Java - Hoppa en rad i output (via konstruktor)

Permalänk
Medlem

Java - Hoppa en rad i output (via konstruktor)

Hej,

håller på med uppgift i Java och jag har fått konstruktorn fungera cleant med vad som ska skrivas ut i main klassen. Men jag stöter på problemet med att i output så kommer texten i rad efter varandra och jag vill att det ska vara radbrytning för varje rad.

Det hade varit enkelt att göra det via main klassen men kruxet är att vi FÅR INTE ändra något i main så jag undrar om jag kan åstadkomma radbrytning via konstruktorn som är i egen java fil.

public Derpday(String url, String rubrik) { super(); this.rubrik = rubrik.toLowerCase(); this.url = url.toLowerCase(); } public String getURL() { return url + rubrik.toLowerCase().replace("x", "c").replace("h", "d").replace("r", "b").replace(" ", "?"); }

Det är alltså url och rubrik där jag vill kunna knappa in någon härlig kod som gör att texten hoppar en rad i output. Någon förslag?

För att förenkla så vill jag att outputen ska vara i stil med

Svar svarsson svar svarsson fafner fafnersson fafner fafnersson trolololololololololo

Inte

Svar svarsson svar svarsson fafner fafnersson fafner fafnersson trolololololololololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Hej,

håller på med uppgift i Java och jag har fått konstruktorn fungera cleant med vad som ska skrivas ut i main klassen. Men jag stöter på problemet med att i output så kommer texten i rad efter varandra och jag vill att det ska vara radbrytning för varje rad.

Det hade varit enkelt att göra det via main klassen men kruxet är att vi FÅR INTE ändra något i main så jag undrar om jag kan åstadkomma radbrytning via konstruktorn som är i egen java fil.

public URLTransformer(String url, String rubrik) { super(); this.rubrik = rubrik; this.url = url.toLowerCase(); } public String getURL() { return url + rubrik.toLowerCase().replace("ö", "o").replace("ä", "a").replace("å", "a").replace(" ", "_"); }

Det är alltså url och rubrik där jag vill kunna knappa in någon härlig kod som gör att texten hoppar en rad i output. Någon förslag?

\n ger radbrytning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

\n ger radbrytning.

Det funkar om man gör det via main, dvs System.out.println("\nYadayadayda");

Dock måste jag applicera det via konstruktor, försöker jag lägga in det vid

public String getURL() {
return url + rubrik.toLowerCase().replace("ö", "o").replace("ä", "a").replace("å", "a").replace(" ", "_");

}

funkar det inte

Permalänk
Medlem

Inte helt säker men tror detta möjligtvis kan fungera?

return url + rubrik.toLowerCase().replace("ö", "o").replace("ä", "a").replace("å", "a").replace(" ", "_") + System.getProperty("line.separator");

Har inte skrivit Java på hur länge som helst så ingen aning om det fungerar.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Inte helt säker men tror detta möjligtvis kan fungera?

return url + rubrik.toLowerCase().replace("ö", "o").replace("ä", "a").replace("å", "a").replace(" ", "_") + System.getProperty("line.separator");

Har inte skrivit Java på hur länge som helst så ingen aning om det fungerar.

Det fungerar! Tack o bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Det fungerar! Tack o bock!

+ "\n" skall också fungera där så vet inte vad du gjorde för fel.

Line.Seperator är samma sak förutom att om det körs på Windows så använder den Microsoft specifika seperators och på allt annat \n

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

+ "\n" skall också fungera där så vet inte vad du gjorde för fel.

Line.Seperator är samma sak förutom att om det körs på Windows så använder den Microsoft specifika seperators och på allt annat \n

Fast "\n" är ju inte plattformsoberoende och lär inte fungera på Windows eller äldre Mac, däremot är ju System.getProperty("line.seperator") det, vilket gör att det blir plattformsoberoende.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Fast "\n" är ju inte plattformsoberoende och lär inte fungera på Windows eller äldre Mac, däremot är ju System.getProperty("line.seperator") det, vilket gör att det blir plattformsoberoende.

\n fungerar faktiskt på Windows dock har jag för mig att exempelvis Swing kan bli förvirrad när man kör det på Windows (Textarea).
Sen java 7 och upp finns också System.lineSeparator();

Men likt allt annat kör man vad man tycker...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

\n fungerar faktiskt på Windows.

Men det finns fler operativsystem än Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av al10001:

Men det finns fler operativsystem än Windows.

Du vet väl att \n är en nix grej så det fungerar på allt annat förutom tvivelaktigt på Windows med Swing som borde dö oavsätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du vet väl att \n är en nix grej så det fungerar på allt annat förutom tvivelaktigt på Windows med Swing som borde dö oavsätt.

Jo det stämmer fan my bad