Permalänk
Medlem

Dator/HTPC - Vad är den värd?

Hej
Jag har en dator jag ska sälja för att sedan uppgradera till en värre dator.

Datorn består av:
Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3 Socket 1155
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
(Med hjälp av OC Genie II som är en funktion på moderkortet, som automatiskt klockar processorn till ~4.2GHz)

Grafikkort: Gigabyte HD6850 1GB OC
Minnen: Corsair XMS3 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz

Hårddisk: OCZ TRION-150 240GB (Har vart igång 1513 timmar vilket motsvarar ca 2 månader)
(Inköpt 14:e Mars 2016, kvitto etc finns kvar)

Nätaggregat: Xilence 500W Performance C Series XP500 (Inköpt 4:e April 2016, kvitto etc finns kvar)
Chassifläktar: Två stycken Fractal Design 80mm Silent Series (11dB)

Allt sitter monterat i ett Silverstone Grandia GD01 HTPC-Chassi. Det sitter dessutom en 52-in-1 kortläsare för diverse minneskort.
Tryck här för bilder och mer information om chassit

Fungerar utmärkt. Dock vid försäljning är den utan operativsystem.

Min stora fråga är vad detta paket är värt. Var närmare 10 år sen jag var insatt i datorer och sånt.
Så jag skulle uppskatta lite hjälp att värdera datorn

Permalänk

Ska du "uppgradera" till en värre dator???

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

Ska du "uppgradera" till en värre dator???

Har ju kvar 1tb SSDn så de blir som att uppgradera med de delar som saknas.
Men jaja jag ska sälja för att köpa ny dator. Trodde det inte var en sån big deal hur jag formulerade mig. Men ursäkta.

Permalänk
Medlem

2lax skulle jag säga, kanske 2500spänn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

2lax skulle jag säga, kanske 2500spänn.

Åfan, inte mer än det alltså?. Hade hoppats på lite högre

Men vill ändå höra vad ni andra tycker och tror den är värd

Permalänk
Medlem

1500-2000 skulle jag säga

Permalänk
Avstängd

@SonsA: Får du erbjudande på 2000kr ska du vara glad. Processor+moderkort får du ~500kr/st för, och är de komponenter som är lättsålda. Resterande komponenter är inte värda direkt mycket, skulle säga runt 150kr för minnen och ~250kr/st för SSD/PSU/Chassi och grafikkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Bra att nämna om det ingår Windowslicens om du tänkt sälja den sen på ex blocket.

Visa signatur

.

Permalänk

Skulle också säga runt ca: 2000:-

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@SonsA: Får du erbjudande på 2000kr ska du vara glad. Processor+moderkort får du ~500kr/st för, och är de komponenter som är lättsålda. Resterande komponenter är inte värda direkt mycket, skulle säga runt 150kr för minnen och ~250kr/st för SSD/PSU/Chassi och grafikkortet.

SSDn är i princip helt ny och kostar som billigast enligt prisjakt 700kr
Moderkortet och processorn likaså värd 700 om man drar av 50% av nypriset.
Chassit även det 700kr för halva nypriset.
Grafikkortet efter halva nypriset går det på 800kr.

Jag får upp siffran 3800. Garanti på SSDn och nätaggregatet finns. Alla original förpackningar etc.

Så 3-3500kr bör jag nog kunna få. För 2000kr är på tok för lite.

Skrivet av fragwolf:

Bra att nämna om det ingår Windowslicens om du tänkt sälja den sen på ex blocket.

Skrev tidigare "Dock vid försäljning är den utan operativsystem." Har inget äkta windows. Men det kan man ju diskutera med den eventuella köparen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SonsA:

SSDn är i princip helt ny och kostar som billigast enligt prisjakt 700kr
Moderkortet och processorn likaså värd 700 om man drar av 50% av nypriset.
Chassit även det 700kr för halva nypriset.
Grafikkortet efter halva nypriset går det på 800kr.

Jag får upp siffran 3800. Garanti på SSDn och nätaggregatet finns. Alla original förpackningar etc.

Förstår din tankegång där, men tyvärr är den för en potentiell köpare rätt felaktig.

Att försöka jämföra nypriser idag på produkter som är flera generationer gammal går inte. Grafikkortet är inte värt 800 kr när du kan få ett nyare och flera gånger bättre 7970 exempelvis för mindre pengar. Har du tur så kanske du kan få 700 kr för processorn bara för att det finns en del som verkligen tycker om den, men då handlar det om att sälja den separat inte tillsammans med en dator som idag är dålig rent utsagt.

Jag skulle också säga runt 2000 kr för den. På Blocket kan du säkert, om du fixar in åtminstone en testversion av windows, få ett par hundra mer men 3-3500 kr blir svårt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar på tåget med 2-2.5K så du får fler åsikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SonsA:

SSDn är i princip helt ny och kostar som billigast enligt prisjakt 700kr
Moderkortet och processorn likaså värd 700 om man drar av 50% av nypriset.
Chassit även det 700kr för halva nypriset.
Grafikkortet efter halva nypriset går det på 800kr.

Jag får upp siffran 3800. Garanti på SSDn och nätaggregatet finns. Alla original förpackningar etc.

Så 3-3500kr bör jag nog kunna få. För 2000kr är på tok för lite.

Skrev tidigare "Dock vid försäljning är den utan operativsystem." Har inget äkta windows. Men det kan man ju diskutera med den eventuella köparen...

fungerar dock inte riktigt så.
grafikkortet är ett 6 år gammalt kort, har 1gb i minne. halva priset hade fungerat om det var förra generationen, vilket det inte är.
ssdn bryr sig ingen om den är "inprincip helt ny" om den har en runtime på 2 hela månader. gissar på 250-300kr för den som mest.
moderkortet och processorn är 5½ år gamla och har knappast 50% värde kvar. man kan lätt hitta 2500k för 500kr på marknaden.
ingen bryr sig någonsin om chassit. speciellt inte om det är begagnat. var glad om du får ett gammalt chassi sålt ensam.

men om du behöver minst 3000-3500kr för allt, försök få det. men förvänta dig inte att du säljer den

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SonsA:

SSDn är i princip helt ny och kostar som billigast enligt prisjakt 700kr
Moderkortet och processorn likaså värd 700 om man drar av 50% av nypriset.
Chassit även det 700kr för halva nypriset.
Grafikkortet efter halva nypriset går det på 800kr.

Jag får upp siffran 3800. Garanti på SSDn och nätaggregatet finns. Alla original förpackningar etc.

Så 3-3500kr bör jag nog kunna få. För 2000kr är på tok för lite.

Skrev tidigare "Dock vid försäljning är den utan operativsystem." Har inget äkta windows. Men det kan man ju diskutera med den eventuella köparen...

Halva nypriset för grafikkortet är inte rimligt när det är så pass gammalt. Men du kan säkert få ~2900kr på blocket med lite tur

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Som jag sa, har inte vart insatt i datorprylar på 10 år så har ingen större koll på vad saker och ting är värt just nu.

Jag la in en annons här på sweclockers. Tänkte lägga in en på blocket sen, sen finns det en del lokala köp och säljgrupper på facebook som är till för dom som bor här där jag bor.

Provar med 3500, väntar nån vecka och sen sänker till 3000.
För under 3000kr kan jag inte ta.

Men tack för all hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SonsA:

SSDn är i princip helt ny och kostar som billigast enligt prisjakt 700kr
Moderkortet och processorn likaså värd 700 om man drar av 50% av nypriset.
Chassit även det 700kr för halva nypriset.
Grafikkortet efter halva nypriset går det på 800kr.

Jag får upp siffran 3800. Garanti på SSDn och nätaggregatet finns. Alla original förpackningar etc.

Så 3-3500kr bör jag nog kunna få. För 2000kr är på tok för lite.

Skrev tidigare "Dock vid försäljning är den utan operativsystem." Har inget äkta windows. Men det kan man ju diskutera med den eventuella köparen...

Du verkar leva i en bubbla. Drifttiden på din SSD är helt irrelevant, så även garantier. Garantier gäller för ursprungsköparen, för alla ägare därefter är det ren goodwill ifrån tillverkaren om den går på garanti. Ditt grafikkort är absolut inte värt 800kr, får du det sålt för 250kr var glad.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SonsA:

Tack för alla svar. Som jag sa, har inte vart insatt i datorprylar på 10 år så har ingen större koll på vad saker och ting är värt just nu.

Jag la in en annons här på sweclockers. Tänkte lägga in en på blocket sen, sen finns det en del lokala köp och säljgrupper på facebook som är till för dom som bor här där jag bor.

Provar med 3500, väntar nån vecka och sen sänker till 3000.
För under 3000kr kan jag inte ta.

Men tack för all hjälp!

Hade du haft en riktigt Windowslicens så hade det nog inte varit omöjligt för 3000 kr. Men utan Windows blir det nog svårt. Men du kan ju alltid prova

Visa signatur

.