Har sedan ca en vecka tillbaka haft problem med att logga in på diverse spel (ESO, Battle.net osv). Vid inloggning visas alltså felmeddelanden som Can't connect to the servers. Problemet kommer och går, ibland under flera timmar, ibland bara under en halvtimme. Detta berör nätverkets alla datorer (som är anslutna via kabel). Det som jag tycker är mycket skumt är att vanlig surfning i webbläsare fungerar fint.
Vi använder oss av Telias gateway (skit, jag vet) TG799vn via ADSL. Det jag har testat är:
- Använda Wifi istället för kabel
- Fifflat med diverse inställningar i routern (brandvägg, portar)
- Fabriksåterställt routern
Mer teknisk än så är jag inte.
Idag chattade jag med Telia. Första frågan: "Har du testat att starta om datorn?". Ville stänga av chatten direkt. Lyckades lugna ner mig och fick nästa svar: "Har du fabriksåterställt routern?". När han fick veta att jag minsann hade gjort båda blev jag ivägskickad till Premiumsupporten. Jag hade dock redan bestämt mig att det var bättre att fråga här om jag ville ha riktig hjälp.
En idé kan vara att brygga till en bättre router. Frågan är om det kommer lösa problemet, då man som jag förstått det fortfarande använder Gatewayen som modem?
Tacksam för all info vare sig det handlar om liknande erfarenheter eller lösningar.
Normalt sett så ska routern inte orsaka denna typ av problem. Mina päron har samma router och telia då. De tär inga problem där med att logga in på diverse sidor. Och har du fabrikåterställt den så ska det vara fritt fram. Enda jag kan tänka mig ge problem i spel/torrentprogs är upnp. Vilket ska vara på ifall du gjort fabriksåterställning. Dubbelkolla så att det är fallet.
Har du en extra router liggandes eller kan du låna en? Så kan du ju prova brygga det. Har du någon brandvägg förutom windows i datorn? Har du telias säkersurf/f-secure? Prova inaktivera det. Känns det sporadiskt när det fungerar och inte fungerar?
UPnP är på och har varit det sedan vi skaffade routern så problemet borde inte ha någonting med det att göra. Det känns konstigt att problemet uppstod utan några (än så länge) synliga förändringar.
Har ingen extra router just nu men ska se om det går att låna!
En av datorerna har Norman Security Suite och två använder BitDefender. Ingen Säkersurf. Nästa gång problemet uppstår ska jag testa att inaktivera Norman. Alla tre har använts i minst 1 år utan problem.
Det känns väldigt slumpartat, jag har inte lyckats se något regelbundet i det.
Kan meddela att det verkar fungera bra hittills. Har dock funderat på om det verkligen kan vara fixat av att bara ändra DNS på en av datorerna? Kan min DNS påverka de andra datorerna?
Kan meddela att det verkar fungera bra hittills. Har dock funderat på om det verkligen kan vara fixat av att bara ändra DNS på en av datorerna? Kan min DNS påverka de andra datorerna?
Om du bara ändrade på din dator och det var felet så sak det fungera på din men inte på de andra. Du ändrar sedan i routern så alla enheter kör med isp-dnserna. Finns ingen anledning att Inte göra det.