Ubuntu tas bort från sökresultat – inkräktar på Transformers upphovsrätt

Permalänk
Melding Plague

Ubuntu tas bort från sökresultat – inkräktar på Transformers upphovsrätt

Paramount har bett Google att ta bort sökresultat som länkar till torrentfiler med operativsystemet Ubuntu. Anledningen är att de inkräktar på rättigheter till en av deras Transformers-filmer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Parodin fortsätter...

Permalänk
Medlem

Hm, ska bli spännande att höra en förklaring.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Ska man bli mörkrädd... eller ljusrädd?

Som sagt, vem F har gett upphovsrätt ägare sådana makter, utan ansvar?!

Permalänk
Medlem

Det här visar varför det inte är rättsäkert att bara lita på vad rättighetshavare påstår. Principen att man är oskydlig tills motsatsen är bevisad måste gälla.

Sen finns det säkert en och annan som resonerar så att google är ett privat företag som får göra som de vill på en fri marknad och gillar man inte vad de gör så kan man välja en annan sökmotor, men då är man på så låg nivå så det man behöver i så fall är att dra ut huvudet ur röven så att man får luft att tänka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

DuckDuck is the way to Go!

Permalänk
Medlem

Detta är vanligt, hänt mig flertal ggr.

Oftast sker det tillsammans när de ansöker att ta bort ett par tusen URL's samtidigt, ibland accepterar de hela requesten och då ryker många sidor som inte ens har något med det att göra, när en request handlar om fåtal url så brukar inte sådana här mistag slinka igenom.

Finns inget sätt att överklaga det heller.

För mer detaljerat vad som sker kan ni se här: https://www.google.com/transparencyreport/removals/copyright/...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag visste att det var någon fishy med Ubuntu och Linux ^^

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Detta är vanligt, hänt mig flertal ggr.

Oftast sker det tillsammans när de ansöker att ta bort ett par tusen URL's samtidigt, ibland accepterar de hela requesten och då ryker många sidor som inte ens har något med det att göra, när en request handlar om fåtal url så brukar inte sådana här mistag slinka igenom.

Finns inget sätt att överklaga det heller.

För mer detaljerat vad som sker kan ni se här: https://www.google.com/transparencyreport/removals/copyright/...

Det har inte hänt mig, men visst ska man kunna se i Webmaster tools om man råkat ut för en takedown, och därifrån kunna vidta åtgärder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Speedforce:

DuckDuck is the way to Go!

Kör duckduck helt och hållet som sökmotor, älskar även "global-sweden" switchen så man får helt antra sökresultat om man istället söker globalt

Övergav google som sökmotor helt när de för några år sedan cencurerade bort kickass torrents. Tycker inte en sökmotor ska cencurera internet och inte heller leda folk till sidor som betalar mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har inte hänt mig, men visst ska man kunna se i Webmaster tools om man råkat ut för en takedown, och därifrån kunna vidta åtgärder.

Meddelandet du får är en DMCA, den innehåller inte vad google har gjort åt själva förfrågan, men länken jag gav ovanför kan du se åtgärderna som är utförda, t.ex. om alla länkar blev borttagna från förfrågan eller ej.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Sjukt när ett os tages bort från söklistan till förmån för en film som torde höra hemma i flingpaket.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedforce:

DuckDuck is the way to Go!

Det finns två typer av folk.
De som "googlar" och de som "duck:ar"

Själv börjar jag närma mig denna slogan, mantra mer å mer när jag ska söka.
It's duck it or fuck it

För övrigt är "Bing:a" en skröna.

Permalänk
Medlem

Sinnessjukt är bara förnamnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta händer nästan dagligen för Ektoplazm som enbart erbjuder gratis musik under Creative Commons licence. http://www.ektoplazm.com/blog/fighting-an-endless-and-futile-...

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Speedforce:

DuckDuck is the way to Go!

Intressant, ska börja använda DuckDuckGo direkt. Aldrig hört talas om det förut konstigt nog, men visst lever man ibland under en sten. (:

Permalänk
Medlem

Upphovsrättmaffians egen komedi-serie är iallafall gratis att kolla på.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

DuckDuck var ett bra tips...kan vara något jag velat haft länge.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Har använt duckduckgo länge, frågan är vad som hindrar företagen att kräva borttagning av länkar även där?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Parodin fortsätter...

Skrivet av Paddanx:

Ska man bli mörkrädd... eller ljusrädd?

Som sagt, vem F har gett upphovsrätt ägare sådana makter, utan ansvar?!

Ja ännu roligare blir det med detta http://www.idg.se/2.1085/1.664804/warner-bros-hemsida-piratsa...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Alla säger att man ska byta till duckduckgo, hur bra är det änns? om jag söker på något kommer det upp porr sidor förre wikipedia?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Har använt duckduckgo länge, frågan är vad som hindrar företagen att kräva borttagning av länkar även där?

Finns nog inget som hindrar dem från det.
Men kommer någon med en förfrågan om censurering tror jag dem skiter blank i det.
Det är som sagt bara vad jag tror, inget jag har något som helst underlag för.

Skrivet av Daark:

Alla säger att man ska byta till duckduckgo, hur bra är det änns? om jag söker på något kommer det upp porr sidor förre wikipedia?

Haha, får man fråga vad du har sökt på då?
Dem baserar inte träffarna på dina intressen och din historik, eftersom att de inte spårar och övervakar dig,
vilket jag tycker är en bra sak.
Men detta gör att du kan få använda lite andra termer än du är van vid för att hitta det som faktiskt intresserar just dig.

Permalänk
Inaktiv

Startpage är ett alternativ till Duckduckgo.

https://www.startpage.com/eng/protect-privacy.html?&hmb=1

Själv märker jag av bättre sökträffar än med Duckduck.

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Startpage är ett alternativ till Duckduckgo.

https://www.startpage.com/eng/protect-privacy.html?&hmb=1

Själv märker jag av bättre sökträffar än med Duckduck.

Intressant! Har aldrig vart i kontakt med denna sökmotorn tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Hm, ska bli spännande att höra en förklaring.

Hahaha, jag skulle inte hålla andan i väntan på ett svar om jag säger så. Detta är det stora problemet med DMCA, det finns ingen konsekvens för att skicka felaktiga notices. Som en van läsare av techdirt ser man ofta artiklar om den senaste skumma nedtagningen (Typ att Warner brothers flaggade batman filmernas officiella sida och flera Amazon länkar för att streama eller köpa filmen. Tyvärr följde inte google efter då, utan lät dem vara kvar)

Skrivet av Daark:

Alla säger att man ska byta till duckduckgo, hur bra är det änns? om jag söker på något kommer det upp porr sidor förre wikipedia?

Det tar lite tid att lära sig hur man skall använda den. Ingen av dina gamla sökningar eller internethistorik sparas, vilket gör det omöjligt för dem att optimera sökningarna efter dig. Man får helt enkelt vara lite extra specifik mot sökmotorn. Det sköna är dock att den fungerar likadant på alla datorer. Det kan vara galet svårt att använda google på en annans dator om man är för olika som personer. Dock skumt att du får det, wikipedia rankas generellt mycket högt av duckduck. Wikipedia blir ofta första träffen för mig.

Permalänk
Medlem

Jasså. Nu hjälper inte ens "Jag använder bara torrents för Linux distrubitioner." längre som ursäkt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedforce:

Intressant! Har aldrig vart i kontakt med denna sökmotorn tidigare.

Den använder google men döljer vem som söker, inte en VPN eller proxy men en mellanhand så kan man i alla fall slippa bli spårad och få reklam där efter.

Vill man inte att den ska använda google kan man använda deras egna sökmotor ixquick.
https://www.ixquick.com/

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Kör duckduck helt och hållet som sökmotor, älskar även "global-sweden" switchen så man får helt antra sökresultat om man istället söker globalt

Övergav google som sökmotor helt när de för några år sedan cencurerade bort kickass torrents. Tycker inte en sökmotor ska cencurera internet och inte heller leda folk till sidor som betalar mest

Går att lösa på Google med. Om du lägger in www.google.com/ncr så hamnar du på "global" söksida.

Permalänk
Medlem

Dags för canonical för ubuntu att ta och stämma filmbolaget Paramount ^^

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Kör duckduck helt och hållet som sökmotor, älskar även "global-sweden" switchen så man får helt antra sökresultat om man istället söker globalt

Övergav google som sökmotor helt när de för några år sedan cencurerade bort kickass torrents. Tycker inte en sökmotor ska cencurera internet och inte heller leda folk till sidor som betalar mest

Google själva vill nog inte censurera per se, dock så är de det primära målet för stämningar (p.g.a. storlek) både i USA och EU vilket göra att de inte har mycket val. Duck duck go är betydligt mindre och i takt med att de växer lär kraven komma på dem också.
Att upphovsrättsinnehavare ens besvärar sig att stämma beror ju bara på att lagstiftningen ser ut som att den gör, och att flertalet domstolar anser att hyperlänkar är "medhjälp till upphovsrättsbrott."