Permalänk
Medlem

HDMI -> hötalare (5.1)?

Finns det något bättre, läs enklare, sätt att gå från HDMI till högtalare än en "fullfjädrad" receiver?

Jag har bara en ljud/bild-källa och en receiver är ju typiskt en stor switch för ljud/bild vilket ger en massa onödigt som jag inte har någon som helst nytta av. Har ingen byggt en "enkel" Receiver/förstärkare som bara har en ingång (HDMI) och driver vanliga högtalare + en sub?

Det jag har är en dator (NUC eller Raspberry) som skall driva en projektor och en uppsättning högtalare (riktiga, ej PC). Min gamla Receiver är byggd innan HDMI......

Permalänk
Avstängd

Har din receiver optisk ingång så borde du kunna få ut ljudet från HDMI-signalen till en optisk utgång på något sätt. Många projektorer (och typ alla TV-apparater) har en optisk utgång för sådana ändamål, alternativt så finns det HDMI-switchar/adaptrar och liknande som kan plocka ut ljudet separat till en optisk signal. Det luriga är att TVn eller projektorn sannolikt bara har stöd för stereo och då kan det hända att den bara begär stereosignal från datorn varpå du bara får ut stereo. Då behöver du en lite mer avancerad adapter/switch som kan själv begära signalen liksom. Jag tror att typ denna borde funka.

Permalänk
Medlem

Blir nog billigare o köpa en reciever som klarar hdmi..
Min Yamaha kostade 2000 för 3 år sen, o den ska klara 4k throughput m.m..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Har din gamla reciver optisk ingång? Finns modeller av NUC som har optisk ut och vill du köra Rasb finns ju tillbehör
Annars börjar ju surroundförstärkare med HDMI och 4K på strax över 2000 enligt prisjakt

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Avstängd

@Nevil: @Criuzer: Har man en lite äldre hembioförstärkare med bra ljud så är det ett rejält nerköp att byta till en av dagens för 2-3000. Det är gött med moderna funktioner som HDMI-växel, stöd för streamat ljud, multiroom, högupplösta ljudformat (fast det är väl mer reserverat för dyrare modeller) osv. förstås, men ljudmässigt så spelar ju många äldre men mycket bättre förstärkare ändå i en helt annan liga.

Permalänk
Medlem

Ja, lite det som känns dumt. En ny "billig" receiver är nog ett stort nedköp i kvalitet (jag är iofs ingen audiofil).

TV har jag ej och projektorn har ej ljud ut.

Får kolla om jag hittar en konverter hdmi->SPDIF. Kan ju vara en väg att gå.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går också att fixa toslinkutgång på nuc-datorn om den inte har det, det går att fixa via usb eller Hifiberry https://www.hifiberry.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går också att fixa toslinkutgång på nuc-datorn om den inte har det, det går att fixa via usb eller Hifiberry https://www.hifiberry.com/

Kommer köra Linux och vill minnas att det kan var lite lurigt att få USB-versionerna att fungera och tror jag ångrat mig angående Raspberry. En variant kan vara att dammsuga marknaden på NUC-liknande system som kanske har spdif. Vill ju dessutom ha passiv kylning vilket inte verkar självklart på en NUC.

Egentligen nöjd med mitt system jag har idag men den har en picuPSU och den tjuter något hemskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nizztos:

Kommer köra Linux och vill minnas att det kan var lite lurigt att få USB-versionerna att fungera och tror jag ångrat mig angående Raspberry. En variant kan vara att dammsuga marknaden på NUC-liknande system som kanske har spdif. Vill ju dessutom ha passiv kylning vilket inte verkar självklart på en NUC.

Egentligen nöjd med mitt system jag har idag men den har en picuPSU och den tjuter något hemskt.

En Nuc är nått man väljer för att den är liten, litet och passivkylt är varandras motsatser men det är inte så svårt att bygga passivkylt idag om man bygger normalstort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En Nuc är nått man väljer för att den är liten, litet och passivkylt är varandras motsatser men det är inte så svårt att bygga passivkylt idag om man bygger normalstort.

MiniItx är lätt att bygga passivt och litet (åtminstone fanns det små passiva lådor förr i vanliga butiker). NUC är mycket mindre än jag behöver men det finns vad jag vet inte så många val om man vill ha en "off the shelf" burk som är i den storlek jag har idag, eller mindre, om man inte vänder sig till specialbutiker. Rättas gärna om jag har fel.