Ökningen av VR-användare på Steam har börjat stanna av

Permalänk

Själv tror jag mer på AR än VR. Skulle vara kul om de släppte ett riktigt vasst AR headset, då skulle jag personligen vifta lite med intressseflaggan. Tror AR skulle funka bättre att kunna växla mellan både nytta med nöje.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det här är snarare second gen då first gen kom på 90-talet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AMD-FX:

Exakt, det är inte första gången detta finns. Fast på den tiden var datorerna alldeles för slöa. Minns inte namnet på glasögonen men var väl till för en flygsimulator för dåtidens PC och väldigt små fönster om jag inte minns helt fel

Därav kaninöronen
Testade också dom där på 90-talet på en datormässa en gång i tiden.
Menade mer first gen av dessa som finns nu. Väntar själv på nästa gen då jag vill ha trådlöst, lite högre upplösning och fler spel.

Permalänk

Har uteslutande spelat genom VR nu i drygt två år sedan DK2 kom och nu med CV1. Provade just BF1 på vanlig skärm och kände en väldig avsaknad av inlevelse, dimension och närvaro som gjorde att man snabbt tappade intresse. Blev nästan lite dystert då spelet ser, och fungerar fantastiskt, men man ändå inte kan nå in i det.

Verkar som att dom flesta som har negativa argument om VR inte själv har provat. Är sällsynt man hör någon användare som helt rackar ner på det.
Argument som att det är för dyrt brukar oftast vara ganska tillspetsade. Som att headsetet kostar 9-10K och att man behöver en dator för minst 20K. Köpte min Oculus Rift CV1 för drygt 5000 skr ny från US E-bay. En duglig dator behöver inte kosta mer än 10K. Är även lite motsägelsefullt att många klankar på datorns pris då dom flesta själv har en i samma prestandaklass.

VR ligger fortfarande med nappen i sin vagga. Tekniken Oculus (och senare VIVE mfl) utvecklat har inte mer än fyra år på nacken och gjort enorma framsteg på så kort tid. Det är förstås mycket som behöver poleras innan VR blir fullt övertygande för gemena man. Viktigast är som sagt högre upplösning för att få bort screen door effekten som förtar mycket av upplevelsen. Vid 4-8K borde det vara löst. Även maffigare FoV är avgörande. Inom loppet av 2-4 år kommer det att vara ordnat.

Vad det gäller spel så kommer nog PSVR trycka på utvecklingen rätt hårt för PC-baserad VR.
Som jag ser på det så finns det redan ett sortiment av spel och apps som motiverar ett köp.
Vill också betona att VR är så mycket mer än bara spel som dom flesta verkar tänka.
VR-experiences som t.ex Apollo 11, In cell och Discovering Space är något som är helt bedårande, men skulle te sig meningslöst på en vanlig skärm. Även 360 filmer - om det nu så är korta taffliga zombie-filmer, NY-times producerade dokumentärer från Syrien, National Geographic dok eller av mer hudnära karaktär - kan ge en helt makalös eftersmak, som inte vanlig TV kan ge.
Och man ska återgå till spel så var 25 timmar i Alien Isolation den i särklass bästa spelupplevelse jag haft sedan jag greppade en joystick för 30 år sedan. Drar nu igenom Vanishing of Ethan Carter, som jag tidigare körde på skärm, och det är som att när man tidigare käkat mat men inte haft några smaklökar.

VR, AR och mixed reality är i en tidig fas, men har en sån enorm potential att det inte bara kommer att slå stort, utan så småningom antagligen bli standard. Att jämföra med 3D är extremt missriktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har nu haft en Vive i c:a 4 månader. Jag är förmodligen "förstörd" för all framtid. Att gå tillbaka och spela vanliga spel i 2D på min 40" 4K skärm är helt otänkbart, men alla är vi olika

Spelar du aldrig vanliga spel på vanliga skärmen längre då? Kan man även köra spel som inte stöder VR i ett Vive och det fungerar bra (antar att det blir som en vanlig skärm då)? Nyfikna frågor bara, ingen diss.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En punkt jag glömde ta upp i mitt tidigare inlägg som några andra har varit inne på är att både Rift och Vive rent tekniskt lämnar en del att önska. Upplösningen på panelerna som används är nog det största problemet som jag ser det, vilket borde gå att lösa med lite utveckling av nya modeller. Nackdelen är att det blir ännu tyngre att rendera till vilket ställer till det lite med.

Personligen har jag en känsla av att AR kommer bli större än VR någonsin lär bli. Med AR låser du inte in dig i din hjälm utan kan använda augmenterad verklighet i såväl arbetslivet som privat i olika sammanhang. Du kan få dina instruktioner när du lagar mat direkt utan att behöva titta i en matlagningsbok eller på någon surfplatta eller liknande intill. Kör du ett fordon så kan du lättare få relevant info när du kör.

VR ser jag mer som en ren underhållsprodukt med få verkliga användsningsområden om man jämför med AR.

Kan hålla med ditt resonemang, men... priset... YIKES!
https://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us/developmen...

O folk gnäller på 10kkr för Vive/Rift. Det är ju rena reapriset jämfört

Skrivet av Frux:

Kollar på Bluray i biorummet ja, mycket blir för dålig kvalitet på 110" annars. Men det är ju inget som hindrar mig från att se strömmande TV-serier eller nyheterna. "Få tag på" bluray är ju en överdrift när det är precis samma filmer som DVD t.ex. Jag har tillgång till hela filmutbudet som finns och inte bara specialversioner.

För att tänka på ditt spår och jämföra med bluray så skulle VR bara behöva en VR-plugin för en liten extra summa för varje spel. VR-headsetet hade behövt kopplas in med kablar och man hade behövt vänta på några minuters uppstartstid. Skärmen slits och behöver bytas med några års mellanrum. Hade detta varit det ENDA problemet så hade jag gladeligen köpt VR till datorn och spelat det på söndagarna. Men nu är ju VR tyvärr inte där överhuvudtaget.

Vi har lite olika åsikter så vi får väl i slutändan enas om att inte enas.

Men det är inget som hindrar mig från att spela vanliga spel på en Vive/Rift heller... det är bara ingen poäng, typ som att se dålig kvalité TV på en 110" duk... Så även om det är enormt coolt och kul att ha ett sådant rum. Så skulle det riskera att bli väldigt dammigt hemma hos mig, så jag tröttnar på att titta på film för mycket.

Bio och hemma underhållningen har trots allt funnits i 20+ år, mer eller mindre, men det är extremt få till antalet som har en hel bio upplevelse hemma. Det är som man säger... en hobby för entusiaster, inget mer.
VR/AR har funnits ute i lite mer än 1år... knappt, och har inte ens 5år utveckling bakom sig. Det har inte ens börjat att visa sin potential. Så lite tid får man väl ge det för att ha en chans att utvecklas. Tror att det kan bli stort, men det måste få en bra bas i mjukvara och hinna gå igenom lite utveckling också.

Sen är min egna tanke att kombinera dessa. Att ha ett rum med soffa och stor TV/Projektor för lite bio, som man samtidigt kan ha stort nog utrymme för att leka med konsol i mitten av, eller med en PC som kan aggera HTPC och VR dator till ett Vive set. På så sätt får jag typ maximal nytta av rummet och man får möjlighet att välja vad man vill göra.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

HELT för jäkla dyrt! Grym PC o skärm kostar multum bara det. Sen lägger vi till HTC Vive så är vi förbi smärttrösklen för mig iaf.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Spelar du aldrig vanliga spel på vanliga skärmen längre då? Kan man även köra spel som inte stöder VR i ett Vive och det fungerar bra (antar att det blir som en vanlig skärm då)? Nyfikna frågor bara, ingen diss.

Nu när man under sommaren kört mängder av spel/upplevelser i VR så kommer det aldrig bli detsamma som tidigare att köra spel på en monitor. När jag nu testade att köra Tombraider på min monitor, så tänkte jag hela tiden på hur fantastiskt det skulle kunde bli om det hade varit i VR... Körde dock igenom det en bit pg.a. den fängslade storyn. Något som verkligen saknas i dom flesta VR spel...

Ja du kan köra spel som inte stödjer VR i theatre-mode. Det blir dock utan fördelarna från VR och man ser istället alla nackdelar. Man kanske på sin höjd fixa så man får 3D, men inte med full upplösning.

Tycker det är mycket gnäll på att det saknas mjukvara.. Det får man ju ta till sin fördel, och börja göra egen mjukvara! Jag har aldrig haft så kul som när jag lärde mig Unity för VR.

Men man behöver heller inte oroa sig för att det saknas mjukvara för VR. Alla spel jag köpt uppdateras hela tiden då dom oftast är i Early Access.

Det är helt klart en spännande tid vi har framför oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik Arve:

Har uteslutande spelat genom VR nu i drygt två år sedan DK2 kom och nu med CV1. Provade just BF1 på vanlig skärm och kände en väldig avsaknad av inlevelse, dimension och närvaro som gjorde att man snabbt tappade intresse. Blev nästan lite dystert då spelet ser, och fungerar fantastiskt, men man ändå inte kan nå in i det.

Man kan faktiskt jämföra det med skillnaden i att sitta och spela Battlefield med mus och tangentbord, med att springa runt och kriga på riktigt, för det är lite mer vad det handlar om.

Onward:
https://www.youtube.com/watch?v=RPoe3BVrpLA

Eller warfighter från @cybervillan:
https://www.youtube.com/watch?v=BN8_ZlzElXg

Har fått många extra muskler av VR träning Det kan vara praktiskt att byta om innan och duscha efteråt!

Ett passande inlägg för träningsmomentet:
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/51ahdg/vr_fitness_50_d...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Kan hålla med ditt resonemang, men... priset... YIKES!
https://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us/developmen...

O folk gnäller på 10kkr för Vive/Rift. Det är ju rena reapriset jämfört

Vi har lite olika åsikter så vi får väl i slutändan enas om att inte enas.

Men det är inget som hindrar mig från att spela vanliga spel på en Vive/Rift heller... det är bara ingen poäng, typ som att se dålig kvalité TV på en 110" duk... Så även om det är enormt coolt och kul att ha ett sådant rum. Så skulle det riskera att bli väldigt dammigt hemma hos mig, så jag tröttnar på att titta på film för mycket.

Bio och hemma underhållningen har trots allt funnits i 20+ år, mer eller mindre, men det är extremt få till antalet som har en hel bio upplevelse hemma. Det är som man säger... en hobby för entusiaster, inget mer.
VR/AR har funnits ute i lite mer än 1år... knappt, och har inte ens 5år utveckling bakom sig. Det har inte ens börjat att visa sin potential. Så lite tid får man väl ge det för att ha en chans att utvecklas. Tror att det kan bli stort, men det måste få en bra bas i mjukvara och hinna gå igenom lite utveckling också.

Sen är min egna tanke att kombinera dessa. Att ha ett rum med soffa och stor TV/Projektor för lite bio, som man samtidigt kan ha stort nog utrymme för att leka med konsol i mitten av, eller med en PC som kan aggera HTPC och VR dator till ett Vive set. På så sätt får jag typ maximal nytta av rummet och man får möjlighet att välja vad man vill göra.

Hehe jo, AR har ju en enorm nackdel sett till priset. Frågan är också hur mycket de skulle kunna kosta när tekniken är mer mogen och konkurrens finns. Men troligen dyrare, är en mer avancerad lösning som behövs, mer komponenter vid tillverkning och förmodligen riktigt slipad mjukvara för att tracking ska fungera.

Simplare lösningar där man får en HUD som projiceras mot glasögon eller liknande borde nog kunna göras billigare och enklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hör till dom som väntat sen 90-talet på riktig VR och följt utvecklingen med stor entusiasm sen Oculus körde igång. Köpte mig ett DK1 och har provat de senare varianterna. Och jag har tröttnat. Det imponerar inte på mig och jag blir inte uppslukad i VR-världen som jag hade hoppats. Är nog fler som känner som mig, det är en kul gimmick i fem minuter men saknar fantasin/är för medvetna om sin omgvning för att bli uppslukad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Väntat, den mesta hypen lär ha avtagit, mer eller mindre inget har hänt med priserna och de bra och stora/AAA- spelen finns heller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

AAA titlar kräver en enorm gpu kapacitet.. Vi är inte riktigt där ännu dessvärre...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nocto:

AAA titlar kräver en enorm gpu kapacitet.. Vi är inte riktigt där ännu dessvärre...

AAA handlar mer om stor budget. Behövs nödvändigtvis inte läggas enorma summor på grafik även om det i regel alltid blir så för att det blir enklare att marknadsföra. Men att få till exempelvis en vettig story, bra röstskådisar och liknande kostar också och är väldigt viktigt för helheten i mitt tycke.

Men du har ju förstås helt rätt i det du skriver, hårdvaran som behövs är inte i närheten av vad vi har idag. Och även de dyraste prylarna idag kostar mer än vad de flesta är villiga att lägga ut.

Det löser sig nog i framtiden, förhoppningsvis.