Nya finesser i Intel Kaby Lake och AMD Zen bakom Windows 10-krav

Permalänk
Melding Plague

Nya finesser i Intel Kaby Lake och AMD Zen bakom Windows 10-krav

Att nästa generations processorer inte får officiellt stöd med äldre Windows-versioner tillskrivs stöd för nya finesser, vilka kräver ingrepp i operativsystemets kärna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Så man fimpar stöd för tidigare windows versioner för att turbo boost läget ska aktiveras 20 millisekunder snabbare?

Luktar unket. Någon som kom på en snabb bortförklaring hos microsoft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Så man fimpar stöd för tidigare windows versioner för att turbo boost läget ska aktiveras 20 millisekunder snabbare?

Luktar unket. Någon som kom på en snabb bortförklaring hos microsoft?

Fimpar och fimpar, processorerna kommer säkerligen fungera i äldre versioner av Windows men utan dessa funktioner och därför utan officiellt stöd från tillverkaren.
Problemet är väl att Microsoft förståeligt nog inte vill lägga en massa tid och pengar på att bakåtporta en massa funktioner från Windows 10 till äldre versioner. Det är av samma anledning som tex inte USB stöds av Windows 3.1, eller AHCI i MS DOS 6. Man måste helt enkelt gå vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väldigt synd på Zen at det krävs sådana ingrepp för att SMT ska fungera. En får väl klarar sig utan SMT då. Men men, 4 kärnor säljs fortfarande som en premiumprodukt, och jag klarar mig på det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Va? I förra artikeln sades det ju att Microsoft tvingade AMD och Intel att inte ta fram "drivrutiner" för äldre Windowsversioner? Var det ett totalt missförstånd?

Att Microsoft inte själva vill lägga ned jobb på de äldre Windowsversionerna är ju upp till dem, men att tvinga processortillverkarna att inte heller de får lägga ned jobb på det är bara absurt.

Ett förtydligande vore på sin plats...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Jag hörde rykte att nästa Windows ej ska stöda vanliga skärmar utan bara stöda VR-headset, men man måste skippa stöd för gammal dritt och gå vidare.

Äldre windows måste köras på nyare hårdvara, om inte det så betyder det att all infrastruktur i hela landet typ får läggas ner. Om vi ser på vilken mjukvara som t.ex. trafikverket använder idag för vissa saker så har det knappt support för windows 7. I matrismappen för mjukvarustöd för windows 8 så står det kör på egen risk och windows 10 skriver programvarutillverkaren är du dum huvudet eller?

Nå jag tror det är mycket hot från microsoft och att processorer (Xeons) riktade åt viktigare saker kommer lösa detta.

*edit*
Problemet med att uppgradera programvara är många. Först kommer det en ny windows och programvarutillverkare fixar applikationer till denna, de lägger ofta till en massa skit som är ostabilt. Detta leder till att det dröjer väldigt många år mellan de stabila versionerna av applikationer finns. Och uppgraderingarna är inga som görs med få musklick utan det brukar kosta någon Mille i teknikerkostnader att uppgradera.

Jag vet för övrigt hur många företag som helst som står i panik att någon på IT har bestämt att de på alla klienter till våren kommer uppgradera till windows 10. Om man bara visste hur många miljarder som denna uppgradering kommer att kosta för alla företag.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det är som Pepsin säger ^
Det skulle vara svårt för microsoft att förhindra en installation, då detta skulle kräva att dom släpper en ny installer (och att användaren försöker använda den). Om microsoft försöker fula sig och släppa en update som brickar burken så skulle det bli ett jävla liv, då detta uppenbarligen skulle vara sabotage, så det är inte heller en praktisk möjlighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lordsqueak:

Skulle gissa att det är som Pepsin säger ^
Det skulle vara svårt för microsoft att förhindra en installation, då detta skulle kräva att dom släpper en ny installer (och att användaren försöker använda den). Om microsoft försöker fula sig och släppa en update som brickar burken så skulle det bli ett jävla liv, då detta uppenbarligen skulle vara sabotage, så det är inte heller en praktisk möjlighet.

Så tycker jag inte alls det låter som.

När jag köpte ett rx 480 så gick det först inte att installera det på windows 8. På deras hemsida fanns oficiellt inget stöd för drivrutinerna. Jag frågade på deras supportsida hur man skulle gå tillväga, men det enda de gjorde var att ta bort min fråga!

Nåja jag var antagligen inte den enda som fråga så drivrutinerna dök upp efter vart. Man undrar ju hur många som tog den enkla vägen och uppdaterade till microsofts kära windows 10 istället.

Skulle inte alls förvåna mig om de tänker göra samma sak igen fast nu alla tillsammans så att man inte får chansen att kunna välja en annan tillverkare. Jag har i alla fall totalt tappat förtroendet till microsoft på sistone. Nästa dator och mobiltelefon blir ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Så tycker jag inte alls det låter som.

När jag köpte ett rx 480 så gick det först inte att installera det på windows 8. På deras hemsida fanns oficiellt inget stöd för drivrutinerna. Jag frågade på deras supportsida hur man skulle gå tillväga, men det enda de gjorde var att ta bort min fråga!

Nåja jag var antagligen inte den enda som fråga så drivrutinerna dök upp efter vart. Man undrar ju hur många som tog den enkla vägen och uppdaterade till microsofts kära windows 10 istället.

Skulle inte alls förvåna mig om de tänker göra samma sak igen fast nu alla tillsammans så att man inte får chansen att kunna välja en annan tillverkare. Jag har i alla fall totalt tappat förtroendet till microsoft på sistone. Nästa dator och mobiltelefon blir ubuntu.

Varför använda Windows grafikdriveutiner istället från AMD/nvidia?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Varför använda Windows grafikdriveutiner istället från AMD/nvidia?

Skickades från m.sweclockers.com

...du läste inte vad jag skrev.

AMD släppte INGA grafikdrivrutiner för windows 8.1.

Med andra ord var grafikkortet helt oanvändbart i windows 8. Det gick heller inte att installera drivrutiner för windows 7 eller 10 vilket borde ha gått, då dessa drivrutiner inte accepterades av varken windows eller AMDs mjukvara.

De löste det hela efter någon vecka visserligen, men inte en chans i världen att detta råkade vara någon miss från AMDs håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

...du läste inte vad jag skrev.

AMD släppte INGA grafikdrivrutiner för windows 8.1.

Med andra ord var grafikkortet helt oanvändbart i windows 8. Det gick heller inte att installera drivrutiner för windows 7 eller 10 vilket borde ha gått, då dessa drivrutiner inte accepterades av varken windows eller AMDs mjukvara.

De löste det hela efter någon vecka visserligen, men inte en chans i världen att detta råkade vara någon miss från AMDs håll.

Det är AMD som gör drivrutinerna så tycker inte du ska ge Microsoft skit för det. Däremot tycker jag att man borde läst om det ifall AMD skippat drivrutiner för Windows 8.1 så du missade dom förmodligen bara?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Väldigt synd på Zen at det krävs sådana ingrepp för att SMT ska fungera. En får väl klarar sig utan SMT då. Men men, 4 kärnor säljs fortfarande som en premiumprodukt, och jag klarar mig på det.

Detta är lite... skrämmande dåligt av AMD faktiskt.

Det innebär för mig att denna CPU är totalt ointressant, om den inte är 50-100% bättre än motsvarande Intel, för att kompensera för brist på "HT".

Får se hur det utspelar sig, och jag förstår om de inte vill lägga in Win 7 stöd, faktiskt, då den inte har mainsteam stöd. Men Windows 8 är än så länge faktiskt mainsteam support, vilket MS har själva specificerat som att den ska få nya funktioner och förbättringar.

Så frågan man ställer sig nu är... ska man behöva stämma dem för falsk marknadsföring för att de ska ta detta på allvar, att de ska hålla vad de lovar och säljer?

Ang Intels "super energisparläge" skiter jag fullständigt i dock...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Detta är lite... skrämmande dåligt av AMD faktiskt.

Det innebär för mig att denna CPU är totalt ointressant, om den inte är 50-100% bättre än motsvarande Intel, för att kompensera för brist på "HT".

Får se hur det utspelar sig, och jag förstår om de inte vill lägga in Win 7 stöd, faktiskt, då den inte har mainsteam stöd. Men Windows 8 är än så länge faktiskt mainsteam support, vilket MS har själva specificerat som att den ska få nya funktioner och förbättringar.

Så frågan man ställer sig nu är... ska man behöva stämma dem för falsk marknadsföring för att de ska ta detta på allvar, att de ska hålla vad de lovar och säljer?

Ang Intels "super energisparläge" skiter jag fullständigt i dock...

Det står ju inte i artikeln hur SMT kommer fungera utan W10. Det står bara att endast W10 har "fullgott stöd". Vad detta innebär går inte artikeln in på.

Du får nog vänta och se hur bra processorerna presterar i W8 innan du lämnar din stämningsansökan till tingsrätten...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Detta är lite... skrämmande dåligt av AMD faktiskt.

Det innebär för mig att denna CPU är totalt ointressant, om den inte är 50-100% bättre än motsvarande Intel, för att kompensera för brist på "HT".

Får se hur det utspelar sig, och jag förstår om de inte vill lägga in Win 7 stöd, faktiskt, då den inte har mainsteam stöd. Men Windows 8 är än så länge faktiskt mainsteam support, vilket MS har själva specificerat som att den ska få nya funktioner och förbättringar.

Så frågan man ställer sig nu är... ska man behöva stämma dem för falsk marknadsföring för att de ska ta detta på allvar, att de ska hålla vad de lovar och säljer?

Ang Intels "super energisparläge" skiter jag fullständigt i dock...

Snacka om att spekulera. Ingenstans står det att SMT inte kommer att fungera på äldre Windows versioner utan att Fullt stöd bara kommer till W10. Vilket i sig inte är direkt något ovanligt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det står ju inte i artikeln hur SMT kommer fungera utan W10. Det står bara att endast W10 har "fullgott stöd". Vad detta innebär går inte artikeln in på.

Du får nog vänta och se hur bra processorerna presterar i W8 innan du lämnar din stämningsansökan till tingsrätten...

Skrivet av Tumnus:

Snacka om att spekulera. Ingenstans står det att SMT inte kommer att fungera på äldre Windows versioner utan att Fullt stöd bara kommer till W10. Vilket i sig inte är direkt något ovanligt.

Lugn grabbar. Tänker självklart vänta. (Därav "Får se hur det utspelar sig...")

Det jag reagerar på är lite hur det verkar urarta sig med support från MS, som jag tycker är fel. Som sagt, Windows 8 ska än ha fullt stöd till "January 9, 2018", enligt deras egna listor, så det ska vara självklart fullt stöd i den också. Att det inte fungerar optimalt i Win 7 eller äldre kan jag fullt acceptera dock.

I annat fall bör inte Windows 10 heller kunna få detta stöd, utan det ska endast göras till "Win 11", om det är något som de påstår inte kan läggas in. Då det är extremt lik grund i Win 10 och Win 8.1.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Väldigt synd på Zen at det krävs sådana ingrepp för att SMT ska fungera. En får väl klarar sig utan SMT då. Men men, 4 kärnor säljs fortfarande som en premiumprodukt, och jag klarar mig på det.

Jag gissar att patenttrollen hade varit överglada om AMD hade använt exakt samma teknik som Intel. Och frågan är inte om just windows/linux kärna är hårdkodad för Intels teknik. För det var väl typ först windows xp/Server 2003 som fick stöd för detta?

Från någon okänd från internet om hyperthreading och allt som står på internet är ju sant:
https://blogs.msdn.microsoft.com/oldnewthing/20040913-00/?p=3...
For Windows NT and Windows 2000, the answer is "It doesn't even know." These operating systems are not hyperthreading-aware because they were written before hyperthreading was invented. If you enable hyperthreading, then each of your CPUs looks like two separate CPUs to these operating systems. (And will get charged as two separate CPUs for licensing purposes.) Since the scheduler doesn't realize the connection between the virtual CPUs, it can end up doing a worse job than if you had never enabled hyperthreading to begin with.

Sedan för windows server 2012 etc, så blir jag riktigt förvånad om Microsoft inte fixar detta. Nu är dock frågan hur många kraftigare servrar kör idag AMD och hur stor marknad får de om något år? Är det väldigt få så är det kanske inte värt arbetet utan kunderna kan med äldre windows fortsätta köpa intels.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är AMD som gör drivrutinerna så tycker inte du ska ge Microsoft skit för det. Däremot tycker jag att man borde läst om det ifall AMD skippat drivrutiner för Windows 8.1 så du missade dom förmodligen bara?

Det tycker jag också, du får väl fråga varför Sweclockers inte skrev något om det, antagligen hade de väl ingen dator med windows 8 att prova med. Jag skrev en del om det hela här i forumet.

Att jag skulle ha missat drivrutinerna när jag precis köpt in grafikkort som jag väntat på i flera månader för att köra igång med mining. Och gå så långt att registrera mig på deras värdelösa support forum. Väldigt sannolikt. Slutade med att jag fick sätta in en windows 7 disk från min bärbara för att kunna köra igång med miningen.

Detta var helt klart inte bara att de "råkat" glömma eller blivit försenade med drivrutinerna. Normalt sett borde windows 7 eller 10 drivrutinerna fungerat någorlunda problemfritt på windows 8, men i det här fallet var det WINDOWS som inte kunde hitta något grafikkort tillsammans med AMDs mjukvaror så det gick inte ens att installera dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är lite... skrämmande dåligt av AMD faktiskt.

Det innebär för mig att denna CPU är totalt ointressant, om den inte är 50-100% bättre än motsvarande Intel, för att kompensera för brist på "HT".

Får se hur det utspelar sig, och jag förstår om de inte vill lägga in Win 7 stöd, faktiskt, då den inte har mainsteam stöd. Men Windows 8 är än så länge faktiskt mainsteam support, vilket MS har själva specificerat som att den ska få nya funktioner och förbättringar.

Så frågan man ställer sig nu är... ska man behöva stämma dem för falsk marknadsföring för att de ska ta detta på allvar, att de ska hålla vad de lovar och säljer?

Ang Intels "super energisparläge" skiter jag fullständigt i dock...

Det känns lite som att folk överdramatiserar OS-bytet.
Förstår att folk kan besitta viljan att ligga kvar på äldre Windows versioner, även om jag personligen inte ser något syfte med det.
MS har ju trots allt erbjudit gratis uppgradering till Windows 10 i drygt ett år nu. Att nya funktioner inte alltid backportas till äldre Windows versioner är helt naturligt. Microsoft har ju varit väldigt tydliga med att det är Windows 10 som gäller framöver och inget annat.
Missförstå mig rätt men blir det inte en smula barnsligt att säga att en processor borde vara 50-100% bättre än konkurrentens enbart för att rättfärdiga ditt val av att stanna på ett äldre OS?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Det känns lite som att folk överdramatiserar OS-bytet.
Förstår att folk kan besitta viljan att ligga kvar på äldre Windows versioner, även om jag personligen inte ser något syfte med det.
MS har ju trots allt erbjudit gratis uppgradering till Windows 10 i drygt ett år nu. Att nya funktioner inte alltid backportas till äldre Windows versioner är helt naturligt. Microsoft har ju varit väldigt tydliga med att det är Windows 10 som gäller framöver och inget annat.
Missförstå mig rätt men blir det inte en smula barnsligt att säga att en processor borde vara 50-100% bättre än konkurrentens enbart för att rättfärdiga ditt val av att stanna på ett äldre OS?

Nu känner jag mig lite väl aktiv i den här tråden hehe. Men vill ändå påpeka att folk har betalat pengar för att köpa windows 7 och windows 8. Ibland har man därtill programvaror som anpassats till operativsystemen som kan kosta enorma pengar.

Att aktivt gå in och försöka stoppa tillverkare från att stödja en produkt man tidigare har sålt är enormt fult. Tänk dig om volvo skulle åka runt och stoppa tillverkare att göra reservdelar till volvo v70/xc90 2006 års modellerna bara för att de vill att alla ska köpa den nyaste volvon?

Vad han skrev om 50-100% bättre prestanda relaterar nog för övrigt till vad som skulle till för att han själv skulle köpa sig en sådan CPU.

Vad Microsoft har i kikaren med att tvinga över alla på windows 10 är ju svårt att veta. Men jag har i alla fall ingen bra känsla över det hela, tyvärr har nog microsoft gjort sitt för min del nu efter ca. 20 år av användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det känns lite som att folk överdramatiserar OS-bytet.
Förstår att folk kan besitta viljan att ligga kvar på äldre Windows versioner, även om jag personligen inte ser något syfte med det.
MS har ju trots allt erbjudit gratis uppgradering till Windows 10 i drygt ett år nu. Att nya funktioner inte alltid backportas till äldre Windows versioner är helt naturligt. Microsoft har ju varit väldigt tydliga med att det är Windows 10 som gäller framöver och inget annat.
Missförstå mig rätt men blir det inte en smula barnsligt att säga att en processor borde vara 50-100% bättre än konkurrentens enbart för att rättfärdiga ditt val av att stanna på ett äldre OS?

Det enda felet jag ser är ett antagande att du vet varför jag väljer att bojkotta Windows 10. Där finns giltiga och vettiga anledningar, bortom både "spioneri" och "gratis uppgradering", som är viktiga för mig. Och detta säger jag som en person som suttit och använt och testat Windows 10 sedan 2014 Technical preview...

Det som nästan gör mig arg dock är denna "mentalitet" att man inte får välja längre. Om jag inte vill ha Windows 10, så är det "något fel på mig". Är det fel att vilja ha alternativ?

När det gäller att "backportas" så är det precis det jag sa ovan. Om de backportar till Windows 10 (som trots allt är släppt, och har extremt lik kärna till Win 8.1) så kan de också hålla sin mainstream support löfte och backa Win 8.1 också. Eller så kan de lägga allt till Win 11... Det är bara extremt fult att "delvis" backporta...

Mitt syfte med "50-100%" var ju att om jag "mister" AMDs Hypertrådande funktion, så mister jag ju en stor del av CPUns potential. Intel CPUer har dock redan detta sedan Windows XP, så där är det endast dessa energisparlägen som är boven, något man kan klara sig utan (och ofta gör på överklockade maskiner ändå). Så om jag ska välja en Zen, så måste den, för mig, vara en hel del bättre.

Så om AMD "väljer" att slopa Win 8 (och tidigare) så skjuter de sig själva i foten rätt bra imho, för AMD hade lätt kunnat ta marknader tillbaka genom att gå den vägen (då det trots allt är stor del folk som inte vill byta till Windows 10, av olika skäl). Nu riskerar de istället mista den... vilket de inte direkt har råd med.

Och om det är något AMD har gjort genom tiderna så är det att inte följa strömmen, något du borde tacka dem för, annars hade vi haft Itanium-64 CPUer utan någon bakåtkompatibilitet, tex, och DX12/Vulkan tvivlar jag på hade varit mer än "tanke stadiet", tills Mantle tryckte på knappar. Så att de skulle offra allt för MS har jag svårt att se, även om det kanske innebär en special drivare till den CPUn.

Du kan ta skylake som ex på detta. Den skulle helt sakna Windows 7 stöd... Men typ alla tillverkare av moderkort har löst detta, med allt från guider till att kunna aktivera vissa BIOS funktioner, samt drivare från Intel till USB 3.0 som enkelt kan slipstreamas in (också med mjukvara som gör detta). Så även om "vissa" är totalt besatta av "Windows 10", så är där en hel marknad, som verkligen inte vill gå det hållet.

Tack @anon56869, precis min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det enda felet jag ser är ett antagande att du vet varför jag väljer att bojkotta Windows 10. Där finns giltiga och vettiga anledningar, bortom både "spioneri" och "gratis uppgradering", som är viktiga för mig. Och detta säger jag som en person som suttit och använt och testat Windows 10 sedan 2014 Technical preview...

Det som nästan gör mig arg dock är denna "mentalitet" att man inte får välja längre. Om jag inte vill ha Windows 10, så är det "något fel på mig". Är det fel att vilja ha alternativ?

När det gäller att "backportas" så är det precis det jag sa ovan. Om de backportar till Windows 10 (som trots allt är släppt, och har extremt lik kärna till Win 8.1) så kan de också hålla sin mainstream support löfte och backa Win 8.1 också. Eller så kan de lägga allt till Win 11... Det är bara extremt fult att "delvis" backporta...

Mitt syfte med "50-100%" var ju att om jag "mister" AMDs Hypertrådande funktion, så mister jag ju en stor del av CPUns potential. Intel CPUer har dock redan detta sedan Windows XP, så där är det endast dessa energisparlägen som är boven, något man kan klara sig utan (och ofta gör på överklockade maskiner ändå). Så om jag ska välja en Zen, så måste den, för mig, vara en hel del bättre.

Så om AMD "väljer" att slopa Win 8 (och tidigare) så skjuter de sig själva i foten rätt bra imho, för AMD hade lätt kunnat ta marknader tillbaka genom att gå den vägen (då det trots allt är stor del folk som inte vill byta till Windows 10, av olika skäl). Nu riskerar de istället mista den... vilket de inte direkt har råd med.

Och om det är något AMD har gjort genom tiderna så är det att inte följa strömmen, något du borde tacka dem för, annars hade vi haft Itanium-64 CPUer utan någon bakåtkompatibilitet, tex, och DX12/Vulkan tvivlar jag på hade varit mer än "tanke stadiet", tills Mantle tryckte på knappar. Så att de skulle offra allt för MS har jag svårt att se, även om det kanske innebär en special drivare till den CPUn.

Du kan ta skylake som ex på detta. Den skulle helt sakna Windows 7 stöd... Men typ alla tillverkare av moderkort har löst detta, med allt från guider till att kunna aktivera vissa BIOS funktioner, samt drivare från Intel till USB 3.0 som enkelt kan slipstreamas in (också med mjukvara som gör detta). Så även om "vissa" är totalt besatta av "Windows 10", så är där en hel marknad, som verkligen inte vill gå det hållet.

Tack @H_Bozz, precis min poäng.

Mainstream support betyder inte att allt kommer att backportas, då skulle man likväl kunna kräva att alla Win10 features backportas till Win8.1. Mainstream support betyder endast ett OS:et får feature upgrades, men inte vilka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det enda felet jag ser är ett antagande att du vet varför jag väljer att bojkotta Windows 10. Där finns giltiga och vettiga anledningar, bortom både "spioneri" och "gratis uppgradering", som är viktiga för mig. Och detta säger jag som en person som suttit och använt och testat Windows 10 sedan 2014 Technical preview...

Det som nästan gör mig arg dock är denna "mentalitet" att man inte får välja längre. Om jag inte vill ha Windows 10, så är det "något fel på mig". Är det fel att vilja ha alternativ?

När det gäller att "backportas" så är det precis det jag sa ovan. Om de backportar till Windows 10 (som trots allt är släppt, och har extremt lik kärna till Win 8.1) så kan de också hålla sin mainstream support löfte och backa Win 8.1 också. Eller så kan de lägga allt till Win 11... Det är bara extremt fult att "delvis" backporta...

Mitt syfte med "50-100%" var ju att om jag "mister" AMDs Hypertrådande funktion, så mister jag ju en stor del av CPUns potential. Intel CPUer har dock redan detta sedan Windows XP, så där är det endast dessa energisparlägen som är boven, något man kan klara sig utan (och ofta gör på överklockade maskiner ändå). Så om jag ska välja en Zen, så måste den, för mig, vara en hel del bättre.

Så om AMD "väljer" att slopa Win 8 (och tidigare) så skjuter de sig själva i foten rätt bra imho, för AMD hade lätt kunnat ta marknader tillbaka genom att gå den vägen (då det trots allt är stor del folk som inte vill byta till Windows 10, av olika skäl). Nu riskerar de istället mista den... vilket de inte direkt har råd med.

Och om det är något AMD har gjort genom tiderna så är det att inte följa strömmen, något du borde tacka dem för, annars hade vi haft Itanium-64 CPUer utan någon bakåtkompatibilitet, tex, och DX12/Vulkan tvivlar jag på hade varit mer än "tanke stadiet", tills Mantle tryckte på knappar. Så att de skulle offra allt för MS har jag svårt att se, även om det kanske innebär en special drivare till den CPUn.

Du kan ta skylake som ex på detta. Den skulle helt sakna Windows 7 stöd... Men typ alla tillverkare av moderkort har löst detta, med allt från guider till att kunna aktivera vissa BIOS funktioner, samt drivare från Intel till USB 3.0 som enkelt kan slipstreamas in (också med mjukvara som gör detta). Så även om "vissa" är totalt besatta av "Windows 10", så är där en hel marknad, som verkligen inte vill gå det hållet.

Tack @H_Bozz, precis min poäng.

OK, för att rekapitulera.
Ingen tvingar dig att byta upp dig när det gäller befintlig hårdvara utan enbart när det kommer till ny hårdvara.
-Kör Intel om nu ett gammalt OS är din jargong.
-Spioneri och annat är ändå överspelat då telemetri mm. kommer att dyka upp i Win7, 8.1. Jag ser din poäng där.

Vad jag vet så har Microsoft enbart i undantagsfall lyssnat på kunder så det är nog mer regel än undantag när jag syftar på att MS dikterar när det handlar om Windows och aktörer tenderar att få hänga på oavsett.

AMD blickar nog snarare framåt och ser där att OEM-datorer som säljs i framtiden kommer enbart att säljas med Windows 10 förinstallerat.
Att döma av utbudet så är 99% av allt som finns på Svenska marknaden idag Intel, så jag tror inte att det kan bli så mycket värre för AMD ur den aspekten.

Windows 11 lär antagligen inte komma än på väldans många år då man signalerat att det numera kommer kallas Windows 10 och sedan släppas i nya utgåvor, generationer, thresholds, whatever, halvårsvis. (med reservation för släpp upp till 3 ggr. per år.)

Ingenstans i artikeln har jag funnit att läsa att kravet är Windows 10 oavsett utgåva.
Det kan lika gärna handla om en viss version t.ex. Windows 10 1511 eller Windows 10 1607 eller kommande versioner.
Ang. billiknelsen så är jag rätt säker på att missnöjda kunder kommer att försöka backporta sådant här och dessutom i viss mån lyckas, även om det inte stöds av MS. I så fall tur för dig.

Valet av OS är såklart fritt men någonstans i bakhuvudet klingar G-mans berömda replik "It's time to choose..." (HL-referens)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Microsoft har ju varit väldigt tydliga med att det är Windows 10 som gäller framöver och inget annat.

Nej även Windows server som många kör på sina servrar och Workstations (bättre stationära).
Det intressant i sammanhanget är att väldigt många kör äldre versioner av Windows server och frågan är vad som händer dessa? Det finns så otroligt många problem som uppstår så det inte är klokt, oavsett om Microsoft väljer att ge äldre server-operativsystemen stöd för de nya processorerna eller ej.

Låt oss ta mjukvara X 4.2 som exempel, denna stöder Windows server 2008 och Windows 7/WinXP på klienterna.
Nu helt plötsligt kommer nya klientdatorerna att köra windows 10, detta operativsystem stöder ej mjukvara X 4.2. Men det finns en ny mjukvara X 5.0 som stöder denna. Men detta innebär att man samtidigt måste uppgradera mjukvaran på servern och den nya mjukvaran på servern kräver i sin tur ny programvara som den pratar med. Och det blir ett fasligt stort arbete.

Men Microsoft ska självklart ha rätt att göra vad de vill, det jag irriterar mig lite på är att personer som inte är så mjukvaroberoende säger att det ej är ett så stort problem och det är bara att uppgradera. När det är ett väldigt stort problem inte minst för vår infrastruktur etc, som vi genom skatt kommer att få betala onödiga uppgraderingar för.
Sedan är det nya att köra virtuella maskiner som klienter genom RDP ansluter sig till, då slipper man bry sig om klientoperativsystemens dumheter.

Permalänk
Inaktiv

Som en av extremt få i förra tråden som noterade att det inte fanns några anklagelser om att Microsoft tvingat AMD och Intel att dumpa gamla Windows-utgåvor i källartikeln så kan jag utan problem notera att mängden hat är mindre i denna tråd. Och inlägg för den delen.

Bra med nya tekniska lösningar. Frågan är dock om inte vissa av dessa borde gå att patcha in i någon mån i iallafall Windows 8.1. Men samtidigt så är det ju inte första gången äldre OS tappat stöd för ny hårdvara och teknik, skillnaden nu är att en högljud skara vägrar följa med i utvecklingen.

Deras val men då hoppas jag de håller tyst när stöd även i annan mjukvara och hårdvara försvinner. Kan inte direkt påstå att jag bryr mig om de konsumenter som fortfarande sitter kvar på Windows XP och andra äldre legacy-OS. Sedan finns alltid Linux-distros och för den delen OS X men andelen som byter är ju som alltid liten oavsett hur mycket man hotar om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Men samtidigt så är det ju inte första gången äldre OS tappat stöd för ny hårdvara och teknik, skillnaden nu är att en högljud skara vägrar följa med i utvecklingen.

Det jag stör mig på är lite attityden till att det bara är att uppgradera. Då jag är en systemutvecklare så resulterar Microsoft beslut mer jobb för mig och mer pengar i min plånbok. Så jag accepterar läget och jag tror allt att det kommer gå att virtualisera.

Men ta uttrycket t.ex: "vägrar följa med i utvecklingen" så ger det en indikation om att det är personer som inte hänger med, detta kan man ha delade meningar om. Men jag vet företag som inte precis ligger efter inom IT utan är i framkant som kommer få stora problem genom såna här beslut.

*edit*
Detta får mig att tänka på en mässa jag nyligen var på där ett företag visade upp sin nätverksutrustning för 100Mbit och en grabb kom och sa vad långt efter ni är jag själv har 1Gbit hemma. (jo och vad för dritt sitter grabben med, hårdvaran företaget visade upp kostade långt över 10 000kr) Poängen är att det är lätt att köra det "senaste" om man ej ställer några större krav på hård och mjukvaran. Dessa individer är dock ej i framkant för det.

Permalänk
Medlem

Som tidigare trådare:

- Va gör Microsoft något?

- Allt är deras fel och de gör det endast för att jävlas. Jag vet inte riktigt vad det handlar om men jag tar förgivet att Microsoft vill det värsta och försöker förstöra min dator!

Take a beer n relax!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det jag stör mig på är lite attityden till att det bara är att uppgradera. Då jag är en systemutvecklare så resulterar Microsoft beslut mer jobb för mig och mer pengar i min plånbok. Så jag accepterar läget och jag tror allt att det kommer gå att virtualisera.

Men ta uttrycket t.ex: "vägrar följa med i utvecklingen" så ger det en indikation om att det är personer som inte hänger med, detta kan man ha delade meningar om. Men jag vet företag som inte precis ligger efter inom IT utan är i framkant som kommer få stora problem genom såna här beslut.

Och vad EXAKT är konsekvenserna för dessa extremt i framkant företag?

Kommer nya CPUer vägra köra gammal kod? NEJ!

Kommer nya CPUer vägra boota gamla OS? NEJ!

Inga instruktionsset av värde kommer droppas på de nya CPUerna så vad kommer sluta fungera eller behövas göras om?

***bort/mod***

Skickades från m.sweclockers.com

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Det jag stör mig på är lite attityden till att det bara är att uppgradera. Då jag är en systemutvecklare så resulterar Microsoft beslut mer jobb för mig och mer pengar i min plånbok. Så jag accepterar läget och jag tror allt att det kommer gå att virtualisera.

Men ta uttrycket t.ex: "vägrar följa med i utvecklingen" så ger det en indikation om att det är personer som inte hänger med, detta kan man ha delade meningar om. Men jag vet företag som inte precis ligger efter inom IT utan är i framkant som kommer få stora problem genom såna här beslut.

*edit*
Detta får mig att tänka på en mässa jag nyligen var på där ett företag visade upp sin nätverksutrustning för 100Mbit och en grabb kom och sa vad långt efter ni är jag själv har 1Gbit hemma. (jo och vad för dritt sitter grabben med, hårdvaran företaget visade upp kostade långt över 10 000kr)

Nu syftade jag mest på konsumenter, inte företag. Är ju som du själv är inne på rätt stor skillnad där. Samtidigt har företagsanvändare andra (och ofta bättre) licenser att använda. Om de är beredda att betala för det då.

Men nog måste du hålla med om att det är extremt mycket gnäll när det i många fall handlar om att folk inte vill eller kan ta till sig av den utveckling som sker? Samt att många skriker sig hes över saker som "fattas" och liknande när det ofta räcker med något klick för att göra vad de nu vill göra. RTFM typ.

Det sagt så har det ju blivit en del försämringar i och med AU-uppdateringen för Pro-användare. Jag kör själv sådanna licenser och minskade möjligheter att kontrollera uppdateringar och när de installeras suger även om det ändå går att lösa rätt bra med en lämplig inställning av active hours.

Sedan integritetsfrågan då men de som är emot detta använder ofta utan problem ändå andra tjänster som faktiskt tar och använder information de oroar sig att Microsoft skulle ta av dom.

Lite tröttsamt när varenda tråd drunknar i rent trams. Som i nyhetstråden nyligen där Sweclockers påstod att Microsoft tvingade AMD och Intel att sluta stödja alla Windows OS innan Windows 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PalmiNio:

Som tidigare trådare:

- Va gör Microsoft något?

- Allt är deras fel och de gör det endast för att jävlas. Jag vet inte riktigt vad det handlar om men jag tar förgivet att Microsoft vill det värsta och försöker förstöra min dator!

Take a beer n relax!

Skickades från m.sweclockers.com

Också en liten sådan kommentar som jag reagerar på. Jag vet inget alls om dig PalmiNio så ta det ej personligt.
Men ju mer man sysslar med något ju mer problem får man. Och det är inte för inget att många riktigt duktiga IT nissar flyr till Linux.
Jag själv ser mig som en normalanvändare och det enda direkt som jag stör mig på är att licenskostnader helt plötsligt kan skena iväg och att det är ej tydligt vilka licenser man behöver och vad som händer om man t.ex. överskriver user/rdp cals...

Man kan även ta ett liknaden exempel på spel. Jag skulle nog säga att jag ligger på bottenplacering 10-20 på FPS spel på sweclockers. Jag kör dock enbart FPS spel på min ps4 med inbyggd aimbot och jag har svårt att förstå vad folk klagar på.. Men är man bättre så blir bristerna större och tillslut kanske man får byta plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Också en liten sådan kommentar som jag reagerar på. Jag vet inget alls om dig PalmiNio så ta det ej personligt.
Men ju mer man sysslar med något ju mer problem får man. Och det är inte för inget att många riktigt duktiga IT nissar flyr till Linux.
Jag själv ser mig som en normalanvändare och det enda direkt som jag stör mig på är att licenskostnader helt plötsligt kan skena iväg och att det är ej tydligt vilka licenser man behöver och vad som händer om man t.ex. överskriver user/rdp cals...

Jobbar inom IT och har nog aldrig hört någon inom branschen gå från Windows till Linux pga drivrutiner och hårdvarustöd.

Anledningarna till Linux popularitet inom IT sfären är helt andra än detta som denna nyhet handlar om.

Windows är ett OS för hemmabruk och de som kör det på Infrastruktur kör ju såklart Server serien vilket denna nyheten har noll relation till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304