Permalänk
Medlem

Inloggninsproblem spel - Telia Gateway

Har sedan ca en vecka tillbaka haft problem med att logga in på diverse spel (ESO, Battle.net osv). Vid inloggning visas alltså felmeddelanden som Can't connect to the servers. Problemet kommer och går, ibland under flera timmar, ibland bara under en halvtimme. Detta berör nätverkets alla datorer (som är anslutna via kabel). Det som jag tycker är mycket skumt är att vanlig surfning i webbläsare fungerar fint.

Vi använder oss av Telias gateway (skit, jag vet) TG799vn via ADSL. Det jag har testat är:
- Använda Wifi istället för kabel
- Fifflat med diverse inställningar i routern (brandvägg, portar)
- Fabriksåterställt routern
Mer teknisk än så är jag inte.

Idag chattade jag med Telia. Första frågan: "Har du testat att starta om datorn?". Ville stänga av chatten direkt. Lyckades lugna ner mig och fick nästa svar: "Har du fabriksåterställt routern?". När han fick veta att jag minsann hade gjort båda blev jag ivägskickad till Premiumsupporten. Jag hade dock redan bestämt mig att det var bättre att fråga här om jag ville ha riktig hjälp.

En idé kan vara att brygga till en bättre router. Frågan är om det kommer lösa problemet, då man som jag förstått det fortfarande använder Gatewayen som modem?

Tacksam för all info vare sig det handlar om liknande erfarenheter eller lösningar.

Arg Teliakund

Permalänk
Medlem

Normalt sett så ska routern inte orsaka denna typ av problem. Mina päron har samma router och telia då. De tär inga problem där med att logga in på diverse sidor. Och har du fabrikåterställt den så ska det vara fritt fram. Enda jag kan tänka mig ge problem i spel/torrentprogs är upnp. Vilket ska vara på ifall du gjort fabriksåterställning. Dubbelkolla så att det är fallet.

Har du en extra router liggandes eller kan du låna en? Så kan du ju prova brygga det. Har du någon brandvägg förutom windows i datorn? Har du telias säkersurf/f-secure? Prova inaktivera det. Känns det sporadiskt när det fungerar och inte fungerar?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Tack för svar!

UPnP är på och har varit det sedan vi skaffade routern så problemet borde inte ha någonting med det att göra. Det känns konstigt att problemet uppstod utan några (än så länge) synliga förändringar.

Har ingen extra router just nu men ska se om det går att låna!

En av datorerna har Norman Security Suite och två använder BitDefender. Ingen Säkersurf. Nästa gång problemet uppstår ska jag testa att inaktivera Norman. Alla tre har använts i minst 1 år utan problem.

Det känns väldigt slumpartat, jag har inte lyckats se något regelbundet i det.

Permalänk
Medlem

Prova byt dns

Permalänk
Medlem
Skrivet av handzar:

Prova byt dns

@Aouruk:
Ska inte vara några problem med Telias. Men det skadar inte att prova andra. Googles: 8.8.8.8 och 8.8.4.4.

Lättast e om du provar dem lokalt på din dator. Gör du under nätverksinställningar för ditt nätverkskort. Egenskaper->ipv4 inställningar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Kör tydligen redan på Googles DNS, är det värt att testa en annan DNS ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aouruk:

@fragwolf: Kör tydligen redan på Googles DNS, är det värt att testa en annan DNS ändå?

Använd inte 3e parts dnser om du inte måste av någon orsak. Använd alltid dem som ISP skickar ut. Ger denna typ av problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Tack! Har nu satt på att automatisk erhålla DNS. Får se om det löser problemet, återkommer när jag vet om det funkar!

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det verkar fungera bra hittills. Har dock funderat på om det verkligen kan vara fixat av att bara ändra DNS på en av datorerna? Kan min DNS påverka de andra datorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aouruk:

Kan meddela att det verkar fungera bra hittills. Har dock funderat på om det verkligen kan vara fixat av att bara ändra DNS på en av datorerna? Kan min DNS påverka de andra datorerna?

Om du bara ändrade på din dator och det var felet så sak det fungera på din men inte på de andra. Du ändrar sedan i routern så alla enheter kör med isp-dnserna. Finns ingen anledning att Inte göra det.

Visa signatur

.