GTX 1070 till gammal dator, 1366 i7 950

Permalänk
Medlem

GTX 1070 till gammal dator, 1366 i7 950

Hej,

Jag har en gammal datorn för 1366 i7 950(vill inte OC) med 12GB ram.

Den har en jäkla massa grejor installerade (arbetsrelaterat) och jag vill verkligen inte göra om det arbetet, men samtidigt har jag placerat den nu så att den står så att den når min projektor: 1080/60, med tanke på att jag inte kan visa mer än 60fps på projektorn så kanske jag inte behöver uppdatera riggen i övrigt ifall jag köper GTX 1070? Vill gärna maxa inställningar. Om ni rekommenderar något annat så måste det vara nvidia då jag har en shield TV som jag tänker streama till i ett annat rum. Tänkte dock att jag skulle ha minst ett 1070 så att jag kan låta systemet växa med uppgiften ifall jag köper en ny dator..

Mvh David

Tydligare rubrik
Permalänk
Medlem

inte en chans att en i7 950 som ej är överklockad hinner med ett gtx 1070 i så låg upplösning.

Permalänk
Medlem

950 inte överklockad kommer vara flaskhals som sjutton, inte värt imo.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

inte en chans att en i7 950 som ej är överklockad hinner med ett gtx 1070 i så låg upplösning.

Källa på det!?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller det är värt, köp ett begagnat kort typ 960 eller 380x.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

GTX 1060 passar bra för 1080p om man inte har det bästa i CPU-väg.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har du pengar så kör 1070. Kommer inte utnyttja det till Max men ett bra kort när du väljer att uppgradera resten.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Källa på det!?

Kolla här tex.
https://www.youtube.com/watch?v=mSD40aoNRIc

En 4790k drar ifrån samtliga cpuer, med ett gtx 960. De andra tre CPUerna kör 970. Även om du klickar den till 4ghz så kommer den inte ens komma upp en i hur en i5a presterar idag.

Med det sagt så går det ju fortfarande att spela på den om målet är 1080P@60FPS, men då behövs verkligen inte något 1070, den kommer aldrig kunna få ut dess potential.

Om man börjar gräva i detta är det lite mer komplierat än så dock. Skulle du tex köra 4k skärm , skulle det va vettigt med ett 1070, får då behövs mkt GPU kraft för att bara komma upp i 60fps och CPUn hinner inte bli en flaskhals i lika stor utsträckning.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

CPU:n kommer vara stor bottleneck för 1080p. Mycket bättre skaffa någon begagnat kort eller typ AMD RX480/ Nvidia 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

950 inte överklockad kommer vara flaskhals som sjutton, inte värt imo.

Skrivet av Emenai:

CPU:n kommer vara stor bottleneck för 1080p. Mycket bättre skaffa någon begagnat kort eller typ AMD RX480/ Nvidia 1060.

Men om jag bara skall ha 60 FPS då det är max vad min projektor klarar av, blir verkligen CPU:n en flaskhals/bottleneck då?

Fattar att GTX 1060 skulle vara ett mer rimligt alternativ, men känns inte lika kul att inte kunna köra två kort i framtiden.

Permalänk
Skrivet av triDave:

Men om jag bara skall ha 60 FPS då det är max vad min projektor klarar av, blir verkligen CPU:n en flaskhals/bottleneck då?

Fattar att GTX 1060 skulle vara ett mer rimligt alternativ, men känns inte lika kul att inte kunna köra två kort i framtiden.

Du kan ju alltid testa visar det sig att din processor inte duger så är det ju bara att köpa en i7 970 så får du lite högre frekvens och 4 extra trådar. Sen att köra 1070 i SLI på den plattformen känns lite bortkastat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tror du kan köra på ett 1070 utan problem. Enligt videon som länkades så klarade en 920 av att iaf mata 60FPS och det är ju vad du är ute efter och upgraderar du resten sen så kan det va kul å slippa uppgradera GPUn för att man tog något som matchade riggen man hade för stunden.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@triDave: Jag skulle avråda från SLI eller crossfire om man inte spelar 1-2 specifika spel där det är ett bra stöd.

Körde själv crossfire för ett antal år sedan. Jag öppnade skyrim för första gången och fick 20 FPS istället för de förväntade 80+ fps jag borde få. Efter mycket felsökning så visade de sig att man inte implementerat crossfire support för skyrim ännu. Så fick helt enkel bara köra på ett kort trots att jag lagt massa pengar på att kunna köra med två kort och få ut grym prestanda.

Så vill du slippa problem med crossfire och SLI stöd/micro studder så kör på ett starkt singel kort.

Om du inte är så petig finns 980TI kort för under 4000kr att köpa. Vore en mellanväg att gå om du vill ha SLI möjlighet i framtiden.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

Men om jag bara skall ha 60 FPS då det är max vad min projektor klarar av, blir verkligen CPU:n en flaskhals/bottleneck då?

Fattar att GTX 1060 skulle vara ett mer rimligt alternativ, men känns inte lika kul att inte kunna köra två kort i framtiden.

Jag har tänkt på samma sett som du "en gång i tiden", men faktum är att SLI har blivit så "icke-aktuellt" på sistone om man ska jämföra med 3-5 år sen. Stöd på SLI och hur bra SLI funkar i nya titlar idag är katastrof i jämförelse, vissa (även större titlar) väljer att inte stödja SLI häller även långt efter släppdatum av spelet.

Varför det är så kan man undra, men jag tror att det har å göra med att grafikkorten idag har blivit så pass starka att ett stycke GPU klarar av att driva spel så mycket bättre idag, än ett stycke grafikkort gjorde förut.

Bara för att dra till med en jämförelse, minns du när GTX 680 släpptes? Kortet var bra och var den starkaste GPUn men kunde inte driva BF3 eller BF4 på Ultra i 60FPS 1080p. Då var det ju aktuellt att köra SLI för att kunna köra spel i "guldstandard". Men i samband med GTX 780 ti, 980 ti, GTX 1080 etc så krossar dom mer eller mindre Ultra i de flesta spel och SLI blir mer eller mindre ovärt att satsa på för utvecklare samt AMD och Nvidia. Och då ska man tänka på att folk som körde SLI/Crossfire är ju redan på "BF3-tiden" en minoritet av konsumenterna.

Sedan ska man inte glömma alla problem som dubbla grafikkort också medför, men det är en annan historia.

Mitt tips till dig är att släpp tanken kring SLI, och fokusera på din nuvarande situation. Ska du uppgradera din CPU i framtiden till Skylake eller liknande? Köp då GTX 1070. Om inte, köp istället GTX 1060 annars kastar du bara pengar i sjön (mer eller mindre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@triDave: Jag skulle avråda från SLI eller crossfire om man inte spelar 1-2 specifika spel där det är ett bra stöd.

Körde själv crossfire för ett antal år sedan. Jag öppnade skyrim för första gången och fick 20 FPS istället för de förväntade 80+ fps jag borde få. Efter mycket felsökning så visade de sig att man inte implementerat crossfire support för skyrim ännu. Så fick helt enkel bara köra på ett kort trots att jag lagt massa pengar på att kunna köra med två kort och få ut grym prestanda.

Så vill du slippa problem med crossfire och SLI stöd/micro studder så kör på ett starkt singel kort.

Om du inte är så petig finns 980TI kort för under 4000kr att köpa. Vore en mellanväg att gå om du vill ha SLI möjlighet i framtiden.

10721a"]
Jag har tänkt på samma sett som du "en gång i tiden", men faktum är att SLI har blivit så "icke-aktuellt" på sistone om man ska jämföra med 3-5 år sen. Stöd på SLI och hur bra SLI funkar i nya titlar idag är katastrof i jämförelse, vissa (även större titlar) väljer att inte stödja SLI häller även långt efter släppdatum av spelet.

Varför det är så kan man undra, men jag tror att det har å göra med att grafikkorten idag har blivit så pass starka att ett stycke GPU klarar av att driva spel så mycket bättre idag, än ett stycke grafikkort gjorde förut.

Bara för att dra till med en jämförelse, minns du när GTX 680 släpptes? Kortet var bra och var den starkaste GPUn men kunde inte driva BF3 eller BF4 på Ultra i 60FPS 1080p. Då var det ju aktuellt att köra SLI för att kunna köra spel i "guldstandard". Men i samband med GTX 780 ti, 980 ti, GTX 1080 etc så krossar dom mer eller mindre Ultra i de flesta spel och SLI blir mer eller mindre ovärt att satsa på för utvecklare samt AMD och Nvidia. Och då ska man tänka på att folk som körde SLI/Crossfire är ju redan på "BF3-tiden" en minoritet av konsumenterna.

Sedan ska man inte glömma alla problem som dubbla grafikkort också medför, men det är en annan historia.

Mitt tips till dig är att släpp tanken kring SLI, och fokusera på din nuvarande situation. Ska du uppgradera din CPU i framtiden till Skylake eller liknande? Köp då GTX 1070. Om inte, köp istället GTX 1060 annars kastar du bara pengar i sjön (mer eller mindre).
[/quote]

Tack för tipsen. Efter att ha läst runt lite så inser jag att jag kommer ha NOLL tålamod med strul, framför allt om det är SLI-strul

Får tänka en runda till och se om jag ändå inte köper 1060 bara för att det blir en "marginell" kostnad, vet ju inte än hur mycket tid jag kommer lägga på spelandet. Dock i Sweclockers test av Founders edition så klarar den ju inte 60 FPS i avg på alla spelen.

Intressant att få rekommendationer av andra inlägg på AMD-baserade kort när jag skriver att jag är bunden till Nvidia då jag har deras Shield TV som jag vill streama till.