Samsung har tappat över 200 miljarder kronor i börsvärde efter Galaxy Note 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Vad för nackdelar finns det med Edge panelen mer än att om man har korvfingrar kan råka komma åt den?

Finns däremot en massa fördelar, för att nämna 3st;
*Snabbare short cut access.
*Stryktåligare (Edge modellerna har klarat högre drops i tester än vanliga platta modeller).
*Skönare i handen med symmetrisk avrundning.

För mig så är det följande:
1: betraktningsvinkeln blir åt lidande om man kollar från sidan vilket händer.
2: man kommer åt det nya fältet konstant, och likväl dom nya funktionerna som man lagt in edge fältet kunde man lika gärna ha bakat in det mesta av i dropdownen/rullgardinen.
3: det största: ergonomin är usel då jag testat den, den blir hal som en tvål och det krävs i princip 2 händer för att den inte ska glida iväg.
Allt är ju så klart relativt och personligt, men jag förstår verkligen inte vad "curvade" eller böjda skärmar har i mobiler att göra. Till tv kan jag förstå om man sitter
R-A-K-T framifrån och inte åt sidan då det ger en lite cool effekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ingen som minns Samsungs stjärnskott under Galaxy S4 perioden?
Historien upprepar sig igen, skillnaden idag är dem egentillverkade batterierna samt att de är inbyggda.
Förr hade kunden möjligheten att få ett ersättningsbatteri efter ett antal klagomål till support, bara till att byta utan större problem.
Ett smärre problem idag när felet är inbyggt och skyddat med en glasbaklucka och en linje med lim.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quicken:

Äsch, "gamla" S7 och S7 Edge stjäl den showen redan.

Tyvärr sätter Google käppar i hjulen för Android-tillverkarna. Android Auto som lanserats i flera länder redan är ett stort skämt, den fungerar så dåligt att jag valt att för första gången gå över till iPhone där deras Carplay faktiskt fungerar med röststyrning och allt. Man kan inte ens skicka ett sms med hjälp av rösten i Android Auto, helt horribelt när man kör bil. Sen kopplar sen inte alltid upp sig mot bilen utan man får manuellt söka efter enheten, uruselt. Det är inte tillverkarnas fel utan Googles.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Apple kommer alltid ligga i topp i antal hatare. Det här ju ingenting liksom.

För övrigt tycker jag Samsung har hanterat problemet bra. De upptäckte ett allvarligt produktionsfel och tog sitt ansvar och återkallade telefonerna direkt.

Jag såg en ful brud på stranden i somras. Hon hade en iPhone.

Ett gäng vältränade killar låg en bit bort. De hade antingen en Galaxy eller en Sony.

Jag är lite osäker på hur statistiskt signifikant det är.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Frugan beställde en, den kommer nu en månad sent, big deal, hon kommer vara skitnöjd med den.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag såg en ful brud på stranden i somras. Hon hade en iPhone.

Ett gäng vältränade killar låg en bit bort. De hade antingen en Galaxy eller en Sony.

Jag är lite osäker på hur statistiskt signifikant det är.

Vad vill du säga?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tyvärr sätter Google käppar i hjulen för Android-tillverkarna. Android Auto som lanserats i flera länder redan är ett stort skämt, den fungerar så dåligt att jag valt att för första gången gå över till iPhone där deras Carplay faktiskt fungerar med röststyrning och allt. Man kan inte ens skicka ett sms med hjälp av rösten i Android Auto, helt horribelt när man kör bil. Sen kopplar sen inte alltid upp sig mot bilen utan man får manuellt söka efter enheten, uruselt. Det är inte tillverkarnas fel utan Googles.

Skickades från m.sweclockers.com

Strulet med uppkopplingen inte troligen inte Googles fel alls, utan beror nog på blåtandskopplingen i din bil.
Och varför din bil inte kan skicka SMS via röst vet jag inte heller, men det är ju något som Android Auto ska stödja iaf.
Vad har du för bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Strulet med uppkopplingen inte troligen inte Googles fel alls, utan beror nog på blåtandskopplingen i din bil.
Och varför din bil inte kan skicka SMS via röst vet jag inte heller, men det är ju något som Android Auto ska stödja iaf.
Vad har du för bil?

Det är en Golf Sportscombi, Android Auto ansluts via kabel. Det gäller för övrigt alla bilar med Android Auto och Carplay, man måste ansluta med kabel och laddar då telefonen samtidigt.

Carplay fungerar smärtfritt med bilen, provade sambons iPhone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köp en Huawei Honor 8 för 2490kr från Tele2. Nuff said

God made the Earth, Chinese made everything else.

Det är Samsungs egna batterier som var defekta.

Samsung Electronics is expected to switch to China’s ATL as its main supplier of batteries for its Galaxy Note 7, with its Samsung SDI affiliate being widely blamed for faulty batteries in the smartphone that have prompted a damaging recall.

Källa: http://www.ft.com/cms/s/0/9fc3994c-78d3-11e6-97ae-647294649b2...

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

Ingen som minns Samsungs stjärnskott under Galaxy S4 perioden?
Historien upprepar sig igen, skillnaden idag är dem egentillverkade batterierna samt att de är inbyggda.
Förr hade kunden möjligheten att få ett ersättningsbatteri efter ett antal klagomål till support, bara till att byta utan större problem.
Ett smärre problem idag när felet är inbyggt och skyddat med en glasbaklucka och en linje med lim.

Jo jag minns, Min Galaxy S4 är köpt på Webhallen och visade sig den var importerat från Tyskland.
Svenska Samsung supporten ville då inte ta hand om mitt ärende då batteriet hade svällt upp efter någon månads användning.

Webhallen gjorde då det riktiga och skickade nytt batteri.

Jag använder fortfarande min Galaxy S4 än i dag med JDCTeam AOSP Android 6.0.1

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Så, du kollar bara mellan Apple och Samsung finns ju ett hav av andra Android telefoner som är bättre än Samsung..

Problemet med de flesta alternativen heter dock Snapdragon... Vilket bör undvikas till varje pris.

Köpte nyligen en Galaxy S7... Valet stod mellan det och iPhone. Andra Androider var inte ens på radarn.
Ångrar ändå köpet då det är mycket annat som strular med S7.

Permalänk
Medlem

Hur kan kostnaden för att ersätta dessa telefoner bli 2000$ per enhet??

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztereoid:

Hur kan kostnaden för att ersätta dessa telefoner bli 2000$ per enhet??

De kanske hade massor som inte var sålda ännu, eller som låg på stora lager hos distributörer. Annars är jag oxå oförstående till den höga kostnaden. Har någon kanske tagit försäljningen av föregående Note och utgått från den, eller är kostnader för utvecklingen av ett fungerande batteri inräknad, något konstigt är det iaf. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztereoid:

Hur kan kostnaden för att ersätta dessa telefoner bli 2000$ per enhet??

Det blir den inte.

Skrivet av Dem8n:

De kanske hade massor som inte var sålda ännu, eller som låg på stora lager hos distributörer. Annars är jag oxå oförstående till den höga kostnaden. Har någon kanske tagit försäljningen av föregående Note och utgått från den, eller är kostnader för utvecklingen av ett fungerande batteri inräknad, något konstigt är det iaf. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en ganska vanlig missuppfattning att börsvärdet förvaltas av företaget som gett ut aktien.
Börsvärdet är det samlade värdet på ett företags aktier.
Men eftersom Samsung inte äger en enda av dessa aktier (=sig själv) har de alltså inte förlorat en krona på grund av börsfallet.
Tappet i börsvärde kommer inte bestå. Det har redan sjunkit till 150.
Om två veckor när börsen studsat färdigt så har det minskat till en summa som inte är värd att skriva om.
Utan tvekan kommer de förlora pengar på ökade utgifter och minskad försäljning men den summan har inget med 200 Miljarder att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det blir den inte.
Det är en ganska vanlig missuppfattning att börsvärdet förvaltas av företaget som gett ut aktien.
Börsvärdet är det samlade värdet på ett företags aktier.
Men eftersom Samsung inte äger en enda av dessa aktier (=sig själv) har de alltså inte förlorat en krona på grund av börsfallet.
Tappet i börsvärde kommer inte bestå. Det har redan sjunkit till 150.
Om två veckor när börsen studsat färdigt så har det minskat till en summa som inte är värd att skriva om.
Utan tvekan kommer de förlora pengar på ökade utgifter och minskad försäljning men den summan har inget med 200 Miljarder att göra.

Såna sant, tack för sin ingående förklaring. 😊

Men kostnaden Samsung räknar med är 1 miljard dollar, det blir runt 3500 per såld enhet, det kan inte heller stämma. Om inte Samsung väljer att skrota dessa istället för att byta batteri, eller så finns ett stort antal tillverkade på lager redan. Det är ändå en stor kostnad oavsett men inte i närheten av vad börsen tappade tillfälligt.
Jag har oavsett det stort förtroende för Samsung även om jag byter till andra sidan efter 6 generationer av Samsung-lurar. Det har inte ens med Samsung att göra utan beror på Googles halvdana lösningar på saker och ting. Jag får hoppas på att Samsung utvecklar Tisen till att bli en konkurrent på den sidan eller kommer med alla sina nuvarande modeller till Windows. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Såna sant, tack för sin ingående förklaring. 😊

Men kostnaden Samsung räknar med är 1 miljard dollar, det blir runt 3500 per såld enhet, det kan inte heller stämma. Om inte Samsung väljer att skrota dessa istället för att byta batteri, eller så finns ett stort antal tillverkade på lager redan. Det är ändå en stor kostnad oavsett men inte i närheten av vad börsen tappade tillfälligt.
Jag har oavsett det stort förtroende för Samsung även om jag byter till andra sidan efter 6 generationer av Samsung-lurar. Det har inte ens med Samsung att göra utan beror på Googles halvdana lösningar på saker och ting. Jag får hoppas på att Samsung utvecklar Tisen till att bli en konkurrent på den sidan eller kommer med alla sina nuvarande modeller till Windows. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan räkna ut att det är något som inte stämmer när det i artikeln står att det kostar 5 miljarder dollar att byta 2,5 miljoner telefoner eller 2000 dollar att laga en telefon som kostar 900.
Hade det kostat så mycket så hade de bara slängt de och tillverkat nya.
Att dra igång ett löpande band med folk som byter batterier är en smal sak, så varför så dyrt?
Svaret är att Sweclockers skribent blandat ihop koreanska won med dollar.
Kostnaden är 5 miljarder Won vilket är 4,45 miljoner dollar.
Kostnaden blir alltså 4,450000/2,500000= 1,78 dollar eller 16kr, vilket väl låter som ett mer logiskt styckpris när man köper 2,5 miljoner batterier?

Permalänk

Batteriproblem kan drabba vilken tillverkare som helst, inget säger att Apples 7a inte har några problem alls. Apple hade ju också problem med vissa revisioner av 5S som de återkallade och bytte ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Batteriproblem kan drabba vilken tillverkare som helst, inget säger att Apples 7a inte har några problem alls. Apple hade ju också problem med vissa revisioner av 5S som de återkallade och bytte ut.

Japp, får hoppas att det inte händer någon tillverkare igen, det blir ju väldigt trist och även omständigt för oss konsumenter att behöva lämna tillbaka telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Man kan räkna ut att det är något som inte stämmer när det i artikeln står att det kostar 5 miljarder dollar att byta 2,5 miljoner telefoner eller 2000 dollar att laga en telefon som kostar 900.
Hade det kostat så mycket så hade de bara slängt de och tillverkat nya.
Att dra igång ett löpande band med folk som byter batterier är en smal sak, så varför så dyrt?
Svaret är att Sweclockers skribent blandat ihop koreanska won med dollar.
Kostnaden är 5 miljarder Won vilket är 4,45 miljoner dollar.
Kostnaden blir alltså 4,450000/2,500000= 1,78 dollar eller 16kr, vilket väl låter som ett mer logiskt styckpris när man köper 2,5 miljoner batterier?

Ja det låter mer rimligt med tanke på att man kan få batterier till iPhone för 45kr styck om man köper minst 10st. Frakten och arbetet är väl den stora kostnaden i sammanhanget. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som vanligt så får media det att låta som att det är just detta som gör att deras börsvärde fallit så mycket. Detta kan ha varit en trigger, men Samsung är extremt övervärderat.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem

Det är nog rätt dyrt för Samsung att tex bara frakta tillbaka dom.

Lite märkligt att det har en sån inverkan dock när Note 7 de facto bara är en nicheprodukt. Kom tillbaks om det varit vanliga S7'an som haft samma problem. DÅ hade det börjat svida.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Som vanligt så får media det att låta som att det är just detta som gör att deras börsvärde fallit så mycket. Detta kan ha varit en trigger, men Samsung är extremt övervärderat.

Vad pratar du för strunt? De har ett P/E på 11.

Permalänk

@anon179444: Måste läst på fel aktie, my bad

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Storm i ett vattenglas, anser jag.

Ok.

Skrivet av leafbranch:

Hoppas Samsung säljer Note 7 till kampanjpris efter detta som plåster på såren. Bara en Idé

Du kan då få problem att flyga med den iaf (även om den inte bränner ner ditt hem).

Nu får du böter och/eller fängelse om du som ägare av Note 7 flyger med din telefon (antingen den är incheckad, i handbagage eller följer med dig in i planet).

http://www.theverge.com/2016/10/16/13298846/galaxy-note-7-fed...

https://s3.amazonaws.com/public-inspection.federalregister.go...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/