C64 Varför fanns ramen? 53280

Permalänk
Medlem

C64 Varför fanns ramen? 53280

Ni som hållt på med maskinen vet. Det fanns et huvudfönster och en ram i basic. Allt innehåll i spel och program visades i huvudfönsteret "53281"... Men vad var ramen till för? Någon som vet?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Designpryl? Hängslen för händelsen att den gamla tjock-TV-apparaten eller vad man nu kopplade in datorn till overscannade en massa? Kanske gav ett lämpligt antal teckenrader/kolumner med systemfonten och C64:ans upplösning?

Bara spekulerar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har för mig att det handlade om att den inte skulle gå utanför bilden, dvs att bilden ska fungera med dåliga komposit monitorer och tv-apparater så därför ville man ha ett fönster som garanterat inte klipptes av i bild ens på den sämsta tv.

Fanns spel och demos som hackade det där med overscan så hela bildytan gick att använda.

Men det var ett tag sedan jag hade min släpbara SX-64 (bärbar C-64 med 5" färgskärm & 1541 Diskettstation i ett) så jag kanske inte minns det hela rätt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det fanns nog flera anledningar, men att ha marginal på bildplaceringen på tvn är en och priset är nog också en viktig faktor, det fanns inte så mycket mer högupplösta grafikkretsar och minne var mycket dyrare på den tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dessutom delar processorn och grafikkretsen VIC-II på bussen. Den grafik man kan placera utanför skärmytan handlar väl om sprites, inte teckengrafik?

För den som verkligen vill grotta ner sig i tekniska diskussioner, kan jag tipsa om Christian Bauers artikel från 1996:
http://www.zimmers.net/cbmpics/cbm/c64/vic-ii.txt

Linus Åkesson har också satt samman ett diagram för timing, som kanske är oförståeligt om man inte har tekniska baskunskaper:
http://www.linusakesson.net/programming/vic-timing/victiming....

Även föregångaren VIC-20 har ram, men där kan man reglera antal kolumner och rader och skärmens position så med tillräcklig mängd minne går skärmytan enklare att få att täcka hela bildskärmen. Ramen återkommer även hos andra tillverkare: ZX Spectrum, MSX, Oric, Atari 8-bitars datorer osv, dock mer eller mindre. Just för att inte två TV-apparater har exakt samma skärmyta, blir det nästan nödvändigt att maska med lite ram i de fall skärmen inte har reglage för bildbredd och positionering.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt intressant att kolla på föreläsningar på t ex Youtube om hur grafiken fungerade på Apple II, Commodore 64, Amiga 500 eller någon av de andra superpopulära datorer från den eran.

Det man gjorde med så "dålig" teknik är inget annat än imponerande, det är mycket finurligheter och trix bakom grafiken på den tiden. Särskilt på demos, vilket fortfarande produceras med än mer imponerande saker.

Tänk om man kunde ta dagens hårdvara och tweaka den lika hårt...

Nä, allt var inte bättre förr. Men vissa saker var bra på ett annat vis.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Bland annat pga overscan (som redan sagts flera gånger i tråden).

Skrivet av zapac:

Den grafik man kan placera utanför skärmytan handlar väl om sprites, inte teckengrafik?

Korrekt. Det var t.ex. lite av en sport att lura bort sidoramarna och rendera till sprites där ute för att få en textscroll att gå över hela skärmbredden. Jag var en glad maskinkodsknackaramatör som blev väldigt nöjd när jag lyckades med det, det minns jag väl.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

ZX 80 är kanske det lustigaste som byggts vad gäller grafik, den kunde ju inte visa nån bild alls när cpun räknade på något så man fick ett väldigt blinkande på tvn på den tiden, det räckte alltså att skriva en bokstav så blinkade bilden till när den tolkade tangentbordstryckningen.
C64 och Spectrum var rena superdatorerna i jämförelse och de datorer som på allvar drog igång grafikutvecklingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ZX-80 var byggd för att vara så enkel och billig som möjligt. Redan i och med ZX-81 hade de en ULA som möjliggjorde att bilden visades samtidigt som datorn körde kod.

Vissa datorer hade ram i samma färg som bakgrunden, så den inte syntes så väl. Till exempel MSX i 40-kolumnsläge bootar så. Acorns datorer som Electron och BBC Micro har svart bakgrund men jag minns inte om ramfärgen går att ändra. Att ha svart ram var även något Tandy använde på TRS-80 Color Computer och MC-10, och då spillde över till Dragon 32. Där verkar man dock kunna ändra färgen på ramen. Det är möjligt att med svart ram istället för ljusblå som på C64, tänker man mindre på att den finns, utan helt enkelt att skärmbilden som datorn skickar ut inte omfattar ytterområdena av bildskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ni som hållt på med maskinen vet. Det fanns et huvudfönster och en ram i basic. Allt innehåll i spel och program visades i huvudfönsteret "53281"... Men vad var ramen till för? Någon som vet?

En aspekt: C64:an är en väldigt gammal konstruktion från USA som skulle passa alla slags TV-apparater.
Väldigt gamla apparater hade bildrör som var riktigt krökta i kanterna, som man gjorde en (tycker jag) överdriven border så all "viktig" grafikdata garanterat skulle synas i mitten. Har sett bildexempel från just USA där den körs på sjukt gamla TV:ar, som nästan äter upp hela ramen i hörnen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

En aspekt: C64:an är en väldigt gammal konstruktion från USA som skulle passa alla slags TV-apparater.
Väldigt gamla apparater hade bildrör som var riktigt krökta i kanterna, som man gjorde en (tycker jag) överdriven border så all "viktig" grafikdata garanterat skulle synas i mitten. Har sett bildexempel från just USA där den körs på sjukt gamla TV:ar, som nästan äter upp hela ramen i hörnen.

http://recyclenation.com/wp-content/uploads/2013/01/CRT-recycling.jpg

http://geekologie.com/2014/12/08/seinfeld-tv-aquarium.jpg

http://gallery3.otenko.com/rest/data/13744?size=resize

Jo men det låter faktiskt jävligt vettigt som förklaring.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli