JBL Cinema SB350 - Basproblem

Permalänk
Medlem

JBL Cinema SB350 - Basproblem

Hej

I mellandagarna köpte jag en s.k "soundbar", vilken jag är väldigt nöjd med bortsett från ett problem. Subwoofern ger ifrån sig ett dovt ljud när det inte kommer ljud från TVn. Det låter som att någon knackar i basen med fingret lite löst eller knäpper med fingrarna. Det är svårt att beskriva men basen ger ifrån sig ljud helt slumpmässigt helt enkelt, det är inte högljutt men är av lågfrekvent karaktär. Jag vet inte om detta kanske beror på någon störning eller om det är fel på någon del i systemet. Är det någon som varit med om något liknande?

Tacksam för hjälp.

Permalänk

Störning från någon form av mobil kommunikation skulle jag gissa på.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen fel på ljudsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Koppla subben med en skärmad kabel. Detta är viktigt annars kommer den ta upp massor av störningar från framförallt 230 nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem! Testade HDMI, optisk, aux, bluetooth, både från mobil, surfplatta och två stycken olika tv-apparater utan någon lösning. Var in till affären med den idag och fick den utbytt med hopp om att det var ett måndags-ex men så var det inte märkte jag efter kvällens seriermaraton!

Om jag inte hittar en lösning snart så åker den tillbaka, tråkigt nog, då jag annars varit riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslund:

Har exakt samma problem! Testade HDMI, optisk, aux, bluetooth, både från mobil, surfplatta och två stycken olika tv-apparater utan någon lösning. Var in till affären med den idag och fick den utbytt med hopp om att det var ett måndags-ex men så var det inte märkte jag efter kvällens seriermaraton!

Om jag inte hittar en lösning snart så åker den tillbaka, tråkigt nog, då jag annars varit riktigt nöjd!

Jag har varit i kontakt med Harrman support och det verkar som att de är medvetna om problemet. Enligt dem är det mjukvarurelaterat och deras utvecklare jobbar på en fix, vilken kommer tillgänglig via produktsidan på jbl.se när den är färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xclusiv8:

Jag har varit i kontakt med Harrman support och det verkar som att de är medvetna om problemet. Enligt dem är det mjukvarurelaterat och deras utvecklare jobbar på en fix, vilken kommer tillgänglig via produktsidan på jbl.se när den är färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att en lösning verkar vara på gång!

Och så vill jag ge dig en eloge för att du återkommer och meddelar det, precis så ska ett forum fungera!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag har varit i kontakt med Harrman support och det verkar som att de är medvetna om problemet. Enligt dem är det mjukvarurelaterat och deras utvecklare jobbar på en fix, vilken kommer tillgänglig via produktsidan på jbl.se när den är färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Har du hört något mer om det här? Jag köpte samma ljudsystem under mellandags rean och jag upplever att basen brummar väldigt. När jag kollar på tv och det är en intervju tex så är basen väldigt känslig och brummar alltid när dem pratar. Jag måste sätta basen på det lägsta för att den inte ska reagera men det är tråkigt att göra.

Basen fungerar hur bra som helst när jag spelar musik men just när jag ser på tv med ganska låg volym så brummar basen...

Upplever du samma sak?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Hej!

Har du hört något mer om det här? Jag köpte samma ljudsystem under mellandags rean och jag upplever att basen brummar väldigt. När jag kollar på tv och det är en intervju tex så är basen väldigt känslig och brummar alltid när dem pratar. Jag måste sätta basen på det lägsta för att den inte ska reagera men det är tråkigt att göra.

Basen fungerar hur bra som helst när jag spelar musik men just när jag ser på tv med ganska låg volym så brummar basen...

Upplever du samma sak?

Hej.

Har tyvärr inte hört något mer sedan deras sista mejl. Förhoppningsvis så kommer uppdateringen snart. Angående ditt problem så upplever jag inget brummande i min bas. Är det ett kontinuerligt brummande eller något som kommer då och då? Hör gärna av dig till supporten du också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GizZm0:

Hej!

Har du hört något mer om det här? Jag köpte samma ljudsystem under mellandags rean och jag upplever att basen brummar väldigt. När jag kollar på tv och det är en intervju tex så är basen väldigt känslig och brummar alltid när dem pratar. Jag måste sätta basen på det lägsta för att den inte ska reagera men det är tråkigt att göra.

Basen fungerar hur bra som helst när jag spelar musik men just när jag ser på tv med ganska låg volym så brummar basen...

Upplever du samma sak?

Hur menar du, brummar det bara när tvn används som signalkälla så är det troligen nått fel i kopplingen mellan apparaterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Hej.

Har tyvärr inte hört något mer sedan deras sista mejl. Förhoppningsvis så kommer uppdateringen snart. Angående ditt problem så upplever jag inget brummande i min bas. Är det ett kontinuerligt brummande eller något som kommer då och då? Hör gärna av dig till supporten du också

Skrivet av mrqaffe:

Hur menar du, brummar det bara när tvn används som signalkälla så är det troligen nått fel i kopplingen mellan apparaterna.

Hej på er!

Jag har bara upplevt det när TV'n är signalkälla ja. Men inte alltid, det är det som är det konstiga. Jag märker att basen slår igenom och brummar när jag har låg volym på eller oftast i intervjuer på TV. När det inte är andra ljud än prat så hör man hur den brummar vilket är väldigt störande. Om jag sänker basen så slutar det men jag vill ju kunna använda min bas. Om hela ljud spektra används så märker jag inte av det lika mycket tror jag.

Väldigt konstigt och störande.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GizZm0:

Hej på er!

Jag har bara upplevt det när TV'n är signalkälla ja. Men inte alltid, det är det som är det konstiga. Jag märker att basen slår igenom och brummar när jag har låg volym på eller oftast i intervjuer på TV. När det inte är andra ljud än prat så hör man hur den brummar vilket är väldigt störande. Om jag sänker basen så slutar det men jag vill ju kunna använda min bas. Om hela ljud spektra används så märker jag inte av det lika mycket tror jag.

Väldigt konstigt och störande.

Jag antar att det brummar hela tiden men du hör det bara vid tal och låga ljudtryck, det kan bero på jordfel , koppla bort antennanslutningen och prova om det påverkar och skulle det göra det behöver du en galvanisk isolator på antennen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att det brummar hela tiden men du hör det bara vid tal och låga ljudtryck, det kan bero på jordfel , koppla bort antennanslutningen och prova om det påverkar och skulle det göra det behöver du en galvanisk isolator på antennen.

Jag har fiber tv från telia så har inga antenn sladdar som kan störa. Jag har testat att omplacera basen och det kanske är mindre nu, men måste testa vidare.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Hej.

Har tyvärr inte hört något mer sedan deras sista mejl. Förhoppningsvis så kommer uppdateringen snart. Angående ditt problem så upplever jag inget brummande i min bas. Är det ett kontinuerligt brummande eller något som kommer då och då? Hör gärna av dig till supporten du också

Tjenare, jag har en likadan enhet med samma problem. Mailat Harman supporten också, men utan svar. Har du hört något nytt från dem?

Permalänk

Fick TS ordning på problemet? Köpte sb350 igår och har exakt samma problem, irriterade som helvete.
Småknäpper random hela tiden

Permalänk

Mmm såhär ser mitt ärende ut för tillfället...åkte de 4,5 milen för att byta systemet, fanns inga i kartong kvar utan fick välja på o vänta eller att ta en av 2 demo ex.
Valde ett demo ex men såg att subben var lite skadad så dom hämtade sub från det andra paret.
Kommer hem och skiten vägrar ansluta subben!!! Där står jag nu

Permalänk
Medlem

JBL SB 350

Skrivet av Xclusiv8:

Jag har varit i kontakt med Harrman support och det verkar som att de är medvetna om problemet. Enligt dem är det mjukvarurelaterat och deras utvecklare jobbar på en fix, vilken kommer tillgänglig via produktsidan på jbl.se när den är färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, jag har också varit i kontakt med support eller vad man ska kalla det, fick ett par märkligt översatta mail från Harman costumer support, där verkar det inte finnas någon vetskap om någon uppdaterad mjukvara..? Min sub har lite märkliga ljud för sig, låter som den tappar kontakt eller nåt, knäpper lite och hoppar i ljudet liksom... och tv / filmer får också nåt grumligt brummande vid låga volymer, som någon annan skrev.
Har ingen lust att skicka in grejer på rep. om det inte är något fel, är det bara kass kvalité eller vad ...?
Någon som vet mera...?
/ G

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem!
Jävligt irriterande! Supporten kan knappt göra sig förstådd på svenska Och påstår att det inte är något problem med anläggningen. Man måste skicka in den... jag har inte kvar något kvitto så då tar dom inte emot den...
Hoppas alla ringer in och felanmälan sin anläggningar så dom får lite press på sig! Löser dom inte problemet så blir det smutskastning!

Permalänk
Medlem

Jag tror att Harman fullständigt skiter i det här problemet. Jag har inte hört något mer från dem och de uppenbarligen ljög för mig när de sa att de skulle göra en "uppdatering".