inte "behöver mer".

Men lyssna inte på mig det här är bara mina egna spekulationer och åsiker, och jag förväntar mig inget annat än att bli uppläxad så kör hårt allesammans!

Mvh

Intel har tjänat motsvarande ungefär 40 miljarder SEK om året under rätt många år, alltså ren vinst, samtidigt som de pumpar in enorma summor i forskning och utveckling. AMD går knappt runt och har haft ekonomiska problem de senaste 10 åren. Imponerande att de alls kommer med något nytt, men de har investerare som hoppas in i det sista och/eller gärna vill ta del av tekniken utan Intel-monopol. Att det ser ut så är dels för att AMD satsat fel med Bulldozer, dels att Intel mutat datortillverkare och återförsäljare till att inte sälja datorer med AMD-processorer, framför allt under den tid AMD var bäst 1999-2006, så att AMD inte fick så mycket pengar som de borde under den perioden.

Detta är första släppet av AM4, och det är riktat mot mainstream och budget. Entusiastchipet har inte presenterats än, och den kan mycket väl vara bättre, och jag tror det kommer komma nyare chip för AM4 i framtiden.
Zen kommer var på 14nm. De ville inte lägga pengar på att göra Excavator på 14nm.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande o se vad am4 kan ge för boost på GPU fronten.
Har dock inga förhoppningar på att det ska bli några fantastiska resultat. Några diskreta kort som klivs förbi hade varit nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Nä, officiellt stöd finns för DDR4 2133 mhz hos 6700K och 2400 mhz på nyra broadwell. Överklockning är en annan sak.

http://ark.intel.com/sv/products/88195/Intel-Core-i7-6700K-Pr...
http://ark.intel.com/products/94456/Intel-Core-i7-6950X-Proce...

Så alla minnen som säljs med långt över 2400mhz, som då är som du säger officielt stödda, dessa är överklockade som säljs då eller?

t.ex. https://www.inet.se/produkt/5310292/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-42...

Eller ja, de kanske är kapabla att nå till dessa frekvenser när man väl sätter i dem. Men de är inte officiellt stödda att nå dessa hastigheter så man bara chansar så fort man går över 2400?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

om Bristol ridge är så här bra så undrar jag hur Raven kommer se ut. Skulle gärna lägga vantarna på en Laptop Raven ridge.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av zipmiX:

Så alla minnen som säljs med långt över 2400mhz, som då är som du säger officielt stödda, dessa är överklockade som säljs då eller?

t.ex. https://www.inet.se/produkt/5310292/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-42...

Eller ja, de kanske är kapabla att nå till dessa frekvenser när man väl sätter i dem. Men de är inte officiellt stödda att nå dessa hastigheter så man bara chansar så fort man går över 2400?

Du får kolla vad moderkortet stödjer. 2666 mhz minnen t.ex bråkar rejält med många moderkort (men oftast inte högre eller lägre).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Fast läser du grafen på det viset och jämför storleken på staplarna som visas så är det som du säger. Men då bortser du från att det står procent i x-axeln, vilket gör att den är väldigt enkel att läsa.
https://twitter.com/AMDRadeon/status/768161032116248576.

@Broken-arrow läser nog grafen helt rätt. Eller så läser jag också helt fel.

Tittar man vanligtvis verkligen bara på hur stora staplarna är och bortser från siffrorna?
Förstår att det finns en hel del fuffens som försiggår i liknande mätningar, t.ex. "cherry picking", men det vore väl komiskt om tabellerna visade helt fel.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om Bristol ridge är så här bra så undrar jag hur Raven kommer se ut. Skulle gärna lägga vantarna på en Laptop Raven ridge.

Hehe hade ingen aning om raven ridge tills folk nämnde den här .. onekligen en väldigt intressant apu ifall den blir av ! Ser fram emot raven ridge mer än allt från amd nu xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du får kolla vad moderkortet stödjer. 2666 mhz minnen t.ex bråkar rejält med många moderkort (men oftast inte högre eller lägre).

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut så långt är jag med också. Man kan ju läsa moderkort som stödjer ruskigt höga hastigheter. Men tänkte på processorn i detta fallet alltså. Det officiella stödet där gick till 2400 så vad händer då egentligen när man går över det med processorn? Minnena och moderkortet är kapabla till låt oss säga 3600Mhz. Men 6700K klarade 2133Mhz med officielt stöd.

EDIT: Vet ej varför det har blivit två inlägg i rad då jag editerade detta (översta) och nu är det istället 2 inlägg. Det inlägget som är under detta är det jag egentligen ville ha skrivet.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du får kolla vad moderkortet stödjer. 2666 mhz minnen t.ex bråkar rejält med många moderkort (men oftast inte högre eller lägre).

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut så långt är jag med också. Man kan ju läsa moderkort som stödjer ruskigt höga hastigheter. Men tänkte på processorn i detta fallet alltså. Det officiella stödet där gick till 2133mhz DDR4 för i7-6700K så vad händer då egentligen när man går över den speeden med processorn? Minnena och moderkortet är kapabla till låt oss säga 3600Mhz. Men 6700K klarade 2133Mhz med officielt stöd.

De flesta av oss vet att man oftast kommer över det officiella, uppenbarligen, för väldigt många har minnen som går snabbare än vad som officielts stödjs, my self included. Så bara en liten fundering där.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

@ArcticFire: Fast läser du grafen på det viset och jämför storleken på staplarna som visas så är det som du säger. Men då bortser du från att det står procent i x-axeln, vilket gör att den är väldigt enkel att läsa.
https://twitter.com/AMDRadeon/status/768161032116248576.

@Broken-arrow läser nog grafen helt rätt. Eller så läser jag också helt fel.

Tittar man vanligtvis verkligen bara på hur stora staplarna är och bortser från siffrorna?
Förstår att det finns en hel del fuffens som försiggår i liknande mätningar, t.ex. "cherry picking", men det vore väl komiskt om tabellerna visade helt fel.

Då är det inget fel med Nvidias grafer heller. De har ju siffrorna.

Många gör det och fastän man tittar på siffrorna är det svårt att avgöra hur stor skillnaden är om själva grafen är missvisande.
Det är ju det de gör, manipulerar grafen för att få folk att tro att den lilla skillnaden är stor.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Då är det inget fel med Nvidias grafer heller. De har ju siffrorna.

Många gör det och fastän man tittar på siffrorna är det svårt att avgöra hur stor skillnaden är om själva grafen är missvisande.
Det är ju det de gör, manipulerar grafen för att få folk att tro att den lilla skillnaden är stor.

Ja, det stämmer förstås. Hade varit väldigt fult att skriva helt fel.
En sak Alla gör är också att visa bästa sidan. Men vad jag menar är att det inte är fel i grafen. Sen om dom hoppas att folk ska misstolka den i fördel för dom själva är en annan sak, men det är marknadsföring och får inte vara rent av fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Kan man göra några rimliga uppskattningar om när de olika delarna kommer ut på marknaden? Är mest nyfiken på SoC från OEM's (moderkort med low end CPU/APU fastlödd), dels separata CPU'er för konsumenter?

Permalänk
Avstängd

Undrar om dessa klockfrekvenser även gäller på Zen? Om så vore fallet så kan ju farhågan att Zen lanseras med en 3GHz klock vara ogrundad?

Skrivet av zipmiX:

Stöd för 2400mhz läste jag i artikeln. Blir det inte högre än så? Om så är fallet, så ligger de redan efter fast de inte ens släppts ännu. Intel kör väl med minnen med långt över 3000mhz?

28nm på processorn? Intel är på 14nm? Vad är det som gör att AMD är så sanslöst mycket segare på att komma ut med produkter? Intel har väl vid detta lag suttit sig som det "enda valet" i många personers huvuden, pga. AMD ligger efter i teknologi och varje släpp är alltid sämre än intels motsvarighet. Prisskillnader verkar vara det som gör att folk köper AMD. Eller det som inte "behöver mer".

Men lyssna inte på mig det här är bara mina egna spekulationer och åsiker, och jag förväntar mig inget annat än att bli uppläxad så kör hårt allesammans!

Mvh

Zen kommer i 14nm om jag inte missminner mig men den noden är inte klar ännu så man måste gå på 28nm om man ska släppa något i år. Att det bara finns stöd för 2400 mhz på minnena beror nog på att dels detta är en budgetplattform.. och dels så kan det vara ett problem med att skapa en helt ny kontrollkrets som stödjer högre. Du verkar däremot inte hängt med nog länge för att veta att AMD faktiskt höll jämna takter med Intel fram till Bulldozer-debaclet som gjorde att AMD tvingades prioritera bort CPU sidan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om presenterade data stämmer och priserna är konkurrenskraftiga så blir det äntligen lite strid med Intel igen.

Det som bekymrar mig lite är
1. Valda benchmarks lägger en (hel) del vikt vid grafiken, där AMD redan nu har ett försprång. Vore intressant att se jämförelse med rena CPU-applikationer också.
2. Chipseten stöder bara 2(+1) SATA-anslutningar?

Skrivet av anon200632:

Och när detta släpps löst att köpa har Intel redan släppt 3-4 nya cpuer till och denna är utgången

Inget att oroa sig för.
Jag "uppgraderade" nyss min dator från Core i5-2500K till i5-6600K. Det är fem år och fyra generationer som skiljer processorerna, men prestandaökningen är måttliga 25%. (Enligt Moores lag borde ökningen vara ~700%.)

Skrivet av zipmiX:

Stöd för 2400mhz läste jag i artikeln. Blir det inte högre än så?

Samma reflektion som jag gjorde när jag uppgraderade min dator.
Core i5-6600K stöder officiellt max 2133MHz DDR4. Jag köpte glad i hågen minne på 2666MHz. Kunde direkt konstatera att de i "normalfrekvensen" 2400MHz inte orsakade några som helst problem för CPU, och med XMP (2666MHz) aktiverat ökade prestandan mätbart.
Slutsatsen måste vara att vad CPU officiellt "stöder" och vad den kan utnyttja i princip helt saknar korrelation...

En annan frekvens att kontemplera är CPUs "grundfrekvens".
Med dynamik och turbo aktiverat (vilket är default) körs CPU aldrig på grundfrekvensen (annat än momentant då frekvensen är på väg uppåt eller nedåt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om presenterade data stämmer och priserna är konkurrenskraftiga så blir det äntligen lite strid med Intel igen.

Det som bekymrar mig lite är
1. Valda benchmarks lägger en (hel) del vikt vid grafiken, där AMD redan nu har ett försprång. Vore intressant att se jämförelse med rena CPU-applikationer också.
2. Chipseten stöder bara 2(+1) SATA-anslutningar?

Inget att oroa sig för.
Jag "uppgraderade" nyss min dator från Core i5-2500K till i5-6600K. Det är fem år och fyra generationer som skiljer processorerna, men prestandaökningen är måttliga 25%. (Enligt Moores lag borde ökningen vara ~700%.)

Samma reflektion som jag gjorde när jag uppgraderade min dator.
Core i5-6600K stöder officiellt max 2133MHz DDR4. Jag köpte glad i hågen minne på 2666MHz. Kunde direkt konstatera att de i "normalfrekvensen" 2400MHz inte orsakade några som helst problem för CPU, och med XMP (2666MHz) aktiverat ökade prestandan mätbart.
Slutsatsen måste vara att vad CPU officiellt "stöder" och vad den kan utnyttja i princip helt saknar korrelation...

En annan frekvens att kontemplera är CPUs "grundfrekvens".
Med dynamik och turbo aktiverat (vilket är default) körs CPU aldrig på grundfrekvensen (annat än momentant då frekvensen är på väg uppåt eller nedåt).

Ja du ser.... underligt att de skriver sånt där då de flesta går över deras "officiella stöd" utan att det verkar ske något negativ utav det.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Om presenterade data stämmer och priserna är konkurrenskraftiga så blir det äntligen lite strid med Intel igen.

Det som bekymrar mig lite är
1. Valda benchmarks lägger en (hel) del vikt vid grafiken, där AMD redan nu har ett försprång. Vore intressant att se jämförelse med rena CPU-applikationer också.
2. Chipseten stöder bara 2(+1) SATA-anslutningar?

Inget att oroa sig för.
Jag "uppgraderade" nyss min dator från Core i5-2500K till i5-6600K. Det är fem år och fyra generationer som skiljer processorerna, men prestandaökningen är måttliga 25%. (Enligt Moores lag borde ökningen vara ~700%.)

Samma reflektion som jag gjorde när jag uppgraderade min dator.
Core i5-6600K stöder officiellt max 2133MHz DDR4. Jag köpte glad i hågen minne på 2666MHz. Kunde direkt konstatera att de i "normalfrekvensen" 2400MHz inte orsakade några som helst problem för CPU, och med XMP (2666MHz) aktiverat ökade prestandan mätbart.
Slutsatsen måste vara att vad CPU officiellt "stöder" och vad den kan utnyttja i princip helt saknar korrelation...

En annan frekvens att kontemplera är CPUs "grundfrekvens".
Med dynamik och turbo aktiverat (vilket är default) körs CPU aldrig på grundfrekvensen (annat än momentant då frekvensen är på väg uppåt eller nedåt).

Stöd betyder bara att Intel kan garantera att man kan köra i den klockfrekvensen. Allt över kan lika gärna fungera som inte..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Stöd betyder bara att Intel kan garantera att man kan köra i den klockfrekvensen. Allt över kan lika gärna fungera som inte..

Jag är rätt säker på att det inte är så enkelt.
Eftersom detta är en avvikelse från diskussionen om Bristol Ridge skapar jag en ny tråd i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Stöd för 2400mhz läste jag i artikeln. Blir det inte högre än så? Om så är fallet, så ligger de redan efter fast de inte ens släppts ännu. Intel kör väl med minnen med långt över 3000mhz?

28nm på processorn? Intel är på 14nm? Vad är det som gör att AMD är så sanslöst mycket segare på att komma ut med produkter? Intel har väl vid detta lag suttit sig som det "enda valet" i många personers huvuden, pga. AMD ligger efter i teknologi och varje släpp är alltid sämre än intels motsvarighet. Prisskillnader verkar vara det som gör att folk köper AMD. Eller det som inte "behöver mer".

Men lyssna inte på mig det här är bara mina egna spekulationer och åsiker, och jag förväntar mig inget annat än att bli uppläxad så kör hårt allesammans!

Mvh

Det står i klartext att detta är en "uppfräschning", om du läste artikeln. Med din logik är Intel minst lika efterblivna som använde samma nanometer på Haswell och Haswell Refresh. Fast just det, det är ju heliga Intel, så det kan man förlåta.

AMD är till för oss öppensinnade som ogillar Intels och Nvidias marknadsmonopol. Monopolet är i sig en starkt bidragande orsak till varför utvecklingen går så långsamt. Och för vissa tycks det inte spela någon roll hur bra produkter AMD än släpper; om Intel lanserar något 10% bättre som är 100% dyrare är Intel överlägsna och det är Intel man ska ha. Intel lägger flerdubbelt mer pengar bara på PR än vad AMD omsätter totalt, och du är ändå förvånad över att Intel ligger före i utvecklingen?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Det står i klartext att detta är en "uppfräschning", om du läste artikeln. Med din logik är Intel minst lika efterblivna som använde samma nanometer på Haswell och Haswell Refresh. Fast just det, det är ju heliga Intel, så det kan man förlåta.

AMD är till för oss öppensinnade som ogillar Intels och Nvidias marknadsmonopol. Monopolet är i sig en starkt bidragande orsak till varför utvecklingen går så långsamt. Och för vissa tycks det inte spela någon roll hur bra produkter AMD än släpper; om Intel lanserar något 10% bättre som är 100% dyrare är Intel överlägsna och det är Intel man ska ha. Intel lägger flerdubbelt mer pengar bara på PR än vad AMD omsätter totalt, och du är ändå förvånad över att Intel ligger före i utvecklingen?

Jag tycker inte heller om monopolet från intel och nivida. Jag vill inte ha priser som skjuter i höjden för det inte finns competition. Men du tror väl att jag är efterbliven och dum i huvudet bara för att du tolkar det jag skriver som att jag är en fanboy och hatar AMD....

Jesus... "för oss öppensinnade". Du vet inte ett skit om vem jag är eller hur jag tänker. Att AMD inte väljer att marknadsföra sig själva får de väl skylla sig själva. Äh jag orkar inte diskutera mer. Jag har annat att tänka på. Som inte har något med detta att göra ÖHT. IRL-problem. Om du vill brösta upp dig och visa hur duktig du är och trycka ner mig för att jag har en åsikt på ett internetforum, så kör hårt. Jag skrev ju det i mitt inlägg till och med. Läxa på.

Och titta, du får likes för din inlägg också. Grattis.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Så alla minnen som säljs med långt över 2400mhz, som då är som du säger officielt stödda, dessa är överklockade som säljs då eller?

t.ex. https://www.inet.se/produkt/5310292/corsair-8gb-2x4gb-ddr4-42...

Eller ja, de kanske är kapabla att nå till dessa frekvenser när man väl sätter i dem. Men de är inte officiellt stödda att nå dessa hastigheter så man bara chansar så fort man går över 2400?

Det officiella stödet som AMD eller Intel ger är vad de garanterar att minneskontrollen klarar av. Den sitter oftast idag i processorn snarare än på moderkortet. De brukar specificera hur många MHz som är max och vilken spänning som är max innan utrustningen kan ta skada eller får avsevärt förkortad livslängd.

Vad moderkorten anbelangar så specificerar de då vad deras kontakter och ledningsbanor emellan minneskontrollen (oftast processorn) och minnes platserna är garanterade att fungera med för hastigheter.

Till sist så säljer minnestillverkarna minne som de garanterar ska fungera på så och så många MHz med en viss spänning mm.

I detta fall är minneskontrollen godkänd för max 2400MHz men moderkorten kan vara godkända för mer samt minnena du sätter i moderkortet för mer än 2400MHz. Men kör du över 2400MHz så går du över AMD specifikationer även om du kanske inte gått över moderkortets eller minnestillverkarens.
Brukar inte vara några problem så länge man inte höjer spänningen för mycket.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Jag tycker inte heller om monopolet från intel och nivida. Jag vill inte ha priser som skjuter i höjden för det inte finns competition. Men du tror väl att jag är efterbliven och dum i huvudet bara för att du tolkar det jag skriver som att jag är en fanboy och hatar AMD....

Jesus... "för oss öppensinnade". Du vet inte ett skit om vem jag är eller hur jag tänker.

Helt korrekt. Därför var det inte riktat personligen mot dig, utan mot den generella massan som du så fint beskriver. De som inte kan se någon annan CPU-tillverkare än Intel. Är du öppensinnad ser du alternativen; är du inskränkt köper du efter märke, försöker hitta anledningar till att rättfärdiga köpet av en ockerprisad produkt, och fattar ingenting.

Ironiskt nog är jag själv ägare till endast Inteldatorer. Allt från Pentium MMX till en Ivy Bridge-baserad laptop. Mitt försvar till detta är dock att jag aldrig ägt en ny dator, utan enbart köper begagnat då jag anser att ny hårdvara är lika med pengar i sjön. Anledningen till att det inte blivit AMD är för jag faktiskt fått mer för pengarna med Intel (t ex en full-spec i7 930 med 12GB RAM mot en mycket långsammare Athlon X3 med 4GB), men hoppas på ett eventuellt nytt AMD-budgetsystem iom lanseringen av Zen.

Skrivet av zipmiX:

Att AMD inte väljer att marknadsföra sig själva får de väl skylla sig själva.

AMD har marknadsfört sig, men på ett mediokert sätt. Jag tror nästan man måste vara AMD-fanboy för att digga deras reklam, vars huvudsyfte tycks vara att trolla konkurrenterna snarare än att sälja en specifik produkt. Och att vinna AMD-fanboysens gunst spelar ju ingen roll då AMD-fanboys köper AMD iallafall.

Ett annat problem är hur AMD hypar upp specifikationerna på deras kommande produkter.

Skrivet av zipmiX:

Äh jag orkar inte diskutera mer. Jag har annat att tänka på. Som inte har något med detta att göra ÖHT. IRL-problem. Om du vill brösta upp dig och visa hur duktig du är och trycka ner mig för att jag har en åsikt på ett internetforum, så kör hårt. Jag skrev ju det i mitt inlägg till och med. Läxa på.

Och titta, du får likes för din inlägg också. Grattis.

Jaja, du får väl en tröst-like av mig för du orkade svara på mitt trams då

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Det står i klartext att detta är en "uppfräschning", om du läste artikeln. Med din logik är Intel minst lika efterblivna som använde samma nanometer på Haswell och Haswell Refresh. Fast just det, det är ju heliga Intel, så det kan man förlåta.

AMD är till för oss öppensinnade som ogillar Intels och Nvidias marknadsmonopol. Monopolet är i sig en starkt bidragande orsak till varför utvecklingen går så långsamt. Och för vissa tycks det inte spela någon roll hur bra produkter AMD än släpper; om Intel lanserar något 10% bättre som är 100% dyrare är Intel överlägsna och det är Intel man ska ha. Intel lägger flerdubbelt mer pengar bara på PR än vad AMD omsätter totalt, och du är ändå förvånad över att Intel ligger före i utvecklingen?

För oss som köpte SB istället för Phenom II så är det fullt normalt att känna lite extra för just Intel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Helt korrekt. Därför var det inte riktat personligen mot dig, utan mot den generella massan som du så fint beskriver. De som inte kan se någon annan CPU-tillverkare än Intel. Är du öppensinnad ser du alternativen; är du inskränkt köper du efter märke, försöker hitta anledningar till att rättfärdiga köpet av en ockerprisad produkt, och fattar ingenting.

Ironiskt nog är jag själv ägare till endast Inteldatorer. Allt från Pentium MMX till en Ivy Bridge-baserad laptop. Mitt försvar till detta är dock att jag aldrig ägt en ny dator, utan enbart köper begagnat då jag anser att ny hårdvara är lika med pengar i sjön. Anledningen till att det inte blivit AMD är för jag faktiskt fått mer för pengarna med Intel (t ex en full-spec i7 930 med 12GB RAM mot en mycket långsammare Athlon X3 med 4GB), men hoppas på ett eventuellt nytt AMD-budgetsystem iom lanseringen av Zen.

AMD har marknadsfört sig, men på ett mediokert sätt. Jag tror nästan man måste vara AMD-fanboy för att digga deras reklam, vars huvudsyfte tycks vara att trolla konkurrenterna snarare än att sälja en specifik produkt. Och att vinna AMD-fanboysens gunst spelar ju ingen roll då AMD-fanboys köper AMD iallafall.

Ett annat problem är hur AMD hypar upp specifikationerna på deras kommande produkter.

Jaja, du får väl en tröst-like av mig för du orkade svara på mitt trams då

Ber om ursäkt för mitt upphetsade inlägg igår. Tacksam att du inte tog det vidare. Jag mådde inte särskilt bra igår kväll (om du ser i min signatur förstår du kanske varför).

Ha det bra. Håller med dig i det du skriver för övrigt.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

För oss som köpte SB istället för Phenom II så är det fullt normalt att känna lite extra för just Intel.

Jupp SB var betydligt fräschare än Phenom II, bulldozer var ju ingen vidare hit.

Största felet för AMD är hypen varje gång dom släpper en produkt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jupp SB var betydligt fräschare än Phenom II, bulldozer var ju ingen vidare hit.
Största felet för AMD är hypen varje gång dom släpper en produkt.

Sett i ett längre perspektiv så har det ofta funnits substans bakom hypen.

Jag köpte en Pentium III i december 2000. Den dög några år.
Sedan var det AMD för hela slanten:
Athlon XP, Athlon 64, Athlon 64x2.

Intels Core-serie för 775 verkade okej, men först med Sandy Bridge kändes det som läge för mig att byta bort AMD-processorn.

Permalänk
Medlem

Verkar som modeller av Bristol Ridge har hittat ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed