ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 - "vanlig" eller OC-varianten?

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 - "vanlig" eller OC-varianten?

Hej alla glada på sweclockers!

Det är som så att jag ska inhandla ett nytt grafikkort, och jag har mitt sikte inställt på GTX 1070. Det är ju dock tyvärr som så att det är lång väntetid på dessa kort. Jag såg t.ex. att Webhallen menar på att OC-versionen väntas anlända i deras sortiment den 22 september. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, säger man ju, och medan jag antar att jag skulle kunna vänta tills dess så tycler jag väl ändå att det är lite väl lång tid. Jag har läst att andra har fått vänta i ca 3 (!) månader innan de fått ett exemplar av OC-versionen.

Den icke fabriksöverklockade versionen verkar det dock som att man kan komma över relativt lätt. Min fråga till er är: tycker ni att det är ett likvärdigt kort? Är fabriksöverklockningen betydande? Jag vet att man själv kan överklocka, men poängen med fabriksöverklockningen är ju just det att det är garanti på kortet. Och jag har aldrig överklockat en datorkomponent i hela mitt liv. Jag skulle säkert sabba det. Bättre då att Asus gör det åt mig!

Eller tycker ni att det är värt att vänta?

Tack på förhand!

Mvh / Seriegubben

Permalänk
Medlem

Det är exakt samma kort. Mitt non-OC går i 2088MHz. Du kan få ett ett max tar 1800MHz eller så kan du få ett som drar iväg till 2150MHz, det beror helt på om du har tur eller inte. Det enda som GARANTERAS är de hastigheter som står på lådan.
Garantin försvinner inte om du överklockar. Det är i princip omöjligt att förstöra sitt kort genom att överklocka då det automatiskt ställer om till fabriksinställningar om du slår in ett för högt värde (ibland hänger sig datorn samtidigt så håll dig inom ramen för vad som är rimligt, dvs 2000MHz).
Köp nu.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

Jag är lite förvirrad.. Hur många olika varianter av detta kort finns det? Och är "Strix Gaming" kortet utgående och på väg att ersättas av DC3 OC?

Jag gick nämligen in på Prisjakt och valde Asus "Gaming" variant. Det överklockade kortet.
Det är ju i princip slut överallt. Den enda återförsäljaren som jag har erfarenhet av som hade kortet i lager var CDON. Så jag klickade på "till butiken" och länkades till den här produkten:
http://cdon.se/hemelektronik/asus-geforce-gtx-1070-strix-dc3-...

Notera att produktnamnet på CDON inte innehåller ordet Gaming någonstans. Men klockfrekvensen i specifikationer säger 1657Mhz.
Däremot finns det ett annat kort på CDON som heter "Gaming", som inte finns i lager och där specifikationerna visar stock frekvensen 1531Mhz..

Går man sedan in på Inet och kollar Asus 1070 modeller så har de inte Gaming kortet alls. Det verkar ha utgått ur sortiment. Där finns istället ett ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC.
Kan det vara så att detta "OC" kort ersätter "Gaming" kortet? Alltså jag förstår att det är precis samma kort men man byter bara namn på det..

Och kan det då vara så att CDON gjort lite fel och att det är OC varianten de säljer fast under fel namn så det ser ut som det är den oklockade varianten?

Jag vet att detta blev ett väldigt rörigt inlägg men jag hoppas ni förstår hur jag tänker

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Jag är lite förvirrad.. Hur många olika varianter av detta kort finns det? Och är "Strix Gaming" kortet utgående och på väg att ersättas av DC3 OC?

Jag gick nämligen in på Prisjakt och valde Asus "Gaming" variant. Det överklockade kortet.
Det är ju i princip slut överallt. Den enda återförsäljaren som jag har erfarenhet av som hade kortet i lager var CDON. Så jag klickade på "till butiken" och länkades till den här produkten:
http://cdon.se/hemelektronik/asus-geforce-gtx-1070-strix-dc3-...

Notera att produktnamnet på CDON inte innehåller ordet Gaming någonstans. Men klockfrekvensen i specifikationer säger 1657Mhz.
Däremot finns det ett annat kort på CDON som heter "Gaming", som inte finns i lager och där specifikationerna visar stock frekvensen 1531Mhz..

Går man sedan in på Inet och kollar Asus 1070 modeller så har de inte Gaming kortet alls. Det verkar ha utgått ur sortiment. Där finns istället ett ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC.
Kan det vara så att detta "OC" kort ersätter "Gaming" kortet? Alltså jag förstår att det är precis samma kort men man byter bara namn på det..

Och kan det då vara så att CDON gjort lite fel och att det är OC varianten de säljer fast under fel namn så det ser ut som det är den oklockade varianten?

Jag vet att detta blev ett väldigt rörigt inlägg men jag hoppas ni förstår hur jag tänker

Asus har väl 6 varianter av 1070 där de största skillnaderna är kylarna. Just Strix Gaming och DC3 OC och ROG Strix är väl olika namn på kort med samma kylaren dvs. kortet med tre fläktar. Av dessa Strix Gaming kort finns det två sorters av där den ena är fabriksöverklockad och har märkning OC i dess namn och den andra som använder referensfrekvenser som har ingen OC i namnet.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk

Tack nu klarnar det hela en del faktiskt. Jag trodde att det fanns 3 varianter av kort med DC3 kylaren. Nu när jag vet att det bara är två modeller så blir det hela lite klarare. Efter lite mer gloende på CDON så är jag 99% säker på att det är den överklockade versionen jag beställt. Perfekt

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Felidae: OC varianten finns inne på NoN, den är dock inte namngiven som OC men har samma klock.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@seriegubben: OC varianten finns inne på NoN, den är dock inte namngiven som OC men har samma klock.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...

Samma sak med CDON. Följ min länk tidigare i tråden.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Jag köpte precis en "vanlig" Strix utan OC från Dustin. Har försökt hitta info om överklockning och om den klockar sämre än OC men det är svårt att hitta bra info, hittar mest folk som tycker hit och dit när jag googlar.

Någon mer med ett Strix utan OC som överklockat bra?

Permalänk
Medlem

@mrgentleman2000: Scrolla upp.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@seriegubben: OC varianten finns inne på NoN, den är dock inte namngiven som OC men har samma klock.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu...

Precis det kort jag köpte på NoN. Kollar man noga på bilden ser man att det står "OC" på kortsidan.

Jag kan överklocka mitt till 1916MHz i Asus GPU TweakII (vilket ger mig 2114MHz i spel sen?) innan den har tendenser till instabilitet. BF1 verkar än så länge mest kinkig med klockfrekvensen. I övrigt ett väldigt trevligt kort och kylaren är den bästa jag upplevt. Fläkten varvar inte upp mycket även när den lastas 100%. Imponerande! (och tyst)

Visa signatur

Intel i5 6600k@4,3 GHz, Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming OC, 16 GB DDR4 2666MHz, Acer Predator X34P.

Permalänk
Skrivet av Syntheslizer:

Jo jag såg. Kanske dåligt formulerat av mig, undrade om fler hade överklockat och vad deras resultat var. Att en person lyckats bra säger inte så mycket.

Permalänk

Det är väl egentligen ingen skillnad alls mellan OC kortet och icke OC mer än att Asus garranterar en högre lägsta-frekvens på OC varianten. Det är som vanligt lotteri om du får ett kort som klockar bra eller inte. Jag skulle bli mycket förvånad om OC varianterna generellt klockar bättre än icke OC.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Nu har Komplott 41st OC inne i lager för den som vill

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Jag hämtade ut min strix 1070 igår. Har suttit och överklockat den lite nu och den överklockar hyfsat iaf. Går högre än vad OC-versionen på sin standardöverklock än så länge. Ska prova mer sen.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om ni märkt det men Inet.se har en kampanj på vad jag tolkar som standard-varianten nu i helgen.

https://www.inet.se/produkt/5402797/asus-geforce-gtx-1070-8gb...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

En fråga till en som enbart kört MSI kort innan. Jag har tänkt köpa det som blunden tipsade om. Asus geforce 1070. Hittar jag grafikkortsdrivrutiner på nvidia geforce hemsida?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

En fråga till en som enbart kört MSI kort innan. Jag har tänkt köpa det som blunden tipsade om. Asus geforce 1070. Hittar jag grafikkortsdrivrutiner på nvidia geforce hemsida?

Ja, drivrutiner hittar du på nvidia.com (eller nvidia.co.uk om du vill få den internationella versionen med svenska menyer).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Plockade upp ett Asus Strix för 4 649kr på Inet. Kommer väl att fungera för 60 fps på Youtube

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Plockade upp ett Asus Strix för 4 649kr på Inet. Kommer väl att fungera för 60 fps på Youtube

Klickade hem ett sådant också. Var två kvar, nu är det slut.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag "klickade" också hem ett sånt i eftermiddags. Slut vet jag inte, finns flera hundra på komplett för samma peng.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag "klickade" också hem ett sånt i eftermiddags. Slut vet jag inte, finns flera hundra på komplett för samma peng.

Vi snackade om dem från Inet, men bra att du talar om det ifall folk är sugna..

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Plockade upp ett Asus Strix för 4 649kr på Inet. Kommer väl att fungera för 60 fps på Youtube

Skrivet av Uniko:

Klickade hem ett sådant också. Var två kvar, nu är det slut.

Skrivet av f@boy:

Jag "klickade" också hem ett sånt i eftermiddags. Slut vet jag inte, finns flera hundra på komplett för samma peng.

Skrivet av Uniko:

Vi snackade om dem från Inet, men bra att du talar om det ifall folk är sugna..

Lite nyfiken, varför beställa från Inet när man får 45 dagar öppet köp och fri retur på Komplett?
Tycker inte att en pingvinstång i valfri smak överväger direkt...

Edit: Kom på att pingvinstången inte ens är i valfri smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Lite nyfiken, varför beställa från Inet när man får 45 dagar öppet köp och fri retur på Komplett?
Tycker inte att en pingvinstång i valfri smak överväger direkt...

Bra sagt, det gick av bara farten. Föredrar själv Komplett framför Intet. Ska se om det går att avboka, då finns det ett kvar på Intet.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Vi snackade om dem från Inet, men bra att du talar om det ifall folk är sugna..

Vilka vi? Det handlar väl om "vanlig eller OC" i denna tråden?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av seal33:

Lite nyfiken, varför beställa från Inet när man får 45 dagar öppet köp och fri retur på Komplett?
Tycker inte att en pingvinstång i valfri smak överväger direkt...

Gäller öppetköp när man har testat kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fuffi:

Gäller öppetköp när man har testat kortet?

"Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion."

Har aldrig varit något problem för mig att returnera något som inte var som jag förväntat mig när det gäller Komplett.
Det blev bland annat ett par försök innan jag fick en väl fungerande Acer XB271HU från dom.
Inte Komplett's fel alls då Acer och Asus har, minst sagt, svårt att leverera godkända produkter när det gäller denna typ av skärm.
Ändå var dom väldigt hjälpsamma!

Man bör väl inte låta det se ut som att grejerna har varit med om ett världskrig eller två och sen returnera.
Öppna försiktigt och testa så att produkten motsvarar dina förväntningar.
Skulle den mot förmodan inte göra det så tror jag inte att du kommer stöta på patrull vid en retur till Komplett.

Permalänk

@seal33:

Jag har aldrig handlat på Komplett. Dremot köpt flera saker av Inet. Men varför skulle jag vilja lämna tillbaka det bästa kort jag någonsin ägt? Jag köper det föt stt ersätta Intel hd 530. Men får kolla på gler butiker nästa gång.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag bokade ett exemplar av ASUS-kortet från Inet till butik, något som jag senare ångrat men inte verkar kunna avbeställa då det inte räknas som en order så på måndag eller tisdag kommer det förmodligen dyka upp ett ASUS-kort i Stockholmsbutiken. Jag ville hellre ha MSI GTX 1070 Gaming X så när jag hittade ett sådant nyss för 4765 kr på Komplett slog jag till på det istället. Det säljs visserligen som ett demo-kort men förhoppningsvis är kortet och tillbehören i fint skick. Annars blir det retur.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag slog till på ett Asus 1070 från komplett igår under deras super weekend. Kunde inte hålla mig längre
Jag tänkte vänta, då mina 580 SLI klarade Battlefield 1-betan förvånansvärt bra, men nu får de agera reserv ifall något skulle gå åt helsike med det nya

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!