Permalänk

Telia IPTV / Netgear R8000 X6

Hej!

Har bekymmer med min nyinköpta router. Har Telia IPTV och har precis fått det att fungera via vlan id 845. Men detta är på bekostnad att internet sluta fungera. Routern har något eget förinställt värde som är vlan id 10, jag har provat att ändra på detta till vlan id 1 utan framgång.
Och routern godtar inte ett värde på 0 eller blank ruta..

Är det någon här som haft liknande problem med en router från Netgear? Och kom ni fram till en lösning?

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser din konfiguration ut? Både i själva routern samt hur du kopplat nätverket?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet:

Från nätverksuttaget in i WAN på routern, sedan trådat från Port1 till Telias TV-box.
I konfigurationen under VLAN/IPTV så har jag angett 845. Denna inställningen verkar ta död på internetförbindelsen, dock upprättar den kontakt till TV-boxen så att den börjar fungera som den ska.
Där är ett förinställt VLAN-id som Netgear verkar har lagt in som jag inte riktigt verkar veta hur den ska ställas in.

Hade en Asus RT-N56U tidigare innan jag investerade i denna routern. Där fungerade det klanderfritt och man behövde inte göra något mer än att ange VLAN-id till IPTVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cristoffer82:

@giplet:

Från nätverksuttaget in i WAN på routern, sedan trådat från Port1 till Telias TV-box.
I konfigurationen under VLAN/IPTV så har jag angett 845. Denna inställningen verkar ta död på internetförbindelsen, dock upprättar den kontakt till TV-boxen så att den börjar fungera som den ska.
Där är ett förinställt VLAN-id som Netgear verkar har lagt in som jag inte riktigt verkar veta hur den ska ställas in.

Hade en Asus RT-N56U tidigare innan jag investerade i denna routern. Där fungerade det klanderfritt och man behövde inte göra något mer än att ange VLAN-id till IPTVn.

Fick du ordning på det? Hittade nämligen denna routern billigt på Black Friday och tanken var att slippa inteno switchen. Sen kom jag på att enda lösning jag last om gällde Asus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av cristoffer82:

@giplet:

Från nätverksuttaget in i WAN på routern, sedan trådat från Port1 till Telias TV-box.
I konfigurationen under VLAN/IPTV så har jag angett 845. Denna inställningen verkar ta död på internetförbindelsen, dock upprättar den kontakt till TV-boxen så att den börjar fungera som den ska.
Där är ett förinställt VLAN-id som Netgear verkar har lagt in som jag inte riktigt verkar veta hur den ska ställas in.

Hade en Asus RT-N56U tidigare innan jag investerade i denna routern. Där fungerade det klanderfritt och man behövde inte göra något mer än att ange VLAN-id till IPTVn.

Hej
Jag köpte denna router för att byta ut min gamla Asus router. Med den gamla fick jag både TV och internet att fungera utan att behöva använda Telias router.
Har försökt konfigurera min nya R8000 men får inte igång det, har du lyckats lösa det?

Visa signatur

Denofberka

Permalänk
Skrivet av berkilurki:

Hej
Jag köpte denna router för att byta ut min gamla Asus router. Med den gamla fick jag både TV och internet att fungera utan att behöva använda Telias router.
Har försökt konfigurera min nya R8000 men får inte igång det, har du lyckats lösa det?

Nej, jag löste aldrig det. Jag "löste" det med att köra Telia via Chromecast med deras tjänst Play+.
Fast slutade dock med att jag sålde R8000 och köpte en Asus istället. Dock inte pga IPTV-problemet.. 😁
Trivs bättre med Asus och deras menyer och lättare att göra inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com