Permalänk
Medlem

Numeriska tangentbordet

Detta är kanske en konstig fråga, men varför ska den numeriska delen på tangentbordet skilja sig mot resten av samhällets numeriska tangentbord?

Det är mycket förvirrande tycker jag när man ena stunden knappar in en kod i bankomaten eller på entresystemet till en byggnad där det börjar med 123 uppifrån och från vänster till att sedan sitta vid en dator där 123 börjar nedifrån och från vänster.

Jag förstår inte logiken i att göra olika. Varför inte ha samma standard över hela samhället? Detta måste göra det enklare för de som mig, som kanske inte alltid kommer ihåg en pin kod vid deras själva siffror utan istället kommer ihåg var de är placerade.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Lego Master

@Bejje:
Förmodligen av samma anledning till allt annat som är konstigt (folk som kör på olika sidor av vägen beroende på land, bara som ett exempel): av hävd, tradition, och en jävla ovilja att ändra på något invant.

Men om du är ute efter ett faktiskt svar:
http://ux.stackexchange.com/questions/16666/why-do-numpads-on...

I stort sett:

  • Touch-tone key pad was designed to mimic the rotary dial with the "1" on top and the 7-8-9 on the bottom, and AT&T conducted user testing to confirm that this configuration helped eliminate dialing errors.

  • By the time when the touch-tone telephone was being designed in the late 1950s, the calculator and adding-machine designers had already established a layout that had 7, 8 and 9 across the top row.

  • Back then, the industry-standard typical calculator had nine columns of numbers, with 10 numbers in a column, the lowest digits at the bottom, starting with 0 and moving up to 9, and was basically a mechanical adding machine that closely resembled a cash register.

  • It is common practice today to use the telephone-keypad layout when designing new products that utilize a keypad, such as Automated Teller Machines.

  • When Bell Labs began exploring keypad layouts in the late 1950s they contacted all of the leading calculator manufacturers to find out why they had chosen to put low numbers at the bottom and high numbers at the top rather than the other way around. The answer, apparently, was a big shrug. It turns out that decision was largely arbitrary: no one had done any research about which layout was most convenient for users. Still, when it came time to place a numeric keypad on a computer keyboard, the calculator model with 7-8-9 at the top prevailed.

Och det har funnits en del intressanta varianter:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Tack

Det finns alltså inget direkt logiskt svar till det, mer ett svar om att olika personer och företag valt olika standard.

Kan bara ge min syn på det hela. Jag har i princip aldrig under mitt liv använt den numeriska delen av tangentbordet i någon större utsträckning och det har att göra med att jag anser att siffrorna är placerade i fel ordning och det gör det krångligare och långsammare för mig att skriva siffror än om de hade varit, i min mening, i rätt ordning, d.v.s. samma ordning som bankomater och "entrékoddosor" är.

Istället när jag ska skriva siffror så använder jag de som finns ovanför bokstäverna då de kommer i rätt ordning enligt mig. Detta är lättare och snabbare att förstå än omvända siffror till höger.

Detta är förstås en vanesak så hade jag vant mig med det från början så hade det funkat, men då jag började använda datorer på 80-talet så började jag direkt använda de siffror som finns ovanför bokstäverna och senare när jag skaffat bankomatkort så lärde jag mig den typen av kombination, så för mig är det kör att använda den numeriska delen idag. jag är helt enkelt för van med antingen 1-9+0 på raken eller 123 i sin "rätta" ordning.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Lego Master

@Bejje:
Precis. Som så mycket annat är det olika tillfälligheter som avgör vad som råkar bli gängse standard. Ibland sprider det sig globalt (växelström), ibland skiftar det på regionsnivå (höger-/vänstertrafik) och ibland på bransch (numpads på olika apparater).

Själv är jag extremt van vid layouten på ett tangentbord med 7-8-9 överst. Förmodligen mest för att jag växte upp precis när datorer började få fäste hemma hos folk på riktigt. Hela min skoltid har jag mer eller mindre haft tillgång till datorer, och de flesta har haft numpads på tangentborden. Sen är det för mig mycket bekvämare att skriva på ett tangentbord med flera fingrar samtidigt, än på tex en kodpanel på en bankautomat eller koddosa till internetbanken. Det hela inbjuder mer till pekfingervalsen än ett snabbt flyt i hur man knappar in, så för mig är det logiskt: snabb inmatning: numpad på tgb. Slött och pekfingeraktigt: felvänd numpad på allt annat.

Sen sitter ju muskelminnet där det ska. Mina pinkoder till korten kan jag knappt siffermässigt, utan jag kan rörelserna i fingrarna. Men eftersom jag aldrig skriver dem på ett vanligt tangentbord, så spelar det ingen roll.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Eftersom kassaapparater, räknemaskiner och datorer har samma layout och var före telefoner, porttelefon och pinkoder så skulle jag säga att datorer är "rätt" utformade. Däremot är det inget tekniskt problem anser jag då det för mig fungerar lika snabbt oavsett.

Tränar du tillräckligt så kommer du att lära dig. Har själv lärt mig flera tangentbordslayouter som QWERTY[en/se], DVORAK och SVDVORAK.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Själv skriver jag rätt snabbt nummer på övre delen av tangnetbordet. Använder även där flera fingrar samtidigt och det har liksom satt sig, så för mig blir det att fortsätta med det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Pluggat mycke matte så använt mycke miniräknare. Så jag föredrar numpad layouten.

Höga siffror högt upp o låga långt ner.

Och telefonlayouten, varför sitter inte nollan högst upp vid ettan? Leker de att det är 10 eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Finns även en landsaspekt på det hela (I varje fall vad gäller telefoner):

Jämför t.ex. B&Os Beocom i den "internationella" resp. den Danska varianten:
Internationell:

och "Äkta Dansk":

Om man går tillbaka till "pre-AXE"-växlar och snurrskivor så var det ett rent tekniskt krav att Nollan skulle sitta före/vid ettan. På grund av hur man kodade pulserna/siffrorna (Nolla=1 puls, Etta=2 pulser, Tvåa=3 pulser osv) och hur växelskivorna i växeln snurrade (0: ett vrid till "Rikslinje", osv).

Vid införandet av tonval/knappar gavs det ju en något större frihet till placering av knappar.

Vad gäller mekaniska räknare är det rent mekaniskt enklare att konstruera räknaren med "nollan" i närheten av ettan, det blev även användarvänligare/snabbare att ha det så: då man inte behövde flytta reglagen "hela spannet (i.e. 0-1 istf. 0-9-8-7-6-5-4-3-2-1) för att höja en dekad från 0 till 1.

Min gissning till varför numpaden ser ut som den gör (f.ö. TKL FTW!) Med tanke på tangenterna/räknesätten runt omkring den ansåg man den vara mer en "miniräknare" än en telefon (trots allt: datorer är väldigt kraftfulla miniräknare, eller snarare en miniräknare idag är kraftfullare än dåtidens datorer... samma kan väl iofs sägas om telefoner idag: men det gällde ju inte vid övergången från snurrskiva till knappar på dito).

Jämför även med "svenska" mekaniska skrivmaskiner och layouten på dessa: inte helt ovanligt att åäö-tangenterna satt där vi idag har ,.- (Rad 4 då, Rad5 idag, mellan M och Högerskift), antagligen för att det var slagarmarna längst ut till höger och de var lättast att lägga till /komma åt/byta ut. Numpad var aldrig aktuellt för dessa (för många/onödiga slagarmar) utan då hade man ju redan siffrorna på "sifferraden" (rad 2 idag, Rad 1 då).

Förr fanns det en teknisk/mekanisk/elektrisk förklaring till varför det såg ut som det gjorde: när det inte längre fanns tekniska begränsningar på placeringen av tangenter fick ekonomer/marknadsförare komma in och bestämma: och då blir det ju lite hipp som happ

Permalänk
Inaktiv

P.S.

Tangentbordets utformning ("ISO") styrs ju idag av SS 662241 (baserad på ISO/IEC 9995 "Keyboard layouts for text and office systems", specifikt SS-ISO/IEC 9995-4) som tillåter båda alternativen (123 överst, sk. 123-layout (rekommenderad av standarden) och 789 överst, sk. 789-layout).

Antagligen är det ANSI som influerat oss vad gäller detta också. t.ex. så stämmer inte placeringen av "räknesättstagenterna" heller överens med (rekommenderad) svensk standard (se bild) (här följer ju för en gångs skull frukten standard, på sina fulltangentbord, i varjefall på vissa av dem).

emedans
Numeriska tangentbord för Hem- och fastighetselektronik styrs av SS-EN 60948 (123-layout)

emedans
"Bankomater" styrs av t.ex. "EBS 100 V3, Keyboard layout for ATM and POS PIN Entry Devices"

emedans
Telefoner styrs av ITU t.ex. "ETSI DTR/HF 02009, Characteristics of telephone keypads" och "ITU-T Recommendation E.161,"

emedans
kortläsare styrs av "CEN/TS 15291:2006, Identification card system — Guidance on design for accessible card-activated
devices"

Standards är bra: speciellt när det finns många
D.S.

P.P.S: ANSI standarden fastställs i "INCITS 154-1988 [S2009] – Office Machines and Supplies – Alphanumeric Machines – Keyboard Arrangement", och för fullständigheten: QWERTY, JIS (Japan) fastställs i "JIS X 6002:1980 – Keyboard layout for information processing using the JIS 7 bit coded character set" D.S.

3xP.S f.ö. ANSI hade en intressant artikel om skrivmaskiner och tangentbordslayouternas historia (dock inget direkt om numpadden) D.S.

ANSI-standarden och JIS