För er med Surface och Ipad pro - har det varit värt det? (Productivity/Creative)

Permalänk
Medlem

För er med Surface och Ipad pro - har det varit värt det? (Productivity/Creative)

Hej!
Jag har länge funderat på att skaffa en Surface eller en iPad pro för att kunna använda en lite smidigare laptop främst med penna och med en smidig (portabel) formfaktor.
Har tidigare erfarenhet av en HP 2710p (convertible) och det hade sina fördelar. På den tiden vägde de mer dock (1.7 kg + tillbehör).

Så min fråga är:
Ni som har/haft iPad Pro eller Surface till jobb, privat, komplement till jobbet, släpat med er den hela tiden osv... har det varit värt det? Har den kunnat ersätta "wacom platta"/cintiq och har ni haft nytta av att det finns en penna? Känner ni att ni får gjort det ni tänkt er? För var ju mjukvarustödet lite sådär.

Med vänlig hälsning
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Tjejen har en Surface Pro 3 som jag använder ibland till mina egna studier när jag behöver Windows (kör annars Arch Linux på min egna laptop). Fungerar hyffsat bra för att skriva dokument med type covern, programmera är väl sisådär (layouten är inte den bästa IMHO). Lätt är den också (ca 1 kg?) och man får väldigt bra batteritid på köpet. Aldrig riktigt använt pennan förutom att doodla/skriva några få anteckningar, men finns nog några andra användningsområden om man är påhittig!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har en Surface Pro 3 men då jag inte är någon designer kan jag inte kommentera på hur bra pennan är, min frilansande kompis gav den ett "okej" så den är väl inte helt värdelös.

Jag använder min mest för att skriva dokument och göra lättare laptop-sysslor, sånt jag inte vill släpa med mig den stora laptopen för.
Överlag väldigt nöjd med maskinen, såhär i efterhand hade jag förmodligen valt en ultrabook med touch istället, men det är mest för att jag inte använder den som tablet och pennan används mest som mus.

Hoppas det hjälper!

edit:
angående mjukvarustöd, den körs som en helt vanlig laptop.
Använder fullversionerna av office och adobe utan problem.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Jag har en samsung galaxy tab PRO 12.2 och använder den privat, bra skärm och bra batteritid för att vara en 12 tums skärm

Riktigt skönt att slösurfa på en stor skärm eller kolla på någon serie

Permalänk

Har själv haft en Surface Pro 4 I7.
Sålde av den för:

Lät som en jetmotor när den kom igång när man pressade den lite.
Dålig batteritid.

I den kombinationen så är det rätt tråkigt när man sitter i ett möte.

Permalänk
Medlem

Har en Surface Pro 4 i5
Gillar den väldigt mycket, används för slösurf, Netflix och Youtub-tittande, programmering, köra presentationer från, och annat. Till det mesta med andra ord.
Pennan använder jag sällan då jag normalt sätt inte arbetar med penna.

Permalänk

Jag har en Surface Pro 4 (i5, tangentbord) och är sjukt nöjd med den. Har den bara till privata saker, men den går varm hemma varje dag. Både frugan och dottern använder den ofta också. Den väger så lite, så lätt att ta med sig och/eller sitta i soffan med. Startar sjukt snabt också, så bra att ha när man behöver kolla upp något lite hastigt. Frugan har helt slutat använda husets andra datorer efter jag köpte denna. Funkar bra till Netflix, SVT Play och enklare spel.

Den har dålig batteritid visst, men har man den hemma är det inget större problem.

Edit: Har pennor, men används aldrig. Går bra att trycka med fingrarna på skärmen.

Permalänk
Medlem

[Off Topic warning ]
Har en Note8 och en Note N7000 (Ur-Note) phablet. Båda utrustade med stylus.

Använde pennan väldigt mycket med N7000 att skriva inköpslistor med och kom-ihåg-notiser.
Hade ju N7000 med sig hela tiden. Tills jag tappade bort stylusen, har nu beställt nya stylusar från Kina eftersom mobilen fortfarande används.

Surfplattan Note 8:ans stylus har jag dock inte använt, annat än testat den någon enstaka gång.
Det jag reagerat på är att det trots allt lättare att skriva på surfplattans större skärm, tack vare att man kan stödja handen på skärmen medan man klottrar och kluddar.
Har haft N7000 sedan 2011-2012 och Note8 sedan 2013.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Surface Pro 4 och svaret är: absolut. Jag har med mig den på jobbet dagligen, använder den för anteckningar, fjärrstyrning, rota runt efter manualer, m.m. Använder den mindre privat, men det beror nog mest på att den stationära lådan står ett rum bort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ipad pro 9.7 LTE + penna
Förmodligen de mest bortkastade pengarna i världshistorien but I am worth it.
Spelar lite simcity på den, serverauditor för SSH och lite Fing för att kolla vad som är på nätet snabbt och effektivt, slösurfar, drönarmonitor.
Den gör nog inget bättre som en 1995:- padda gör förutom appstoren :/

Permalänk
Medlem

Surface Pro 2, i5 8GB 256GB versionen. Köpte den för 4990 januari 2015. Ett av mina bättre teknikköp!

Tycker pennan funkar bra. Använder bara OneNote som "ritapp". Gör anteckningar och enklare ritningar när jag är på föreläsningar eller när jag funderar kring livet. En nackdel är att min SP2 blir rätt varm om man sitter länge och då känns det lite segt att bli småsvettig om handen.

Tycker själva pennan är bra, med sina trycknivåer. Men när jag provat SP4s penna så gillar jag den mer. Gillar att man kan byta textur på stiftet! Samt att pennan är mer rejäl. Men inte värt att betala 13 000 för en ny Surface Pro 4 för min del

I övrigt är min Surface Pro 2 en laptopersättare. Använder den som min primära maskin dessutom då jag bott på annan ort i ett halvår nu. Funkat bra.. När jag är hemma har jag den kopplad tillen 20" skärm samt en MX518. Mkt bra...

Tycker den fungerar bra till det jag använder min dator till. Surf, word, onenote, excel... Se på lite film. Spotify... Etc. Starcraft 2
Försökte lira lite BF1 dock, gick mindre bra! Men blev ändå förvånad att den klarade allt på lägsta och 10xx * 768 i 15-20 FPS

---

Som ren surfplatta använder jag aldrig min SP2. Då har jag en iPad Air till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrooper:

Har själv haft en Surface Pro 4 I7.
Sålde av den för:

Lät som en jetmotor när den kom igång när man pressade den lite.
Dålig batteritid.

den kombinationen så är det rätt tråkigt när man sitter i ett möte.

Tyvärr är just i7 lite problematisk i en sådan liten enhet som en surface. Du får bättre prestanda med en i3/i5 iom att den inte throttlar lika mkt samt att du slipper fläktljudet.

Skickades från m.sweclockers.com