Saknar giltig IP-konfiguration. Till stationär dator.

Permalänk

Saknar giltig IP-konfiguration. Till stationär dator.

Internet försvann till min stationära dator. När jag felsöker står det saknar giltig IP-konfiguration. De trådlösa nätverket fungerar som vanligt. Och om ja kopplar in en bärbar dator direkt till routern så fungerar internet. Men inte till min dator där de går genom en switch. Routern är en Netgear.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad får du för IP-adress när detta händer?

169.254.x.x ?

Du behöver tala om för datorn att fixa detta, cmd -> ipconfig /renew eller disabla / enabla nätverkskortet eller reparera anslutningen (vilket både disablar / enablar och dessutom renewar adress åt dig).

Felet kan bero på att dhcp-paket inte kommer fram som dom ska till/från datorn genom switchen, massor med packetloss exempelvis.

Om det nu inte är så tossigt att du både har trådlöst och trådat nätverk mot routern samtidigt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

När jag kör en ipconfig/renew så kommer det. Unable to contact your DHCP server. Request has timed out.

Min IP är då 169.254.60.66

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollat så att kabeln fortfarande går från datorn till switchen, till routern hela vägen och att allt däremellan är på?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Om det är problem med dhcpn men resten av nätet fungerar så kan du prova ange en fast ip adress. Funkar det då så är det fel på dhcpn. Funkar det inte så är det mer problem, kablar, router etc.

Ex på fast ip:
ip: 192.168.x.10
mask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.x.1 (om din router har det. ändra x efter behov.)

Visa signatur

.