Ny dator med blåskärmar relaterade till Overwatch

Permalänk
Medlem

Ny dator med blåskärmar relaterade till Overwatch

Hejsan!
Det har gått knappt 2 veckor sen jag fick min dator, i början gick det rätt så bra, kunde hända att spelet kraschade någon gång om dagen men nu de senaste dagarna har jag fått blåskärm efter blåskärm och Overwatch går knappt att spela utan att man får en blåskärm. Det verkar som att ha spelet i bakgrunden när man alt-tabbar verkar trigga blåskärmarna för det mesta.

Försökt googla mig fram till ett svar utan någon större lycka. De felkoder jag fått hittills är "MEMORY_MANAGEMENT", "PFN_LIST_CORRUPT", "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Kört Memtest, uppdaterat alla drivrutiner, formaterat om datorn etc.. Inget fel på temperaturerna heller. Får en känsla av att det möjligtvis kan vara grafikkortet som strular och det är rätt så olyckligt då det skulle betyda en väntetid på nytt grafikkort (gtx 1080) utöver felsökningstiden hos Inet.

Någon som haft liknande problem och lyckats lösa de?

Köpte datorn på Inet med montering:

Montering och test av dator med valfria
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
Fractal Design Kelvin S24 240mm
Fractal Design Edison M 750W
Toshiba 4TB 7200rpm 128MB
Samsung 850-Series EVO 1TB
Fractal Design Define S Fönster Svart
Windows 10 HOME Licens för produktion
ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3

-------------------------------------------------------------------------
On Tue 2016-08-16 22:31:24 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0)
Bugcheck code: 0xA (0xCC4700010, 0x2, 0x1, 0xFFFFF8009D824814)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Mon 2016-08-15 20:36:53 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\081516-4406-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x149F90)
Bugcheck code: 0x4E (0x8D, 0x2FC9A4, 0x410001, 0xFFFFE5810D2E4800)
Error: PFN_LIST_CORRUPT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that the page frame number (PFN) list is corrupted.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Tue 2016-08-16 07:29:13 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\081616-4281-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x149F90)
Bugcheck code: 0x1A (0x403, 0xFFFFF900000188C0, 0xA530000427F37867, 0xFFFFF900E7590D48)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Permalänk
Medlem

Har du analyserat dump filerna?
Där kan vara lite hintar på vad som kan orsaka det.

Är det bara overwatch som det är problem med?

Permalänk
Medlem

@Bumbi85: Vad menar du när du säger analysera dump? Om jag har försökt googla mig fram till lösningar med hjälp av felkoderna - ja. Har bara spelat Overwatch och Hearthstone på sistone.

Permalänk
Medlem

Du har inte klockat minne eller cpu?

Om allt går i "normal" hastighet så skulle jag börja med att ta ut ett minne och bara köra på det några timmar och sedan swappa till andra modulen och köra några timmar.

Ditt grafikkort är nog inte boven i dramat.

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Inte klockat någonting. Jag har ju kört memtest med båda utan något problem då är det väl inte nödvändigt att göra så? Får notiser ibland om att grafikkortet har slutat fungera, därav misstankarna på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Du måste börja utesluta saker och att kolla minnena är betydligt enklare att beta av först än att försöka kolla grafikkortet och dumpen pekar ju extremt mycket åt minneshanteringen...

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat moderkortets bios?
Finns en del uppdateringar på den sidan gällande "Improved memory compatibility" samt även "Improved PCIE compatibility"
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-KRAIT-GAMING-3X...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinler:

@Bumbi85: Vad menar du när du säger analysera dump? Om jag har försökt googla mig fram till lösningar med hjälp av felkoderna - ja. Har bara spelat Overwatch och Hearthstone på sistone.

Du kan plocka ut själva dump filen och analyzera det med hjälp av WinDbg
Där kan du kanske få ut lite mera information

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du måste börja utesluta saker och att kolla minnena är betydligt enklare att beta av först än att försöka kolla grafikkortet och dumpen pekar ju extremt mycket åt minneshanteringen...

Är inte speciellt duktig när det kommer till datorer men varför bör jag misstänka minnet när memtest har funkat utan några errors (hade på den i 5-6 timmar).

Skrivet av thomson:

Har du uppdaterat moderkortets bios?
Finns en del uppdateringar på den sidan gällande "Improved memory compatibility" samt även "Improved PCIE compatibility"
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-KRAIT-GAMING-3X...

Har senaste BIOS

Skrivet av Bumbi85:

Du kan plocka ut själva dump filen och analyzera det med hjälp av WinDbg
Där kan du kanske få ut lite mera information

Det där verkar lite för avancerat för mig, är inte speciellt datorkunnig

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in datorn för mer än två veckor sen, de hade inte hittat något fel två veckor efter inlämning så jag gick dit och försökte trigga blåskärmarna själv och det tog inte lång tid alls innan den kom. De testade datorn igen nu i helgen och de fick plötsligt upp blåskärmarna själva och så sa de att de hade fixat problemet genom att byta ut ram minnena.

Glad som jag var, skuttandes hem med min kära dator.. skulle inte glädjen vara länge. Direkt började datorn krångla, alt-tabba ur spel fick skärmarna att bli svarta, när det slutade så frös datorn helt och tillslut kom blåskärmarna.. Samma felmeddelande som innan.

Tog tillbaka datorn för att visa teknikern hur blåskärmarna kommer till, med min tur får ju såklart inte upp de när jag är där på de ca 10 minuterna jag var där. Jag lyckades filma här hemma när jag fick blåskärmarna iallfall och visade en av filmerna för honom och han sa då något i stil med "Jag ser att du alt-tabbar en del, det är nog det som kraschar din dator", han kollade inte på hela klippet men jag tabbade ur två gånger medans jag stod i kö för att hitta match i Overwatch. Och det ska väl inte få min dator att krascha en gång i timmen? Jag har alltså betalat 22k+ för den här datorn men tydligen ska jag acceptera att datorn inte klarar av att alt-tabba ur spel, enligt honom.

Vad ska jag ta mig åt? Han står fast vid att jag inte ska alt-tabba ur spel och jag står där smått speechless och vet inte vad jag ska säga. Det är väl inte onormalt att tabba ur spel när man väntar i köer etc? Jag skulle förstå om spelet får för sig att crasha ibland men så här frekventa blåskärmar är väldigt oacceptabelt i mina ögon.

Någon som har haft liknande problem? Era synpunkter uppskattas!

Permalänk
Avstängd

alt-tab måste inte vara datorns fel utan kan vara spelet som ballar ur p.g.a av det och är spelet/drivrutins relaterat som gör problemet och kan inte beskyllas på datorn i sig alla gånger

men behöver inte vara så och är omöjligt att säga orsaken men med tanke på tidigare bsod så skulle jag misstänka stabilitets problem eller minnes problem men minnena blev utbytta så bör inte vara dom men kör en memtest samt occt håll koll på tempes kör även en furmark hålla koll på temp för att se om är problem med hårdvaran eller inte är mitt tips .....occt går hårt åt minne + cpu och furmark hårt mot gpu och båda gör hårdvaran varmare än spel och pressar det lilla extra för att det ska dyka om det är problem med hårdvaran men kör ändå en memtest för den är tillförlitligare för minne

men kan mycket väl vara mjukvara som ger dig problem men är bra att utesluta hårvara till att börja med så man har nått att gå på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Han teknikern hos inet har stresstestat den osv. Men problemet kommer främst vid vanligt användning, när jag spelar overwatch och har något youtubeklipp på i bakgrunden och jag alt-tabbar ur mellan matcherna. Eftersom han har flera datorer att felsöka samtidigt blir det ju svårt för honom att på riktigt testa min dator som den är tänkt att användas för.

Om man lyssnar på honom så verkar han inte veta vad han ska testa härnäst och att den bara sitter där och samlar damm. Tack för svaret, uppskattas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinler:

@lord_vasagos: Han teknikern hos inet har stresstestat den osv. Men problemet kommer främst vid vanligt användning, när jag spelar overwatch och har något youtubeklipp på i bakgrunden och jag alt-tabbar ur mellan matcherna. Eftersom han har flera datorer att felsöka samtidigt blir det ju svårt för honom att på riktigt testa min dator som den är tänkt att användas för.

Om man lyssnar på honom så verkar han inte veta vad han ska testa härnäst och att den bara sitter där och samlar damm. Tack för svaret, uppskattas!

om han testat och allt funkar och all hårdvara klarar testen under full belastning är det oftast inte problem med datorn och att alt+tab hänger datorn är rätt vanligt på vissa spel t.e.x så här https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/39wbpu/eli5_why_do_some_video_games_alttab_quickly_and/cs72dco

kan funka med antingen fullskärm/windowmode för en del och vissa spel har jag fått köra clonad mode eller avaktivera skärm 2 om man kör flera skärmar och antar det är nån overlay historia eller nått som krånglar och handlar oftast om grafikkortets drivrutiner och vet inte vanliga problem med overwatch då jag inte spelar det utan tänker mer generellt på vanliga problem

och du kan kolla event viewer http://www.howtogeek.com/school/using-windows-admin-tools-like-a-pro/lesson3/ vad du får för fel medelande när datorn ballat ur

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Spelade i början med borderless fullscreen men datorn fick för sig att lagga ibland och jag gick då över till vanlig fullscreen. Lyckades inte hitta något med hjälp av loggboken heller.

Teknikern ringde mig igår (lämnade in den igen i måndags) och sa att det kunde vara ram minnet som vara för lite så han föreslog att gå upp till 32 gb och jag tänkte att 8-900 kr inte känns så mycket i sammanhanget så länge det löser problemen. Så hämtade ut den igår och den kraschade idag igen och då spelade jag world of warcraft i borderless fullscreen.

Känns väldigt hopplöst just nu..

Permalänk
Medlem

Jag hade blivit vansinnig och slagit nävjäveln i bordet så det damma datorkomponenter i hela butiken. Han ska felsöka och fixa din dator. Om du har lämnat in den 3 gånger och det inte fungerar är dom skyldiga dig en helt ny produkt.

Räta ut ryggen och in och berätta att du fan ska ha en hel dator!

Edit: För lite ramminne? Är han verkligen en tekniker och inte hamnat på fel jobb? Han menar att man behöver 32 gb ram för att tabba ut ur overwatch? xD

Förövrigt är det nog ditt moderkort som lär kasseras. Meddelandet rapporterar ju iallafall om fel på minneshantering eller liknande. Jag tror varken det är GPU eller CPU relaterat, det är nånting fel på moderkortet om det inte är minnena som är paj. Men du bör testa andra spel, det kanske är så att du lider av nån bugg i windows (ominstallerat?) eller nånting som blivit fel med nedladdningen av Overwatch. Och att det laggar i borderless bådar heller inte gott.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinler:

@Bumbi85: Vad menar du när du säger analysera dump? Om jag har försökt googla mig fram till lösningar med hjälp av felkoderna - ja. Har bara spelat Overwatch och Hearthstone på sistone.

Kolla med whocrashed (program)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@imdaniel: Varenda person jag pratat med tycker att det är lustigt att han tycker att datorn ska få blåskärmar pga att jag alt-tabbar ibland. Blev rätt så trött idag på kundservicen som sa något i stil med "du kan ju lämna in den om du vill men det kommer inte vara någon prio på den". Försökt vara mr nice guy men blev verkligen irriterad idag, bad om att få prata med the manager (som ringer mig imorgon). Kommer ju verkligen inte ge mig och känner inte för att åka in för tredje gången bärandes på datorn (2 timmar fram och tillbaka), blir en allvarligare ton imorgon, trots att jag är konflikträdd.. :/

Jag har formatterat om datorn 3 gånger, testat olika drivrutiner till grafikkortet, uppdaterat BIOS, testat Overwatch/WoW/Doom.

Skrivet av _niko_:

Kolla med whocrashed (program)

Försökt googla mig fram till svar genom felkoderna i whocrashed men ingen lycka.

Permalänk
Medlem

Kraschar det på andra spel? Om inte så googla på ditt problem och se om det är ett problem som vissa verkar ha med overwatch.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa BlueScreenViewer

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

@imdaniel: Sorry, var lite otydlig. Den crashar med WoW och Doom också. Har också pratat med Blizzards support utan någon lycka. :/

Permalänk
Medlem

Fått 5 blåskärmar bara idag.. Inet som är så omtyckt :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinler:

@lord_vasagos: Spelade i början med borderless fullscreen men datorn fick för sig att lagga ibland och jag gick då över till vanlig fullscreen. Lyckades inte hitta något med hjälp av loggboken heller.

Teknikern ringde mig igår (lämnade in den igen i måndags) och sa att det kunde vara ram minnet som vara för lite så han föreslog att gå upp till 32 gb och jag tänkte att 8-900 kr inte känns så mycket i sammanhanget så länge det löser problemen. Så hämtade ut den igår och den kraschade idag igen och då spelade jag world of warcraft i borderless fullscreen.

Känns väldigt hopplöst just nu..

Är jävligt irriterande med sånna fel och svårigheten är att säga vad som krånglar och är inte på teknikerns sida även om det kan låta så men testar man max test som occt/furmark/memtest t.e.x utan problem så är det oftast inte fel med datorn utan program eller drivrutiner och hårdvara är ok även fast alt+tab får den att balla ur p.g.a drivrutiner

Men att gå upp till 32gb ram hjälper inte ett skit alls och 16gb duger gott och väl då även 8gb går bra och datorn ska inte hänga sig av rambrist utan den blir bara segare när den använder disken som ram så 32gb lösning är bullshit och det jag hade testa är att uppgradera allt till senaste ljud, wifi, lan, grafik, chipset, för troligtvis är det driver relaterat och en bios updatering är med bra men jag hade även kört programmen i fråga occt/furmark/memtest för att säkerställa det inte är hårdvarufel ..och luriga är att det kan vara allt möjligt som orsakar problemen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Hmm, nu har datorn kraschat 6 gånger idag. Sist så lämnade jag inte fullskärm (även fast det är borderless) en enda gång och fick en bluescreen ändå. :/ Ser att han har installerat Heaven Benchmark 4.0, Apollo 11 Demo, OCCTPT och laddat ner Memtest. BIOS är uppdaterat, drivrutiner är uppdaterade, testat olika gpu drivrutiner Känns det inte konstigt att han försöker pracka på mig mer ram när han vet att han överskridit servicetiden och fått mig att åka fram och tillbaka 3 gånger?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinler:

@lord_vasagos: Hmm, nu har datorn kraschat 6 gånger idag. Sist så lämnade jag inte fullskärm (även fast det är borderless) en enda gång och fick en bluescreen ändå. :/ Ser att han har installerat Heaven Benchmark 4.0, Apollo 11 Demo, OCCTPT och laddat ner Memtest. BIOS är uppdaterat, drivrutiner är uppdaterade, testat olika gpu drivrutiner Känns det inte konstigt att han försöker pracka på mig mer ram när han vet att han överskridit servicetiden och fått mig att åka fram och tillbaka 3 gånger?

Det är absolut konstigt och egentligen helt onödigt och mycket ram är bra men det finns inte en chans alls att 32gb mot 16 skulle hjälpa dig det minsta för stabilitet eller prestanda i spelen så är bara skitsnack för att mjölka pengar och 6st bsod på en dag ska man inte behöa stå ut med men även om hans agerande är fel så är det inte säkert det är datorn utan mjukvara och jag vet flera som haft konstigheter med alt-tab på nvidias 9 serie att det laggar hänger sig o.s.v så kan vara nått sånt men är svårt att säga exakt men minnet är skitsnack och bara där hade jag blivit förbannad ..och normalt så kan man få lite goodwill bonus säg att du har 16gb som går på garanti man slänger i 16gb till för lite kompensation p.g.a strul och ger halva priset för att hålla kunden nöjd eller så hade varit en sak men du fick även betala fullpris

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Håller med, konstigt att de vill ha fullt pris för det. Märkte nu att ram minnet närmast cpu-kylaren sitter väldigt tight och blir knuffad in i stickan bredvid (pga cpu-kylaren), tror inte det skapar strul just nu men att det skulle kunna göra det i framtiden?

Hur gjorde de som hade problem med 9-serien för att fixa problemen? Förövrigt har jag tappat räkningen på blåskärmar idag, 8-9 tror jag.

Permalänk
Medlem

Ladda hem whocrashed så du kan läsa av blåskämarna

mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinler:

@lord_vasagos: Håller med, konstigt att de vill ha fullt pris för det. Märkte nu att ram minnet närmast cpu-kylaren sitter väldigt tight och blir knuffad in i stickan bredvid (pga cpu-kylaren), tror inte det skapar strul just nu men att det skulle kunna göra det i framtiden?

Hur gjorde de som hade problem med 9-serien för att fixa problemen? Förövrigt har jag tappat räkningen på blåskärmar idag, 8-9 tror jag.

Det har varit drivrutiner till grafikkortet där det handlat om i dom flesta fall och hade lite liknande själv med en driver att när man kör alt tab så fick man helt usel fps i skit lätta spel så det laggade satan sen med update så vart det bra men en del hade samma men fick bsod men bästa är att börja från början och köra test har jag lärt mig för annars så testar man en massa och det blir rörig

1: kör occt 2 timmar klarar den det är cpu/minne stabilt OCCT
2: kör furmark och låt det rulla ett tag en timme eller så Furmark
3: helst en memtest men occt visar om det är hyfsat stabilt så duger som substitut
4: 3dmark ett helt test för att se om det är stabilt tillsammans 3dmark

klarar datorn det då är det med 99% chans mjukvara som jävlas och är inte bara gpu det kan vara som ger bsod utan lan ljud och d.i.v till strömsparar funktioner värme o.s.v o.s.v så är bra om man har nått att gå på vad det inte är och får du errors och problem i nått är det något du kan påvisa om du vill bråka med dom du köpte datorn av så är bra på det viset med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Alla spel kraschar, han kör med datordelar som funkar för alla andra. Drivrutiner som funkar för alla andra. Det är ganska osannolikt att det är mjukvaran. Ramminne moderkort eller nätaggregatet. Nått annat kan jag inte komma på..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imdaniel:

Alla spel kraschar, han kör med datordelar som funkar för alla andra. Drivrutiner som funkar för alla andra. Det är ganska osannolikt att det är mjukvaran. Ramminne moderkort eller nätaggregatet. Nått annat kan jag inte komma på..

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så men man måste testa för att veta och kan vara minnet som sitter tajt men är tveksam det sitter så tajt det inte får kontakt för vore nästan omöjligt att få i det så och som du säger moderkort/nätagg/minne men mjukvara kan ställa till med problem på samma sätt t.e.x lan-ljud-disk overlay problem strömsparar funktioner till bios buggar med ny hårdvara till överhettning och har tom varit med om att en mus som gav bsod och även program som chrome/firefox har haft konstigheter som kan ge bsod

men klassiska irql less or equal är oftast en bsod med ostabilitet som grund och det han nämnde först pfn_list_corrupt lutar mot någon form av minnes hanterings fel där även pagefile näms och kan även vara disk eller chipset drivrutiner eller satakabel andra drivruitiner och är antagligen något åt det hållet men samtidigt kan det vara en windows bugg med aniversery edition t.e.x som skapar problemet och har själv kollat och det har kommit mer errors efter updaten för mig men inget som ställer till problem så kan vara en myriad av saker som ställer till problemen

men ska man kunna hjälpa måste man ha information och börjar med att utesluta eller hitta hårdvaru relaterade problem är bästa början att beta av saker systematiskt för funkar hårdvaran så är det oftast ett lösligt problem annars måste man byta delar och är onödig waste of energy att testa 100 andra mjukvaru relaterade saker

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Man kan man undra om W10 är 100 % kompis med alla dina komponenter. W10 gillar inte visa CPU-er med Intels integrerade GPU. Annars kan det vara något fuffens med moderkortet - kan vara både fabrikfel eller så var det en klåpare som monterade ihop den. De får skruva ihop en ny dator till dig.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag inte svarat tidigare..

Fick tillbaka datorn idag och blåskärmarna kom direkt, tog 5-10 minuter för första och sen blev det värre och värre. Samma felkoder som tidigare;memory management, pfn list corrupt och irql not less or equal.

De hade testat att byta moderkortet den här gången då de misstänkte att moderkortet och grafikkortet inte funkade bra med varandra (hade testat ett annat grafikkort och inte haft något problem). Problemet är att de får blåskärm > tror de hittat problemet > testar datorn väldigt kort > konstaterar att den är problemfri. Ingenting har blivit bättre, om något så fick jag fler blåskärmar än någonsin, höll på att skriva ett inlägg här från den datorn men hann inte skriva något innan datorn fick blåskärm efter blåskärm..

Jag får tips här om att felsöka datorn själv och det har jag gjort till en gräns. Att försöka fixa datorproblem på en dator som var knappt en vecka gammal känns inte speciellt kul. Har de inte lyckats hitta problemen på de tre veckorna som datorn har varit där så känns det inte väldigt sannolikt att jag kommer lösa någonting här hemma. Jag är som sagt inte väldigt datorkunnig så mängden huvudvärk jag fått av att försöka lösa det på egen hand har varit på tok för mycket. Sorry om jag låter otrevlig, inget personligt, börjar bara bli väldigt trött på det här. Tack för alla svar <3