Sony får rätt gällande förinstallerat Windows på datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dyrt att supporta alla dessa plattformar. Datortillverkaren vill knappast supporta oändligt antal Linux-distros. De vill inte supporta en massa Windows-utgåvor heller. Ska och kan ens datorer som säljs utan Windows säljas utan support? Borde bryta mot regler.

Kan en Linux-organisation stå för supporten istället? Eller lasta ansvaret på den ansvariga för den dustro kunden väljer? Vore intressant med en lösning men så länge linux-marknaden för konsument är icke-existerande lär nog inget hända. Inte ens Canonical med Ubuntu lyckades. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Då gör man som en vilken vättig person/företag som heslt, ger support för en distro som man anser är marknaden Ubuntu, RedHat eller vad fasiken de vill och erbjuder support för den.

Sedan så skiljer sig distron knappast så mycket att för en kund som köper får support för Ubuntu inte kan applicera det på annan distro.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Men på macbook har du ju absolut monopol.. vad säger lagen där då?

Du tänker för smått.. Ja de har en stor marknadsandel men det finns alternativ tillgängligt för allmänheten i nästan alla datoraffärer.

absolut, där av i en tidigare post jag skrev att det är samma sak där, men alla pratar bara PC.. så jag höll mig till PC..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Då gör man som en vilken vättig person/företag som heslt, ger support för en distro som man anser är marknaden Ubuntu, RedHat eller vad fasiken de vill och erbjuder support för den.

Sedan så skiljer sig distron knappast så mycket att för en kund som köper får support för Ubuntu inte kan applicera det på annan distro.

så sant, Distarna är sjukt lika, det som märks mest av är kommandon i Terminalen, men om du har Gnome, KDE eller liknande så är "same same" ja jag vet mina Linux bröder kommer skjuta mig när jag säger "Same same" men för slutanvändaren å 1st &2nd line support är de inte stor skillnad på så vis..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

är det BARA jag som tycket det är monopol at PytteMjuk att ha fördelen att ALLA PC´s "laptop´s" kommer ENBART med Windows som OS?

borde de inte snarare vara att köparen får åt minstone 2 eller 3 val av OS när den köper en ny PC??

det är där frågan borde ligga.... för ur konkurrens synpunkt kan de väl inte vara okej som de är idag??? eller??

Ser inte något konstigt med detta det finns redan två bra val för en PC användare Windows eller OS X. Hårdvarutillverkarna har gett upp för länge sedan, det finns inga andra lockande alternativ för dom att stoppa in som OS för att locka kunderna att köpa deras datorer. Samma sak gäller på mobilmarknaden där Google sitter i samma sits med deras Android. Men även där finns flera valmöjligheter

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av railman:

Blir troligen till och med dyrare för tillverkarna att även ha SKU:s utan OS, speciellt när marknaden är relativt liten. Skulle den extra kostnaden läggas på de enheterna hade de nog blivit dyrare än de med Windows... Tror inte heller många återförsäljare hade velat köpa in dem, stor risk för hyllvärmare.

Inte ens troligen - det Är lite dyrare för tillverkarna, och blir en jättedyr produkt (dålig vinst pga låg omsättning+ tar upp lagerplats) för åf som du påpekar.
Det enda rimliga är tex Dell som säljer xps med ubuntu - från deras egen webbshop men här snackar vi ju laptops som blir byggda efter beställning och inte tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Ser inte något konstigt med detta det finns redan två bra val för en PC användare Windows eller OS X. Hårdvarutillverkarna har gett upp för länge sedan, det finns inga andra lockande alternativ för dom att stoppa in som OS för att locka kunderna att köpa deras datorer. Samma sak gäller på mobilmarknaden där Google sitter i samma sits med deras Android. Men även där finns flera valmöjligheter

Dell säljer datorer med Ubuntu. Så dom har knappast gett upp helt ännu, även om det främst säljs online.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en tvättmaskin häromdagen men jag avser att inte använda centrifugläget så kräver pengarna tillbaka för detta!!!

Klart som fan man måste få sälja ett paket av saker. Köpte ett hemmabiokit men använder inte subwoofern så vill faktiskt ha pengarna tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Då gör man som en vilken vättig person/företag som heslt, ger support för en distro som man anser är marknaden Ubuntu, RedHat eller vad fasiken de vill och erbjuder support för den.

Sedan så skiljer sig distron knappast så mycket att för en kund som köper får support för Ubuntu inte kan applicera det på annan distro.

Jag håller inte med. Det har redan försökts och då med Canonical och Ubuntu. Satsningen misslyckades, kunderna vill inte ha Linux.

Finns ingen vinning att forcera datorer med Linux-distros när marknaden inte är intresserad. Och för de få som faktiskt vill ha kommer säkert inte distron som går att välja på att duga vilket gör att de ändå kommer vilja installera något eget istället. Och ska datortillverkarna börja hantera multipla modeller med olika operativsystem så kommer det dra iväg på priserna, likaså supporten för dessa produkter. Inget seriöst företag vill supporta produkter det inte finns någon marknad för.

Dessutom är risken stor att dessa datorer blir betydligt dyrare än samma dator med Windows-licens också.

Den bästa och smidigaste lösningen finns redan, de som vill köpa en dator men vill använda en Linux-distro köper datorn de vill ha och väljer själva ut den distro de faktiskt vill ha och installerar den själv. Om man nu vill öka Linux andel på konsumentdatormarknaden så finns det förmodligen bättre lösningar än, som med denna tramsande fransman, stämma datortillverkaren och slösa allas tid och resurser.

Nu hoppas även jag att det kan bli ett Year of Linux någon gång men att stämma företag för att få fram en förändring och dessutom tvinga konsumenter att köpa en produkt med ett operativsystem som de inte vill använda är verkligen inte rätt väg. Bättre att försöka locka mjukvaruutvecklarna att supporta någon av de större distarna (Ubuntu) och kanske få med sig Adobe, Autodesk samt fler spelutgivare och spelutvecklare. Finns mjukvaran användarna vill ha så kommer de gå över frivilligt.

Permalänk
Medlem

Fixa fram en standardplattform likt ATX för Laptops så kan man bygga egna laptops istället. Problem solved.

Permalänk
Medlem

Om jag vill ha windows kan jag skaffa det separat, så jag håller inte med att det behöver vara förinstallerat.

GNU/Linux i första rummet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Men vaddå. Att "de flesta" vill ha något kan väl inte anses som hållbart argument för att alla måste ha det? Windows går ju avinstallera, och gör man det är det väl inte mer än rätt att man får tillbaka den delen av priset som är licensen för Windows.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixzore:

@Yomster: Det handlar inte om missledande marknadsföring. Det handlar om att man blir tvingad att betala för något man inte vill ha. Möjligheten existerar inte att få en liknande dator utan att "köpa" Windows till, vilket inte är helt okej.

Men som någon annan påpekade så ingår support för sånna här maskiner, och då måste det inkludera operativsystemet. Så det hade nog varit omöjligt för dem att erbjuda denna flexibilitet, vilket antagligen är anledningen att han förlorat.

Det är ungefär som att köpa en bil med dieselmotor och sedan kräva avdrag på priset eftersom man har tänkt att köra den på rapsolja.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

Vill han inte ha produkten, med allt vad det innebär, så är det ju bara att låta bli att köpa den.

Vad är det för fel på vissa människor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Vill han inte ha produkten, med allt vad det innebär, så är det ju bara att låta bli att köpa den.

Vad är det för fel på vissa människor?

Jag håller med dig.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men vaddå. Att "de flesta" vill ha något kan väl inte anses som hållbart argument för att alla måste ha det? Windows går ju avinstallera, och gör man det är det väl inte mer än rätt att man får tillbaka den delen av priset som är licensen för Windows.

Men det gäller ju en massa produkter. Jag kanske inte vill ha stereon eller avgassystemet i min bil för jag vill ersätta dem med bättre, kan jag då kräva pengarna tillbaka för dessa delar eller att de ska sälja mig en variant utan stereo eller avgassystem? Nej, bilen har dessa saker, att köpa bilen eller inte är valet konsumenten har. Samma sak med nästan alla laptops, de har Windows, du behöver inte använda det men det är en del av produkten och vill du inte ha det så kan du ta bort det själv men det påverkar inte priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det gäller ju en massa produkter. Jag kanske inte vill ha stereon eller avgassystemet i min bil för jag vill ersätta dem med bättre, kan jag då kräva pengarna tillbaka för dessa delar eller att de ska sälja mig en variant utan stereo eller avgassystem? Nej, bilen har dessa saker, att köpa bilen eller inte är valet konsumenten har. Samma sak med nästan alla laptops, de har Windows, du behöver inte använda det men det är en del av produkten och vill du inte ha det så kan du ta bort det själv men det påverkar inte priset.

Fast så är det ju inte. De flesta bilar kommer i flera utföranden idag så där har man valmöjlighet i större utsträckning. Sen får man nog också se pragmatiskt på det. Det är lättare att i efterhand få pengar tillbaka för mjukvara man inte vill ha är att i efterhand kräva att bilen skall komma i ett annat utförande. Jag förstår hur du menar men tycker din jämförelse haltar då det inte ser likadant ut för fysiska och icke-fysiska produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Står väl ändå på både specen OCH på förpackningen av datorn att Windows följer med?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast så är det ju inte. De flesta bilar kommer i flera utföranden idag så där har man valmöjlighet i större utsträckning. Sen får man nog också se pragmatiskt på det. Det är lättare att i efterhand få pengar tillbaka för mjukvara man inte vill ha är att i efterhand kräva att bilen skall komma i ett annat utförande. Jag förstår hur du menar men tycker din jämförelse haltar då det inte ser likadant ut för fysiska och icke-fysiska produkter.

Även om bilbranschen tjänar pengar på att sälja dyra tillbehör så är det väl ytterst få "original" saker du faktiskt kan välja bort för att få ett lägre slutpris?
Jag kan inte komma på något över huvud taget faktiskt.

Om fransmannen blivit arg över att datorn varit nerlusad med en miljon olika bloatwares så hade jag kunna förstått honom, detta borde provas i rätten. Men ett supportat operativsystemet känns rätt nödvändigt, precis som bios, drivrutiner och firmwares.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Även om bilbranschen tjänar pengar på att sälja dyra tillbehör så är det väl ytterst få "original" saker du faktiskt kan välja bort för att få ett lägre slutpris?
Jag kan inte komma på något över huvud taget faktiskt.

Om fransmannen blivit arg över att datorn varit nerlusad med en miljon olika bloatwares så hade jag kunna förstått honom, detta borde provas i rätten. Men ett supportat operativsystemet känns rätt nödvändigt, precis som bios, drivrutiner och firmwares.

Fast Windows är inte en "orginalprodukt" om inte det är Microsoft som gjort datorn, så det borde ju bara gälla om det är en Surface. Då hade jag tyckt att det var bra märkligt om man gnäller på att datorn kommer med Windows.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen nämner något om Apple, de borde ju rimligtvis också kunna leverera datorer utan MacOS.

Permalänk
Skrivet av KplSteiner:

Konstigt att ingen nämner något om Apple, de borde ju rimligtvis också kunna leverera datorer utan MacOS.

Eller tvärtom, som ju tyvärr Apple dock vann för en massa år sedan, att andra företag borde får göra Apple-kompatibla datorer!

Fattar inte varför Apple särbehandlas!
Microsoft fick betala hur mycket som helst för att Internet Explorer kom bundlad med Windows XP, men Apple har haft med Safari hur länge som helst!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast Windows är inte en "orginalprodukt" om inte det är Microsoft som gjort datorn, så det borde ju bara gälla om det är en Surface. Då hade jag tyckt att det var bra märkligt om man gnäller på att datorn kommer med Windows.

Eftersom tillverkarna av märkesdatorer använder OEM-licens så är det just det, en originalprodukt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Och när en dator från en tillverkare är gjord av en kontraktstillverkare, som dessutom kör med olika komponenter från 100-tals andra tillverkare (där revisionerna på datorer dessutom skiljer sig)... vad är original egentligen!?

Svårt att dra gränsen, utan att dra det till absurdum!

Permalänk

Själv vill jag köpa en "TV" utan varken mottagare eller högtalare, men det kan jag inte heller!
Och de "Skärmar" som säljs, är antingen svindyra, eller någon/några generationer bakom i teknik.
Vet inte hur mycket man betalat för delprodukter/funktioner man aldrig använder/aldrig ville ha.
Men någonstans måste någon vara valet för att produkten skall passa så många som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vaddå. Att "de flesta" vill ha något kan väl inte anses som hållbart argument för att alla måste ha det? Windows går ju avinstallera, och gör man det är det väl inte mer än rätt att man får tillbaka den delen av priset som är licensen för Windows.

Om tillverkare måste erbjuda en viss mängd datorer utan OS så kommer de troligtvis inte kunna förhandla fram bra pris på Windows, och kanske inte kan erbjuda samma låga pris som tidigare och måste höja priserna, inklusive de utan OS. För let's face it, OEM Windows kostar max en hundring per licens för stora datortillverkare.

Sony gjorde vad de kunde, dvs erbjöd sig att köpa tillbaka datorn, men kunden vägrade. Tough luck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Vet inte hur mycket man betalat för delprodukter/funktioner man aldrig använder/aldrig ville ha.
Men någonstans måste någon vara valet för att produkten skall passa så många som möjligt.

I praktiken betalar man nog oftast mindre eftersom den typen av allmän masstillverkning är billigare och effektivare än om man skulle personligt anpassa varje vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast Windows är inte en "orginalprodukt" om inte det är Microsoft som gjort datorn, så det borde ju bara gälla om det är en Surface. Då hade jag tyckt att det var bra märkligt om man gnäller på att datorn kommer med Windows.

Varför ska alla företag behöva skräddarsy sina produkter efter vad en enormt liten minoritet vill ha? Det är väl upp till konsumenterna att antingen hitta en perfekt produkt just för dem, och om det nu inte finns och det är så "enkelt" att fixa, varför inte starta ett företag själv som gör det? Om ni linuxkramare är så övertygade om att det finns pengar att hämta där, just do it!

F.ö. Så är det skitsnack att det ska skilja så mycket från en fysisk produkt och en icke-fysisk.. Om jag är sugen på ett nytt spel som har både single player och multiplayer, har jag rätt att få en viss del av summan tillbaka bara för att jag aldrig kört multiplayern? Eller om jag köper hela Adobe CC paketet men inte är sugen på att använda just Lightroom så ska jag få avdrag för det också?

Företag finns inte för att göra dig lycklig, de finns för att tjäna pengar och skapa jobb..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Varför ska alla företag behöva skräddarsy sina produkter efter vad en enormt liten minoritet vill ha? Det är väl upp till konsumenterna att antingen hitta en perfekt produkt just för dem, och om det nu inte finns och det är så "enkelt" att fixa, varför inte starta ett företag själv som gör det? Om ni linuxkramare är så övertygade om att det finns pengar att hämta där, just do it!

F.ö. Så är det skitsnack att det ska skilja så mycket från en fysisk produkt och en icke-fysisk.. Om jag är sugen på ett nytt spel som har både single player och multiplayer, har jag rätt att få en viss del av summan tillbaka bara för att jag aldrig kört multiplayern? Eller om jag köper hela Adobe CC paketet men inte är sugen på att använda just Lightroom så ska jag få avdrag för det också?

Företag finns inte för att göra dig lycklig, de finns för att tjäna pengar och skapa jobb..

Du gör det väldigt enkelt för dig genom att grundlöst anta att jag är Linuxkramare. Finns inget i det jag sagt som tyder på det.

En liiiiiten fråga bara då... Hur skall företagen tjäna pengar och skapa jobb utan någon som köper produkterna?

Även den mest hårdnackade Neoliberalist (antar du att jag är linuxkramare på lösa grunder tänker jag ta mig friheten att anta att du är neoliberalist) vill inte ta ifrån kunden makten att rösta med plånboken. DVS: kommer inte produkten i ett utförande jag vill ha, kan jag visa mitt missnöje genom att inte köpa den.

Att erbjuda en Windows och en icke-windowsversion är väldigt enkekt, Det finns något som heter "OBE", och där skulle man kunna erbjuda antingen Windows eller inget, eller kanske något annat. Väljer man då "inget" så kommer man vidare och får fylla i ett formulär för att få pengar tillbaka. Det är inte svårt. Det är enkelt. Alltså vad man inom företagsekonomi brukar kalla för en "lågt hängande frukt".

Om det är lätt att göra alla nöjda, varför i helvete ska man envisas med att krångla till det för? Man riskerar ju då att tappa kunder, eller skrämma iväg potentiella kunder för den delen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

eftersom slutpriset på datorn subventioneras av förinstallerade program som antivirus, Office-prenumerationer o.s.v.

Hej McAfee, kan du vara snäll och sluta tugga hårddisk?
Det är en av få programvaror jag vill få bort helt från "förinstallerat" -högen av mög. Det borde vara krav på följande efter Windows har installerats (förutsatt att det är en bloatad variant):

* Minimal installation av medföljande programvara: enbart sådant som krävs för att nyttja hårdvaru -funktioner, t. Ex. Webcam utility, WaveMax kontrollpanel för ljudkort o.s.v.

* "Rekommenderad installation: tryck in allt mög (som inte är trials eller rent av problematisk programvara, som McAfee )
* Full installation: tryck in allt, även 30 dagars trial och allt vad de nu skickar med som standard idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Vill han inte ha produkten, med allt vad det innebär, så är det ju bara att låta bli att köpa den.

Vad är det för fel på vissa människor?

Men hallå, läser du vad som står på förpackningen eller produktbeskrivningen innan du köper något själv? Så klart man inte gör. ...

Det är tragiskt, men det är fler konsumänter än man kan tro som använder det eller något liknande som ett argument för att få återbetalning, ersättning eller liknande för en produkt.