Permalänk
Medlem

Personlig crowfunding

Hej alla.
Tror någon på personlig crowdfunding?

Finns det folk som tror på detta?
Vad skulle få dig att donera pengar till någon?

Jag tror personligen att jag skulle göra det om jag hade möjligheterna om jag kunde känna igen mig i någons situation.
Men annars tror jag det är svårt, att lägga in pengar för att få en unik vara eller liknade är såklart en helt annan sak.
Men det ger ju inget förutom glädjen hos någon, vilket iofs kan vara guldvärt
Kom med tankar

Raderat länk
Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat tänka mig att sponsra folk som hamnat i trubbel med sjukdom, kanske inte så aktuellt här, men t.ex i USA händer det för jämna att folk hamnar i ekonomisk kris då deras sjukvård är bisarrt dyr och de inte har samma typ av sociala säkerhetsnät som vi.

Jag tror inte jag skulle sponsra någons körkort, tyvärr.

Edit: Ser nu att du skriver crowfunding - vilket hade varit lite kul, jag sponsrar gärna kråkor.

Permalänk
Medlem

Problemet med sådana sidor är ju att du kan påstå vad som helst m.m. sedan ingen återkastning för de som ger så det ska vara helt filantropiskt och då finns det ju mer seriösa sätt att ge stöd och pengar samt att de flesta ger hellre till saker som nämnts ovan än just "lyx" saker som körkort m.m.
Självklart finns undantag men tror idag att chansen att få hjälp så är ganska liten, däremot rekommenderar jag dig att kolla upp vilka typer av stipendier och bidrag från olika fonder m.m. du kan få, de är få som gör och ofta kan man få en bra slant för de mest udda sakerna
Hade en rollspelsgrupp som fick ~25000 varje kvartal från en fond för främjande av läs och skriv kunskaper i Svenska, skulle inte förvåna mig om det fanns stipendier m.m. för körkort (om man uppfyller vissa krav dvs).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Personlig crowdfunding? Vad är skillnaden mot tiggeri?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Jag hade kunnat tänka mig att sponsra folk som hamnat i trubbel med sjukdom, kanske inte så aktuellt här, men t.ex i USA händer det för jämna att folk hamnar i ekonomisk kris då deras sjukvård är bisarrt dyr och de inte har samma typ av sociala säkerhetsnät som vi.

Men det är ju sådant som är väldigt svårt... vad säger att den personen verkligen skall ha pengar till vård? Eller verkligen har så dålig ekonomi? Kan ju vara att man verkligen är sjuk men vill få lite bättre generellt sett även fast man skulle klara sig ändå. Det kommer bli ett "race to the bottom" vad gäller snyfthistorier som man inte kan kontrollera... usch!

På något sätt skulle det ändå kännas bättre att skänka till en (statligt kontrollerad?) välgörenhetsorganisation så man vet att det inte bara är tiggeri... Skulle det röra sig om någon man känner så är det ju en helt annan sak, då vet man ju hur det ligger till.

Man skulle kunna dra paralleller med tiggarna som sitter utanför varje affär nuförtiden (verkar som det i alla fall) och tigger pengar. Vem vet vad de pengarna går till? Vem skänker pengar till dessa? Skulle aldrig skänka till en tiggare, bättre att ge pengar till någon organisation som hjälper sådana som bevisligen är i behov av hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men det är ju sådant som är väldigt svårt... vad säger att den personen verkligen skall ha pengar till vård? Eller verkligen har så dålig ekonomi? Kan ju vara att man verkligen är sjuk men vill få lite bättre generellt sett även fast man skulle klara sig ändå. Det kommer bli ett "race to the bottom" vad gäller snyfthistorier som man inte kan kontrollera... usch!

Absolut, det är svårt att kontrollera.
Jag tog det som ett exempel då bekanta till ett par vänner till mig i USA blev påkörda av någon som sedan smet från olycksplatsen - de fick inte ut ett skit på försäkringar och blev liggande på sjukhus, något som kan bli astronomiskt dyrt där borta - deras vänner startade en gofundme för att hjälpa dem med den stegrande kostnaden.

Permalänk
Medlem

@boyen89
själv skulle jag inte inte donera pengar till något som kan klassas till ''lyxproblem'' nog för körkort ökar friheten och ökar även chans till jobb. sedan finns det inget som styrker påståenden liknande ditt och finns tyvärr många som försöker lura till sig pengar från folk som försöker vara vänliga
skänker till rädda barnen och liknande nån gång då och då men det stannar där

sedan att hjälpa kompisar/bekanta ställer man ju självklart upp på men då är de ju någon man känner

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men det är ju sådant som är väldigt svårt... vad säger att den personen verkligen skall ha pengar till vård? Eller verkligen har så dålig ekonomi? Kan ju vara att man verkligen är sjuk men vill få lite bättre generellt sett även fast man skulle klara sig ändå. Det kommer bli ett "race to the bottom" vad gäller snyfthistorier som man inte kan kontrollera... usch!

På något sätt skulle det ändå kännas bättre att skänka till en (statligt kontrollerad?) välgörenhetsorganisation så man vet att det inte bara är tiggeri... Skulle det röra sig om någon man känner så är det ju en helt annan sak, då vet man ju hur det ligger till.

Man skulle kunna dra paralleller med tiggarna som sitter utanför varje affär nuförtiden (verkar som det i alla fall) och tigger pengar. Vem vet vad de pengarna går till? Vem skänker pengar till dessa? Skulle aldrig skänka till en tiggare, bättre att ge pengar till någon organisation som hjälper sådana som bevisligen är i behov av hjälp.

Gör man rätt för sig själv (inte ta en massa lustiga lån osv) kan man inte gå så lågt ekonomiskt att man skulle behöva tigga/få extra pengar.

Permalänk
Medlem

I USA finns det (vanligt?) stället för donationer i form av mat till familjer som inte har tillräckligt bra ekonomi.
Även i sverige har denna företeelse börjat då klasserna har ökat.

Som keyser säger, hjälpa sjuka, kanske t.o.m. sjuka barn med tvspel, leksaker m.m. eller att vara "store-syskon" åt barn som har haft en tuff uppväxt eller barn som har en ensam hårt jobbande förälder samt hjälpa äldre med tunga saker är relativt vanligt. Att helt enkelt hjälpa behövande som på egen hand inte klarar av p.g.a. yttre omständigheter.

Men att bara ge pengar till någon frisk person som inte har planerat, prioriterat och beslutat vardagen & livet rätt, med att t.ex. avstå ibland från lite "lyx" eller skaffa egen inkomst för att då spara in lite pengar gynnar ingen än mottagaren.

Nu säger jag absolut inte att du har "slarvat" eller liknande då jag känner inte till din situation, menar bara att i regel får människor hjälp av andra när de själva har kämpat efter sina förutsättningar men inte riktigt nått fram. Då kan vissa människor tänka: "ja, han/hon har gjort vad den kan, jag kan väl chippa in den sista slanten för att hjälpa den hårt drivna personen som har en god avsikt."

Ju mer "ego-nytta" för donation-mottagaren och mindre nytta för samhället desto mindre chans att få hjälp.

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: Jag tror du har helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men det är ju sådant som är väldigt svårt... vad säger att den personen verkligen skall ha pengar till vård? Eller verkligen har så dålig ekonomi? Kan ju vara att man verkligen är sjuk men vill få lite bättre generellt sett även fast man skulle klara sig ändå. Det kommer bli ett "race to the bottom" vad gäller snyfthistorier som man inte kan kontrollera... usch!

På något sätt skulle det ändå kännas bättre att skänka till en (statligt kontrollerad?) välgörenhetsorganisation så man vet att det inte bara är tiggeri... Skulle det röra sig om någon man känner så är det ju en helt annan sak, då vet man ju hur det ligger till.

Man skulle kunna dra paralleller med tiggarna som sitter utanför varje affär nuförtiden (verkar som det i alla fall) och tigger pengar. Vem vet vad de pengarna går till? Vem skänker pengar till dessa? Skulle aldrig skänka till en tiggare, bättre att ge pengar till någon organisation som hjälper sådana som bevisligen är i behov av hjälp.

Det sitter en utanför Ica Maxi i Haninge som sitter och läser i en körkortsbok, så hennes pengar går till just körkortet utöver mat och husrum. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebune:

Måste helt ärligt säga att det är lite patetiskt att tigga pengar till körkort, bil och personliga utgifter bara för att grabben inte lyckats skaffa jobb.

Helt ärligt är det precis lika illa när företag ska tigga via kickstarter och liknande tjänster. Har man inte råd att utveckla en produkt får man fan i mig se till att ge tillbaks till de som skänkt pengar, i form av aktier i företaget. Och egentligen borde kickstarter portionerna ut pengarna till företaget i fråga efter att delmålen nåtts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

OBS jag ber ingen sänka medel utan bara intressant samtal.

Hej alla.
Tror någon på personlig crowdfunding?

Jag har gjort en crowdfunding Personlig crowdfunding.
För mitt körkort, nu tror jag självklart inte den kommer lyckas, men finns det folk som tror på detta?
Vad skulle få dig att donera pengar till någon?

Jag tror personligen att jag skulle göra det om jag hade möjligheterna om jag kunde känna igen mig i någons situation.
Men annars tror jag det är svårt, att lägga in pengar för att få en unik vara eller liknade är såklart en helt annan sak.
Men det ger ju inget förutom glädjen hos någon, vilket iofs kan vara guldvärt
Kom med tankar

Ärligt talat, 5100 Euro för att ta körkort?
Nej då får du pynta själv om du är så dålig 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har skapat en liknande crowfunding fast det handlar om att skaffa en fru...

Det jag stör mig på vissa crowfundings är att vissa personer får extremt mycket pengar. Som denna:
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/miljonbelopp-sk%C3%A4nk...
Viss han var säkert behov av hjälp, men varför ösa pengar över en och sedan strunta i andra? Nu är det ej en person som skänker utan flera, men om de tänker som mig så skulle de se helheten och då inte sänka något.
Det är dock en helt annan sak att skänka innan personen blev uppmärksam.

Till TS så lycka till. Jag tycker det är knepigt att körkort är krav för nästan alla jobb, jag tycker dock bil är överskattat. Då jag har haft körkort i många många år och nästan aldrig behöva köra en bil, men det beror helt på var man bor. Bor man t.ex. 2 mil från samhället eller mitt i centrala götebog/stockholm så är behoven av bil olika.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Och när jobben kräver körkort?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebune:

Gör man rätt för sig själv (inte ta en massa lustiga lån osv) kan man inte gå så lågt ekonomiskt att man skulle behöva tigga/få extra pengar.

Här i Sverige finns det objektivt inte några sådana skäl men svaret var till en som tog exempel från USA.

Precis som du säger finns det folk som inte kan hantera pengar och därför hamnar i tråkiga situationer, alternativt har något missbruk som gör att alla pengar går åt. Men där är inte lösningen att ösa pengar över dem.

Så, i Sverige finns inga skäl för social crowd funding.

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om något att

nästa år skulle det gå att ta körtkort å låna via CSN?

hört rykten om det har inte kollat någon källa precis men det verkar
finnas ett flertal på google

Kanske kan vara ett alternativ? om det ev går igenom.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Helt ärligt är det precis lika illa när företag ska tigga via kickstarter och liknande tjänster. Har man inte råd att utveckla en produkt får man fan i mig se till att ge tillbaks till de som skänkt pengar, i form av aktier i företaget. Och egentligen borde kickstarter portionerna ut pengarna till företaget i fråga efter att delmålen nåtts.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt samma sak. Ett företag som kör via kickstarter söker pengar till en PRODUKT. Dessutom brukar man ofta få ta del av produkt utveckling och/eller färdiga produkt. Gigantisk skillnad. Här ger man blint bort pengar till en kille som vill lyxa sin tillvaro med körkort, personliga utgifter och bil.

Permalänk
Medlem

@Sebune: Jag känner att jag vill svara något. För det första det handlar om mig, eller tråden handlar inte om mig.
I det yrket jag kan bäst är körkort nästan ett krav och det är inte direkt ett lyxproblem då många jobb inom min kategori kräver tillgång till bil

Men återigen prata om frågeställningarna

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Helt ärligt är det precis lika illa när företag ska tigga via kickstarter och liknande tjänster. Har man inte råd att utveckla en produkt får man fan i mig se till att ge tillbaks till de som skänkt pengar, i form av aktier i företaget. Och egentligen borde kickstarter portionerna ut pengarna till företaget i fråga efter att delmålen nåtts.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast equity crowdfunding är ju en grej, och då erhåller man aktier i bolaget precis som du säger. När man backar en crowdfundingkampanj så vet man ju själv vad man ger sig in på. Har produkten inte kunnat bli finansierad via traditionella sätt såsom banklån och professionella investerare så är det ju ett tydligt tecken på att den som backar kampanjen tar en mycket stor risk.

Det du skrev om att portionera ut pengarna är egentligen ganska smart, för cynikern i mig känner att många personer bakom lyckade crowdfundingkampanjer har en tendens att bränna pengarna på ett stort kontor (gärna med en rutschkana i som Youtube har), en för stor och ineffektiv personalstyrka, fussball-spel, dyrbara "teambuilding"-dagar och så vidare. Men det kan ju inte ligga i Kickstarters intresse att styra hur pengarna ska användas. Vidare är det väl också helt realistiskt att tänka sig att de mesta pengarna behövs just vid uppstarten av bolaget p.g.a. etablering av bolaget och produktionsstart o.s.v. så det är ju helt rimligt att det betalas ut i en klumpsumma.

Förstår inte hur du över huvud taget kan jämföra privatpersoner som tigger pengar till sitt leverne med näringsidkare som söker finansiering till en affärsidé.

Nåväl, själv skulle jag inte skänka pengar till en privatperson som vill ha ett körkort. OP, du har blivit av med ditt jobb och jag förstår att det känns deppigt som fan, men du kommer kunna få ett nytt jobb framöver och då är det bara att börja spara. Om inte annat så har ju regeringen föreslagit att man ska få ta CSN-lån när man pluggar till körkortet, så det kanske kan bli ett alternativ framöver.

Permalänk
Medlem

Diskussionen kan vara intressant men ta bort din egen kampanj från tråden..

Skulle som många andra säger, tänka mig att skänka pengar till någon som är sjuk / har det svårt på annat sätt, men inte till lyxproblem..

Och för att göra som alla andra och klanka ner lite på det hela..
~51000!? ska du ta CE-kort och yrkeskompetensbevis?

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga en sak

såg denna tråd som du skrev i tidigare

#16305294

om man nu tjänat 26-30.000kr

samt så verkar du ju ha ett jobb?

och inte har råd med körkort?
då måste man nog lägga om sina levnadsvanor.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Jag måste fråga en sak

såg denna tråd som du skrev i tidigare

#16305294

om man nu tjänat 26-30.000kr

samt så verkar du ju ha ett jobb?

och inte har råd med körkort?
då måste man nog lägga om sina levnadsvanor.

Men de pengarna är till för roliga utgifter, som datorer etc. Inte för att spenderas på personliga utgifter, bil eller körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@aaaaaaaaaa: Och när jobben kräver körkort?

Om det är det enda aktuella jobbet i området för den kompetens TS besitter, då kan man få hjälp med statliga medel att ta körkort. Personlig crowdfunding är ju bara kvalificerat tiggeri på nätet, typ. Nä pengar får du nog fixa på annan väg, vi som jobbar 10-12 timmar om dagen, ska vi betala skatt + bidra med pengar till körkort (eller annan personlig utgift) som ej täcks av skattekostnader?
Hela diskussionen är löjlig om man ska utgå från TS frågeställning, gäller det däremot crowdfunding för att en familj ska ha råd att överleva, då är jag beredd att ställa upp.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du kan ju ta bort länken till din personliga crowdfunding/ditt tiggeri så kommer diskussionen nog att sluta handla om dig och istället om frågeställningen.

Inlägget är nu förändrat till köp av häst

Skrivet av Bärrich:

Jag måste fråga en sak

såg denna tråd som du skrev i tidigare

#16305294

om man nu tjänat 26-30.000kr

samt så verkar du ju ha ett jobb?

och inte har råd med körkort?
då måste man nog lägga om sina levnadsvanor.

Jag hade jobb och jag skrev att jag har tjänat inte gör det idag

Skrivet av Jonny Myran:

Är ni så jäkla tröga att ni tror att tråden skapades för att starta en diskussion om och få insikt i ämnet? Det handlar givetvis om att han vill sprida sin tiggerisida och inget annat.
Hade du velat ha en diskussion hade du kunnat välja några av de andra femtioelva tramskampanjerna, men nu var ju inte det riktigt syftet med tråden...

Och nej(!), detta kan inte jämföras med företag som söker finansiering för en produkt och ger bidragande parter ett ex av produkten ifråga om det lyckas.

Som några andra redan sagt: skaffa ett jobb istället för att sitta och tigga. Patetiskt är bara förnamnet.

Nu kan du väl hitta något annat att klaga på:)

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Ja det är ju farligt att jobba innan man är 25 i det här landet

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jag hade jobb och jag skrev att jag har tjänat inte gör det idag

Det är därför man ska se till att spara pengar
och något som körkort kan man alltid lägga undan pengar till.

Och ja, skrev ju att du har "Tjänat" inte tjänar.

Men dock så säger du ju att du är "tillfälligt säsonganställd"
så bara börja spara om det inte löser sig i din crowdfunding.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Självklart är det mot reglerna att länka till egna insamlingar. Första inlägget är nu ändrat, tråd rensad så det går att diskutera igen.

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

jag tycker dock bil är överskattat. Då jag har haft körkort i många många år och nästan aldrig behöva köra en bil, men det beror helt på var man bor. Bor man t.ex. 2 mil från samhället eller mitt i centrala götebog/stockholm så är behoven av bil olika.

Det beror dels på var man bor, men också var och med vad man jobbar.
Det är ju skillnad om du jobbar som exempelvis butiksbiträde eller taxichaufför.
I vissa jobb är det svårt att klara sig utan fordon oavsett om man så skulle ha gångavstånd till allt man behöver rent privat.

Däremot att helt eller delvis sponsra någon med körkort...

Om det är ens barn och man har råd - Ser jag inga konstigheter med (kanske kräva någon motprestation för att de inte ska bli för bortskämda).
Om det är någon nära släkting eller vän - kanske beroende på omständigheterna.
Om man är arbetsgivare att sponsra en arbetstagare - om personen sticker ut tillräckligt för att man bedömer att det ska löna sig.

Annars - nej det hade jag inte gjort.

I fallet som tråden berör så verkar det dessutom vara en person som har haft en hyfsat bra inkomst. Men varit kass på det här med privatekonomi.

Kolla här: Lyxfällan

Där (Lyxfällan) så finns det 21 säsonger, där i många fall varit personer med okej inkomster (i vissa fall riktigt bra inkomster). Men de har helt enkelt inte greppat konceptet med att man ska göra prioriteringar och spendera mindre än man tjänar.

Jag ser inte riktigt vad som utmärker ts från de som varit med i Lyxfällan. Förutom att ts har ett konto på Sweclockers och det är okänt hur många/vilka av de i Lyxfällan som finns på Sweclockers.
För de flesta av Lyxfällan fallen så skulle det vara kontraproduktivt att ösa pengar över dem. Man kanske fördröjer det hela, men många skulle bara sätta sig djupare i skiten.

Ska vi ha crowdfundingkampanjer för folk som hellre lägger pengar på tobak och energidrycker än att betala hyra och låta ungarna spela fotboll ?

Däremot får jag väl ge en liten eloge till ts att han/hon åtminstone försöker hitta alternativa (lagliga) sätt att finansiera sitt körkort. Det är ändå någon form av initiativtagande.
Den som aldrig ger upp har ännu ej misslyckats

Permalänk
Medlem

Helt säker på att du kan få ett körkort billigare än 5100 euro som du frågar efter..

finns ett flertal ställen i västerås som säljer kompletta paket för ca 15.000kr.
Lägg upp en plan å börja spara

eller håll kostnaden nere å kör lite privat så med nån som har körkort etc.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator