Fri roaming inom EU får 30-dagarsgräns

Permalänk
Melding Plague

Fri roaming inom EU får 30-dagarsgräns

Den som planerat köpa ett billigare abonnemang utomlands när roamingavgifterna slopas får tänka om. Nu lägger EU fram ett nytt förslag som ska sätta stopp för eventuella missbruk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara på vilket sätt det skulle vara ett missbruk att köpa ett utomländskt abonnemang?
Ökad konkurrens är väl positivt?

Permalänk
Medlem

@GlidZ: Ökad konkurrens är bra men i detta fallet sker det ej på samma villkor.

Permalänk
Medlem

Fy fan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ändå låter rimligt. Även det där med de som pendlar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tycker reglerna är rimliga för att användas på semester i utlandet

Ser inget fel i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Kan någon förklara på vilket sätt det skulle vara ett missbruk att köpa ett utomländskt abonnemang?
Ökad konkurrens är väl positivt?

Du belastar endast nätet där du befinner dig.
I teorin kan utländska operatörer sälja abonnemang som de aldrig behöver förse med data-trafik.

Oklart om detta är ett riktigt problem.

Permalänk

Tycker det är irriterande, en annan som studerar i Skottland och spenderar sommaren i Schweiz måste i så fall skaffa separat abonnemang för Schweiz (vilket skulle kosta sjukt mycket pga bindningstider som är minst 12 månader).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Du belastar endast nätet där du befinner dig.
I teorin kan utländska operatörer sälja abonnemang som de aldrig behöver förse med data-trafik.

Oklart om detta är ett riktigt problem.

Egentligen kunde väl en utländsk operatör sälja abonnemang i ett land utan att äga något nät överhuvudtaget

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

tycker detta är bra, dock sista saken med att bli undantagen från detta genom att vara i sitt hemland en gång om dagen anser jag är dåligt. gränsen borde vara högre.
tex om man bor på gränsen till norge och pluggar i norge. du är mån-tors i norge men åker hem på fredag och spenderar helgen där. när du får sommarlov är du hemma i ~90 dagar.
alltså har du brutit emot reglerna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Tycker det är irriterande, en annan som studerar i Skottland och spenderar sommaren i Schweiz måste i så fall skaffa separat abonnemang för Schweiz (vilket skulle kosta sjukt mycket pga bindningstider som är minst 12 månader).

Kan du inte skaffa ett via säg Tele2, utan bindningstid, och bara avsluta det efter semestern?

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tycker detta är bra, dock sista saken med att bli undantagen från detta genom att vara i sitt hemland en gång om dagen anser jag är dåligt. gränsen borde vara högre.
tex om man bor på gränsen till norge och pluggar i norge. du är mån-tors i norge men åker hem på fredag och spenderar helgen där. när du får sommarlov är du hemma i ~90 dagar.
alltså har du brutit emot reglerna

Jag fattade som att detta bara gällde övriga EU? Medans dagens villkor fortfarande gäller? Dvs i ditt fall med Norge så fungerar det som det gör idag? Men om du åker på semester till Tyskland så funkar det i 30 dagar?

Eller menade de att de ska ta bort dagens villkor och ersätta det med det som nämndes?? Isf så skulle det ju halvsuga lite då jag specifikt tog mitt nuvarande abb just för att jag jobbar i Norge.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Tycker det är irriterande, en annan som studerar i Skottland och spenderar sommaren i Schweiz måste i så fall skaffa separat abonnemang för Schweiz (vilket skulle kosta sjukt mycket pga bindningstider som är minst 12 månader).

Med tanke på att Schweiz ej är medlem i EU så hade du väl knappast dragit någon nytta av det i vilket fall?

Permalänk
Avstängd

Tänk om man är en hemlös nomad då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Du belastar endast nätet där du befinner dig.
I teorin kan utländska operatörer sälja abonnemang som de aldrig behöver förse med data-trafik.

Oklart om detta är ett riktigt problem.

Klart att det är ett riktigt problem om man kan ha en operatör i Malta och knappt betala moms på tjänsten och helt andra spelregler som gör att Svenska leverantörer inte kan konkurrera och samtidigt så belastar man deras nät. Pengarna hamnar i Malta och svenska leverantörer får stå för kostnaden utan en intäkt.

Permalänk
Proffsmobbare

Om det är en straffavgift, vem har rätt till pengarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunnis:

Klart att det är ett riktigt problem om man kan ha en operatör i Malta och knappt betala moms på tjänsten och helt andra spelregler som gör att Svenska leverantörer inte kan konkurrera och samtidigt så belastar man deras nät. Pengarna hamnar i Malta och svenska leverantörer får stå för kostnaden utan en intäkt.

Mjaaa. Fast är det så enkelt då? Operatören på malta kommer inte bli insläppt på svenska nät om de inte betalar en rimlig slant för detta.

Har man inte eget nät så måste man köpa in sig/avtala om plats i någon annans nät och det blir svårt att få till ett sådant avtal med svenska aktörer om de svenska aktörerna inte får tillräckligt betalt.

Fast skatten är en relevant faktor alltså...
Exempelvis telia skulle kunna höja sin prismarginal med 0,5% om de säljer abbonemangsplatsen till en aktör på malta med ett litet extra prispåslag.
Sedan kan aktören på malta sälja abonnemanget med mycket lägre moms vilket ger billigare pris för slutkund, bättre marginal för Telia och kassaflöde även för försäljaren på malta. Men svenska staten går miste om hela momsen... Det är inge vidare bra.

Äe, av den anledningen tycker jag nog begränsningarna låter bra ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siken:

Med tanke på att Schweiz ej är medlem i EU så hade du väl knappast dragit någon nytta av det i vilket fall?

Dock så "ingår" Schweiz när det gäller vissa saker, t.ex. så när jag köpte surf inom EU/EES, så stod det att den surfen även gäller i Schweiz

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé. Svenska folket får gärna skatta i Sverige..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Klart att det är ett riktigt problem om man kan ha en operatör i Malta och knappt betala moms på tjänsten och helt andra spelregler som gör att Svenska leverantörer inte kan konkurrera och samtidigt så belastar man deras nät. Pengarna hamnar i Malta och svenska leverantörer får stå för kostnaden utan en intäkt.

Problemen med moms/skatte-flykt till Malta/Irland/osv är bredare än för teletjänster.
Således bör lösningen på detta problem även sikta bredare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Tycker det är irriterande, en annan som studerar i Skottland och spenderar sommaren i Schweiz måste i så fall skaffa separat abonnemang för Schweiz (vilket skulle kosta sjukt mycket pga bindningstider som är minst 12 månader).

http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Switzerland

Skaffa bara ett pre-paid SIM-kort i Schweiz och fyll på det de månaderna du har det i användning. Dessutom ingen bindningstid.

Permalänk
Skrivet av Thursday:

Kan du inte skaffa ett via säg Tele2, utan bindningstid, och bara avsluta det efter semestern?

Nu var det schweiz inte sverige (inget abonemang utan bindningstid från de stora operatörerna)

Skrivet av Siken:

Med tanke på att Schweiz ej är medlem i EU så hade du väl knappast dragit någon nytta av det i vilket fall?

Nej, men ofta så har EU beslut en liknande effekt i Schweiz (i UK har till exempel 3 redan börjat erbjuda fri surf i Schweiz via abonnemangets data pott, dock fortfarande med vissa begränsningar).

Skrivet av Aulo KY:

http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Switzerland

Skaffa bara ett pre-paid SIM-kort i Schweiz och fyll på det de månaderna du har det i användning. Dessutom ingen bindningstid.

Funkar bra om jag inte vill använda internet, prepaid internet är svindyrt i schweiz om man inte har abonnemang (lebara och liknande är värdelösa, nästan ingen täckning och mest 2G när man har täckning).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Det är väl inte orimligt att det finns några begränsningar, men tycker att det kunde gjorts generösare.

Citat:

Det finns dock ett undantag i förslaget, vilket är att den som bor i ett land och pendlar till ett annat inte omfattas så länge de är aktiva på sitt inhemska nätverk minst en gång per dag.

Detta tycker jag är dåligt.
Även inom Sverige finns det folk som inte dagspendlar till sina jobb, utan veckopendlar istället. Om man nu gör det inom Sverige (eller inom något annat land) så drabbas man inte av detta.
Men om man veckopendlar över landsgränser så blir man drabbad.

Därför borde det åtminstone tillåtas att vara aktiv på sitt inhemska nätverk minst var 7:e dag.
Sen kan det hända att det är mycket jobb någon gång så man måste stanna och jobba någon helg också eller kanske händer det något speciellt evenemang eller något som man vill stanna för en helg så man är borta mer än en vecka i sträck.
Hade gränsen varit någonstans mellan 14 - 30 dagar som man minst måste vara aktiv på sitt inhemska nätverk så hade det varit fullt rimligt imho.

Citat:

För att stoppa "missbruk" ska en EU-medborgare endast kunna utnyttja roaming fritt 30 dagar i sträck och totalt 90 dagar på ett år.

För de flesta så räcker detta. Men kan ändå drabba en del som vill vara borta över sommarlovet eller på annat vis har möjlighet att vara långledig. Eller om det är någon som inte är borta 30+ dagar i taget men reser väldigt mycket.
Det är klart att någonstans måste man dra gränsen och som sagt för de flesta så räcker detta.
Men säg om man ökat tiderna till att man kan utnyttja det max 90 dagar i sträck och max totalt 180 dagar på ett år så hade det fortfarande räckt för att uppfylla syftet med begränsningen.

Gällande max antal dagar per år så tycker jag 180 dagar är en bra gräns. För då innebär det att man ändå måste spendera en majoritet av tiden i sitt hemland. (även om det är nära 50/50 om man verkligen utnyttjar det maximalt).
Är man borta mer än så tycker jag det är fullt rimligt att man skaffar abonnemang i det land man spenderar så mycket tid i.

Permalänk
Medlem

"Missbruk"? Vad menar ni/de det är väl inte missbruk, det måste väl i dagens tider räknas som normalbruk. EU kan fara och hänga sig, speciellt förrädaren Juncker.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Skoj för den som måste välja mellan abonnemang och t. ex. evenemang (i.e. Sweden Rock) vs norsk operatör bara för att man jobbpendlar till Sverige.

Eller liknande exempel...

GuessWho har en bra lösning på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Kan någon förklara på vilket sätt det skulle vara ett missbruk att köpa ett utomländskt abonnemang?
Ökad konkurrens är väl positivt?

Skrivet av danedi:

"Missbruk"? Vad menar ni/de det är väl inte missbruk, det måste väl i dagens tider räknas som normalbruk. EU kan fara och hänga sig, speciellt förrädaren Juncker.

Förutom att man kan köpa ett billigt abonnemang i något land där täckning med mer är kass och använda på Sveriges flotta nät. Förstår att operatörerna inte uppskattar det. Tänk dig själv att blaska igång en operatör i en stad, slå upp 2 master som täcker den staden och sen roama fritt på andras nät resten av tiden. Det skulle gå att lösa genom att man hyr in sig på andra nät, men det är ju faktiskt så det är idag och hur långt har det lett oss?

Tycker faktiskt att 30 dagar i sträck är en väldigt bra början och ett steg i rätt riktning. Man kan ju klaga bäst man vill men faktum är att det enbart är en positiv förändring för konsumenter. Kanske inte så positiv som man ville men likförbannat positiv.

Ni som gafflar om Norge: Norge är inte med i EU.

Permalänk
Medlem

Hade ju varit lite intressant om alla svenskar tog en utländsk opperatör med avtal hos alla de svenska operatörerna så man har absolut bäst teckning var man än befinner sig i landet. Men antar att dessa senarion är dem de vill jobba bort?.. Såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Kan någon förklara på vilket sätt det skulle vara ett missbruk att köpa ett utomländskt abonnemang?
Ökad konkurrens är väl positivt?

För att ta ett extremfall, en teleoperatör med 1 mobilmast i något land kan börja sälja abonnemang för 1 euro i månaden med fria samtal, fira sms och fri surf och sedan marknadsföra det i hela EU och inte behöva betala någonting för att bidra till att utveckla mobilnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Nu var det schweiz inte sverige

Och de omfattas inte av detta avtal? Norge gör ju det, exempelvis, utan att vara med i EU.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Thursday:

Och de omfattas inte av detta avtal? Norge gör ju det, exempelvis, utan att vara med i EU.

Nu har jag nog missat något, var står det att Norge inkluderas?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord