Jag och en polare ska lana behöver köpa en switch vilken?

Permalänk
Avstängd

Jag och en polare ska lana behöver köpa en switch vilken?

Hej. Jag har en polare ska lana på mitt fibernät, 10/10 upp och ner. Jag har funderat på att köpa en switch till lanet då kanske fler kommer vara med. Räcker en sån här och kan man koppla in sladden från väggen till switchen så att den ger internet till alla enheter sen?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/21971-ne...

Permalänk
Medlem

om du har en router innan det ja, tex vid fiberboxen. annars kan det bli knivigt med adresser.
sitter ni och legit lanar alltså på egna nätverket så fungerar de fint

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

@Christley: Har en TP-Link router som tyvärr slutar fungera efter typ 1 timme och sätts igång igen. Man kan inte bara använda denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikasera:

@Christley: Har en TP-Link router som tyvärr slutar fungera efter typ 1 timme och sätts igång igen. Man kan inte bara använda denna?

förmodligen ja men om den lägger av en gång i timen kan det kanske vara en ide att köpa en router fom funkar i stället.

Permalänk
Avstängd

@eXim: Men det går att använda denna från uttaget i väggen och sen koppla in datorerna bara och spela?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ikasera:

@eXim: Men det går att använda denna från uttaget i väggen och sen koppla in datorerna bara och spela?

kort svar: nej

längre svar: ja, men bara med en dator åt gången. (annars behöver du behöver ha en router inkopplad först.)

ännu längre svar: ja, om ni av er isp får lika många ip-adresser som datorer ni tänkt använda.

varför: en switch fördelar inte ip-adresser till era datorer - det gör en router.

Permalänk
Avstängd

@anon224490: Har du en bra router att rekommendera då ? Frågan är väl vad man använder switch till? Är det kanske för att binda ihop serverar lättare?

Permalänk
Medlem

Via fiber har man beroende på operatör 1 till 3 ip - adresser.
Roter ger ut en ip - adress bakom den kan man ha flera lan ip - adresser men den ger bara ut en wan ip - adress.

Så efter Roter kan man ha flera switchar.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ikasera:

@Frewik: Har du en bra router att rekommendera då ? Frågan är väl vad man använder switch till? Är det kanske för att binda ihop serverar lättare?

En switch kopplar ihop datorerna i samma logiska nätverk på "lager 2" medans en routert är "lager 3"dvs den kopplar ihop olika logiska nätverk tex ditt lan med en massa andra nätverk för att allt tillsammans ska bilda internet.

https://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model
Det som brukar kallas router/hemmarouter är i de flesta fall en multifunktionsburk som har många andra funktioner än router, switch, accesspunkt, dhcpserver och brandvägg är ganska vanliga funktioner som inte har nått med routing att göra som "routern" utför i hemmet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ikasera:

@Frewik: Har du en bra router att rekommendera då ? Frågan är väl vad man använder switch till? Är det kanske för att binda ihop serverar lättare?

Köp en router av dessa. : http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386 .
Själv äger jag en Asus RT-AC66U som fungerar perfekt för mig. Om den passar din budget så är det en rekommendation. Med det sagt är det säkert möjligt att det finns både bättre och sämre alternativ.

I normala fall använder man en switch ifall man har för få uttag på routern (det finns oftast "bara" 4st) eller om man har dragit en lång nätverkskabel från routern och vill ansluta flera enheter via den kabeln (man slipper dra flera långa kablar).

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Har du inte en router redan? Om du kollar vad du har för IP på din dator (öppna en dosprompt och skriv ipconfig och leta upp IP-numret) om det börjar på 192.168. eller 172.16. eller 10. så har du antagligen en router och då behöver du bara en switch.
Dra i så fall en kabel från din router till en port på switchen så kan du använda de övriga portarna för att koppla in de övriga datorerna. (Eller om du idag har en kabel fram till din dator så kan du koppla in den i switchen istället och koppla din och vännernas datorer i switchens övriga portar)
Har du trådlöst nätverk hemma är det också troligt att du redan har en router.

Permalänk
Avstängd

@Celebmir: Jag har ju en router som krånglar och stänger av sig efter en timme. Det är något fel på den så kan inte använda den.

Permalänk
Medlem

Typ denna skulle fungera. Hur många skall ni vara?

Koppla in denna i en port i din internet-router , sen kopplar alla in sig i switchen så löser sej allt fint !

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... 5 portar

eller denna 8 portar kanske är bättre.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikasera:

@Celebmir: Jag har ju en router som krånglar och stänger av sig efter en timme. Det är något fel på den så kan inte använda den.

Men har du ingen router för internet idag? är det den som strular?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hejsan Ikasera,

Skrivet av Ikasera:

Hej. Jag har en polare ska lana på mitt fibernät, 10/10 upp och ner. Jag har funderat på att köpa en switch till lanet då kanske fler kommer vara med. Räcker en sån här och kan man koppla in sladden från väggen till switchen så att den ger internet till alla enheter sen?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/21971-ne...

Lite förenklat:
Om du har en router behöver du köpa en Gigabitswitch för att få lite fler portar ("internetuttag")
Denna verkar vara både populär och prisvärd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142
250:- för en 8-portars switch är helt ok.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nog går det att krångla till det så det funkar om datorn mot internet har två nätverkskort!

Fick man göra förr när switchar och routrar kostade skjortan...

Skaffa en billig router från hundringen och uppåt samt en switch om fler portar behövs, problemet löst!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp en gigabit 8+ portar direkt. Du lär behöva i framtiden.
Allt vill ha internet nu och i framtiden. Tv, förstärkare, skrivare, NAS osv.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@kenti:

Helt rätt!
min femportas bakom tv-bänken är mer än överfull Får köra trådlöst på ett par enheter som inte kräver bandbredd...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@Oneone: Nope ingen router idag jag kör från vägguttaget rätt in i datorn. Jag tänkte köpa en ny imorgon och undrar om den duger som jag postade då den andra inte funkar som den ska och går inte använda. Jag kommer köpa Switch i framtiden också, den switchen som jag nämde i första inlägget.
https://www.inet.se/produkt/5404613/asus-rt-n66u-n900#/specs

Permalänk
Medlem

@Ikasera:

Det beror på vad du ska ha routern till. Jag har själv en RT-N66U och tycker att den fungerar utmärkt för mina behov. Jag har bara en mobiltelefon som går på det trådlösa nätverket, och allt annat är anslutet med kabel.

Men om du prioriterar det trådlösa nätverket så tycker jag att det är dumsnålt att inte köpa RT-AC66U istället. Samma router men en annan bättre radiodel.
https://www.inet.se/produkt/5404610/asus-rt-ac66u-ac1750#spec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

kort svar: nej

längre svar: ja, men bara med en dator åt gången. (annars behöver du behöver ha en router inkopplad först.)

ännu längre svar: ja, om ni av er isp får lika många ip-adresser som datorer ni tänkt använda.

varför: en switch fördelar inte ip-adresser till era datorer - det gör en router.

Fast det är inte helt säkert det du säger stämmer! En annan när man satt på fiber via tele2 så funkade det felfritt med endast switch men det beror helt på hans isp och hur många ip-adresser han har tillgängliga.

Sen hur vanligt det är idag är en annan fråga, vet att mor min som har banhof eller om de va bredband2 vet jag har 2 eller 3 ip-adresser då vi har en till routern samt en till min ts server

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frewik:

ännu längre svar: ja, om ni av er isp får lika många ip-adresser som datorer ni tänkt använda.

Skrivet av norrby89:

Fast det är inte helt säkert det du säger stämmer! En annan när man satt på fiber via tele2 så funkade det felfritt med endast switch men det beror helt på hans isp och hur många ip-adresser han har tillgängliga.

Sen hur vanligt det är idag är en annan fråga, vet att mor min som har banhof eller om de va bredband2 vet jag har 2 eller 3 ip-adresser då vi har en till routern samt en till min ts server

Läs mitt inlägg igen... det var just det jag skrev...

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

@Ikasera:
Du räcker det med vilken billig router som helst, till exempel RT-N66U.