EU-domstolen: "Hyperlänkar kan bryta mot upphovsrättslagen"

Permalänk
Melding Plague

EU-domstolen: "Hyperlänkar kan bryta mot upphovsrättslagen"

Att medvetet länka till upphovsrättsskyddat material på nätet och tjäna på det ekonomiskt kan bryta mot lagen. Detta fastställer EU-domstolen i ett nyligen avslutat fall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Svårt dilemma... Censur i allmänhet är inte bra, och det här bådar ju inte för att det kommer bli bättre..

Permalänk
Medlem

Tack för denna tid internet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Tack EU för dom fortsätter gå Full Retards...
Bye bye intrawebz! På väg tillbaka till stenåldern..'

Kanske kommer snart lag mot att det är förbjudet att besöka en hemsida utan ägarens tillåtelse?

Permalänk
Medlem

Gammalt möter nytt...

Riskerar bli som Första Världskriget, gamla krigskoncept krockade med moderna krigsmateriel...

Permalänk
Hedersmedlem

Hejdå sökmotorer ;).

All kod för hemsidor, all text och alla bilder är ju också upphovsrättsskyddade.
Ska sökmotorer få länka till dessa så behövs alltså tillstånd från varje enskilt textstycke, foto och... ja allt egentligen.

Alternativet i så fall är väl att alla publiceringsplattformar som ska bli indexerbara av sökmotorer måste ha avtal där publicisterna (exempelvis oss forumskrivare men även alla som lägger upp bilder och har bloggar också) avsäger sig sin upphovsrätt så att publiceringsplattformen kan gå med på att sökjättarna indexerar och gör materialet sökbart.
I så fall... hejdå personlig upphovsrätt. Hello new world!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

"De påpekar också att den kan missbrukas av upphovsrättsinnehavare för att ta bort oönskat material."

Ungefär som Ekeroth gjorde för att mörka järnrörsskandalen. Det vore katastrof för demokratin om detta fick något större genomslag. Upphovsrätten behöver ses över från grunden.

Edit: För att förtydliga... Hellre att det står alla fritt och att någon kanske möjligen i teorin förlorar pengar, än att det går att använda upphovsrätten för att dölja oegentligheter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

hur ska sökmotorer fungera med denna lag/tolkning?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

hur ska sökmotorer fungera med denna lag/tolkning?

"Men ööööh sökmotorer har ju inte som SYFTE att bryta mot upphovsrätten fattar du väl!!!!!11111 derp derp!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

RIP internet

Att något så viktigt, får lekas med så enkelt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Rekordmedlem

Vi får väl se hur de tycker att lagarna ska förändras också >
Vidare rapporterar Reuters att EU-kommissionen som en konsekvens av detta ska komma fram till förslag på nya regler gällande publicering av upphovsrättsskyddat material under nästa vecka

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att vi startar ett nytt internet tycker jag!
Crowdfunda för att börja lägga separata kablar, inbyggt tätt spårningsskydd osv.

Kanske ska börja använda Tor..

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Men ööööh sökmotorer har ju inte som SYFTE att bryta mot upphovsrätten fattar du väl!!!!!11111 derp derp!"

En sökmotors uppgift är att länka allt den kan och "får".
Problemet är ju nu att om denna dom ska tolkas som att man måste ha tillstånd av alla ägare för att länka till den, så måste varje sökmotor i hela EU iaf har tillstånd av ägaren till sidan de länkar till för att publicera den infon Blir rätt många ägare som måste kontaktas.. och handpåläggningen på det = döden för sökmotorer. Så även om syftet inte är det, så länkar de ändå till alla siter, utan att ha tillstånd.

Tror inte EU domstolen tänkte sig för när de dömde... för de har mer eller mindre slagigt hål på delar av demokratin och öppet internet. Kort sagt så ska det företaget skylla sig själva som öppet har gjort saker tillgängligt med direktlänkar på sina servrar. När det väl ligger på webbservern så är det publicerat. Är lite som att sätta upp en bild/artikel på sidan av en husvägg på stan... men inte säga det till någon. Den är ju ffs "där", eller hur?

Att upphovsrättslagar behövs ses om är nog rätt uppenbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

En sökmotors uppgift är att länka allt den kan och "får".
Problemet är ju nu att om denna dom ska tolkas som att man måste ha tillstånd av alla ägare för att länka till den, så måste varje sökmotor i hela EU iaf har tillstånd av ägaren till sidan de länkar till för att publicera den infon. Så även om syftet inte är det, så länkar de ändå till alla siter, utan att ha tillstånd.

Tror inte EU domstolen tänkte sig för när de dömde... för de har mer eller mindre slagigt hål på delar av demokratin och öppet internet. Kort sagt så ska det företaget skylla sig själva som öppet har gjort saker tillgängligt med direktlänkar på sina servrar. När det väl ligger på webbservern så är det publicerat.

Jag vet. Men det är ett väldigt vanligt och oerhört tröttsamt argument att sökmotorer inte har för avsikt att bryra mot upphovsrätten, så jag tänkte mer i banorna att jag skulle förekomma eventuella kommentarer som går i den riktningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lugna er med högafflarna. Självklart kommer det i slutändan inte att bli något stolpigt beslut som förbjuder sökmotorer över en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Lugna er med högafflarna. Självklart kommer det i slutändan inte att bli något stolpigt beslut som förbjuder sökmotorer över en natt.

Nej, för EU har ju inte tagit rent idiotiska beslut förr

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet. Men det är ett väldigt vanligt och oerhört tröttsamt argument att sökmotorer inte har för avsikt att bryra mot upphovsrätten, så jag tänkte mer i banorna att jag skulle förekomma eventuella kommentarer som går i den riktningen.

Uppsåt är ju en hyfsat central del i straffrätten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, för EU har ju inte tagit rent idiotiska beslut förr

Visst, men om EU förbjuder eller saboterar Googles söktjänst t.ex. ska jag köpa en hatt och äta upp den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frux:

Visst, men om EU förbjuder eller saboterar Googles söktjänst t.ex. ska jag köpa en hatt och äta upp den.

Google kan länka till allt på Wikipedia och de behöver inte länka nått annat utan bara skriva vilken sida det finns på, ungefär som Prisjakt gör, länkar till de som betalar men upplyser om andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppsåt är ju en hyfsat central del i straffrätten...

Du kan dömas för något även om du inte haft uppsåt, men det är ett sidospår.

Grundproblemet är att det är sönderlobbade teknikanalfabeter som sitter och skriver de här grejerna. Men man får väl hoppas att de lyssnar när soppan går ut för remiss.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Visst, men om EU förbjuder eller saboterar Googles söktjänst t.ex. ska jag köpa en hatt och äta upp den.

Bara att springa till affären!

http://www.sweclockers.com/nyhet/22123-eu-vantas-straffa-goog...

PS. Har hört att de gröna smakar bäst. DS.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Fram med räknestickor och kartotek.

Permalänk
Medlem

Undrar vad alla ISP:er säger om detta, känns som dom kommer bli onödiga framöver ...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Öh bara för att en bild inte är publicerad på en websida så betyder det inte att den inte är publicerad.

Dvs. om Playboy lägger bilder i en folder som vem somhelst som har länken kan komma åt eller som valfri sökmotor eller internet-grävare hittar så är det väl Playboys fel att de inte hållit bilderna mer skyddade innan de publiceras? Det minsta de kunde göra vore ju att lösenordsskydda foldrarna.

Här tycker jag definitivt att EU Domstolen gjort en missbedömning.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Resonemanget om att det är fritt att ta om man inte skyddat informationen haltar betänkligt. Så om jag lämnar min dörr öppen så är det fritt fram att gå in och ta saker ur lägenheten?

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Bara att springa till affären!

http://www.sweclockers.com/nyhet/22123-eu-vantas-straffa-goog...

PS. Har hört att de gröna smakar bäst. DS.

Det där handlar inte om själva sökmotorfunktionen i ett grundläggande tekniskt perspektiv.

Det är populärt att hata EU men jag kommer inte behöva äta upp någon hatt, inte ens en grön.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1443703-eu-domstolen-hy...

Om jag inte minns fel var det ett fall för ett par år sedan där en reporter lyckades få tag på et företags årsredovisning flera dagar innan den skulle offentliggöras, helt enkelt genom at byta ut årstalet i förra årets URL.

Om jag har fattat det rätt skulle det altså vara reportern som har gjort fel i det här fallet?!?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Du kan dömas för något även om du inte haft uppsåt, men det är ett sidospår.

Grundproblemet är att det är sönderlobbade teknikanalfabeter som sitter och skriver de här grejerna. Men man får väl hoppas att de lyssnar när soppan går ut för remiss.

Ja, men endast om det finns någon form av oaktsamhetsrekvisit för brottet.

I det här fallet går det inte gärna att skylla på teknikanalfabeter. Det är ju rätt tydligt att de haft för avsikt att publicera materialet (genom länkar) i syfte att locka till sig läsare. Vad är skillnaden i det här fallet mellan att länka och att publicera det direkt på sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Lugna er med högafflarna. Självklart kommer det i slutändan inte att bli något stolpigt beslut som förbjuder sökmotorer över en natt.

Så det är okej om det sker över många nätter? är förövrigt PRO eu

Permalänk

Intressant om det inte kommer gälla för sökmotorer, som jag tar för givet att det inte kommer att göra.
Om jag nu vill sprida en viss länk och hänvisar till en specifik fras på Google för att få träff på sidan, hur lagligt är det då mon tro?
Typ förenklat Hawaii

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070