Nvidia Geforce GTX 1050 med GP107 får 768 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

köp gammalt, aldrig värt att betala 20000kr för gtx 970 prestanda i laptops.

Du menar begagnat? Absolut inte värt. Ska man ha en bra laptop (alltså inte bara prestanda utan bra skärm m.m) så ska folk ha nästan fullpris för sina laptops, och om det inte är fullpris så kan man i alla fall få en nästan lika bra helt ny. Nej tack. Förresten så kostar en laptop med 1060 (dvs ungefär 970 prestanda, fast lite bättre) 14-16k. Det kommer dock bli billigare när 970M och resten av Maxwell generationen försvinner från hyllorna. Man vill ju inte konkurrera ut sig själv genom att sälja bärbart med 1060 för det pris som vad den ska ersätta, nämligen 970M.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Du menar begagnat? Absolut inte värt. Ska man ha en bra laptop (alltså inte bara prestanda utan bra skärm m.m) så ska folk ha nästan fullpris för sina laptops, och om det inte är fullpris så kan man i alla fall få en nästan lika bra helt ny. Nej tack. Förresten så kostar en laptop med 1060 (dvs ungefär 970 prestanda, fast lite bättre) 14-16k. Det kommer dock bli billigare när 970M och resten av Maxwell generationen försvinner från hyllorna. Man vill ju inte konkurrera ut sig själv genom att sälja bärbart med 1060 för det pris som vad den ska ersätta, nämligen 970M.

Det är ALDRIG värt att köpa laptops, vill du ha okej prestanda behöver du upp i 35000kr belopp, helt äckligt ovärda priser.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är ALDRIG värt att köpa laptops, vill du ha okej prestanda behöver du upp i 35000kr belopp, helt äckligt ovärda priser.

Det var nog det dummaste påståendet jag hört idag. 35k för att få "okej" prestanda i en laptop? Och jo självklart är det värt att köpa en bärbar, eller tror du att alla sitter hemma i ett hörn 24/7? Bärbart förenklar en del, ger dig möjligheter en stationär inte kan ge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Du har rätt. Du kan kolla denna statistik på Steam. Jag tror att den absolut stora majoriteten sitter på 1080p och under. Många laptops inkluderade i den datan men hade man singlat ut desktops så ligger knappt 5% av alla upplösningar över 1080p.

Knappt två procent på steam sitter på 1440p.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det var nog det dummaste påståendet jag hört idag. 35k för att få "okej" prestanda i en laptop? Och jo självklart är det värt att köpa en bärbar, eller tror du att alla sitter hemma i ett hörn 24/7? Bärbart förenklar en del, ger dig möjligheter en stationär inte kan ge.

Inte en gaming laptop, sjukt ovärd investering, bättre att köpa en billig 1200kr laptop och sen fixa en desktop, många köper gaming laptops för att de tror att de får de bästa av två världar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Se framförallt ut att bli en vinnare i HTPC klassen!

Varför skulle man ö h t behöva ett diskret grafikkort i en HTPC?

Permalänk
Medlem

Den lär väl hamna mittemellan GTX 960 och 970 i prestandan.

Eftersom att 1060 3GB är ett 970 om inte något över.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Inte en gaming laptop, sjukt ovärd investering, bättre att köpa en billig 1200kr laptop och sen fixa en desktop, många köper gaming laptops för att de tror att de får de bästa av två världar.

Om man är på resande fot och kan nyttja prestandan så kanske. Jag är än så länge fast vid ett mediokert 940m för att det inte finns bättre i klassen helt enkelt. Det går att spela på även om det inte är optimalt så det får duga så länge. Helst så hade jag sett en ny Yoga 14" med ett 1060 och likvärdig i övrigt mot den jag redan har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Gregermeister:

På förhand så är jag lite besviken på den förväntade prestandan. Sitter idag på ett GTX 950 som jag tänkt att ersätta med ett GTX 1050. Med tanke på att 1060 6gb presterar i det närmaste som ett GTX 980 så är ju förhoppningen att 1050 skulle närma sig ett 970. Visar det sig att det bara är likvärdigt med ett 960 så känns 1060 3gb som ett betydligt intressantare alternativ för uppgradering.

Och DÄR försvann allt intresse för GTX 1050.

Då blir det väl bara folk med ont om pengar som kommer köpa de.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Och DÄR försvann allt intresse för GTX 1050.

Då blir det väl bara folk med ont om pengar som kommer köpa de.

Utan speltester så har ni ingenting att påpeka om än. Jag har tittat blint på shaders och ROPs/TMUs när jag velat uppgradera, och trots att shaders och ROPs/TMUs varit lägre, samt lägre bandbredd på minnet på de nyare korten så har de presterat bättre än de äldre. Bara påpekar detta, att nyare kort med nyare tillverkningsprocesser och bättre teknik i grunden troligen presterar bättre än vad de bör göra om man kollar bak i tiden. Det är bara min femma på det hela.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Om man är på resande fot och kan nyttja prestandan så kanske. Jag är än så länge fast vid ett mediokert 940m för att det inte finns bättre i klassen helt enkelt. Det går att spela på även om det inte är optimalt så det får duga så länge. Helst så hade jag sett en ny Yoga 14" med ett 1060 och likvärdig i övrigt mot den jag redan har.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det jag menar är att det är inte ens värt att investera i en gaming laptop om man försöker sammanställa "jag vill spela och behöver en laptop" i ett. billigare att bara köpa den billigaste laptopen du kan tänka dig ha för skola eller jobb, celeron, 2gb ram, 32gb ssd räcker utmärkt för 99% av de folk behöver använda. Sen lägga resterande budget i en stationär. 940M chipset kostar ändå pengar, de pengarna hade man bättre kunnat investera i t.ex. en GTX 1060 3gb, ett kort som fortfarande ligger i budget klass men med äckligt bra prestanda för pengen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Utan speltester så har ni ingenting att påpeka om än. Jag har tittat blint på shaders och ROPs/TMUs när jag velat uppgradera, och trots att shaders och ROPs/TMUs varit lägre, samt lägre bandbredd på minnet på de nyare korten så har de presterat bättre än de äldre. Bara påpekar detta, att nyare kort med nyare tillverkningsprocesser och bättre teknik i grunden troligen presterar bättre än vad de bör göra om man kollar bak i tiden. Det är bara min femma på det hela.

Fast han menar ju ur synpunkten att GTX 1060 ess 3gb och 6gb variant redan är extremt bra prissatta, tvivlar på att nvidia väljer att skjuta sig själva i foten genom att släppa ett billigare konkurrerande alternativ när de redan har de bästa budget alternativet på marknaden. Det är GTX 1060 3gb, om du behöver skimpa ner priset under 2000kr skulle jag nog peka mot andrahandsmarknaden, inte längre värt att titta på nya grafikkort för under 2000kr imo. Bättre i så fall att försöka plocka upp ett GTX 970 begagnat. Då jag är säker på att ett 970 fortfarande kommer prestera helt okej och bättre än 1050. Men vi får se, om 1050 fortfarande är extremt bra presterande 1080p kort så kanske de fortfarande säljer bra

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon114264:

Knappt två procent på steam sitter på 1440p.

Och jag skrev att knappt 5% sitter på upplösningar över 1080p. Det finns en uppsjö av varianter över 1440p. Och nej det kanske är 4% eller 3.5% det förändrar inte poängen med mitt inlägg; att det är en försvinnande liten del som spelar i högre upplösning än 1080p. Ska jag editera mitt originalinlägg så kanske det känns bättre?

Vad syftar ditt inlägg till mer än skapa irritation?

Jeez...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om klockfrekvenserna stämmer känns det som att boost frekvensen är lite väl för låg för ett Pascal kort, undrar om prestandan blir mindre än jag först förväntade mig. Alltså kan det låga klockfrekvensen gentemot andra Pascal kort bero på att Nvidia anser att flera kärnor med lägre klockfrekvens ger högre energieffektivitet vilket leder till att kortet kan hålla sig under 75 watt.

Samtidigt känns det som att kortet kommer prestera någonstans runt 950 då de båda korten har lika många CUDA kärnor, ROPs samt TMUs och även om 1050 har runt 200 MHz högre boostfrekvens än 950 så har ju Pascal lägre IPC än Maxwell. Vet inte om detta kort kommer utprestera 960 som har 256 fler kärnor men har 200 MHz lägre boostfrekvens.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Fast han menar ju ur synpunkten att GTX 1060 ess 3gb och 6gb variant redan är extremt bra prissatta, tvivlar på att nvidia väljer att skjuta sig själva i foten genom att släppa ett billigare konkurrerande alternativ när de redan har de bästa budget alternativet på marknaden. Det är GTX 1060 3gb, om du behöver skimpa ner priset under 2000kr skulle jag nog peka mot andrahandsmarknaden, inte längre värt att titta på nya grafikkort för under 2000kr imo. Bättre i så fall att försöka plocka upp ett GTX 970 begagnat. Då jag är säker på att ett 970 fortfarande kommer prestera helt okej och bättre än 1050. Men vi får se, om 1050 fortfarande är extremt bra presterande 1080p kort så kanske de fortfarande säljer bra

Så vitt jag förstår det så är ju GTX 1060 väldigt bra presterande för 1080p, så jag antar att Nvidia inte skjuter sig själva i foten med GTX 1050. Sen är väl fullt stöd för DX12_1 ett framtidsvänligare alternativ. Men visst, GTX 970 är nog superbt bra än idag. Men jag hoppas innerligt för Nvidias väl att GTX 1050 presterar minst lika bra som GTX 970 ifall de lyckats så väl att t.ex GTX 1070 presterar i stil med GTX 980 2-way SLI och att 1060 presterar väldigt bra mot RX 480 och andra toppkort ur AMDs high-end serie. Men vi får se, inga förhastade slutsatser från min sida i alla fall. Jag tror att 1050 kommer vara ett bra alternativ för den som inte har 2000+ (för GTX 1060) att slänga i sjön.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Så vitt jag förstår det så är ju GTX 1060 väldigt bra presterande för 1080p, så jag antar att Nvidia inte skjuter sig själva i foten med GTX 1050. Sen är väl fullt stöd för DX12_1 ett framtidsvänligare alternativ. Men visst, GTX 970 är nog superbt bra än idag. Men jag hoppas innerligt för Nvidias väl att GTX 1050 presterar minst lika bra som GTX 970 ifall de lyckats så väl att t.ex GTX 1070 presterar i stil med GTX 980 2-way SLI och att 1060 presterar väldigt bra mot RX 480 och andra toppkort ur AMDs high-end serie. Men vi får se, inga förhastade slutsatser från min sida i alla fall. Jag tror att 1050 kommer vara ett bra alternativ för den som inte har 2000+ (för GTX 1060) att slänga i sjön.

Men.. om ett GTX 1050 presterar som ett GTX 970, kommer det antagligen vara för dyrt för att vara ett värt köp, eller så kommer det vara ett för bra köp, och folk väljer då denna över GTX 1050.

Men du kan inte ha båda, antingen är GTX 1060 de bästa budget valet. Eller så är de GTX 1050, men du kan inte tro att de kommer ha två bra kort med mindre än 400kr pris skillnad, då kommer alla ta de billigare.

Jag tror själv att GTX 1050 kommer ligga på 2 och 4Gb VRAM och ligga under GTX 970 i prestanda, men över GTX 960, 770, aningen under GTX 780 prestanda

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X