Nintendo NX överger optisk media till förmån för kassetter

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragin Pig:

hmm, jo samtidigt vet jag inte hur jag ställer mig till den som en bärbar konsol. Nintendo är ju redan starka där, känns dumt ifall dom tänkt börja konkurrera med sig själva. Ska den helt ersätta 3ds'n får den bli bra liten och billig (ish).

Jag hade nog också gärna sett en mer traditionell konsol med liknande prestanda som ps4/xbox one med nintendo exklusiva titlar tillsammans med dom flesta multiplattformsspelen. Men vem vet, kanske blir en braksuccé, den som lever får se.

Jo precis, PS Vita är inte mycket till konkurrent när Sony mer eller mindre glömt bort att produkten finns. Stora konkurrenten är väl annars smartphones och tablets men även där är det skillnad på de spel som kommer till de olika plattformarna. För att inte tala om Nintendos gigantiska fördel, spelen är gjorda för att fungera med fysiska knappar. Fast nu är jag gammal (eller ja, i början av 30-årsåldern) och jag är uppväxt med att spel ska kontrolleras med fysiska kontroller och då ge feedback. Smartphone-generationen är ju uppväxta med att man petar på en skärm så för dessa kanske det inte spelar någon större roll. Och även smartphones och tablets får ju mer och mer utvecklade spel som faktiskt börjar hålla en känsla av kvalitet men avsaknaden av vettiga kontroller gör det svårt, iallafall för mig. Sedan är de flesta spelen byggda runt In App Purchase, extremt grindiga och simpla så det är inte så mycket till hot innehållsmässigt.

3DS är gammal (jag har haft min i ganska precis 5 år, köpte strax efter lanseringen) och behöver troligen ersättas snart nog. En ny DS-modell kanske är lite svårsåld idag, kan Nintendo lyckas med vad Sony misslyckades med PS Vita och faktiskt få AAA/stortitlar från tredjepart till plattformen så kan det bli riktigt intressant.

Jo, är ju ändå där man som gammal spelare gärna vill att Nintendo försöker konkurrera igen. Portabelt spelande är stort för många idag men inte för oss alla. Vore verkligen bra med ett försök att återta kronan. Det fanns dessutom rykten tidigare om att NX även skulle ha en AMD-SoC. Kanske aldrig stämde eller att planerna ändrades på vägen men själv fortsätter jag hoppas på att den NX vi sett mest rykten om är en portabel variant av NX och att det även kommer en kraftfullare stationär modell som kanske rent av spelar samma spel men med högre upplösning och bättre grafik, mer likt vad PS4 och Xbox One gör i dagsläget.

Men visst, är spelen bra så lär jag väl ändå köpa en NX. Jag spelar för spelens skull, inte hårdvaran. Men jag föredrar helt klart stationärt spelande före portabelt, min 3DS, PSP och PS Vita lämnar hemmet bara någon enstaka gång om året, om ens det. Annat på 90-talet när Game Boy följde med nästan överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ja, för att vara mer exakt 3,3GB är max storleken på minneskorten för spelen, då syftar jag inte på minneskort du kan köpa och lagra dina egna spel vilket finns upp till 64GB.

Samt ja, det finns många spel som är större en 3,3GB alla dessa kräver att du laddar patcher för att få allt innehåll, många har också gratis DLC's på några GB bara för att de inte får plats på minneskortet.

Största spelet idag till Vita är Phantasy Star Online 2, vilket ligger på ett 4GB kort, samt du behöver ladda ner ytligare 2GB för att kunna spela.

Lol, det visste jag inte! Jäklar vad kasst! Inte konstigt det inte kommit särskilt många fysiska releaser.

Skrivet av som99:

Enkelt förklarat så sitter det en potentiometer på läsenheten som går vrida upp och ner, dvs öka minska motstånd för laser. Ju lägre motstånd ju starkare lyser lasern och vice versa. Är lasern för stark minskar du även livslängden på den.

Har din enhet med ren laserlins svårt att läsa skivor får du sänka motståndet måttligt, underlättar med en multimeter. Är den för stark så får du sänka den så du itne förstör några skivor eller att du sliter ut lasern.

Tänk på att justera väldigt lite så du inte fördärvar lasern och börja alltid med att rengöra laserns lins innan du ändrar på potten. Du gör detta med en liten flat mejsel på just PSX, olika system ser olika ut.
Men just GameCube är nog det system jag fått flest enheter som behövts justeras.

Edit: multimeter är bra då du kan se vilket håll du justerar åt samt kommer ihåg ursprungsvärdet.

http://i68.tinypic.com/2ir1yl2.jpg

....

Intressant. Har alla enheter en potentiometer eller annat man kan justera styrkan på? Har haft mången problem med PS3-lasrar. Hur vet man om lasern är för stark? Hur mäter man styrkan egentligen? Nyfiken nyfiken

Skrivet av anon5930:

...

Exempelvis Steam är helt låst då spelet låses till sitt konto och inte går att sälja vidare. Microsoft fick mycket skit när de försökte göra en Steam av Xbox One vilket de också backade ifrån. Jag tror inte någon vill ta steget helt i den riktningen än på ett tag då det var en av ett par saker som sabbade för Xbox One.

Jag tror Microsoft kommer försöka igen när de är färdiga med att integrera Xbox med Windows 10.

Skrivet av anon5930:

...

PSP var lätt att pirata till men är samtidigt en flopp. Speciellt sett till spel sålda per maskin. Även PS Vita är en flopp och då har den en, vad jag vet, fortfarande opatchad exploit som gör att man kommer åt mycket av systemet.
Det går inte att mäta succe i form av piratkopiering utan spel som faktiskt släpps som både säljs men även säljer konsollen i fråga. Konsollbranschen är också väldigt beroende av exklusiva titlar som lockar kunder att köpa konsollen.

Första Xboxen var väldigt populär att pirata, men inte gick det bra för den för det

Skrivet av anon5930:

Ordet kassett är troligen bara ett svenskt problem då vi använder samma ord för båda. Även om det verkar heta kassettband respektive spelkassett men det är ord ingen verkar använda. Compact cassette respektive catridge/cart på engelska.

Även på engelska blir det hysteri eftersom alla säger memory card numer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Undrar om de tänkt på att Copyswede ska ha en avgift per spel då?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Jag tror Microsoft kommer försöka igen när de är färdiga med att integrera Xbox med Windows 10.

Första Xboxen var väldigt populär att pirata, men inte gick det bra för den för det
Även på engelska blir det hysteri eftersom alla säger memory card numer.

Jag tvivlar på det, med tanke på att Quantum Break får en Steam-lansering inom kort. Ser inga tecken på att MS försöker strypa åt fysiskt media. Men inget som motsäger att något sådant skulle ske med förstås. Skivan används för installation i U-länder som saknar vettig internetanslutning medans spelet låses med serial till Xbox-kontot, likt DRM-systemen på PC gör. En utveckling jag helst inte ser, så jävla mycket DRM på PC redan.

Sant, såldes en hel del maskiner men väldigt dåligt med spel. Ingen större hemlighet att en stor andel av varenda Xbox chippades och moddades på olika vis. Större hårddisk var vanligt förekommande.

Jag har aldrig hört någon engelsktalande använda det uttrycket för spelkassett. Cartridge/cart är det enda jag hört. Men smartphone-generationen kopplar väl säkert 3DS-kassetterna till minneskort, vilket nog egentligen är en bättre beskrivning än svenska språkets spelkassett.

Skrivet av hACmAn:

Undrar om de tänkt på att Copyswede ska ha en avgift per spel då?

Varför då? Det är inget skrivbart media det handlar om. Det är en färdig produkt och vad jag vet så får copyswede inte ett öre från 3DS-försäljningen. Och de lär inte få ett öre från Microsoft och Sony heller för Bluray-formatet i Xbox One respektive Playstation 4.
De saknar i detta fall helt rätt till avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kassetter = snabbt???
Läsa in ett spel från (band)kassett till Vic 64 tog ju ungefär 10 minuter. Sannolikheten för att inläsningen gick felfritt var i runda slängar 50%, och om det misslyckades var det bara att börja om från början.
Med floppy gick det på under minuten och var mycket driftsäkrare.
Cartridge (med PROM) var snabbast, men dyrt.

Min erfarenhet var tvärt om med floppy 3,5". Men så kalibrerade vi banstationerna. Fast jag tänker på C64 och inte Vic. Floppyn på vår C128 hade något fabriksfel så den erfarenheten var inte kull heller. Förutom kontaktfelen på 8bit så minns jag bara att problemet med 6 16 64an var pris och utrymme. Sen blev det PC för mig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför då? Det är inget skrivbart media det handlar om. Det är en färdig produkt och vad jag vet så får copyswede inte ett öre från 3DS-försäljningen. Och de lär inte få ett öre från Microsoft och Sony heller för Bluray-formatet i Xbox One respektive Playstation 4.
De saknar i detta fall helt rätt till avgift.

@anon5930
Försökte faktisk vara ironisk.
Men var har di läst att det är skrivskyddat. Borde det inte vara billigare att patcha spelet på kassetterna än använda massa lokalt utrymme i konsolen. Men beror ju på hur mycket ram man har och skrivhastighet på minnet samt hur kopieringsskyddet ska fungera.

Edit:
Så som jag fattade det är det någon variant på/konkurrent till sd-kort de tänk använda. Men har bara läst ryckten och det var ett tag sedan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

@anders190
Försökte faktisk vara ironisk.
Men var har di läst att det är skrivskyddat. Borde det inte vara billigare att patcha spelet på kassetterna än använda massa lokalt utrymme i konsolen. Men beror ju på hur mycket ram man har och skrivhastighet på minnet samt hur kopieringsskyddet ska fungera.

Edit:
Så som jag fattade det är det någon variant på/konkurrent till sd-kort de tänk använda. Men har bara läst ryckten och det var ett tag sedan.

Ah!

Finns troligen rätt liten anledning att låta kassetten vara fullt skrivbar, tidigare konsoller har inte haft skrivbart media heller förutom Famicom Disk System samt Nintendo 64 DD. FDS hade skrivbara disketter och N64DD hade en magnetisk skiva, i en kassett som både var skrivskyddad men också hade en skrivbar del för sparfiler och skapat material. Kan ju hända att Nintendo fortsätter med någon liknande lösning här, som någon var inne på i början av tråden har jag för mig, eller blir det så att systemlagringen/SD-kort lagrar detta som på exempelvis 3DS.

Det var en del teorier om att NX-kassetterna skulle kunna spara allt relaterat till spelet så att spelet på kassetten får sina patchar lagrade direkt där men även speldata. Det skulle ju lösa problemet PS4 och XBO har där spelmediat ofta är utdaterat och värdelöst, bortsett från att fungera som licens för att kunna spela spelet.

Finns nog rätt många lösningar egentligen. Sedan finns det de som tror att mycket strömmas då det ryktas om att den blir Tegra-baserad. Men det är en, i mitt tycke, galen teori då det dels handlar om en portabel konsoll och problemet med att ens strömma till en PC och hur dåliga internetanslutningar faktiskt är i större delen av världen.

Får hoppas de väljer en vettig lösning bara. Det är ju Nintendo så det slutar väl med något inte helt genomtänkt som tredjepartsutvecklarna hatar. Typ UMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Fullt medveten om att dem "KAN" läsa DVD skivor, har själv en modifierad Wii och GC. Som jag skrev så är läsarna i dem smått modifierade (av panasonic) för att undvika DVD licensen. Båda går att modifiera för att läsa DVD skivor ja. det är det modchippet gör, injectar några rader kod för att läsa DVD-formatet, vilket mina gör. Har själv haft topp-skalet som tillåter större DVD skivor men tyckte bättre om att ha original toppen på och köra med miniDVD skivorna, den är lite pipig dock vilka märken man kör med (verbatim har jag haft mest flyt med). Men modifierar du inte din GC så läser den INTE miniDVD skivor. Formaten är nämligen inte helt identiska.

Jag gjorde inga modifikationer av min Game Cube, om du inte räknar att stoppa i en original Nintendo BroadBand Adaptor.
Sen körde jag spelet Phantasy Star Online Episode I & II.

Körde även någon variant med Action Replay.

Jag räknar inte det som att jag "Moddade" Gamecuben. I så fall är ju mer eller mindre att installera eller köra ett program på en dator eller konsol att "modda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag gjorde inga modifikationer av min Game Cube, om du inte räknar att stoppa i en original Nintendo BroadBand Adaptor.
Sen körde jag spelet Phantasy Star Online Episode I & II.

Körde även någon variant med Action Replay.

Jag räknar inte det som att jag "Moddade" Gamecuben. I så fall är ju mer eller mindre att installera eller köra ett program på en dator eller konsol att "modda".

Du körde med PSO + broadband adapter och DSN mjukvaru sårbarheten vilket streamar data till GC'n. Men hur körde du sedan brända DVD skivor på GC'n via det?

Sen får man använda mjukvaru exploits för att köra DVD skivor så kan ju faktiskt inte systemet köra DVD skivor i originalutförande utan kräver någon form av modifiering oavsett om det är mjukvara som gör det eller hårdvara som kör in kod.

Edit:

Skrivet av GilbertG:

Intressant. Har alla enheter en potentiometer eller annat man kan justera styrkan på? Har haft mången problem med PS3-lasrar. Hur vet man om lasern är för stark? Hur mäter man styrkan egentligen? Nyfiken nyfiken

Nej alla har inte det och framförallt inte nyare system, PS3:an har ingen potentiometer för att justera optiken. Har du tillgång till ett oscilloskop och är bekväm med den här typen av arbete kan du ge dig in på att läsa värdena och följa banona för att byta ut ett motstånd men det är lite överkurs om man är ny på det hela, sen vet jag inte varför det blir problem och vad som blir problem på PS3 har själv itne behövt göra några ingrepp på dens optik. Ofta är det inget fel utan du behöver bara rengöra linsen på PS3:or.
Hur du vet att en laser är för stark, svårt att svara på beroende på system men finns möjlighet att justera så kan du dra ner tills den precis missar att läsa en del sen gå upp måttligt så är man hemma, många vrider upp lasern för mycket vilket jag inte förespråkar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Spelkassetter (engelska cartridge) använder minneskretsar som spelen lagras på. Dvs det samma som sitter i just SD-minnen och SSD'er. Finns många fördelar med cartridges, det absolut främsta att du kan sälja/ge bort spelet om du vill, det är inte låst till något konto. Går man över helt till digital leverans av spel så försvinner pengarna i systemet istället.
DRM-fritt kan du ju drömma om, inte en chans att det kommer hända. Då är lösningen med optiskt media och cartridges bättre då spelmediat är licensen för att spela spelet och går då att sälja/ge bort vid behov.

Exempelvis Steam är helt låst då spelet låses till sitt konto och inte går att sälja vidare. Microsoft fick mycket skit när de försökte göra en Steam av Xbox One vilket de också backade ifrån. Jag tror inte någon vill ta steget helt i den riktningen än på ett tag då det var en av ett par saker som sabbade för Xbox One.

Är helt med på att (spel)kassett = cartridge
Dock tycker jag att förfarandet med fysiska moduler i något slag för att kunna spela spel är rätt så förlegat idag. Vad händer om du tappar bort "cartridgen"?
Om den går sönder, är din enda licens då borta och du hänvisas till att köpa en ny för 800:-?
Det är sådant som även det bidrar till att folk får upp ögonen för piratkopierade lösningar.
Jag är givetvis för att de som tillverkar spel skall få betalt för dem men jag hävdar att sättet de går tillväga på idag är helt fel.
All form av DRM är egentligen förkastlig i Sverige där du har laglig rätt -genom organisationer som Copyswede som i förväg tar ut en avgift på all lagringsmedia i det syftet, utan att du har något att säga till om det- att privatkopiera dina media för eget bruk, vem kan kontrollerar dessa privatkopior då?
-DRM förespråkarna fallet på sin egen argumentation.
Misstolka mig inte nu, Copyswede vill jag helst slippa höra talas om, de borde begravas, men det är ytterligare ett exempel på hur feltänkt industrin är idag.
Steam är ett exempel på där man faktiskt tänkt lite längre, där DRM inte är lika inkräktande, även om tjänsten blir lidande av ibland dubbla DRM-system såsom Games for Windows Live och U-Play som får mig att kräkas.
GOG.com är dock tjänsten där poletten trillat ner helt.
Deras sätt är inget annat än superbt i jämförelse med övriga aktörer.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Du körde med PSO + broadband adapter och DSN mjukvaru sårbarheten vilket streamar data till GC'n. Men hur körde du sedan brända DVD skivor på GC'n via det?

Sen får man använda mjukvaru exploits för att köra DVD skivor så kan ju faktiskt inte systemet köra DVD skivor i originalutförande utan kräver någon form av modifiering oavsett om det är mjukvara som gör det eller hårdvara som kör in kod.

Edit:
Nej alla har inte det och framförallt inte nyare system, PS3:an har ingen potentiometer för att justera optiken. Har du tillgång till ett oscilloskop och är bekväm med den här typen av arbete kan du ge dig in på att läsa värdena och följa banona för att byta ut ett motstånd men det är lite överkurs om man är ny på det hela, sen vet jag inte varför det blir problem och vad som blir problem på PS3 har själv itne behövt göra några ingrepp på dens optik. Ofta är det inget fel utan du behöver bara rengöra linsen på PS3:or.
Hur du vet att en laser är för stark, svårt att svara på beroende på system men finns möjlighet att justera så kan du dra ner tills den precis missar att läsa en del sen gå upp måttligt så är man hemma, många vrider upp lasern för mycket vilket jag inte förespråkar.

Action Replay gjorde med vissa koder det möjligt att läsa skivor som inte var orginal. Det var ett av många alternativ för att använda "homebrew" på Gamecube och dessutom utan modifieringar eller BBA. Inte någon av de vanligaste metoderna troligen, de flesta chippade sina konsoller istället.

Skrivet av krigelkorren:

Är helt med på att (spel)kassett = cartridge
Dock tycker jag att förfarandet med fysiska moduler i något slag för att kunna spela spel är rätt så förlegat idag. Vad händer om du tappar bort "cartridgen"?
Om den går sönder, är din enda licens då borta och du hänvisas till att köpa en ny för 800:-?
Det är sådant som även det bidrar till att folk får upp ögonen för piratkopierade lösningar.
Jag är givetvis för att de som tillverkar spel skall få betalt för dem men jag hävdar att sättet de går tillväga på idag är helt fel.
All form av DRM är egentligen förkastlig i Sverige där du har laglig rätt -genom organisationer som Copyswede som i förväg tar ut en avgift på all lagringsmedia i det syftet, utan att du har något att säga till om det- att privatkopiera dina media för eget bruk, vem kan kontrollerar dessa privatkopior då?
-DRM förespråkarna fallet på sin egen argumentation.
Misstolka mig inte nu, Copyswede vill jag helst slippa höra talas om, de borde begravas, men det är ytterligare ett exempel på hur feltänkt industrin är idag.
Steam är ett exempel på där man faktiskt tänkt lite längre, där DRM inte är lika inkräktande, även om tjänsten blir lidande av ibland dubbla DRM-system såsom Games for Windows Live och U-Play som får mig att kräkas.
GOG.com är dock tjänsten där poletten trillat ner helt.
Deras sätt är inget annat än superbt i jämförelse med övriga aktörer.

Tappar man bort sin kassett så är nog inte ens största problem att behöva betala för en ny utan att glömma bort inloggningen till DRM-tjänsten man spelar på skulle jag tro. Men visst, dagens kassetter är ju ändå rätt små men inte så små att det borde vara ett realistiskt problem i mitt tycke.
Tar man bort det fysiska mediat helt där mediat är själva licensen för att spela sitt spel så har man ju försämrat rättigheterna ännu mer för oss konsumenter. Det är ju faktiskt just spelkonsollerna som är den sista plattformarna där det är möjligt att sälja sitt spel. Går inte på någon annan plattform. GOG, som är min favoritplattform på PC tack vare DRM-fritt fokus, är fortfarande bra men du har ingen möjlighet att sälja eller växla in spelet mot något annat spel eller pengar/kredit.

Copyswede har inget med spelkopiering att göra vad jag vet, snarare musik och film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Du körde med PSO + broadband adapter och DSN mjukvaru sårbarheten vilket streamar data till GC'n. Men hur körde du sedan brända DVD skivor på GC'n via det?


Ja det stämmer.
Det var en av varianterna.

Men jag skaffade även Action Replay.
Bootar up GC via Action Replay (Action Replay på GC skiva)

Tanken att man ska välja fuskkod till något av sina spel
aktivera det
ta ut AR skivan och sätta i spelet man vill ha fuskkod i.

Men, förutom en lång lista med fusk till diverse spel så går det också att lägga in custom fusk som går att få den att exekvera andra saker.

Skrivet av som99:

Sen får man använda mjukvaru exploits för att köra DVD skivor så kan ju faktiskt inte systemet köra DVD skivor i originalutförande utan kräver någon form av modifiering oavsett om det är mjukvara som gör det eller hårdvara som kör in kod.

Säg att du sätter i en ocertifierad skiva i en omodifierad GC
Om GC spinner upp skivan
börjar läsa den
reagerar på att det inte är en certifierad skiva
slutar spela upp den och den och säger, nehä du, den här lätta går jag inte på...

Då har den ju ändå läst något från skivan...
Då är den ju typ kapabel att läsa skivan, bara att den vägrar att göra något med det.

Lite som att ha en dator med en Blu Ray läsare eller brännare och stoppa i en Blu Ray film men inte ha något program för att spela upp filmer. Själva läsaren i sig klarar att läsa skivan, men utan program så kan du inte göra något vettigt med det.

Lite osäker på om det är en filosofisk eller teknisk debatt

Förenklat kan man säga så här.
Hårdvaran i Game Cuben klara av att göra mer än "bara" köra de officiella Game Cube spelen.
Men att köra "vad man vill" på Game Cuben är tillräckligt krångligt/svåråtkomligt för att det i stort sett inte ska ha någon praktisk tillämpning utöver experimentlusta/nörderi.

Tyckte jag att det var kul/spännande att experimentera med vad mer man kan göra med Game Cuben ?
Ja, absolut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Action Replay gjorde med vissa koder det möjligt att läsa skivor som inte var orginal. Det var ett av många alternativ för att använda "homebrew" på Gamecube och dessutom utan modifieringar eller BBA. Inte någon av de vanligaste metoderna troligen, de flesta chippade sina konsoller istället.

Jag är nog inte en av de vanligaste personerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Action Replay gjorde med vissa koder det möjligt att läsa skivor som inte var orginal. Det var ett av många alternativ för att använda "homebrew" på Gamecube och dessutom utan modifieringar eller BBA. Inte någon av de vanligaste metoderna troligen, de flesta chippade sina konsoller istället.

Tappar man bort sin kassett så är nog inte ens största problem att behöva betala för en ny utan att glömma bort inloggningen till DRM-tjänsten man spelar på skulle jag tro. Men visst, dagens kassetter är ju ändå rätt små men inte så små att det borde vara ett realistiskt problem i mitt tycke.
Tar man bort det fysiska mediat helt där mediat är själva licensen för att spela sitt spel så har man ju försämrat rättigheterna ännu mer för oss konsumenter. Det är ju faktiskt just spelkonsollerna som är den sista plattformarna där det är möjligt att sälja sitt spel. Går inte på någon annan plattform. GOG, som är min favoritplattform på PC tack vare DRM-fritt fokus, är fortfarande bra men du har ingen möjlighet att sälja eller växla in spelet mot något annat spel eller pengar/kredit.

Copyswede har inget med spelkopiering att göra vad jag vet, snarare musik och film.

Har du en mail registrerad, troligtvis krävs detta, så lär du kunna få tillbaka din licens relativt simpelt, krävs det dock ett media dessutom är det en smula knivigare.

Troligtvis lär man ändå behöva logga in på någon tjänst över nät för uppdateringar, achievements mm. även om du har ett media med licens, det är helt klart den utvecklingen vi går mot. Tyvärr är prisbilden densamma eller snäppet högre än på den tiden man kunde skylla på att kostnader för produktion av kassetter var en del av den stora summan man fick pytsa ut med.

Att använda kassetter år 2016 är som att sälja appar på SD-kort.

Finns egentligen ingenting som hindrar att man låter personer köpa/sälja/byta digitala licenser heller om de vill utveckla en tjänst för det, men givetvis vill de inte veta av andrahandsmarknaden alls då det bringar in mindre eller inga pengar till dem.
Generellt skulle en sänkt prisnivå på spel i allmänhet kunna lösa hela den biten. Förutsatt att det inte är exklusivt och enbart finns tillgängligt för en viss plattform under rätt förutsättningar etc.
Med tanke på hur stort distributionsnätet är idag kan man inte ursäkta sig med att de kommer få mindre.

"Copyswede har inget med spelkopiering att göra vad jag vet, snarare musik och film."
-Må så vara, oavsett tar de ut sin skatt på ev. lagringsmedia du använder även om du enbart kopierar spel-backuper.
DRM gäller hur som helst för samtliga ovan nämnda produkter.

GOG har däremot ett rätt schysst 30-dagars pengarna tillbaka även om du laddat ner/spelat spelet (Främst om det gäller tekniska problem) De uppmanar dock personer att inte utnyttja systemet eftersom de då kan bli tvungna att avveckla det helt. Om det är några som kunde skapa en vettig köpa/sälja/byta tjänst så är det nog dem. Dock lär sälja delen vara rätt onödig då digitala spel inte direkt slits med åren.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Action Replay gjorde med vissa koder det möjligt att läsa skivor som inte var orginal. Det var ett av många alternativ för att använda "homebrew" på Gamecube och dessutom utan modifieringar eller BBA. Inte någon av de vanligaste metoderna troligen, de flesta chippade sina konsoller istället.

Så vitt jag vet kräver Action replay att läsa in några .dol filer till ett minneskort från tex max drive pro som kringår kopieringsskyddet, frågan är hur det modifierar för att få det möjligt, har själv ingen Action Replay men hade vart intressant att ta en titt på

Skrivet av GuessWho:

Men, förutom en lång lista med fusk till diverse spel så går det också att lägga in custom fusk som går att få den att exekvera andra saker.

Säg att du sätter i en ocertifierad skiva i en omodifierad GC
Om GC spinner upp skivan
börjar läsa den
reagerar på att det inte är en certifierad skiva
slutar spela upp den och den och säger, nehä du, den här lätta går jag inte på...

Då har den ju ändå läst något från skivan...
Då är den ju typ kapabel att läsa skivan, bara att den vägrar att göra något med det.

Eller endast försöker leta efter BCA och artefakterna ser att det inte är där och nekar, vad CAV vs CLV har för inverkan här vet jag inte riktigt oavsett ett intressant ämne, något förutom CAV tycker man borde vara gjort för att slippa licenskostnaden för licenskostnaden kommer även om deras form av DRM (artefakt/BCA) på skivorna stoppar annat från att bli läst ifall original certifierade skivor är rena DVD skivor.

Skrivet av GuessWho:

Lite som att ha en dator med en Blu Ray läsare eller brännare och stoppa i en Blu Ray film men inte ha något program för att spela upp filmer. Själva läsaren i sig klarar att läsa skivan, men utan program så kan du inte göra något vettigt med det.

Tror inte det hade vart nog för att komma ifrån licenskostnaden då det hade vart en ren DVD läsare då, tex PS2/Xbox betalar licenskostnadena trots deras icke standariserade filsystem och DRM lösning.

Skrivet av GuessWho:

Lite osäker på om det är en filosofisk eller teknisk debatt

Hahah

Skrivet av GuessWho:

Förenklat kan man säga så här.
Hårdvaran i Game Cuben klara av att göra mer än "bara" köra de officiella Game Cube spelen.
Men att köra "vad man vill" på Game Cuben är tillräckligt krångligt/svåråtkomligt för att det i stort sett inte ska ha någon praktisk tillämpning utöver experimentlusta/nörderi.

Ja men intressant hur det hela fungerar är det ändå

Skrivet av GuessWho:

Tyckte jag att det var kul/spännande att experimentera med vad mer man kan göra med Game Cuben ?
Ja, absolut

Samma här och det tycker jag på alla mina system

Men nu har man pratat en hel del GC och man blir väldigt intresserad av att faktiskt veta vad som får dem att slippa DVD licenskostnaden, är det så enkelt att det räckte med CAV då deras format/filsystem inte hade spelat någon roll?

För avsaknaden av DVD licensen är det hela som gör det mer komplicerat, hade den vart DVD licensierad men bara haft kod som endast tillåter det egna filsystemet som PS2/Xbox så hade det inte vart mycekt att diskutera.
Tittar vi på andra system som endast tillåter skivor att köras baserat på deras filsystem och lösningar med obrännbara spår så betalar dem licensen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Så vitt jag vet kräver Action replay att läsa in några .dol filer till ett minneskort från tex max drive pro som kringår kopieringsskyddet, frågan är hur det modifierar för att få det möjligt, har själv ingen Action Replay men hade vart intressant att ta en titt på

Det fanns GC "minneskort" som inte var något minneskort, utan en kortläsare istället.
SD minnen har jag för mig.
Tror/har för mig att det inte gick att använda som vanliga minneskort, utan bara för homebrew.

Max Drive Pro som du nämner går både att använda som vanligt minneskort och för annat.

Skrivet av som99:

Tror inte det hade vart nog för att komma ifrån licenskostnaden då det hade vart en ren DVD läsare då, tex PS2/Xbox betalar licenskostnadena trots deras icke standariserade filsystem och DRM lösning.

Gällande DVD filmer,
Var det inte så att första Xboxen inte kunde spela DVD filmer direkt "out of box" så att säga.
Utan att man var tvungen att köpa till en fjärrkontroll till Xboxen för att kunna spela upp filmer och att de även lade kostnaden för DVD Video licens på fjärrkontrollen.
Hur de har löst det tekniskt vet jag inte.

PS2 hade också en fjärrkontroll man kunde köpa till. Men jag har för mig att man kunde stoppa i en DVD film och spela upp den. Använda vanliga handkontrollerna för play, pause, stop, etc även om man inte hade någon fjärrkontroll.

En lite lustig sak med PS2 fjärren var att den kunde bara hantera en knapp i taget.
Det var möjligt att använda den som en extra spelkontroll. Men p.g.a. en knapp begränsning så blev det så att om du exempelvis kör ett bilspel så får du gasa först och sen släppa gasen för att kunna svänga.
Är det funktioner som kräver att flera knappar trycks samtidigt så gick det inte att utföra via fjärrkontrollen.

Jämför man Bluetooth fjärren till PS3 så kan den hantera flera samtidiga knapptryckningar (osäker på max antal).
Så PS3 fjärren går faktiskt att använda som spelkontroller så länge de analoga spakarna inte krävs.
Sen är det klart att handkontrollerna är bättre på att vara handkontroller och fjärrkontrollen är bättre på att vara fjärrkontroll. Men lite kul ändå. Exempelvis har man bara en handkontroll så kanske det kan vara dugligt i vissa spel för att köra 2 player.

Permalänk
Medlem

@anon5930

Så vitt jag vet kan man inte köpa Vita längre.

Skulle gärna köpa en bärbar spelkonsol, möjligtvis, men det känns dumt att behöva köpa begagnat. Så det får nog vara. Även om jag själv tillhör generationen som gick runt med Gameboy och spela Tetris eller Skate or Die för mer än 20 år sedan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@anders190

Så vitt jag vet kan man inte köpa Vita längre.

Skulle gärna köpa en bärbar spelkonsol, möjligtvis, men det känns dumt att behöva köpa begagnat. Så det får nog vara. Även om jag själv tillhör generationen som gick runt med Gameboy och spela Tetris eller Skate or Die för mer än 20 år sedan.

Oj, den verkar ju vara helt borta från svenska marknaden nu. 3G-modellen listas men den blev EOL för 1-2 år sedan så borde egentligen inte finnas kvar längre. Frågan är om det är något tillfälligt (den är inte slut i lager utan borttagen ur sortimentet) eller, mer troligt, att nordiska distributören gett upp med att sälja den eller att Sony tillslut är på väg att döda konsollen helt. De har inte supportat den speciellt bra de två senaste åren eller så.

Fin konsoll men spelutbudet är allt annat än bra, såvida man inte gillar indiespel som finns på alla andra plattformar och extremt japanska spel. Bra evolution från PSP, skärmen är bättre, knapparna lika så. Har du spel du är intresserad som finns till den så är det nog ändå inget dåligt köp. Men är det ursprungliga modellen med OLED-skärm så skulle jag rekommendera att testa innan köp, skärmen slits med tiden pga OLED-tekniken.

3DS är det nog lite sent med också, den är över fem år nu och även om Nintendo nyligen presenterade nya spel för 2017 till plattformen så lär den nog inte ha så långt kvar. Är väl just NX som det ser ut nu, eller smartphones om man nu gillar att spela på dessa. 3DS har ett gigantiskt spelutbud både tack vare 3DS'en men också DS-kompatibiliteten samt Virtual Console. PS Vita har betydligt mindre men samtidigt viss PSP-kompatibilitet. "Homebrew"-lösningar finns för bägge plattformarna dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oj, den verkar ju vara helt borta från svenska marknaden nu. 3G-modellen listas men den blev EOL för 1-2 år sedan så borde egentligen inte finnas kvar längre. Frågan är om det är något tillfälligt (den är inte slut i lager utan borttagen ur sortimentet) eller, mer troligt, att nordiska distributören gett upp med att sälja den eller att Sony tillslut är på väg att döda konsollen helt. De har inte supportat den speciellt bra de två senaste åren eller så.

Fin konsoll men spelutbudet är allt annat än bra, såvida man inte gillar indiespel som finns på alla andra plattformar och extremt japanska spel. Bra evolution från PSP, skärmen är bättre, knapparna lika så. Har du spel du är intresserad som finns till den så är det nog ändå inget dåligt köp. Men är det ursprungliga modellen med OLED-skärm så skulle jag rekommendera att testa innan köp, skärmen slits med tiden pga OLED-tekniken.

3DS är det nog lite sent med också, den är över fem år nu och även om Nintendo nyligen presenterade nya spel för 2017 till plattformen så lär den nog inte ha så långt kvar. Är väl just NX som det ser ut nu, eller smartphones om man nu gillar att spela på dessa. 3DS har ett gigantiskt spelutbud både tack vare 3DS'en men också DS-kompatibiliteten samt Virtual Console. PS Vita har betydligt mindre men samtidigt viss PSP-kompatibilitet. "Homebrew"-lösningar finns för bägge plattformarna dessutom.

Tittade på Amazon i Storbritannien i natt, och visst det finns tredjepartssäljare som säger sig ha nya, men Amazon själva säljer inte några längre. Det samma verkar gälla alla andra återförsäljare i Europa.

Verkar inte helt lätt att hitta beg i butik heller, av varken Vita eller PSP. Att Vita inte säljs är dock konstigt, den är ju bara 4 år gammal, och de hade dessutom utan problem kunnat lansera en ny med ny och kraftfullare hårdvara med kompatibilitet för äldre Vita-lir, men den verkar bara dö ut. Trotts att de pratat mycket om remote-play med PS4 och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det fanns GC "minneskort" som inte var något minneskort, utan en kortläsare istället.
SD minnen har jag för mig.
Tror/har för mig att det inte gick att använda som vanliga minneskort, utan bara för homebrew.

Max Drive Pro som du nämner går både att använda som vanligt minneskort och för annat.

Japp

Skrivet av GuessWho:

Gällande DVD filmer,
Var det inte så att första Xboxen inte kunde spela DVD filmer direkt "out of box" så att säga.
Utan att man var tvungen att köpa till en fjärrkontroll till Xboxen för att kunna spela upp filmer och att de även lade kostnaden för DVD Video licens på fjärrkontrollen.
Hur de har löst det tekniskt vet jag inte.

DVD licensen vi pratar om gäller ju inte för video utan just läsare som jag förstått det, får läsa på mer om det när jag har tid för att bena upp det. Men tror att man får betala om läsaren tekniskt sätt är en DVD läsare oavsett om den spelar DVD-video eller inte då jag tror DVD-Video licensen var en annan. Är du säker på att det bakades in en licenskostnad i fjärrkontrollen?

Skrivet av GuessWho:

PS2 hade också en fjärrkontroll man kunde köpa till. Men jag har för mig att man kunde stoppa i en DVD film och spela upp den. Använda vanliga handkontrollerna för play, pause, stop, etc även om man inte hade någon fjärrkontroll.

Jo den kunde spela utan fjärrkontroll.

Skrivet av GuessWho:

En lite lustig sak med PS2 fjärren var att den kunde bara hantera en knapp i taget.
Det var möjligt att använda den som en extra spelkontroll. Men p.g.a. en knapp begränsning så blev det så att om du exempelvis kör ett bilspel så får du gasa först och sen släppa gasen för att kunna svänga.
Är det funktioner som kräver att flera knappar trycks samtidigt så gick det inte att utföra via fjärrkontrollen.

Jo PS2 fjärrkontrollen var billigt byggd och skickade bara en signal åt gången så den var ingen höjdare

Skrivet av GuessWho:

Jämför man Bluetooth fjärren till PS3 så kan den hantera flera samtidiga knapptryckningar (osäker på max antal).
Så PS3 fjärren går faktiskt att använda som spelkontroller så länge de analoga spakarna inte krävs.
Sen är det klart att handkontrollerna är bättre på att vara handkontroller och fjärrkontrollen är bättre på att vara fjärrkontroll. Men lite kul ändå. Exempelvis har man bara en handkontroll så kanske det kan vara dugligt i vissa spel för att köra 2 player.

Ja det var praktiskt, nu var PS3an snäll mot alla USB/BT kontroller med, så förutom att några kontroller mappar knapparna annorlunda gick det använda väldigt många valfria USB/BT kontroller. När jag köpte en PS3 vid release så använde jag en random USB kontroll som funkade prima för spelare nummer två

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

DVD licensen vi pratar om gäller ju inte för video utan just läsare som jag förstått det, får läsa på mer om det när jag har tid för att bena upp det. Men tror att man får betala om läsaren tekniskt sätt är en DVD läsare oavsett om den spelar DVD-video eller inte då jag tror DVD-Video licensen var en annan. Är du säker på att det bakades in en licenskostnad i fjärrkontrollen?

Minns att jag läst om det för länge sen...
Men om det är så att det är två separata licenskostnader.
En för att använda DVD skivor/spelare/brännare i sig, oavsett vad de används till.
En annan licens för DVD Video.

Då kan det varit så att DVD Video licensen lades på fjärrkontrollen.
Men att kostnaden för att använda en DVD spelare i sig lades på själva konsolen.

DVD, varken för data eller video är inte speciellt nytt...
Kommer dessa licenskostnader att gälla i all oändlighet?
Tycker att det borde förfalla snart, så om någon vill tillverka nya DVD spelare, att de inte längre behöver betala de kostnaderna.

Hur är det med CD? Är det licenskostnader för CD-ROM ? Är det licenskostnader för CDDA ?
Om ja, är det fortfarande dessa kostnader på nya enheter?

Tycker det är lite sjukt om det bara kommer fler och fler licenskostnader ju fler format/tekniker nya enheter stöder.
Tänk om alla tekniska prylar behövde betala en kulramslicens i all evighet för att de räknar binärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Minns att jag läst om det för länge sen...
Men om det är så att det är två separata licenskostnader.
En för att använda DVD skivor/spelare/brännare i sig, oavsett vad de används till.
En annan licens för DVD Video.

Då kan det varit så att DVD Video licensen lades på fjärrkontrollen.
Men att kostnaden för att använda en DVD spelare i sig lades på själva konsolen.

Ja så fungerar det och då har det nog vart en DVD-video licens på kontrollen och sublicenser för format/tekniker som används med, därav att jag kliat mig i huvudet över hur GC frångått grundlicensen. Nu var dock DVD-Video licensen en engångs kostnad men kan hända att det görs avtal per sålda enheter, nog mycket avtalsbaserat på den här typen av licenser när det gäller större företag.

Nu är Sony själv involverad i DVD standarden så dem har nog inte behövt betala någon vidare licens på PS2:an.

Skrivet av GuessWho:

DVD, varken för data eller video är inte speciellt nytt...
Kommer dessa licenskostnader att gälla i all oändlighet?
Tycker att det borde förfalla snart, så om någon vill tillverka nya DVD spelare, att de inte längre behöver betala de kostnaderna.

Hur är det med CD? Är det licenskostnader för CD-ROM ? Är det licenskostnader för CDDA ?
Om ja, är det fortfarande dessa kostnader på nya enheter?

Nu sitter säkert en licens kvar så länge ett företag äger rättigheterna till tekniken, men när tekniken blir för gammal kan man undra om dem aktivt jagar projekt och produkter som använder den olicensierat.
CD-ROM har tyvärr och konstigt nog fortfarande en licenskostnad sen kan man fråga hur många som fuskar förbi den idag, det är inte längre Philips som sköter det hela utan Adminius. Men större företag köper till sig rätten att använda den fritt på sina produkter. Det är en grundkostnad för tekniken med tillägg för understandarder men tror ej det ligger per enhet utan du köper licensen för tekniken per produkt och vad jag vet är den inte så fasligt dyr längre men kan kännas överflödig idag men alla företag vill tjäna pengar så länge de kan.

Skrivet av GuessWho:

Tycker det är lite sjukt om det bara kommer fler och fler licenskostnader ju fler format/tekniker nya enheter stöder.
Tänk om alla tekniska prylar behövde betala en kulramslicens i all evighet för att de räknar binärt.

Ja fruktansvärt sjukt, ser strulet med det på många hobby FPGA projekt, där de tillkommer licenser på HDMI, optiskt teknik etc etc helt absurda kostnader kan det bli med för lågvolym produkter för entusiaster, det är inte produkter som på något sätt konkurerar med licenstagarens egna på något vis och borde ske en ändring på sådant här snart.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.