Permalänk
Medlem

Spelvåld

Jag brukar normalt inte reagera på spelvåld men nu tycker jag att man gått för långt. Tänker på kommande spelet Friday the 13th. Om inte detta spel kommer att påverka en och annan galning att utföra våld i verkligheten så vet jag inte vad som skulle kunna påverka dem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd om våld i spel...

OnT: Jag ser inga problem. Växte upp med att man kunde köra ihjäl varenda person på gatan och sen tömma flera magasin med ammunition. Blev jag dödad återuppstod jag efter några sekunder.
Om det snarare är den detaljerade grafiken du oroar dig för så ser jag inget problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag brukar normalt inte reagera på spelvåld men nu tycker jag att man gått för långt. Tänker på kommande spelet Friday the 13th. Om inte detta spel kommer att påverka en och annan galning att utföra våld i verkligheten så vet jag inte vad som skulle kunna påverka dem.

https://www.youtube.com/watch?v=rUmkTGSyRA8

Mysigt. Själv är jag helt övertygad om att folk som är normalt funtade inte kommer gå bärsärk p.g.a ett spel. Folk som går bärsärk efter att ha spelat X, hade inte behövt X från början för att gå bärsärk, så man kan inte skylla på spelet då. Det finns idioter överallt, till allting, och dom behöver inte speciella anledningar för att visa det heller, för dom kommer göra det oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Entusiast

Meh, var väl inget speciellt.
Halvtaskiga animationer.

Jag antar att du aldrig sett gamla goa "Manhunt" i så fall?
Gammal grafik men riktigt bra animationer för dess tid måste jag säga.
https://www.youtube.com/watch?v=_cLpnTY_Crs

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fy fan, jag mår illa. Samtidigt påminner det ju om Postal som ju funnits ett tag.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Meh, var väl inget speciellt.
Halvtaskiga animationer.

Jag antar att du aldrig sett gamla goa "Manhunt" i så fall?
Gammal grafik men riktigt bra animationer för dess tid måste jag säga.
https://www.youtube.com/watch?v=_cLpnTY_Crs

Tänkte också att den där nivån redan uppnåtts för länge sen med Manhunt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Fy fan, jag mår illa. Samtidigt påminner det ju om Postal som ju funnits ett tag.

känner du likadant när du ser våld i film?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Vad skiljer sig det här spelet från t.ex Postal? Gears of War där man sågar ihjäl människor? GTA? Så länge det finns en åldersgräns på det från 18 år så ser jag inga problem med att spelet säljs. Ser inte heller skillnad på vågen av tortyrvåldsfilmer i form av de senare SAW-filmerna eller Hostel.
Med det sagt så blir jag också illa berörd av det här. Men då väljer jag helt enkelt att inte spela spelet (eller se filmen om det var fallet).

Personer som blir påverkade att utföra riktiga våldsdåd genom spel och film är psykiskt sjuka redan från början; om inte det här triggar dom så är det något annat. Alternativet blir alltså att censurera all form av våld i spel och film, allt som kan verka som en trigger. Och då har vi ju även all nyhetsrapportering som innehåller bild och film-material på blodiga människor som kan verka som en trigger. Ja, våld i spel kan tyckas onödigt ibland, men då är frågan hur man ska behandla problemet utan att hamna i någon form av slippery slope-argument.

Om man är gammal nog, alternativt har äldre syskon, så kan man komma ihåg att nästan exakt samma argumentation och sensationalism användes för att bekämpa penna- och pappersrollspel i form av t.ex Drakar och Demoner på 80-talet.

Permalänk
Medlem

Finns ingen koppling mellan våldshandlingar och video- och/eller spel-våld. Det finns antydningar om kortvariga förändringar i hur hjärnan uppfattar våld och behandlar sinnesintryck med våldsamma inslag från spel/video, men ingen har lyckats föra i bevis att dessa temporära förändringar leder till våldshandlingar hos en individ.

Gammal hederlig moralpanik från 80-talet i ny tappning.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

känner du likadant när du ser våld i film?

Ja jag är nog lite klen, fast jag brukar i och för sig undvika splatterfilmer.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Spelvåld är idag vardagsmat sen att fel personer spelar de, och blir påverkade i en allt för hög grad.
Ta bara GTA, Solider of fortune, Mortal Kombat som exempel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Jag hoppas att spelet får stöd för Oculus Rift och Touch.

Permalänk
Medlem

Eller så kanske vi ska tänka såhär istället:
Vilken tur att det finns spel, där de som har lite udda preferenser kan få utlopp för dem, så slipper de utföra sina handlingar på allmänheten.

Det finns alltid människor som kommer vilja hävda att X eller Y är anledning till Z.
Vi kan dock inte banlysa allting som någon finner obekvämt. Borde vi då ha förbud mot en massa saker som de allra flesta klarar hantera, tex alkohol?

Dessutom är det ju åldersgräns för denna typ av spel. (kanske borde ha åldesgräns för våldsamma nyheter med krigsinslag?)

Permalänk
Medlem

Tänker inte på hur det påverkar normalt funtade personer utan hur det kan påverka mer svagsinnade personer som kanske kan bli triggade att gå från tanke till gärning av ett dylikt spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Ja jag är nog lite klen, fast jag brukar i och för sig undvika splatterfilmer.

"Klen" eller "frisk" kan vara en fråga av perspektiv. Tror inte det är något att skämmas över i alla fall!

Som de flesta andra säger; det såg inte direkt originellt ut i frågan om våld. Allt har setts i andra spel eller filmer. Mortal Kombat har också rätt blodiga scener.

Däremot undrar jag hur det står att jämföra våld i film mot spel. Jag kan tänka mig att spel har närmare till att påverka spelaren än vad film påverkar tittaren - om det nu skulle finnas såna belägg över huvud taget.

När du tittar på film har du ingen som helst kontroll, utan får enbart se det andra tänkt ihop. I ett spel så kan du däremot själv vara "kreativ", vilket bör ligga närmare till att gå ifrån imaginära till reella handlingar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tänker inte på hur det påverkar normalt funtade personer utan hur det kan påverka mer svagsinnade personer som kanske kan bli triggade att gå från tanke till gärning av ett dylikt spel.

Är man så "svagsinnad" att man begår våldsbrott som följd av att man spelat ett spel eller sett en film så hör man inte hemma ute i det fria samhället. Då är ett vadderat rum mer rimligt för personen.

Permalänk
Avstängd

Är man över 18 så får man ju se vad man vill...barn ska ju inte se detta innehåll..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Är man så "svagsinnad" att man begår våldsbrott som följd av att man spelat ett spel eller sett en film så hör man inte hemma ute i det fria samhället. Då är ett vadderat rum mer rimligt för personen.

Tyvärr finns det nog många sådana personer ute i det fria samhället. Det är först när de gjort något dumt de hamnar in på psyket.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det här spelt är värre än både Postal och Manhunt som jag kollat upp nu. Postal är närmast komiskt och i Manhunt mördar man inte oskyldiga. I det här spelt kan man tydligen spela en galning som mördar helt oskyldiga för nöjes skull.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tycker ändå det här spelt är värre än både Postal och Manhunt som jag kollat upp nu. Postal är närmast komiskt och i Manhunt mördar man inte oskyldiga. I det här spelt kan man tydligen spela en galning som mördar helt oskyldiga för nöjes skull.

Är våld i spel okej då, sålänge det drabbar "skyldiga"? Det triggar inte onormalt funtade människor som målar upp personer som skyldiga p.g.a påhittade anledningar?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Snarare spelen som är inspirerade av verklighet tyvärr, de flesta känner väl till dessa grabbarna som filmade när de mördade folk med hammare och la upp på internet? https://en.wikipedia.org/wiki/Dnepropetrovsk_maniacs Vill inte länka nån för grafisk sida, men utöver hammare så använde de tydligen skruvdragare och borrade i folk, tryckte ut ögonen medans de levde och annat mysigt. Allt för en "häftig" film på internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tyvärr finns det nog många sådana personer ute i det fria samhället. Det är först när de gjort något dumt de hamnar in på psyket.

Jo tyvärr så är det så.
Men att detta spel skulle bidra med någon större inverkan än alla filmer har jag svårt att tänka mig. Är man sjuk så visar det sig så småningom ändå...tyvärr!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen Leder Supermario-spelande till missbruk av flugsvamp i kloaker?

Lika lite leder våldsamt spel till våldsamma handlingar.

Troligen kan mindre personer få mardrömmar av våldsamma spel, men det finns ju som tur är åldersgränser som är tänkt att minimera risken för sådant.

Permalänk
Medlem

jäkla moral tant, en normal människa går inte ut och döda människor efter att ha spelat ett våldsamt spel, då är man redan störd långt innan och spelet är bara då en ursäkt att gå ut och döda efter jag tycker ditt argument är fånigt.

Permalänk
Medlem

Detta är ett spel, som filmen centipede, ett skitverk som använder våld utan syfte, mening eller någon tanke utöver att vara uppseendeväckande och väcka förargelse.

Ts kan lugna ner sig, detta spel är inte en massmördarfabrik, inget spel eller film kan skapa massmördare eller galningar.

Våld i film, spel, böcker, teater m.m. kan bära eller stjälpa ett verk, i detta fall är det tydligt att våldets proportion, dess upplevelse mot berättelsen inte tillför spelet. Överdriven användning av våld blir motbjudande och skall ifrågasättas, kritiseras!
Våld kan göras rätt i verk, det är trots allt en del av livet. Vi kan i bästa fall lära oss utav det, förstå vad det kan bli för konsekvenser av att utföra våld, bli utsatt av det eller kanske värre om hur det kan bli om vi blundar för våld, bl.a. i vår närhet.
Allt för att bli bättre på att förstå om dess natur och kunna handskas med det, detta skulle vara positivt.

Vi som konsumenter ska vara kritiska mot spelutvecklare när de inte behärskar spelskapande, berättande och verkets syfte utöver de buggiga förhastade releaser. Här finns det inget att hämta med detta spel tyvärr, inte vad de utlovar med trailern.

Permalänk
Medlem

själv skulle jag nog aldrig spel det spelet för att det är lite för mycket för mig (inte speciellt förtjust i brutalt och blodigt innehåll) men det är min subjektiva åsikt så om någon annan vill spela spelet så har jag inga problem med det.

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Tyvärr finns det nog många sådana personer ute i det fria samhället. Det är först när de gjort något dumt de hamnar in på psyket.

Skulle snarare säga att det överlag är väldigt få om man ser till hur mycket våld som funnits i diverse media de senaste årtiondena. Hade det varit vanligt förekommande så skulle väl folk huggit ner varann till höger och vänster dagligen. Ser ingen anledning till varför man skulle vara orolig. Dock tyckte inte jag heller att Friday the 13th the Game såg nå vidare ut.

Permalänk
Medlem

Inte värre än spel där man skjuter tusentals människor med automatvapen. Mord är mord. Tror det handlar mer om att du tycker att det ser otäckt ut. Kanske nån form av skräckblandad förtjusning eftersom du postar klippet och sprider det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Inte värre än spel där man skjuter tusentals människor med automatvapen. Mord är mord. Tror det handlar mer om att du tycker att det ser otäckt ut. Kanske nån form av skräckblandad förtjusning eftersom du postar klippet och sprider det.

Det är skillnad på våld och våld. Att använda skjutvapen är inte lika brutalt som att hacka sönder någon med en yxa. Tycker även att det är stor skillnad om man dödar fiender eller helt oskyldiga. Det är även stor skillnad på våldsamma filmer där det oftast är meningen att man ska identifiera sig med tilltänkta offer och det här spelet där det alternativt är meningen att man ska identifiera sig med en galen mördare. Säkert kan det påverka någon att gå från tanke till handling efter att ha spelat det här spelet. Jag tror mycket långt ifrån alla galningar som är kapabla till det förr eller senare begår mord under sin livstid. Men det här spelet kan kanske trigga någon av dem som annars skulle ha levet ett relativt vanligt liv.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är skillnad på våld och våld. Att använda skjutvapen är inte lika brutalt som att hacka sönder någon med en yxa. Tycker även att det är stor skillnad om man dödar fiender eller helt oskyldiga. Det är även stor skillnad på våldsamma filmer där det oftast är meningen att man ska identifiera sig med tilltänkta offer och det här spelet där det alternativt är meningen att man ska identifiera sig med en galen mördare. Säkert kan det påverka någon att gå från tanke till handling efter att ha spelat det här spelet. Jag tror mycket långt ifrån alla galningar som är kapabla till det förr eller senare begår mord under sin livstid. Men det här spelet kan kanske trigga någon av dem som annars skulle ha levet ett relativt vanligt liv.

Kan hålla med i dina tankar lite där faktiskt. Har inget emot skjutspel som så, kan vara rätt chill att bli jagad av poliser och skjuta oskyldiga människor i GTA Men spelet som tråden handlar om, ja det var för... hm... brutalt sa du va? Blev rätt äcklad av det faktiskt... Folk som faktiskt ser trailern och går och väntar på att få köpa spelet, får man kalla dessa för psykopater?

Å andra sidan förstår jag folk som menar att våld är våld. Självklart är det så. Det är inte mer okej att köra över någon med en bil än att vrida nacken av en person. Men samtidigt får vi inte glömma att det är skillnad på verklighet och spel. Och i spel kan jag personligen tycka att det blir lite för brutalt den här typen av våld.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless