Permalänk

hjälp med integration

Tjena alla glada själar! Är ny här på Sweclockers så bli inte allt förbannad om något blir fel.

Det är så här attt jag fick en uppgift av min lärare (läser på distans) som jag har suttit med nu en vecka och det bör inte vara så svårt men har verkligen fastnat och hade behövt en liten knuff så att jag kan komma vidare. Uppgiften är följande:

Det finns massor mjukvaruprodukter på marknaden som påstår att de ”fixar din integration”. Exempel är Microsoft BizTalk, SAP PI eller Svenska iCore Solutions.
Förklara några scenarier (tre till fem stycken) där en produkt för integration är effektivare (tänk programmeringskostnad/projekttid) att använda jämfört med att programmera en lösning på egen hand.

Jag har suttit och läst minst 20 timmar om integration och har fortfarande inte kunnat komma på ett enda scenario
Vill inte ha svar på frågan men om någon här kanske kan detta och kan förklara lite hade varit underbart.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att en mjukvaruutveckling med verifiering tar väldigt lång tid.

Tänk också på att i en affärskritisk integration är spårbarhet väldigt viktigt, och att varje meddelande oftast måste skickas EXAKT en gång.

Oftast fungerar integrationsprogramvarorna som en middleware, dvs Sändare -> Middleware -> Mottagare

Kom också ihåg hur många olika format på data det finns, och att de flesta applikationer lagrar sin data på olika sätt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Tack för infon, jag sitter dock fortfarande lika fast, känner mig riktigt dum hehe.

Är det någon som kan komma med ett exempel på ett scenario^^?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr-agiledeveloper:

Tack för infon, jag sitter dock fortfarande lika fast, känner mig riktigt dum hehe.

Är det någon som kan komma med ett exempel på ett scenario^^?

Typiska scenarion är multipla system skall synkroniseras på ett spårbart sätt med en blandning av synkrona och asynkrona flöden. Sen är ur
förståelsesynpunk så är det viktigt att tänka på att systemet skall leva och ev dynamiskt förändras under tiden och skall gå att underhålla och utöka/justera även om orginalutvecklarna försvinner, när det tillkommer eller försvinner system, interface ändras osv utan att övriga delar av integrationen slutar fungera.
Ha även med i tanken att du ofta inte kan påverka dom interface du interagerar med utan dom är skapade och definierad av någon annan.