Test av Disk Cache programmet SuperCache

Permalänk
Medlem

Test av Disk Cache programmet SuperCache

Oj, bilden blev lite tokig. Men test av Superspeeds program SuperCache 6.0 Trial på min WDC Black som är en sata-2 disk.

Med 2 GB internminne som cache och 4kb stora "block" blev resultatet.

Jag tycker programmet verkar vara värt $79 än så länge. Leker runt lite mer dock. Det är måndag trots allt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Finns fler sådana saker.. och alla har sina för/nackdelar.

https://www.elitebytes.com/Products.aspx
VeloRAM är väl något likt detta ovan, men kostar en hel del mindre.

79$... det får du dock en rätt stor SSD för.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Jo. Jag testar bara, och programmet är trial i 5 dagar och fungerar även på HDD. Jag märker stor skillnad i spel så det är lite kul faktiskt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Test med en 91% full Agility 2 (SATA3)

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du vill säga. Ja du har 2GB RAM som cache, så klart du får super siffror i testerna. Jag får sådana resultat med Samsung Rapid också som jag använt mig av.
Men frågan är oftast hur stor skillnad det egentligen gör, vilket det inte finns allt för många vettiga tester av sist jag kollade. Vilket ifs var ett tag sedan nu.

De tester jag läste så visst, saker som fanns i cachen gick lite snabbare men allt annat tog överlag längre tid så fort den fick leta på disken i sig.

Så om det verkligen gör någon skillnad kanske är svårt att säga men jag har skippat det sedan länge. Märker noll skillnad ändå. Förutom massa roliga siffror i tester då.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:
Hdd blev märkbart snabbare i spel. Och som du säger, det är lite lyckosiffror som man inte märker så mycket av. Stora RAW filer i FRAPS går väldigt mycket smidigare iofs. Där märker man av Cachen mest. Det är ca 4 Gb per minut stora i HD och stereo. Annars är det nog inte värt $79 just nu.
Leker vidare och jämför om jag hittar fler positiva egenskaper förutom skrivning av enorma filer, och Cache möjlighet till flera enheter.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Elghinnarisa:
Hdd blev märkbart snabbare i spel. Och som du säger, det är lite lyckosiffror som man inte märker så mycket av. Stora RAW filer i FRAPS går väldigt mycket smidigare iofs. Där märker man av Cachen mest. Det är ca 4 Gb per minut stora i HD och stereo. Annars är det nog inte värt $79 just nu.
Leker vidare och jämför om jag hittar fler positiva egenskaper förutom skrivning av enorma filer, och Cache möjlighet till flera enheter.

Detta kör jag lite till och från på en laptop med en seg SSD (skrivning).
http://www.romexsoftware.com/en-us/fancy-cache/download.html

Trial i typ 60 dagar iaf, och med lite trix går den att återställa om man bara noterar var den skriver registreringen. Det bygger dock på samma program som du använder

Permalänk
Medlem

Kul att se, nu när det inte kostar några större summor att bygga ett system med 128gb ram så kan det vara värt det även för oss hemanvändare.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Nice och tack för tipset. Kan man Cacha fler än en enhet och även HDD med den? Jag borde inte sitta och leka idag med, då hela dagen inklusive lite övertid blev forum och tester igår.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Sjäv har jag kört med https://www.softperfect.com/products/ramdisk/ länge - både på klient-OS och server-OS.
Gratis för icke kommersiell användning.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@Paddanx:
Nice och tack för tipset. Kan man Cacha fler än en enhet och även HDD med den? Jag borde inte sitta och leka idag med, då hela dagen inklusive lite övertid blev forum och tester igår.

Inte kollat om de klarar fler än en enhet faktiskt. Som sagt, det är sista beta versionen innan den kommersiellt blev det program du leker med redan.

Cacha HDD är inga problem dock.

@MsSmith & @Wixner Problemet är ju att du måste läsa in alla 100+GB data också om du tänkte använda det så, samt skriva allt detta innan avslut. Med tanke på att en HDD klarar vad? 100-150MB/s så pratar vi ändå 15-20minuters skrivning/läsning @ ca 100MB/s. Snacka om sega omstarter

Även om du kör ren SSD lagrings lösning med SATA III SSD (med MLC som klarar stora skrivningar utan att vara beroende av SLC cache), så pratar vi ändå 3-4 minuter för att fylla RAM disk med data @ 500MB/s...
Och om du måste ha PCI-E SSD... då kan du lika gärna köra direkt på den, då dens läs/skriv är rätt nära RAM disken ändå (naturligtvis inte IOPsen, men så mycket nytta gör det inte). Så det är endast i väldigt specifika fall som man skulle ha nytta av en gigantiskt RAM disk.

Det är lite därför dessa cache program sällan rekommenderar mer än några få GB storlek på RAM cachen. Vissa av dem har endast läskopior, medan vissa stöder olika skrivnings algoritmer som WriteThrough eller WriteBack. Man kan naturligtvis i de flesta av dessa ordna så att cachen flushas lite då och då, vilket också SuperCache mm ofta gör. Problemet är då att den data som flushas, sällan ligger kvar som aktiv data. Dvs den tas bort så fort något annat kommer.

Om du väljer att göra som @Wixner och köra den direkt som en egen disk så kan det vara till annan nytta, då du inte behöver spara disken vid avslut. Men problemet är att temp mappar ibland behöver vara konsistenta mellan omstarter (för vissa mjukvaruinstallationer tex), vilket kan ställa till det. Om du dock tex jobbar med bilder/musik/film så kan mängder och mängder av RAM till en RAM disk vara kanon. Man får bara inte glömma en UPS då, så man hinner spara allt om strömmen går.

Det är väl här Intels nya special minne (Optane) ska vara intressant, då det ev ska brygga gapet mellan RAM och SSD. Vi får se vad det blir av det. Kaby lake moderkorten skulle ju ha stöd för det har jag läst.

@Lengab
Det bästa imho är en RAM cache för en SSD, eller alt en SSD cache för en HDD. SSD cache kan du lösa prisvärt om du har Intel styrkrets i moderkortet av rätt typ, med Intels Rapid Response. Skaffa en gammal 60GB SSD (behöver ha hyfsad skriv-tolerans, inget TLC NAND), och aktivera detta. Det ger din HDD nytt liv... lovar

Har själv använt det på flera maskiner för bekanta, och det har gjort märkbar skillnad varje gång. Fördelen är nämligen att det sparas över omstart, något RAM cache aldrig kan. Och den lär sig vilka blocks som behövs cachas. Själv hade jag en maskin för inte så länge sedan med en gammal Vertex3 60GB, där jag använde ungefär 50% av SSDn (för att hålla max prestanda och minimalt slitage då TRIM inte fungerar). Accelererade en 7200 RPM 1TB HDD och den kändes som en SSD på många sätt. Intels cache stöder upp till 64GB, så en snabb 128GB MLC SSD där du använder 50% är nog det bästa/största du kan ha nytta av.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Tack. SSD cache till HDD låter bäst imo, då det kommer att fylla mina behov längre fram. Tyvärr så sitter jag med en gammal AMD FX, så det blir vid system skifte senare.
Och fram tills dess blir det RAM cache för HDD och SSD. Till er andra; RamDrive är jag inte intresserad av än så länge. Utan endast program som vi skrev om @Paddanx och jag. Alltså drive cache.
*edit*
Alltså det andra programmet vid nedre rutan på deras sida SuperCache 6 är intressant
*end edit*

Nu ska jag sluta kika på forum och försöka se upptagen ut. Tack allihop. Testet var lyckat och jättekul. Prestandan blev bra på HDD och väldigt bra på SSD. Filöverföringar från HDD (cachad) till SSD (cachad) blev mycket bra.

Ses i eftermiddag

Lennart
Norrköping

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Sådär.
Testet klart, det tog några dagar.
Plus med programmet är;
Man kan Cacha fler diskar/enheter samtidigt (både HDD och SSD samtidigt)
Den grejar outnyttjat minne på 32bits system. (så man kan använda dem som Cache)
Den fungerar på alla märken av drives.

Negativt om programmet;
Priset $79
Man kan inte göra en automatisk Cache profil, som startar med Windows. (jag hittade inte det iaf.

Tack för titten alla. Testa den gärna själva, men det är den nedre programmet, inte den första i rosa rutan. Utan den nedre...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating