Tjocklek högtalarkabel - snälla hjälp!

Permalänk
Avstängd

Tjocklek högtalarkabel - snälla hjälp!

Hej allesammans!

Ny på forumet men fick ett tips av en vän att min fråga mest sannolikt skulle kunna få svar av alla expert här!

En liten kort bakgrund: i går beställde jag ett nytt surroundsystem från ortens lilla hifi-butik. Det blev till slut ett märke som heter Klipsch (som enligt säljaren skulle vara finfint). Högtalarnas beteckning är RP 260F, RP 450C, RP 250S och 112SW. Gick på cirka 27000 kronor.

Till detta köpte jag en Yamaha rxv781, som han också rekommenderade.

Då var det bara högtalarkablarna kvar och här kommer mitt problem och stora undran. Försäljaren rekommenderade 4mm för att "få en stark signal och vara på den säkra sidan" men väldigt många trådar jag läst säger att det räcker med 2,5mm.

Så, vad bör jag satsa på? Givetvis om det krävs 4mm så köper jag det.

Vet inte om ni behöver infon men till frontarna är det cirka 4 m, center 1,5, surround 7,5 och 11, 5 m. Till surrounden krävs det ganska många vinklar för kabeln ska nå fram.

Permalänk

Nu kan jag inte så mycket om ämnet men allt kan rekommendera Minhembio.com forum för allt relaterat till detta ämne

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

2,5mm räcker gott och väl.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Diskanter klara sig på klena fin trådiga kablar 1 -1.5 mm diameter
Mellan register runt 2-3 mm diameter
Bas högtalare runt 4-6 mm diameter
Se de som ca rikt mått för en 50 -100 w steg.
Det är basen som behöver grov kabel efter som den ska mata större strömmar än dom andra hög talare.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

2.5 fungerar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Diskanter klara sig på klena fin trådiga kablar 1 -1.5 mm diameter
Mellan register runt 2-3 mm diameter
Bas högtalare runt 4-6 mm diameter
Se de som ca rikt mått för en 50 -100 w steg.
Det är basen som behöver grov kabel efter som den ska mata större strömmar än dom andra hög talare.

Väldigt ovanligt att man har 4-6 mm kablar i en hemmamiljö. Dessutom tror jag inte att det är aktuellt med bi/tri-wiring i detta fallet.

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Diskanter klara sig på klena fin trådiga kablar 1 -1.5 mm diameter
Mellan register runt 2-3 mm diameter
Bas högtalare runt 4-6 mm diameter
Se de som ca rikt mått för en 50 -100 w steg.
Det är basen som behöver grov kabel efter som den ska mata större strömmar än dom andra hög talare.

Skrivet av joakim99:

Väldigt ovanligt att man har 4-6 mm kablar i en hemmamiljö. Dessutom tror jag inte att det är aktuellt med bi/tri-wiring i detta fallet.

Är det här verkligen rätt?

Givetvis behöver ju en kabel vara tillräckligt grov ifall den ska mata enorma strömmängder så att den helt enkelt inte brinner upp, men annars gäller väl att det motstånd som kabeln i sig ger kommer fungera på samma sätt som en spole i ett delningsfilter och därför dämpa diskanten.

Alltså, en för tunn ledare ger för stort motstånd och kommer i så fall dämpa diskanten oavsett vilken högtalare du driver med den. Det är inga enorma mängder, men som alltid är det alla bäckar små som gäller och har du en tillräckligt tunn och lång kabel kommer du till slut höra skillnad.

Edit: Jag tror du klarar dig fint på 2.5mm kabel. Tappar du något på den längsta kabeln kan du nog justera upp det lite i förstärkaren, men jag tror det kommer vara försumbart.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Diskanter klara sig på klena fin trådiga kablar 1 -1.5 mm diameter
Mellan register runt 2-3 mm diameter
Bas högtalare runt 4-6 mm diameter
Se de som ca rikt mått för en 50 -100 w steg.
Det är basen som behöver grov kabel efter som den ska mata större strömmar än dom andra hög talare.

Du borde utbilda Kineserna...

Test köpte (för skojs skull) ett liknande dessa: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m57...

800-1500W... YEA RIGHT.
Hela kabeln är som typ 4mm2 kabel, men där är 1,5mm kopparbelagd aluminium kabel i den. Resten är isolering...

Inte för att jag förväntade mig värsting saker för 80kr dock
Säkringshållaren och amp signaltråden fungerar dock för mina behov till 10" sak till bilen.

Permalänk
Rekordmedlem

En bra tumregel är att följa LTS rekommendationer, även om man inte använder samma kabel så kan man försöka ha samma area vid samma längder eftersom kopparn har samma resistans oavsett fabrikat.
– 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade

Vill man fläta en kabel själv eller göra en med en rc länk så kan man läsa hur här >
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/diy_ekk_v6.pdf
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

EKK är en alldeles utmärkt kabel tycker jag, dock lite styv om man behöver böja den.

Permalänk

@joakim99: Och inte så vanlig nu för tiden, tyvärr..

Edit: Varianten med 2x1.5 dvs. Kablar med jord finns ju i överflöd såklart.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Avstängd

Tackar för alla svar 😀 Lite delade meningar men som jag förstått det så räcker det med 2x 2,5mm men för att vara på säkra sidan bör jag ta 4mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om du var i en seriös butik kan du be att få lyssna på skillnaden...

jag skulle tagit en snygg kabel då de alltid låter bättre precis som att snygga datorer är snabbare än fula!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnoknowledge:

Tackar för alla svar 😀 Lite delade meningar men som jag förstått det så räcker det med 2x 2,5mm men för att vara på säkra sidan bör jag ta 4mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det beror ju på längden, vilket mrqaffe skrev.

Du kommer garanterat inte höra någon skillnad på kablar om du lyssnar i en hifibutik. Därför är rekommendationen att ta en så billig kabel som möjligt som uppfyller de elektriska kraven, nämligen en god ledare. Och är det koppar behövs en viss tjocklek vid en viss längd för att inte skapa onödig resistans.

Skrivet av mrqaffe:

En bra tumregel är att följa LTS rekommendationer, även om man inte använder samma kabel så kan man försöka ha samma area vid samma längder eftersom kopparn har samma resistans oavsett fabrikat.
– 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade

Vill man fläta en kabel själv eller göra en med en rc länk så kan man läsa hur här >
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/diy_ekk_v6.pdf
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtalarkabel/kabelbygg.pdf

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Usling:

Nja det beror ju på längden, vilket mrqaffe skrev:

Jepp, men i det exemplet är det fyra (?) st 2,5mm till 14 (vilket är närmast mina cirka 11,5-12). De kablar jag kollade på är bara 2x2,5. Eller är jag helt ute o cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mrnoknowledge: ska du ha 14m men bara till surroundhögtalarna hade jag tatt 2,5mm. Ska du ha 14m till frontarna eller en passiv baslåda hade jag valt 4mm.

Och jag hade skippat EKK-kabel till surrounderna om du behöver dra den i många vinklar. Styv som fan den kabeln.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrnoknowledge:

Tackar för alla svar 😀 Lite delade meningar men som jag förstått det så räcker det med 2x 2,5mm men för att vara på säkra sidan bör jag ta 4mm?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer att fungera bra med 2,5mm^2 om du inte ska dra mer än 12 m till en surroundkanal, du filtrerar ju ändå bort basen i dem och det är främst i basen det blir skillnader om kabelns resistans ökar så mycket att den påverkar ljudet.
Inget hindrar dig från att gå upp i dimension till 4 mm^2 men det kommer inte att ge hörbara skillnader i ditt fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

10 amp per 1mm.
Känns tveksamt att du drar 40 ampere ens till tillbaka till framtiden högtalaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

10 amp per 1mm.
Känns tveksamt att du drar 40 ampere ens till tillbaka till framtiden högtalaren

Inte ens i närheten...

http://usa.yamaha.com/products/audio-visual/av-receivers-amps...

Förstärkaren kan som mest lassa ut ca ~10A på en 2ohms kanal. 2.5mm^2 räcker utmärkt till allt annat än bilstereo med sina tunga klass-D förstärkare på "2000w"

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Som någon mer nämnde, längden spelar ju viss roll med. Vill du dra långa kablar mellan förstärkare och högtalare skadar det inte med lite tjockare kabel om du står i gränslandet.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Din effekt ut per kanal på den stärkaren är 130W.
130x8ohm= 1040
Roten ur 1040=32,24
32,24*1,414 = 45,58Volt RMS
Det är alltså 45Volt du ska räkna 130 W på kabelarean och då klarar du dig gott med 2,5mm kabel på dina 12 meter.
Du kan säkert köra peak högre än 130W men på 12meter behöver du och andra sidan bara 1,5mm kabel för att klara RMS watten.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är sällsynt att strömmen genom högtalarkabeln i sig gör att kabeln brinenr av utan kabeln lär hålla om man inte aktivt försöker "dum dimensionera" däremot kan ljudet påverkas på ungefär samma sätt som när man vrider på en tonkontroll om kabeln får för hög impedans, en del förstärkare kan även börja självsvänga om kabeln är för lång men då handlar det oftast om över 20 m kabel och det har inget med arean att göra utan induktans/kapacitans.
Har man ett högtalarsimuleringsprogram typ LspCAD kan man mata in lite olika värden som det är rimligt att en kabel kan ha och se hur det påverkar frekvenssvaret från högtalarna, man kan också designa filtret utifrån vissa kabelegenskaper så att kabeln inte påverkar alls så länge man hålelr sig till det man designat för, tyvärr är det inte så vanligt att man gör så men tex INO gör det, är man smart så designar man filtret för att arbeta med en bra, billig standardkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men seriöst nu, köp 4mm om det nu är det du så gärna vill, men skapa inte nya trådar och nya användare (!) för att få bekräftelse på att det skulle göra nån skillnad, det kommer inte märkas, jag antar att det är du som startat denna tråden där alla rekommenderade som mest 2.5mm annars är det ett skrämmande sammanträffande att denna person har samma högtalare samma receiver, har betalat ungefär lika mycket och har samma avstånd till högtalarna...

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1442103-behover-kablar-t...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockew1989:

Men seriöst nu, köp 4mm om det nu är det du så gärna vill, men skapa inte nya trådar och nya användare (!) för att få bekräftelse på att det skulle göra nån skillnad, det kommer inte märkas, jag antar att det är du som startat denna tråden där alla rekommenderade som mest 2.5mm annars är det ett skrämmande sammanträffande att denna person har samma högtalare samma receiver, har betalat ungefär lika mycket och har samma avstånd till högtalarna...

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1442103-behover-kablar-t...

Hahahahaha! Å varför skulle jag starta en ny tråd om jag redan fått svar på det?! Vill du att jag ska ladda upp kvittot på att jag köpte det i går? Nummer till försäljaren så att jag inte förfalskat kvittot? Ingen aning om vem den andra är och orkar inte läsa igenom hela den tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lavaguden:

Din effekt ut per kanal på den stärkaren är 130W.
130x8ohm= 1040
Roten ur 1040=32,24
32,24*1,414 = 45,58Volt RMS
Det är alltså 45Volt du ska räkna 130 W på kabelarean och då klarar du dig gott med 2,5mm kabel på dina 12 meter.
Du kan säkert köra peak högre än 130W men på 12meter behöver du och andra sidan bara 1,5mm kabel för att klara RMS watten.

Fantastisk förklaring! Då satsar jag på 2,5mm. Vilken expertis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Förtydligande: 2,5mm^2 (kvadratmillimeter, det är arean och inte diametern som anges).

Permalänk

@anon257891: tror att alla är överens om att det mm² vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Har typ sånt här till mina surroundhögtalare:
https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?kid=3457

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Jag tackar så väldigt mycket för hjälpen. Nu vet jag precis vad jag ska köpa. Återigen stort tack ska alla ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnoknowledge:

Hahahahaha! Å varför skulle jag starta en ny tråd om jag redan fått svar på det?! Vill du att jag ska ladda upp kvittot på att jag köpte det i går? Nummer till försäljaren så att jag inte förfalskat kvittot? Ingen aning om vem den andra är och orkar inte läsa igenom hela den tråden.

Konstigt att du inte orkar läsa igenom tråden då den personen har exakt samma grejer och ställt exakt samma fråga, du har ju svaret där

Dessutom behöver du ju inte bli så defensiv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!