Transistorer av nanorör kan ersätta kisel

Permalänk
Skrivet av bjornchristensen:

Fel i Swec artikeln. Där nämns spänning x1. 9 men i ursprungsrtikeln refereras till ström. Fascinerande med framsteg men långt kvar tills dess att det kan användas om inget drastiskt framsteg görs.

På ursprungsartikeln (som dessutom använder en hel del konstiga fomuleringar som 'ultra small' i stället för konkret storleksangivelse) saknas reda siffror om koncentration och antal som man lyckats deponera med hög precision. Man anger bara att 2.5 cm wafers använts vilket är rätt lpngt ifrån kommersiella 45 cm som används för kisel idag. Har inte läst rapporten än men det kan vara intressant att se vad de menar med 'floating evaporation self assembly'.

Jag tänker mig att det är en sörja med små tuber som när den torkar ut så aggregerar tuberna i större formationer? Just att få de att anta formationer man vill ha är väl utmaningen. Grafen har väl också någon liknande tillverkningsprocess.
Det är intressant att SweC rapporterar om sådant som detta men det blir fånigt när vissa blir "less" för det inte blivit något kommersiellt av de än.
Man måste läsa sådana här nyheter för vad det är, något intressant som är gjort i ett lab. Det kommer alltid vara såhär med en mängd olika intressanta nya teknologier varav ytterst få kommer att kunna kommersialiseras
Många av de här "misslyckade" projekten ger kunskap och inspiration som leder utveckling frammåt. Det är så vetenskapligt arbete fungerar.

Bra populärvetenskapliga referat av vetenskapliga artiklar är svårt att skriva.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Föreslår att du i artikeln tittar längst ner... finns en "skicka en rättelse"

Inte i mobilversionen vad jag kan se, men tack för tipset 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Använder man transistorer i CPU och GPU eller är det bara ström?

Kort svar, Ja. Lär man sig inte om transistorer i skolan? Eller är mitt minne redan rostigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kort svar, Ja. Lär man sig inte om transistorer i skolan? Eller är mitt minne redan rostigt.

Vem vet... de kanske lärde sig om elektronrör istället. Trots allt inte såå många år sedan dessa var standard, och vi har många äldre medlemmar på Sweclockers

Ljud entusiaster jagar ju fortfarande gamla förstärkare med dessa... så de har en nischmarknad än.

Skrivet av bjornchristensen:

Inte i mobilversionen vad jag kan se, men tack för tipset 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Inte tänkt på det faktiskt, men om det stämmer är det ju en dum design av sweclockers själva kan man tycka, då de vill ha in rättningar på det sättet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Kort svar, Ja. Lär man sig inte om transistorer i skolan? Eller är mitt minne redan rostigt.

Ledsen har bara gått på särskolan i mitt liv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ledsen har bara gått på särskolan i mitt liv.

Då förstår jag, har 2 bröder som går i särklass, tråkigt nog får dom inte lära sig någonting alls verkar det som.

Permalänk
Avstängd

Nu behöver forskarna blott finna ännu mindre partikelstrålar än fotoner som kan gå förbi kvantdatorer i hastighet. Ni vet det som styr vårt universum bortom kvarkar.

Dessa är mellanskillnaderna mellan ännu högre frekvenser i ett beat-frekvensmönster. Då frekvenserna är oerhört höga och energirika kan vi inte mäta dem än, men försöker förgäves via partikelacceleratorer. Spekulation, javisst men vi trodde atomer var odelbara och visste inte att elektroner var strålning förrän de Broglie godkändes av...

Exempelvis skulle beat frekvensen mellan 12 PHz och 12,000000000001 PHz vara en fotonkälla. Alltså inte en foton utan en källa till en foton. Frekvenserna är så höga att de inte sprids utan omvandlas direkt till resonansmönster och beatpulser. De vi kallar manifest universum.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ledsen har bara gått på särskolan i mitt liv.

Bra att du då vågar fråga! Kunskap är öppen till alla att ta del av, om man orkar och har intresse.
I.o.m. formuleringen av din ursprungliga frågas inte kan ges ett svar till, så tror jag att du behöver lära dig lite om transistorer och el.
Jag kan hjälpa dig genom att ta fram detta åt dig men det är upp till dig att visa intresse

Om du skulle ha funderingar efter denna video så ställ frågor i tråden, använd "svara" funktionen i.s.f. så ser jag