Vilka program och programmeringsspråk behöver jag fokusera på för att göra spel?

Permalänk
Avstängd

Vilka program och programmeringsspråk behöver jag fokusera på för att göra spel?

Hej. Jag har stort intresse av att börja smått och röra mig uppåt mot större projekt. Jag vill börja med något enkelt som att styra en prick och sen gå vidare till mer avancerat och då är det att göra 2D och sen 3D spel med både landskap och karaktärer. Vad behöver jag fokusera på för designprogram och programmeringsspråk för att lyckas? Jag tar gärna emot tutorials.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, ska du göra allt själv så rekommenderar jag starkt ett färdigt framework typ Unity. Du vill inte börja koda själv direkt emot tex directX. Inte om du vill producera något iaf

Unity kan sen kompilera till valfri plattform, tex mobiltelefon eller PC. Rekommenderade språket för Unity är C# då flest tutorials använder det.

När det kommer till grafiska resurser så finns det hemsidor med gratis material. Bra i början när man lär sig. Annars beroe val av program helt på vilken design du väljer. Finns tusentals program. Fast lär dig photoshop eller snålalternativet Gimp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

C# är populärt, men att lära dig c/c++ är nog att föredra om du vill bli seriös.

Annars så är Unreal engine, likaså Unity3D gratis att använda, båda har lite kostnader när du släpper spelet. En bra grej med Unreal engine är att de har sitt grafiska blueprint skript system, du behöver egentligen inte ens kunna programmera.

Permalänk
Avstängd

@VexedRelic: Är inte C# för maskiner?

Permalänk
Medlem

Nej C# är för människor.

C# är ett programmeringsspråk, en del av .NET, men används även i typ Unity och på lite andra ställen. Ett mycket bra språk.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

C++ är väl det som används generellt än så länge men vem vet, kanske bli ändring på det.

http://web.ageofascent.com/asp-net-core-exeeds-1-15-million-r...
http://web.ageofascent.com/about/

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ om man vill komma igång lite snabbare och enklare, med enklare spel som följd: https://www.humblebundle.com/gamemaker-bundle Gäller dock bara typ två dagar till.

Permalänk

@Ikasera: De flesta här har rekommenderat C# och Unity. Dock om du är hyfsat ny när det kommer till programmering kanske du bör satsa på något enklare till att börja med. Jag brukar rekommendera att återskapa enkla turbaserade spel (t.ex. brädspel) i valfritt språk som en bra början. Man lär sig mest av att faktiskt koda, inte bara läsa tutorials. Sen kan du gå mot mer och mer komplexa saker ju mer bekväm du blir. Vad har du för tidigare erfarenhet av programmering?

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på dina baskunskaper och vad exakt slutmålet är?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

@Ferrat: Jag har noll kunskap om C+ och slutmålet är att kunna göra det jag vill göra typ spel, skrivprogram som word. Jag har mer kunskap om php, html, javascript och css.

Permalänk
Medlem

@Ikasera:
Okej vilket språk du lär dig exakt då är egentligen ganska oväsentligt, språk är bara syntax, det du ska kunna "like the back off your hand" är alla koncepten till att börja med och hur de fungerar osv.
Spel görs i alla möjliga språk/program efter vad som passar bäst, lika så program, ja det är sant att när det kommer till "high end" så är olika varianter av C ofta vanligt men vet många som har utbildning i alla möjliga språk och jobbar med något helt annat än vad de lärde sig i.

Jag har rekommenderat denna förut och vidhåller att det är en väldigt bra start (tror det är 28 föreläsningar á 45min st, första är dock mest info för de som går kursen)

De har även flera djupare kurser inom programmerings metodik online och det lär finnas flera bra om denna är för simpel eller inte passar dig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood