Glad, Exalterad, Pigg?! Skriv era goda tankar här! :D

Permalänk
Avstängd

Trivs på mitt nya jobb. Känner mig riktigt taggad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Köpte ny mus igår efter 6 trogna år med den förra. Det blev en Logitech G602 och den är dödshärlig!

Permalänk
Medlem

@biorrith: Då tar jag vid med en till mus-historia.

Vänsterknappen på min trogna favoritmus hade efter flera års regelbundet rengörande och underhåll bestämt sig för att ge upp. Istället för det vanliga dubbelklick syndromet så hände en rad andra saker som mer eller mindre gjorde det omöjligt att använda musen en längre stund, till exempel att det helt utan förvaring gick fruktansvärt segt att flytta muspekaren. Alla fönster/program där musen kunde interagera med fick slumpvist kommando när musknappen klickades med.

Ett besök på Biltema och Kjell&co senare så hade jag ett enkelt lödkit +en ny mikrobrytare. Reservmusen som beställdes billigt från ebay utifall lödningen skulle misslyckas fatalt dröjde dock 2 veckor innan den äntligen dök upp igår.
Så idag var det dags att äntligen damma av lödkunskaperna man lärde sig för snart 10 år sedan, och det gick perfekt!

Helt underbart att kunna använda musen ordentligt igen!!

Permalänk

Att imorgon ska jag hämta ut mina saker jag köpt från komplett

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

@Mieriola: och jag har fått svar från Logitech support angående min MX1000 som inte laddar. Dom erbjuder mig en ny MX Master som ersättningsmus

Permalänk
Medlem

Min Toyota Carina II -92 blev godkänd vid besiktningen på första försöket! Skönt så slipper man några extra utgifter på den resten av det här året. Däremot behövs nog bromsbelägg runt om och ett hundben bytas innan nästa besiktning. Sen även nya sommardäck nästa höst eller våren 2018. Nu är den i alla fall godkänd till och med 2 januari 2018.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Trivs på mitt nya jobb. Känner mig riktigt taggad.

Skickades från m.sweclockers.com

Går det fortfarande bra, vad jobbar du med?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludzee:

Går det fortfarande bra, vad jobbar du med?

Jo, det går bra. Fick beröm av chefen i förra veckan. Jobbar som resurs och på fritids inom skolan. Trivs bra med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Gläds man inte åt dom små sakerna i livet så är det något som är fel. Handlade idag på Willys A6, och märkte att dom flesta anställda är glada, unga, snygga tjejer. I kassan så sa jag det till kassörskan en ung charmig tjej och hon sa glatt att det har hon också märkt. Inte så roligt för unga killar som behöver anställning, men det är ju inte mitt problem.

Permalänk
Medlem

Nybliven student. Riktigt rolig utbildning och glatt överraskad med att leva på csn. Hört det eviga gnället att det inte går att leva på men jag tycker det går utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Nybliven student. Riktigt rolig utbildning och glatt överraskad med att leva på csn. Hört det eviga gnället att det inte går att leva på men jag tycker det går utmärkt!

Ja om man lyfter studielån är det väl inga problem. Annat är det här i Finland där man faktiskt efteråt måste betala tillbaks hela studielånet inklusive ränta om man har ett arbete vilket gör att många studenter inte lyfter studielån eller väldigt lite studielån.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja om man lyfter studielån är det väl inga problem. Annat är det här i Finland där man faktiskt efteråt måste betala tillbaks hela studielånet inklusive ränta om man har ett arbete vilket gör att många studenter inte lyfter studielån eller väldigt lite studielån.

Nu ska jag inte säga att jag har super koll på detta. Som jag förstod det så är man skyldig att betala av sina studielån i Sverige med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Nu ska jag inte säga att jag har super koll på detta. Som jag förstod det så är man skyldig att betala av sina studielån i Sverige med.

Är det inte så att man i Sverige bara behöver betala en viss procent av sin lön på lånet? Vilket innebär att många som inte har jättebra lön aldrig kommer att betala tillbaks hela lånet. Alltså ju lägre lön man har desto mindre betalar man tillbaks per månad. I Finland måste man betalt tillbaks hela lånet inklusive ränta inom dubbla tiden man lyft studielån om man har ett arbete. Eller så var det i alla fall förr. Detta oberoende vad man har för lön.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är det inte så att man i Sverige bara behöver betala en viss procent av sin lön på lånet? Vilket innebär att många som inte har jättebra lön aldrig kommer att betala tillbaks hela lånet. Alltså ju lägre lön man har desto mindre betalar man tillbaks per månad. I Finland måste man betalt tillbaks hela lånet inklusive ränta inom dubbla tiden man lyft studielån om man har ett arbete. Eller så var det i alla fall förr. Detta oberoende vad man har för lön.

Jag tror det är så att när man börjar betala av så lägger man upp en plan för att betala av det på 25 år max. Om det inte är avbetalning efter 25 år eller efter man fyllt 60 så skrivs det av.

Som du beskriver det i Finland låter ju onekligen mycket svårare än hur det är i Sverige.

Aja nu ju gick vi lite ot. Åter till ämnet

Permalänk
Avstängd

"Glad"

Jag måste bara få tipsa om en perfekt och helt gratis fritidssysselsättning/hobby som alla med dator kan ägna sig åt. Det är 3D Animeringens häftiga värld.

När jag för tio år sedan snubblade in på animeringsprogrammet Blender, visste jag ingenting om 3D världen som gjorde att jag varje dag sedan dess ägnar mig åt Blenderanimeringar av olika slag. Jag drömmer om Blender, deltar i tävlingar, diskuterar olika problem, med mera.

En perfekt hobby för dem som känner sig ensamma och för lata att ta sig till träningslokaler.

Det fiffiga med Blender är att det är gratis men tillräckligt kompetent som kan tävla med de flesta andra 3D programmen som kostar flera tusen dollar.

Ladda ner Blender och hämta gratistutorials på YouTube och lek så får du känna efter om det blir en livslång hobby eller inte.

Permalänk
Avstängd

Nej, man måste betala bort sina studielån i Sverige också @fantomsmurfen. Jag växte upp i Finland men bor och har pluggat i Sverige. Man betalar ett visst belopp 4 gånger om året beroende på inkomst och hur mycket som finns kvar på lånet.

Själv har jag ca. 10 lax kvar på mitt lån. Ska bli skönt att slippa det. Då blir jag glad. Kanske skriver i tråden då?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Nej, man måste betala bort sina studielån i Sverige också @fantomsmurfen. Jag växte upp i Finland men bor och har pluggat i Sverige. Man betalar ett visst belopp 4 gånger om året beroende på inkomst och hur mycket som finns kvar på lånet.

Själv har jag ca. 10 lax kvar på mitt lån. Ska bli skönt att slippa det. Då blir jag glad. Kanske skriver i tråden då?

Förr var det väl i alla fall så i Sverige att man betalade en viss % av sin lön. Om man då hade ett väldigt stort lånebelopp och en liten inkomst så innebar detta i praktiken att man aldrig betalade tillbaks hela lånet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Aldrig hört talas om det @fantomsmurfen men det kan mycket väl ha fungerat så förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Precis flyttat in i nya lägenheten. En första lägenhet, en liten etta, men allt hamnar på plats. Skönast är att gå från ADSL med runt 7MB/s i nedladdning och 0.92MB/s i uppladdning. Gått till 100/10 fiber, glorious!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Hedersmedlem

Känns lite tråkigt att behöva leta reda på den här tråden medan motsatta tråden alltid verkar ligga uppdaterad.

Var och fick vinterdäcken bytta till nya fina. Hade beställt Nokian Hakka 7 men tydligen angett sommardimension på däck istället för vinterdimensionen, visste ärligt inte att jag hade olika. Så han hade beställt hem fel men däremot fanns det Hakka 8 inne med rätt dimension och priset blev billigare. Så bättre däck, billigare pris. Det känns väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Så jävla glad över att ha hittat en APL plats (praktik), och det är en väldigt bra också!

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Träffat en underbar kvinna och dessa känslor man har nu har jag aldrig känt för.
Helt underbar är hon.

Permalänk
Avstängd

Hittade en 5775c för 3690kr och det var den sista. Produkten utgick. Har alltid varit nyfiken på Broadwell med tanke på deras stora L4-cache och den springer ju om 6700k i spel.

http://www.sweclockers.com/test/20908-intel-core-i7-5775c-och-i5-5675c-broadwell/28#content

Dold text

Lite riskabelt med tanke på Black Friday som lurar runt hörnet men med tanke på hur sällsynta Broadwellprocessorerna har varit så kan det vara svårt att hitta en då.

Ska bli roligt att se vad den går för. Gick från en sexkärnig till en fyrkärnig senast och det märktes. Blir bra med åtta trådar tror jag.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

God Jul! Känner mig glad. Ska inte göra nåt speciellt idag men imorgon blir det lite julmys. Myser omkring här hemma bara.

Måste göra lite julskinka idag. Hmm. Kanske blir lite Home Alone till morgonkaffet?

Eller så blir det WAN-show https://www.youtube.com/watch?v=uonwCWkaovg

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

GOD JUL PÅ ER ALLA!!!

Permalänk
Medlem

Dragit på mig en ordentlig förkylning men ska snart träffa föräldrarna och min bror för första gången sedan jag flyttade från Stockholm i augusti, så det ska bli riktigt fint. God jul på er alla!

Permalänk
Medlem

Peppad som få, var på arbetsintervju för ett jobb jag inte trodde jag skulle få förra veckan, en vecka senare ringer chefen och vill luncha.
Samma dag får jag då veta jag är intressant och får ett erbjudande, som jag givetvis tar.

Rätt skönt, omskolad och nyutexaminerad förpackningstekniker i maj, så skönt att få jobb nu efter allt skit som hänt, började med att hitta ett jobb, som jag sen förlorade pga att veckan innan jag skulle börja så fick jag en hjärnblödning, inget kontrakt skrivet etc så de kunde fucka till det hur de ville.

Men summa sumarum, slutade med att jag fick drömjobbet Så jag är inte bitter!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag och min flickvän har flyttat in på världens finaste gård, visst att den har sina skavanker. Men jävlar vad fint det är

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Avstängd

Ser lite ut som mitt barndomshem @Jaghatai. Fint.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Avstängd

Är glad idag, eller ja inatt. En rolig sak hände ikväll när jag halvsov och lyssnade på en podcast. Min mobil ringde och det var ett okänt nummer. Svarade i alla fall och hör en unge säga någonting i stil med:

Hej! Vi är från musikskolan i Eslöv och vi ska sjunga en sång för dig!

Och sedan sjöng ett gäng ungar bä bä vita lamm för mig. Rätt så fint också men jag hörde att dom hade roligt.

Sedan sade grabben tack för att du lyssnade, puss puss! och sen lade dom på.

Känns som en prank call men det var jätteroligt. Jobbar med kids. Härliga dom är ibland.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek