Permalänk
Medlem

Bra rakapparat?

Hej!

Behöver en ny rakapparat då den jag har nu är riktigt dålig och man får inte bort mycket. Har tidigare funkat bra med sådana som har den här formen: http://www.webhallen.com/se-sv/personvard/139466-philips_raka...

Är det där en bra rakapparat eller finns det bättre som är billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Hej!

Behöver en ny rakapparat då den jag har nu är riktigt dålig och man får inte bort mycket. Har tidigare funkat bra med sådana som har den här formen: http://www.webhallen.com/se-sv/personvard/139466-philips_raka...

Är det där en bra rakapparat eller finns det bättre som är billigare?

Hej,
Bara nyfiken då jag själv kör med hyvel. Brukar man byta blad på dom där rakapparaterna? Det behöver man kanske aldrig eller det går kanske inte ens?

Permalänk

Köp en random braun för 1000kr +. Sen repeat var 10 onde år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Bara nyfiken då jag själv kör med hyvel. Brukar man byta blad på dom där rakapparaterna? Det behöver man kanske aldrig eller det går kanske inte ens?

Det är tänkt att bladen ska bytas var 12-18e månad men eftersom att tillverkarna tar 300-500kr för en ny uppsättning så köps en ny rakapparat istället.
Min philips åkte i väggen när den högg fast sig i ett fyradagarsskägg.
Lägger nu istället 100kr var tredje år på blad till min säkerhetsrakhyvel.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Lägger nu istället 100kr var tredje år på blad till min säkerhetsrakhyvel.

+1.

Bättre rakning också.

Permalänk
Medlem

har testat tre olika och ingen av dom har funkat för mig personligen, testade köra hyvel ett tag men fick röda prickar, nu kör jag med kniv istället! kommer köra kniv framöver läskigt men grymt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Jag tyckte phillips rakar snabbare och bättre. Har haft en i över 10 år bytt blad en gång.
Denna går att raka med medans den laddar.

Hade en fancy braun innan som hade självrengöring och sånt. En dag var den stendöd. Handlade inte om så många år, vilket var en besvikelse.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Köp en random braun för 1000kr +. Sen repeat var 10 onde år.

Det var just sån form som jag har nu som inte funkar så bra. Gillar mer den jag länkade med 3st delar. Den fungerade bättre.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att vilken rakapparat som funkar för en viss person är väldigt individuellt.

Jag har kört lite olika mellan åren och så som mitt ansikte och skägg är så har jag hittills inte hittat nån som kommer i närheten av vad jag kan åstadkomma med en vanlig rakhyvel. Givetvis använder jag tidvis ändå rakapparat eftersom det är enklare än att hålla på med hyvel. Tidvis skiter jag i rakning helt och kör skägg eller tre-dagars stubb mha trimmer.

Jag har provat både Philips och Braun varianterna och dessutom lite Panasonic. Den jag har nu köpte jag på dess goda betyg. Den är ok, som många övriga apparater, men långt ifrån perfekt.

Så mitt tips till TS är att om du hittat nån variant som funkar för dig och vill ta det säkra för det osäkra, köp en liknande typ. Den Philips du länkat till är säkert bra, men kolla runt på liknande modeller från Philips och se om det är nåt speciellt som intresserar dig (vattentät, säljs med rengöringskit, etc) eller om det är nån specifik modell som är håller bättre/sämre än dom andra.

Det är ju liksom inte nåt revolutionerande som hänt på rakapparatsfronten de senaste 30-40 åren, förutom möjligtvis att dom är batteridrivna numera

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

För mig funkar philips allra bäst, köpte en 8 serie för ca 700 för 8 år sedan och även idag rullar den halvdant.

Permalänk
Medlem

Köpte en för både skägg och håret, Braun var det, HC5050 tror jag modellen heter. Väldigt nöjd med den, bara att dra igång och när man är färdig skölja av den med vatten.

Permalänk
Medlem

Braun 9040s. grymt bra o funkar med raklödder o i duschen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@mhj: Ditt ansikte trivs bättre med en Philips rakapparat än med den Braun du har nu. Det bara är så, vissa personer funkar bäst med Braun (jag ex) och andra, likt du med Philips. Om du skulle besöka en fackhandlare så skulle de hjälpa dig att hitta en lämplig apparat men jag har sålt några under mina dagar så jag bjuder på ett par tips här.

Apparaten du länkar till är ok. Skärhuvudet (HQ8) har funnits hos Philips i mer än 10 år och presterar vettigt. Dock, du får en betydligt vassare maskin om du kliver upp ett snäpp, titta på denna. Ruskigt bra pris från Ica nu. Ett klart bättre skär som plockar längre skäggstrån också på ett klart bättre sätt än den billiga apparaten.

Och du, glöm inte byta skär vartannat år ungefär. Då bibehåller du rakprestandan och även om 400 kr känns dyrt om du köpte maskinen för 600 kr så är det billigare än en ny apparat. Köper du en något dyrare apparat håller de oftast fantastiskt länge. Min gammal Philips (toppmodell för 11 år sedan) tjänstgör hos min bror och har fortfarande en grym batteritid. Själv kör jag med en drygt 9 år gammal toppmodell från Braun.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av mhj:

Hej!

Behöver en ny rakapparat då den jag har nu är riktigt dålig och man får inte bort mycket. Har tidigare funkat bra med sådana som har den här formen: http://www.webhallen.com/se-sv/personvard/139466-philips_raka...

Är det där en bra rakapparat eller finns det bättre som är billigare?

Kan inte mer än att avråda från detta tortyrredskap. Både djungeln där kånkelbären växer och Sherwoodskogen på mina ben är tjockare än min löjligt glesbeväxta haka.. ÄNDÅ klarar inte denna dumma rakapparat inte av att göra hakan babylen utan att köra fast totalt. Smärtan som uppstår när apparaten ordagrant sliter bort hakhåret ända ifrån rötterna skulle till och med kunna få Dolf Lundgren att kvida som stackars kvinna under förlossningen.

Denna produkt rekommenderas inte.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Braun 790 som orkar med min extremt kraftiga stubb utan vidare och rengöringsapparaten känns fräsch, dock använder jag den bara när jag är trött eller stressad eftersom vanlig våtrakning med hyvel ändå är överlägset både i resultat och känsla efteråt (och mycket billigare).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Min erfarenhet är att vilken rakapparat som funkar för en viss person är väldigt individuellt.

Jag har kört lite olika mellan åren och så som mitt ansikte och skägg är så har jag hittills inte hittat nån som kommer i närheten av vad jag kan åstadkomma med en vanlig rakhyvel. Givetvis använder jag tidvis ändå rakapparat eftersom det är enklare än att hålla på med hyvel. Tidvis skiter jag i rakning helt och kör skägg eller tre-dagars stubb mha trimmer.

Jag har provat både Philips och Braun varianterna och dessutom lite Panasonic. Den jag har nu köpte jag på dess goda betyg. Den är ok, som många övriga apparater, men långt ifrån perfekt.

Så mitt tips till TS är att om du hittat nån variant som funkar för dig och vill ta det säkra för det osäkra, köp en liknande typ. Den Philips du länkat till är säkert bra, men kolla runt på liknande modeller från Philips och se om det är nåt speciellt som intresserar dig (vattentät, säljs med rengöringskit, etc) eller om det är nån specifik modell som är håller bättre/sämre än dom andra.

Det är ju liksom inte nåt revolutionerande som hänt på rakapparatsfronten de senaste 30-40 åren, förutom möjligtvis att dom är batteridrivna numera

Skrivet av Alle22:

För mig funkar philips allra bäst, köpte en 8 serie för ca 700 för 8 år sedan och även idag rullar den halvdant.

Skrivet av [SH]:

@mhj: Ditt ansikte trivs bättre med en Philips rakapparat än med den Braun du har nu. Det bara är så, vissa personer funkar bäst med Braun (jag ex) och andra, likt du med Philips. Om du skulle besöka en fackhandlare så skulle de hjälpa dig att hitta en lämplig apparat men jag har sålt några under mina dagar så jag bjuder på ett par tips här.

Apparaten du länkar till är ok. Skärhuvudet (HQ8) har funnits hos Philips i mer än 10 år och presterar vettigt. Dock, du får en betydligt vassare maskin om du kliver upp ett snäpp, titta på denna. Ruskigt bra pris från Ica nu. Ett klart bättre skär som plockar längre skäggstrån också på ett klart bättre sätt än den billiga apparaten.

Och du, glöm inte byta skär vartannat år ungefär. Då bibehåller du rakprestandan och även om 400 kr känns dyrt om du köpte maskinen för 600 kr så är det billigare än en ny apparat. Köper du en något dyrare apparat håller de oftast fantastiskt länge. Min gammal Philips (toppmodell för 11 år sedan) tjänstgör hos min bror och har fortfarande en grym batteritid. Själv kör jag med en drygt 9 år gammal toppmodell från Braun.

Skrivet av MultiMan:

Jag har en Braun 790 som orkar med min extremt kraftiga stubb utan vidare och rengöringsapparaten känns fräsch, dock använder jag den bara när jag är trött eller stressad eftersom vanlig våtrakning med hyvel ändå är överlägset både i resultat och känsla efteråt (och mycket billigare).

Okej tack för alla svar! Funderar på om man kanske ska köra rakhyvel och rakskum men har inte mycket skäggväxt så tror ni det funkar bra ändå?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kan inte mer än att avråda från detta tortyrredskap. Både djungeln där kånkelbären växer och Sherwoodskogen på mina ben är tjockare än min löjligt glesbeväxta haka.. ÄNDÅ klarar inte denna dumma rakapparat inte av att göra hakan babylen utan att köra fast totalt. Smärtan som uppstår när apparaten ordagrant sliter bort hakhåret ända ifrån rötterna skulle till och med kunna få Dolf Lundgren att kvida som stackars kvinna under förlossningen.

Denna produkt rekommenderas inte.

Lös problemet vid roten, skaffa en Epilator.
Man bör testa olika apparater så man hittar en som passar eftersom ingen passar alla, jag har skägg just nu men har mest använt Philips rakapparater eller använt rakhyvel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.