Hur göra för att räta till "böjda" pinnar i sockel 1151

Permalänk
Medlem

@Loleo:
nä någon polisanmälan blir inte aktuellt, dom lägger bara ner sådana här struntsaker

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@Loleo:
nä någon polisanmälan blir inte aktuellt, dom lägger bara ner sådana här struntsaker

Som sagt jag visste inte helt hur hela situationen utspelade sig. Men om jag hade köpt ett moderkort som beskrevs helt felfritt och det kom fram defekt hade jag gått vidare med polisanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Som sagt jag visste inte helt hur hela situationen utspelade sig. Men om jag hade köpt ett moderkort som beskrevs helt felfritt och det kom fram defekt hade jag gått vidare med polisanmälan.

Du måste ha missuppfattat det hela.
Jag köpte kortet i obruten kartong från Komplett tillsammans med andra komponenter.
Det som hände var att en "okunnig datanisse" kom hem till mig och tryckte dit CPU felaktigt.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Du måste ha missuppfattat det hela.
Jag köpte kortet i obruten kartong från Komplett tillsammans med andra komponenter.
Det som hände var att en "okunnig datanisse" kom hem till mig och tryckte dit CPU felaktigt.

Ok! Finns inte mycket att göra då. :/

Permalänk
Medlem

Med tålamod och fina nålar kan man räta upp dom krökta pinsen så cpu fungerar igen
har själv räddat några datorer med att rätta till krökta pins för visso på 1150 sockel men 1151 ska inte vara svårare.
Men det krävs tåla mod och vara stadig på handen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Jygge:
Hej
Ja nu får jag det nya moderkortet med förmonterad CPU och minnen (som jag skickade in), stresstestade från Komplett.
Det gamla kortet(exakt lika) får jag tillbaka.
msi

Jag kommer att skruva fast CPU-kylaren på moderkortet innan jag monterar det i burken.

Som det är nu så ligger ett fungerande win 10 på min SSD.
Då till frågan.
Hur bör jag göra för att det skall fungera med seriel-nyckeln till det nya kortet, seriel är ju knutet till ett visst moderkort ( det gamla).
Räcker det att jag gör en återställning av win 10, det kommer ju i det läget att göra en ominstallation av systemet
Kommer Microsoft att godkänna min gamla OEM-nyckel ( win 7 pro, uppdaterat till 10 när det var gratis) ?
Eller kommer jag att behöva köpa en ny DVD med win 10 home ?, pro är nog onödigt
10-oem-dvd

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

@Hawk:
Hur göra med det trasiga kortet.
Om jag eller någon annan försöker fixa till det, kan man då köpa en "Intel Celeron G3900 2,8GHz Socket 1151 Box med fläkt och biligaste minnen(typ: Adata XPG Z1 Series DDR4 PC19200/2400MHz CL16 2x4GB )för att kolla om det funkar? detta kostar 803 kr CPU+ minnen på proshop.
Någon som tror sig ha någon bra ide

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@Jygge:
Hej
Ja nu får jag det nya moderkortet med förmonterad CPU och minnen (som jag skickade in), stresstestade från Komplett.
Det gamla kortet(exakt lika) får jag tillbaka.
msi

Jag kommer att skruva fast CPU-kylaren på moderkortet innan jag monterar det i burken.

Som det är nu så ligger ett fungerande win 10 på min SSD.
Då till frågan.
Hur bör jag göra för att det skall fungera med seriel-nyckeln till det nya kortet, seriel är ju knutet till ett visst moderkort ( det gamla).
Räcker det att jag gör en återställning av win 10, det kommer ju i det läget att göra en ominstallation av systemet
Kommer Microsoft att godkänna min gamla OEM-nyckel ( win 7 pro, uppdaterat till 10 när det var gratis) ?
Eller kommer jag att behöva köpa en ny DVD med win 10 home ?, pro är nog onödigt
10-oem-dvd

Kontakta Microsoft supporten och förklara vad som har hänt så har du god chans att dom släpper licens nycken så du kan låsa om den på de nya moderkortet.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawk:

@Hawk:
Hur göra med det trasiga kortet.
Om jag eller någon annan försöker fixa till det, kan man då köpa en "Intel Celeron G3900 2,8GHz Socket 1151 Box med fläkt och biligaste minnen(typ: Adata XPG Z1 Series DDR4 PC19200/2400MHz CL16 2x4GB )för att kolla om det funkar? detta kostar 803 kr CPU+ minnen på proshop.
Någon som tror sig ha någon bra ide

Eller så lånar du delar eller flyttar från det som fungerar men låter bli att skada sockeln.
Jag tycker du ska skälla lite på din "vän" som böjde pinnarna också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Jag använde kreditkortet för att böja tillbaka pinnarna, pengar löser allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Du måste ha missuppfattat det hela.
Jag köpte kortet i obruten kartong från Komplett tillsammans med andra komponenter.
Det som hände var att en "okunnig datanisse" kom hem till mig och tryckte dit CPU felaktigt.

Hur lyckas man böjja pinsen?
Lägger man cpu fel väg och försöker "vålda" på med spännet?
Jag har monterat ex antal cpu kan inte hålla räkningen och aldrig böjt nån.
På ett gammalt 775 moderkort skulle jag prova vara extremt oförsiktigt inte ens då böjdes dom fören jag medvetet pressade snett ner i sockel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Hawk: Du har fått PM!

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Har lyckats med detta jag med. Hade problem med att nya riggen vägrade boota, helt dött. Rev isär för att kolla om jag monterat fel. Såg rätt ut men råkade slinta med nageln och väldigt lätt toucha pinnarna så 5-6 är uppåtböjda nu...
Funderar på är det risk man skrotar cpu:n om man försöker laga men får pinnarna fel?
Skitkonstruktion tycker jag när det är så extremt känsligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Har lyckats med detta jag med. Hade problem med att nya riggen vägrade boota, helt dött. Rev isär för att kolla om jag monterat fel. Såg rätt ut men råkade slinta med nageln och väldigt lätt toucha pinnarna så 5-6 är uppåtböjda nu...
Funderar på är det risk man skrotar cpu:n om man försöker laga men får pinnarna fel?
Skitkonstruktion tycker jag när det är så extremt känsligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig, en riktigt dålig SKITKONSTRUKTION

Jag tycker faktiskt att tillverkarna skulle godta sådana här fel på garantin.

Den lilla svarta plastbiten som sitter över sockeln är inte tillräcklig för att man skall förstå att pinnarna är som bladmetall.
Ynkligt, i detta fallet var det bättre förr........
I mitt fall så fungerade datorn med EN minnesmodul på 16 GB, så det kan inte vara mycket fel det handlar om.

Jag är förbannad

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Håller med dig, en riktigt dålig SKITKONSTRUKTION

Jag tycker faktiskt att tillverkarna skulle godta sådana här fel på garantin.

Den lilla svarta plastbiten som sitter över sockeln är inte tillräcklig för att man skall förstå att pinnarna är som bladmetall.
Ynkligt, i detta fallet var det bättre förr........
I mitt fall så fungerade datorn med EN minnesmodul på 16 GB, så det kan inte vara mycket fel det handlar om.

Jag är förbannad

Moderkort är billiga, CPU:er dyra. Därför har man inte längre pinnarna på CPU, bland annat.

Varför tror ni det finns varningar överallt och skyddande täckbrickor, bara för att jävlas med er?
Varför ska vi andra aktsamma konsumenter betala för klantar som inte vet vad de håller på med?

Jag är bedrövad.

Permalänk
Medlem

Men skit samma, nu fungerar min dator.

Skrivet av Dunde:

Moderkort är billiga, CPU:er dyra. Därför har man inte längre pinnarna på CPU, bland annat.

Varför tror ni det finns varningar överallt och skyddande täckbrickor, bara för att jävlas med er?
Varför ska vi andra aktsamma konsumenter betala för klantar som inte vet vad de håller på med?

Jag är bedrövad.

hej
Tack, ett bra svar med en bra motivering.

jag har fått hem det nya moderkortet, som Komplett monterade CPU och RAM
Allt funkar bra nu, men jag var tvungen att köpa en ny licens, men det hade jag räknat med.

Hädanefter så kommer jag aldrig att befatta mig med montering ( eller hjälp med montering, av någon amatörer) av CPU.
Min dator har nu gått upp flera tusen på grund av en så kallad "datorexpert" i tråden "hjälp med att bygga dator GRATIS "

Men skit samma, nu fungerar min dator.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Moderkort är billiga, CPU:er dyra. Därför har man inte längre pinnarna på CPU, bland annat.

Varför tror ni det finns varningar överallt och skyddande täckbrickor, bara för att jävlas med er?
Varför ska vi andra aktsamma konsumenter betala för klantar som inte vet vad de håller på med?

Jag är bedrövad.

Varför använda en skitkänslig konstruktion när det finns en bättre. Alla kan göra misstag och gör man ett litet misstag kan det va ödesdigert. På en cpu med raka stift under kan du ganska enkelt räta på dom. Mycket svårare på en sockel med ben krökta i alla vinklar.
Jag är bedrövad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För övrigt till TS, det löste sig för mig med. Lyckades räta stiften hyfsat, lite nivåskillnad i höjd bara.
Fick nytt uopgraderingspaket skickat och visade sig att det osannolikt nog va BÅDA ramstickorna defekta, men nu rullar datorn på fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

De såg inte omöjliga att rätta till. Man ska dock ta en funderare på vad man använder datorn till för man kan inte lita på att processorn fungerar som den ska om inte alla pinnar har riktig kontakt.

Men för en lekdator som inte finns något viktigt på så böj tillbaka pinnarna, sätt sedan tillbaka processorn, fläkten. Därefter ta bort allt igen och kolla om pinnarna då ser bra ut och inte har böjt sig åt något håll. Om så är fallet så duger nog moderkortet för de flesta som en lekdator.
Det är ingen dator som jag skulle köra arbetsfiler på, men skriva dokument, se på filmer, spela etc borde gå fint. (wordfiler går att återställa rätt så bra)

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Moderkort är billiga, CPU:er dyra. Därför har man inte längre pinnarna på CPU, bland annat.

Varför tror ni det finns varningar överallt och skyddande täckbrickor, bara för att jävlas med er?
Varför ska vi andra aktsamma konsumenter betala för klantar som inte vet vad de håller på med?

Jag är bedrövad.

Amd kör fortfarande pinnar på CPU även på nya am4. Och blir pinnar på CPU skadade är det enklare att fixa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PippiRull:

Varför använda en skitkänslig konstruktion när det finns en bättre. Alla kan göra misstag och gör man ett litet misstag kan det va ödesdigert. På en cpu med raka stift under kan du ganska enkelt räta på dom. Mycket svårare på en sockel med ben krökta i alla vinklar.
Jag är bedrövad.

Skickades från m.sweclockers.com

För att kostnaden för "pinnfel" försvann för Intel, de har inga kostnader alls längre utan felen hamnar på moderkorten och för det mesta så kan man dessutom skylla på montören.
Konstruktionen ökar vinsten och tillverkarna blir glada.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur lyckas man böjja pinsen?
Lägger man cpu fel väg och försöker "vålda" på med spännet?
Jag har monterat ex antal cpu kan inte hålla räkningen och aldrig böjt nån.
På ett gammalt 775 moderkort skulle jag prova vara extremt oförsiktigt inte ens då böjdes dom fören jag medvetet pressade snett ner i sockel

Skickades från m.sweclockers.com

Naraatt grayyulera.
Du måste ha något i fingrarna som är fölamat, när du sätter i en CPU.
Ingen normal människa kan vara så otroligt avslappnad, att det skall lyckas.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Intel CPU har inga pins. Det är bara AMD som har det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Allt är bluff

Skrivet av mrqaffe:

För att kostnaden för "pinnfel" försvann för Intel, de har inga kostnader alls längre utan felen hamnar på moderkorten och för det mesta så kan man dessutom skylla på montören.
Konstruktionen ökar vinsten och tillverkarna blir glada.

Häller med dig.
Jag visste inte att AMD fortfarande hade "normala socklar"

Om jag vetat att det var så, så skulle ja ALDRIG köpt en Intel.
Tänk va mänga goa tusenlappar man sparat och jag tror man blivit nöjd med AMD den dyraste CPU.

Men nu är det ju inget att göra åt, datorn står där, men jag hatar den så mycket, att jag förmodligen aldrig kommer att avvanda den.
Den kommer att stå som en död 25.000 kr datorlik.
Jag tål bara inte se skrotet längre.

Fy f*n va jag hatar Intel
Hemmabyggarnas död

EDIT
Trots att "experterna"Kompplet monterat min i7 på ett helt nytt MoBo, så litar jag inte på att det är 100 procent perfekt, där kan mycket väl ligga böjda pinnar, som inte går att se.

Inte kommer jag att ta loss CPU och kolla !!!!

Garanti sånt finns inte, det bara bluff.

Jag skulle utan vidare kunna skicka in mitt nya mobo och påstå att fyra pinnar var böjda, vem skall bevisa motsatsen......
Förmodligen så har dom fördärvat min CPU och mina minnen också, vem kan bevisa motsatsen.

Jag har nu köpt två datorer en färdigbyggd, som jag inte var nöjd med, sålde den billigt till en kompis. för 40 procent rabatt
Sedan har jag denna dator som strulat från början, som visserligen Komplett försökt att hjälpa mig med, vilket jag uppskattar.
Men som jag skrev, vem vet hur många pinnar som är böjda på den.
OBS
Min dator fungerade perfekt innan jag "reklamerade" moderkortet, men bara med en minnesmodul (16GB )

Jag har köpt mig en bra Laptopp i7, som duger för mina behov.

Stationära datorer har jag inget intresse av längre.
Jag använder bara datorn till mejl och lite småplock.
Filmande har jag lagt ner helt
Inga spel använder jag heller inte längre

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Wow, här går det utför

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hawk:

Häller med dig.
Jag visste inte att AMD fortfarande hade "normala socklar"

Om jag vetat att det var så, så skulle ja ALDRIG köpt en Intel.
Tänk va mänga goa tusenlappar man sparat och jag tror man blivit nöjd med AMD den dyraste CPU.

Men nu är det ju inget att göra åt, datorn står där, men jag hatar den så mycket, att jag förmodligen aldrig kommer att avvanda den.
Den kommer att stå som en död 25.000 kr datorlik.
Jag tål bara inte se skrotet längre.

Fy f*n va jag hatar Intel
Hemmabyggarnas död

EDIT
Trots att "experterna"Kompplet monterat min i7 på ett helt nytt MoBo, så litar jag inte på att det är 100 procent perfekt, där kan mycket väl ligga böjda pinnar, som inte går att se.

Inte kommer jag att ta loss CPU och kolla !!!!

Garanti sånt finns inte, det bara bluff.

Jag skulle utan vidare kunna skicka in mitt nya mobo och påstå att fyra pinnar var böjda, vem skall bevisa motsatsen......
Förmodligen så har dom fördärvat min CPU och mina minnen också, vem kan bevisa motsatsen.

Jag har nu köpt två datorer en färdigbyggd, som jag inte var nöjd med, sålde den billigt till en kompis. för 40 procent rabatt
Sedan har jag denna dator som strulat från början, som visserligen Komplett försökt att hjälpa mig med, vilket jag uppskattar.
Men som jag skrev, vem vet hur många pinnar som är böjda på den.
OBS
Min dator fungerade perfekt innan jag "reklamerade" moderkortet, men bara med en minnesmodul (16GB )

Jag har köpt mig en bra Laptopp i7, som duger för mina behov.

Stationära datorer har jag inget intresse av längre.
Jag använder bara datorn till mejl och lite småplock.
Filmande har jag lagt ner helt
Inga spel använder jag heller inte längre

Nu är kl 07 på morgonen, men skippa kaffet och ta dig en stänkare och tagga ner några oktav. Vem som helst kan av misstag böja lite pinns, sätta fel sladd på fel plats, glömma distanser. Lär dig att göra det själv - långsamt. Fult gjort att den frivilliga monteraren inte svarar längre. Skyndar man på eller stressar så kommer man göra något fel. Att skylla på pin placeringen hos intel, och att dom är sämre pga det är löjligt. Det är inte intel som är skit - utan snarare skit bakom spakarna (SBS). Här är det inte underförstått att jag menar att AMD är skit....

Tvekar du om moderkortet, så köp ett billigt sådant, och gör det själv. LÄS manualen först - ordentligt, och montera kontrollerat och sansat.