Nvidia uppdaterar Geforce Experience med nytt gränssnitt och optimeringar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia uppdaterar Geforce Experience med nytt gränssnitt och optimeringar

Grafikjätten Nvidia uppdaterar mjukvaran Geforce Experience till version 3.0, med nyheter som ett omarbetat gränssnitt och möjligheten att direktsända 4K-upplösta videoklipp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Jag som ska hämta ut ett nytt kort efter skolan. Ska bli kul att testa!

Permalänk
Medlem

Saken är att jag själv börjar gilla GFE mer o mer pga alla roliga finesser som finns där. Sure det är la lite dumma optimeringar som läggs in som man inte använder men allt annat där är grymt bra och kul. Samt optimeringar som finns, är rätt bra att utgå ifrån för dem som kanske inte är 100% hajj på vad man kan göra för spel ska flyta på bästa sätt i sin burk. Shadowplay är dock underbart!

Permalänk
Entusiast

Trevligt, det behövdes verkligen!
Satt senast för en vecka sedan och tänkte "Geforce Experience utseende är bara sååååååååå 2010!"

Citat:

Geforce Experience 3.0 kommer även med förmågan att spela in videoklipp i 4K med en bildfrekvens på 60 bilder per sekund (FPS). Dessa kan skalas ned till 1080p60 för direktsändning över exempelvis Youtube eller Twitch.

Detta var extra intressant.
ShadowPlay är riktigt trevligt för att spela in material då det är så osynligt och knappt tar någon prestanda men jag har alltid tyckt att bitraten varit lite för dålig.

Frågan är hur stor prestandaförlusten blir om man spelar in i 4K och skalar ner det, det måste provas!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Många kommer nog bli upprörda på detta eftersom man måste logga in. Personligen har jag inget problem med det och att man kan vinna hård/mjukvara är bara ett plus.

Edit:
WOW! Geforce Experience känner igen att min 2500k är likvärdig en 4590. Det brukar inget sånt där test göra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Trevligt, det behövdes verkligen!
Satt senast för en vecka sedan och tänkte "Geforce Experience utseende är bara sååååååååå 2010!"

Detta var extra intressant.
ShadowPlay är riktigt trevligt för att spela in material då det är så osynligt och knappt tar någon prestanda men jag har alltid tyckt att bitraten varit lite för dålig.

Frågan är hur stor prestandaförlusten blir om man spelar in i 4K och skalar ner det, det måste provas!

Hur kan du tycka att bitraten varit för låg? Den går att dra upp bra långt.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem

ännu mer datainsamling av sina kunder huh. undra vad det samla in för data förutom hårdvaran man har.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Och fortfarande saknas inspelning av mic till separat audio track i shadowplay, suck...

Hoppas verkligen att OBS Studio får shadowplay buffer funktion snart så man äntligen kan dumpa GE skräpet för gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mickur:

Hur kan du tycka att bitraten varit för låg? Den går att dra upp bra långt.

För att jag är kräsen, det är bra nog för att bara visa ett kort "klipp" men inte mer än så IMO

Skrivet av Bernd_P1:

ännu mer datainsamling av sina kunder huh. undra vad det samla in för data förutom hårdvaran man har.

Det är klart och tydligt presenterat i deras FAQ:

Citat:

Q: What data does GeForce Experience send to NVIDIA?

A: The application collects data needed to recommend the correct driver update and optimal settings, including hardware configuration, operating system, language, installed games, game settings, game usage, game performance, and current driver version. If a user is signed into an NVIDIA account, the data is identifiable. All data collected is protected by NVIDIA's privacy policy.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Trevligt program som Nvidia har tagit fram, lätt att hålla koll på den senaste drivrutinen och om man vill spela in nån kul scen från något spel och att hålla ner gigabyte, mot vad fraps gör t,ex

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Och fortfarande saknas inspelning av mic till separat audio track i shadowplay, suck...

Hoppas verkligen att OBS Studio får shadowplay buffer funktion snart så man äntligen kan dumpa GE skräpet för gott.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för bufferfunktion?
Och har du testat Dxtory?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Tja Setupen kraschar för mig, C++ runtime error in c:\program, och det var allt som fanns.. bra jobbat.

Skrivet av ClintBeastwood:

Edit:
WOW! Geforce Experience känner igen att min 2500k är likvärdig en 4590. Det brukar inget sånt där test göra.
https://s22.postimg.org/hweroc1rl/image.png

Det har den alltid gjort så länge du haft den klockad, tyvärr gör inte Riften det och du får en stor fet ruta som säger att min burk är inte bra nog.... men har kunnat spela alla VR spel perfekt än så länge, tyvärr går det inte heller stänga av skiten.

Skrivet av phreec:

Hoppas verkligen att OBS Studio får shadowplay buffer funktion snart så man äntligen kan dumpa GE skräpet för gott.

OBS har haft Replay Buffer i evigheter, Vist inte studio men bör vara bra nog när du behöver det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag använde betaversionen av den här GE-uppdateringen för några veckor sedan, och jag måste säga att prestandaskillnaden jämfört med dåvarande icke-beta var gigantisk. Hatar förra versionen av GE just för att det är så slött, och det har nu fixats med 3.0. Så jävla skönt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Det har funkat förvånansvärt bra för mig. Har både inspelningsbuffer och lagring på min server direkt utan att behöva onödigt skrivande på min dator som bara har SSDer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Fin grej. Men urk för ännu fler tooootalt onödiga användarkonton.
De bidrar till både säkerhetsproblem och kludd med lösenord på många konton och ger inte mervärde för kunden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fin grej. Men urk för ännu fler tooootalt onödiga användarkonton.
De bidrar till både säkerhetsproblem och kludd med lösenord på många konton och ger inte mervärde för kunden.

Ja dessa användarkonton, men börja med lösenordshanterare så slipper du byta lösenord överallt när nästa sida blir hackad. Jag har numera 150 konton i min keepass-databas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av merdique:

Ja dessa användarkonton, men börja med lösenordshanterare så slipper du byta lösenord överallt när nästa sida blir hackad. Jag har numera 150 konton i min keepass-databas.

Ja, jag använder lösenordshanterar sedan flera år. Och det är ett bra tips!

Tycker bara det är så jädra nonchalant av företagen att inte ta hänsyn här.
Det krävs en viss nivå av att vara världsfrånvänd om de missar att om man sitter framför skärmar så är man vanligen redan nedlusad med en överdådig mängd onödiga konton. Men jag tror inte de är totalt bakom flötet. Nvidia, likt många andra skiter bara i det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Digital fyndjägare

Ojojojoj! - Damn I love this shit more and more.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man aktivt måste söka upp tävlingar eller om man är med i dom automatiskt genom att registrera sig på GE?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hatade gamla shadowplay pga man var tvungen att antingen ha ikonen synlig alltid som indikerar recording. Eller helt av så man inte hade en aning om man sparat ner ett klipp eller inte.

Nu fungerar det som plays iaf, man kan ha den off och det dyker bara upp när du sparar. Så det ska vara.

Använder absolut noll saker i geforce experience förutom inspelningen.
Önskar man bara kunde fått shadowplay i ett eget program istället för ha allt annat skräp men ja så är de la.

Stänger av det mesta skräp services som nvidia installerar dock som bara ligger o drar till inget.

Permalänk
Medlem

Någon som hittar hur man ställer in kvalitén? Hittar ingen stans om bitrate osv. Är det borta nu och man är låst till vad Nvidia Tycker? Ska man streama till twitch vill man definitivt kunna tweaka kvalité/bitrate.

Synd dom inte lagt till HEVC stöd för 1000 serien. Vore skönt få mindre filer när man spelar in lokalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Äntligen ett snabbt program och Shadowplay som spelar in fönster utan att man måste fånga hela skrivbordet.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Någon som hittar hur man ställer in kvalitén? Hittar ingen stans om bitrate osv. Är det borta nu och man är låst till vad Nvidia Tycker? Ska man streama till twitch vill man definitivt kunna tweaka kvalité/bitrate.

Synd dom inte lagt till HEVC stöd för 1000 serien. Vore skönt få mindre filer när man spelar in lokalt.

Klicka på ikonen bredvid kugghjulet > Broadcast > Customize

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Klicka på ikonen bredvid kugghjulet > Broadcast > Customize

Ja se på fan. Trodde dom stora knapparna starta det. Haha bara därför jag tryckte på allt annat förutom record---customize. Frågan är dock om Nvenc/shadowplay kan i nuvarande form leverera ens en ok upplevelse i 720p/30fps. Trevligt med 4k lokal inspelning dock. Kan bli att man testar framöver till någon youtube video.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja Setupen kraschar för mig, C++ runtime error in c:\program, och det var allt som fanns.. bra jobbat.

Det gjorde den för mig med, jag som aldrig brukar få problem...

För mig hände det efter avinstallationsprocessen så blev inget GE kvar efter det utmärkta installationsprogrammet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Det gjorde den för mig med, jag som aldrig brukar få problem...

För mig hände det efter avinstallationsprocessen så blev inget GE kvar efter det utmärkta installationsprogrammet!

Jo exakt samma här, det är just när den avinstallerar den äldre versionen det sker för att vara mer exakt (CoreTemp modulen), har inte orkat gräva mer då jag inte är jätte beroende av detta program.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft möjlighet att testa ännu, men är det nån som vet om man automatiskt kan stänga av "super-upplösning" när man väljer att optimera alla sina spel? Tidigare var man tvungen att göra detta per spel, jag hade gärna ett en generell inställning för detta. Jag kör dubbla skärmar och saker ser skumma ut med det aktiverat.

Update: Försökte testa nu. Har testat Betan tidigare och hade därigenom konto. Dock glömt lösenordet till detta. Snabbt löst med en password reset. No sir! Inga password reset-emails tycks skickas ut. Överbelastade servrar? Knappt irriterande att detta inte fungerar (nästan lika irriterande som att man behöver logga in överhuvudtaget).

Edit2: Jag lyckades nu skapa ett nytt konto på samma mailadress. Lyckat! Men jag fick logga in iaf

Jag vill lyfta ett varningens finger för att nvidia tycks default-checka "Send me spam"-rutan i varje steg under kontoskapande och hanteringen. Kan vara skönt att slippa detta.

Det verkar som om de inte lagt till stöd för att inte använda DSR när man optimiserar samtliga spel. Jag skapade ticket om detta när GFE var i beta men jag fick aldrig något svar gällande detta så det blev troligtvis aldrig utfört.

hjärnblödning
Permalänk
Medlem

ni glömde rapportera att installationen skulle crasha :/

får prova igen

Permalänk
Medlem

Tycker att även om jag har gamla så borde jag få frågan om uppgradering och inte behöva måste ladda ner den på nytt från deras sida.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tycker att även om jag har gamla så borde jag få frågan om uppgradering och inte behöva måste ladda ner den på nytt från deras sida.

Starta om GE och se om det kommer upp.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.