Första par glasögon // Det här kan inte vara rätt!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En laseroperation vore det bästa, men då ska man vara säker på att synfelen inte förvärras med tiden, och eftersom jag inte är det vågar jag mig inte på det...

Laseroperationer är inte riskfria de heller. För ca 15 år sen när jag opererade mitt ena öga så var det mer geschäft än vård i branschen; "vi har aldrig misslyckats med en operation" och "blir det fel kan man göra om operationen" var vanliga försäljningsargument. Vad dom inte säger är att definitionen på att lyckas är typ att dom inte punkterade ögat eller gjorde dig blind. Dessutom är möjligheterna att göra om operationen begränsade; om man t.ex får astigmatism av operationen, men synskärpan är ok så gör dom ogärna om operationen. Sen kan hornhinnan vara för tunn för att klara av flera operationer.

Senast förra året var jag iväg till en ny klinik för att kolla om det går att fixa mitt opererade öga så fick jag intryck av att det fortfarande är rätt mycket geschäft i branschen, för dom ville väldigt gärna sälja andra operationer, trots att jag var väldigt tydlig med att jag endast ville ha mitt opererade öga fixat.

För min egen del så märkte jag i efterhand att viss information var sån jag inte fick och jag är rätt glad att jag inte följde deras rekommendation om att operera båda ögonen samtidigt. Idag är kontaktlins i mitt o-opererade öga det enda som gör att det funkar att köra bil i mörker.

Sen ska jag inte överdriva riskerna. Enligt en annan oberoende ögonläkare jag konsulterade så är "drabbar" de symptom jag har typ 5% av de som opereras (och då räknas min operation som "lyckad").

OnT: Angående glasögonen så bör TS gå tillbaka och snacka med optikern. Den enda gången jag upplevt nåt konstigt så var glasögonen felslipade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara fel på glasögonen.
Fick en gång ett par nya glasögon.
Det kändes väldigt skumt, kändes som vänster öga eller synen ville dra sig snett ner åt vänster hela tiden.
Gjorde en lite snurrig, optikern sa att det var en vanesak men jag sa dlm måste kolla igen och mycket riktigt det var felslipat, som att glaset var spegelvänt eller vad dom förklarade.
Vet en kollega som missbedömde avstånd på 1 meter med fel glasögon så ja, gå till optikern och checka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spajdermän:

Nej, nej, nej! Det är inte så enkelt.

Bästa glasen för glasögon är egentligen kronglas (riktigt glas) om skärpan är viktigast, men glas är tungt. Därefter kommer "plastglaset" CR-39, som har snarlikt brytningsindex och Abbetal som kronglas. Du får utmärkt skärpa över hela synfältet. CR-39 brukar vara det billigaste alternativet hos optikern!

Dyrare plastglas har högre brytningsindex och kan göras tunnare, men samtidigt har de lägre Abbetal, vilket ökar den kromatiska aberrationen och ger sämre skärpa ju längre från linsens optiska center du tittar. Tunnare glas kan dock vara en fördel om man behöver starka glas över +/- 4 dioptrier så att de inte ser ut som flaskbottnar. Men så starka glas behöver inte trådstartaren.

Dyra glas är alltså inte alltid bättre. Speciellt inte om man prioriterar bra synskärpa.

En person som vet vad han talar om och inte bara vill sälja dyraste glasen!

Jag har haft glasögon i 45 år och senaste 20 enbart med vanliga kronglas, oavsett storlek på glas (har stabil näsa ). Både plast och högbrytande vanliga glas gav olika mer eller mindre kraftiga förvrängningsfenomen och speciellt högbrytande glas gav regnbågsgloria kring lampor och liknande. Vanlig lågbrytande plast är oftast godkänt, men måste repskyddas och blir därmed betydligt dyrare, men ändå sämre än kronglas. Optikern vill gärna sälja på antireflexbehandling också och vips så var det billiga plasten svindyr. Högkvalitativt kronglas från t ex Zeiss slår allt annat i pris/prestanda.

Jag har fortfarande 1.5 i synskärpa och är därför känslig för dåliga glas. Nu senast fick optikern byta glas 3 gånger efter att först ha köpt de billigaste vanliga glas han kunde hitta (sk slaskglas) utan att fråga mig. Efter två försök till så hittade vi ett franskt glas (Essilor) som var tillräckligt bra optiskt i vanliga kronglas. De hade tyvärr inte Zeiss, annars brukar jag köpa det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Laseroperationer är inte riskfria de heller. För ca 15 år sen när jag opererade mitt ena öga så var det mer geschäft än vård i branschen; "vi har aldrig misslyckats med en operation" och "blir det fel kan man göra om operationen" var vanliga försäljningsargument. Vad dom inte säger är att definitionen på att lyckas är typ att dom inte punkterade ögat eller gjorde dig blind. Dessutom är möjligheterna att göra om operationen begränsade; om man t.ex får astigmatism av operationen, men synskärpan är ok så gör dom ogärna om operationen. Sen kan hornhinnan vara för tunn för att klara av flera operationer.

Senast förra året var jag iväg till en ny klinik för att kolla om det går att fixa mitt opererade öga så fick jag intryck av att det fortfarande är rätt mycket geschäft i branschen, för dom ville väldigt gärna sälja andra operationer, trots att jag var väldigt tydlig med att jag endast ville ha mitt opererade öga fixat.

För min egen del så märkte jag i efterhand att viss information var sån jag inte fick och jag är rätt glad att jag inte följde deras rekommendation om att operera båda ögonen samtidigt. Idag är kontaktlins i mitt o-opererade öga det enda som gör att det funkar att köra bil i mörker.

Sen ska jag inte överdriva riskerna. Enligt en annan oberoende ögonläkare jag konsulterade så är "drabbar" de symptom jag har typ 5% av de som opereras (och då räknas min operation som "lyckad").

OnT: Angående glasögonen så bör TS gå tillbaka och snacka med optikern. Den enda gången jag upplevt nåt konstigt så var glasögonen felslipade.

Ok, mycket intressant att höra från någon där en laseroperation faktiskt inte blivit lyckad. Stort tack, detta ska jag ha i åtanke och om jag någonsin gör det så kommer jag definitivt inte behandla båda ögonen samtidigt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok, mycket intressant att höra från någon där en laseroperation faktiskt inte blivit lyckad. Stort tack, detta ska jag ha i åtanke och om jag någonsin gör det så kommer jag definitivt inte behandla båda ögonen samtidigt!

Tänk också på att synen förändras med åldern, även om du laseropererar ögonen. Så om du opererar ögonen i 20 års åldern så måste du ändå skaffa ett par läsglasögon vid 40 någonting. Men om du har ett par vanliga glasögon så räcker det att du byter ut dem mot några starkare. Men allt beror så klart även på vilket slags synfel som man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Tänk också på att synen förändras med åldern, även om du laseropererar ögonen. Så om du opererar ögonen i 20 års åldern så måste du ändå skaffa ett par läsglasögon vid 40 någonting. Men om du har ett par vanliga glasögon så räcker det att du byter ut dem mot några starkare. Men allt beror så klart även på vilket slags synfel som man har.

Jo, är medveten om det, men då jag redan är nära 40 så kommer förändringen framöver antagligen inte bli så stor. Men troligen blir det inget av - för många osäkerheter och risk att jag ändå måste ha glasögon igen någon gång i framtiden. Enklast är att strunta i det och fortsätta med glasögon.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Ok, mycket intressant att höra från någon där en laseroperation faktiskt inte blivit lyckad. Stort tack, detta ska jag ha i åtanke och om jag någonsin gör det så kommer jag definitivt inte behandla båda ögonen samtidigt!

Även om operationerna går bra kan det vara olämpligt att behandla båda ögonen samtidigt, de kan behöva läka en tid efteråt och det kan innebära att du är mer eller mindre blind en tid om du fixar båda ögonen samtidigt, även om det är en övergående fas så kan det vara nog så bökigt i praktiken att vara temporärt blind.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har inte läst hela tråden.
Jag har som du väldigt olik syn på mina ögon 0.4 vänster och 0.9 höger. Andra paret glasögon jag köpte hade ditt fenomen. Hade med de gamla och sa att med dessa har jag inte detta fenomen.
De beställde nya glas till dem jag tyckte det var fel på och när jag fick tillbaka dem fungerade de bra.

Som någon annan skriver kommer du troligtvis vänja hjärnan vid detta fel men problemet kan ju komma när du ska byta och du får ett par som är som de ska.
Tror inte de tagit hänsyn till dina olika synfel utan korrigerat dina ögon helt separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdermän:

Nej, nej, nej! Det är inte så enkelt.

Bästa glasen för glasögon är egentligen kronglas (riktigt glas) om skärpan är viktigast, men glas är tungt. Därefter kommer "plastglaset" CR-39, som har snarlikt brytningsindex och Abbetal som kronglas. Du får utmärkt skärpa över hela synfältet. CR-39 brukar vara det billigaste alternativet hos optikern!

Dyrare plastglas har högre brytningsindex och kan göras tunnare, men samtidigt har de lägre Abbetal, vilket ökar den kromatiska aberrationen och ger sämre skärpa ju längre från linsens optiska center du tittar. Tunnare glas kan dock vara en fördel om man behöver starka glas över +/- 4 dioptrier så att de inte ser ut som flaskbottnar. Men så starka glas behöver inte trådstartaren.

Dyra glas är alltså inte alltid bättre. Speciellt inte om man prioriterar bra synskärpa.

Mycket intressant information. Hur repkänsligt är CR-39 och hur reptåligt blir det med repskydd?

Skrivet av MultiMan:

En person som vet vad han talar om och inte bara vill sälja dyraste glasen!

Jag har haft glasögon i 45 år och senaste 20 enbart med vanliga kronglas, oavsett storlek på glas (har stabil näsa ). Både plast och högbrytande vanliga glas gav olika mer eller mindre kraftiga förvrängningsfenomen och speciellt högbrytande glas gav regnbågsgloria kring lampor och liknande. Vanlig lågbrytande plast är oftast godkänt, men måste repskyddas och blir därmed betydligt dyrare, men ändå sämre än kronglas. Optikern vill gärna sälja på antireflexbehandling också och vips så var det billiga plasten svindyr. Högkvalitativt kronglas från t ex Zeiss slår allt annat i pris/prestanda.

Jag har fortfarande 1.5 i synskärpa och är därför känslig för dåliga glas. Nu senast fick optikern byta glas 3 gånger efter att först ha köpt de billigaste vanliga glas han kunde hitta (sk slaskglas) utan att fråga mig. Efter två försök till så hittade vi ett franskt glas (Essilor) som var tillräckligt bra optiskt i vanliga kronglas. De hade tyvärr inte Zeiss, annars brukar jag köpa det.

Lärorik tråd. Rekommenderar du någon speciell optikerkedja, eller är det så enkelt att man får vad man betalar för både när det gäller kunskap, service och själva glasögonen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Caernoga:

Mycket intressant information. Hur repkänsligt är CR-39 och hur reptåligt blir det med repskydd?
Lärorik tråd. Rekommenderar du någon speciell optikerkedja, eller är det så enkelt att man får vad man betalar för både när det gäller kunskap, service och själva glasögonen?

Min erfarenhet säger att det inte har så mycket med en kedja eller inte att göra utan den enskilde optikerns kunskap och intresse för jobbet. Den jag gick till förra gången kommer inte få ett återbesök, trots Synsam-kedja med allehanda garantier, lockande erbjudanden och gratis glasbyten. Det var helt enkelt för mycket krångel innan de två paren glasögon jag köpte var godkända. Jag är säkert en väldigt besvärlig kund som vill se 100% efter ett optikerbesök och inte bara tömma plånboken och fortfarande inte vara nöjd. Konkurrenten på orten har Zeiss så det blir ett besök där nästa gång. Om hon är tillräckligt duktig märker man tyvärr inte förrän efteråt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Påminner om denna beskrivning:
http://www.familjeliv.se/forum/thread/70415336-glasogonen-gor...
Tydligen tog det honom ett halvår att vänja sig med sina glasögon för brytningsfel.

Själv fick jag veta att jag har ett litet brytningsfel, så kallat astigmatism (förutom att jag är ålderssynt nu när jag börjar närma mig 50, har alltså svårt att fokusera på nära håll). På jobbet kunde jag få gratis terminalglasögon och gick till optikern som min arbetsplats har avtal med. Där konstaterades att jag inte behöver glasögon på långt håll (har synskärpa 1,0 på ena ögat och 0,95 på andra ögat) men på just långt håll så ser jag ibland dubbla konturer eller suddigt på vertikala linjer, särskilt vid svagare ljus. Exempelvis en flaggstång på långt håll är något otydlig i konturerna men vrider jag huvudet åt sidan (så att den blir horisontell i mina ögon) så blir den skarp medan det som innan var skarpt blir suddigt. Det är alltså så brytningsfelet visar sig (astigmatism). Varför tycker de inte att detta är något som behöver korrigeras månntro?

Men jag gjorde så att jag begärde ut receptet (mannen i butiken var fruktansvärt otrevlig mot mig och försökte kränga på mig progressiva terminalglasögon trots att jag inte ville ha det) så jag bestämde mig att aldrig köpa glasögon där. Istället gick jag hem och beställde ett par på nätet istället med receptet jag fick. Valde billigaste glaset (tänkte det blir nog ändå inte särskilt tjockt i mitt fall) men tog ändå antireflexbehandling.

Så här står det i mitt glasögonrecept:
Sfär H 0,00 V 0,00
Cyl H -0,25 V -0,50
Axel H 90 V 75
Add1:40 H +1,75 V +1,75
Add2: 70 H 0,75 V +0,75
Vis H 1,0 V 0,95
Bino 1,0
Fri visus H -1,0 V 0,95
plus lite om pupillavstånd som kanske inte är viktigt här.

Läser man receptet så bör det inte bli någon förbättring av synskärpan med glasögon? Synskärpa 1,0 både med och utan?
Men jag får väl testa dem. Vore gott att slippa dubbla konturer och suddiga vertikala linjer. Hjälper inte glasögonen får jag väl gå till en bättre optiker som man kan lita på.

Edit. Har testat gladögonen nu och jag ser nu tokskarpt så helt klart värt det trots ett "lindrigt" synfell. Nackdelen är att det blev sämre på nära håll men jättebra på långt håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Skippa glasögon och skaffa linser - det fungerade bättre på mig och olika brytningsfel och sånt är lätt fixat med linser.

funkar inte för alla, jag får torra ögon och mina ögon svider hela tiden när jag har linser.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Proffsmoddare

Var exakt så för mig också. Synfel på ett öga. Första månaden kunde jag knappt gå. Jag kunde inte urskilja djup och det kändes som att allt lutade ifrån mig. Precis som din bild, men vriden 90 grader. Allt som var neråt vart mindre.

Använder glasögon till och från nu, och det är inte alls samma effekt.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Jag fick alltså mina första glasögon igår och precis när jag tog på dem var det "ååååhhh så bra jag ser". Men trots att jag har ganska liten grad av brytningsfel (astigmatism) vilket är det enda dessa glasögonen korrigerar för så märker jag ändå av effekterna du beskriver. Tittar man på en rund kastrull lite från sidan så blir perspektivet en aning fel, den ser äggformad ut. Jag får också svårt med avståndsbedömningen, greppar lite fel när jag ska plocka upp saker. Tror jag bara behöver vänja mig. Förstår att det måste vara ännu svårare om man har större korrektion av synen.

Fördelen är väl att världen blev så vacker med glasögon! Märkte nu på morgonen att jag kunde se passagerarplanet framför flygstrimman på himlen. Innan såg jag bara at det var en rökstrimma. Det var lite som en aha-upplevelse. Kunde även se löv på träd långt bort istället för bara en grön massa. Samma när jag kör bil (jag får köra bil utan glasögon, optikern påstod jag hade 1,0 i synskärpa utan glasögon). Nu kan jag läsa vägskyltar på 100-150 meters håll istället för kanske 50 meter som innan. Fattar inte hur det kan vara tillåtet att köra bil med 0,5 i synskärpa, då måste man ju vara halvblind. Eller så är det att på alla synkontroller man gjort har man stått typ 5-10 meter från syntavlan och då har jag med nöd och näppe urskilt nedersta raden. Men får bilkörning borde de ställt skylten på 100 meters avstånd med bokstäver som på en trafikskylt på nedersta raden.

Permalänk
Medlem

Ögonen/hjärnan anpassar sig efter ett tag, sen ser allt normalt ut. Varje gång jag byter glasögon blir jag yr i mössan de första dagarna, allt ser ut som de var draperat på ett halvt äggskal.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ögonen/hjärnan anpassar sig efter ett tag, sen ser allt normalt ut. Varje gång jag byter glasögon blir jag yr i mössan de första dagarna, allt ser ut som de var draperat på ett halvt äggskal.

Samma här.
Första dagen/dagarna med nya glasögon så gungar det jävel för mig. Men sen lägger det sig och ögonen anpassar sig.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Som tidigare postare skrev så är det ovant i början. Jag har likande problem med mina solglasögon som det är styrka i. Vissa saker blir helskumma i dem pga jag använder dem så sällan. Samma sak varje gång jag byter glasögon i allmänhet.

Har hört att man gjort experiment där folk hade glasögon på sig som vände allt upp-och-ned. efter ett tag såg allt rätt ut igen. Konsekvensen var dock att utan glasögonen så var nu allt fel när du slutade använda dem. Men efter ett tag utan dem blir allt rätt igen. Hjärnan gör det rätt helt enkelt är min poäng. Ge det lite tid bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Det var samma för mig när jag skaffade glasögon. Just skärmar kändes väldigt konstiga men allt hade ju lite fel proportioner. Hjärnan lärde sig korrigera ganska snabbt dock och nu märker jag inte av något sådant, och tar jag av mig glasögonen så ser jag också allt som det ska vara (dock aningen suddigare och lite dubbelt på ena ögat förstås). Mina glasögon måste också ha någon grad av förstoring för i början så kändes det som om marken liksom var närmare än normalt, som att man gick i ett par decimeter snö eller högt gräs liksom. Inte helt stabilt. Men även detta korrigerades av sig själv ganska snabbt.

Permalänk

@Allexz:
Hejsan!

Hur har det gått? Har det gått till sig eller var det fel på glasögonen?

Har fått glasögon jag också och det är samma fenomen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av keyser_01:

@Allexz:
Hejsan!

Hur har det gått? Har det gått till sig eller var det fel på glasögonen?

Har fått glasögon jag också och det är samma fenomen.

Tjo, hat varit väldigt slapp, har ej använt dem mer =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Tjo, hat varit väldigt slapp, har ej använt dem mer =/

Skickades från m.sweclockers.com

Ok!
Då får jag kontakta optikern och höra vad de har att säga.

Permalänk
Medlem

Efter ett tag med mina nya glasögon märkte jag att något inte stämde. Såg inte lika bra på höger öga som på vänster. Gick till en annan optiker och gjorde ny synundersökning och fick något annat resultat där (de sa att jag kunde få 1,5 i synskärpa med glasögon istället för 1,0 som första optikern sa). Med nya receptet och nya glasögon därefter ser jag nu jättebra på båda ögonen och det gick snabbt att vänja sig med dessa glasögon jämfört med första paret. Kan alltså vara värt att dubbelkolla så att glasögonen verkligen har blivit rätt.

Nu känns det skönt för ögonen att ta på glasögonen. Innan såg jag bättre än utan glasögon med de gamla glasögonen men det kändes jobbigt i ögonen och jag var ofta yr när jag hade dem längre tid.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Påminner om denna beskrivning:
http://www.familjeliv.se/forum/thread/70415336-glasogonen-gor...
Tydligen tog det honom ett halvår att vänja sig med sina glasögon för brytningsfel.

Själv fick jag veta att jag har ett litet brytningsfel, så kallat astigmatism (förutom att jag är ålderssynt nu när jag börjar närma mig 50, har alltså svårt att fokusera på nära håll). På jobbet kunde jag få gratis terminalglasögon och gick till optikern som min arbetsplats har avtal med. Där konstaterades att jag inte behöver glasögon på långt håll (har synskärpa 1,0 på ena ögat och 0,95 på andra ögat) men på just långt håll så ser jag ibland dubbla konturer eller suddigt på vertikala linjer, särskilt vid svagare ljus. Exempelvis en flaggstång på långt håll är något otydlig i konturerna men vrider jag huvudet åt sidan (så att den blir horisontell i mina ögon) så blir den skarp medan det som innan var skarpt blir suddigt. Det är alltså så brytningsfelet visar sig (astigmatism). Varför tycker de inte att detta är något som behöver korrigeras månntro?

Men jag gjorde så att jag begärde ut receptet (mannen i butiken var fruktansvärt otrevlig mot mig och försökte kränga på mig progressiva terminalglasögon trots att jag inte ville ha det) så jag bestämde mig att aldrig köpa glasögon där. Istället gick jag hem och beställde ett par på nätet istället med receptet jag fick. Valde billigaste glaset (tänkte det blir nog ändå inte särskilt tjockt i mitt fall) men tog ändå antireflexbehandling.

Så här står det i mitt glasögonrecept:
Sfär H 0,00 V 0,00
Cyl H -0,25 V -0,50
Axel H 90 V 75
Add1:40 H +1,75 V +1,75
Add2: 70 H 0,75 V +0,75
Vis H 1,0 V 0,95
Bino 1,0
Fri visus H -1,0 V 0,95
plus lite om pupillavstånd som kanske inte är viktigt här.

Läser man receptet så bör det inte bli någon förbättring av synskärpan med glasögon? Synskärpa 1,0 både med och utan?
Men jag får väl testa dem. Vore gott att slippa dubbla konturer och suddiga vertikala linjer. Hjälper inte glasögonen får jag väl gå till en bättre optiker som man kan lita på.

Edit. Har testat gladögonen nu och jag ser nu tokskarpt så helt klart värt det trots ett "lindrigt" synfell. Nackdelen är att det blev sämre på nära håll men jättebra på långt håll.

En väldigt lindrig astigmatism som du har sänker inte nödvändigtvis den "mätbara" synskärpan, dvs du ser 1.0 både med och utan korrektion. Däremot kan den upplevda skärpan skilja rätt mycket. Olika personer är också olika känsliga. Har undersökt personer med kraftig astigmatism som inte tycker det spelar så stor roll om de har korrektion eller inte, medans andra, som du, är väldigt känsliga för synfel som vi optiker kanske tänker att "det lilla gör ingen skillnad". Det gäller ju att inte ta något för givet, utan att verkligen kolla så att det inte bara är vad som läses på syntavlan är rätt, utan även hur det upplevs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det. Tyckte allt var snett när jag fick glasögon. Såg precis ut som din bild. Men egentligen var det att jag såg allt snett innan och när det blev rätt så kändes det snett. Efter ett tag så ska det bli det nya normala för dig. Om jag minns rätt så blev det bättre efter någon dag men tog lång tid innan man vande sig med att man kände sig kortare eftersom marken plötsligt var närmare. Nu har jag dock haft glasögon i 15 år och är ovan utan istället. Behåll dem på hela tiden förutom när du sover. Värkar ta länge tid att vänja sig för sådana som tar av sig dem hela tiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hej!

Hämtade ut mitt första par glasögon idag och har kämpat mig igenom dagen med dem, har snackat med ett par vänner med glasögon och självklart lär det skilja sig mycket på vilket synfel man har men...

Min syn är 0.4 på vänster öga och 1.0 på höger.
Jag har brytningsfel på vänster öga vilket gör att allt utom vertikala linjer blir suddiga.

Det har ingen större påverkan på mitt liv mer än att _allt_ jag ser är något suddigt.

Roliga är att jag idag med glasögon flera gånger tänkt damn vad högupplöst allt är!
Ett träd som tidigare varit fint och grönt är nu superskarpt så att man kan se individuella blad på avstånd.

Problemet är att allt jag har helt fel proportioner, på långt avstånd och om jag tittar mot horizonten så är det gångbart, men om jag tittar neråt eller på nära avstånd så förvrängs allt _för mycket_

Exempel, jag tittar på skärmen just nu och bilden nedan illustrerar hur jag ser den.

http://i.imgur.com/JuLvFjU.png

Samma effekt på gatan, i bakluckan på bilen etc.

Tittar jag ner så tappar jag balansen och då jag skulle lyfta ur något ur bakluckan så undrade jag om jag fått en stroke, ena sidan såg ut att vara 30cm djup och andra 80cm.

Blir fruktansvärt illamående av att ha dem på om jag inte fokuserar på horizonten hundra meter bort, men visst.... skarpt är det... "Yay"

Är det så att min optiker total tabbat glasögonen eller skall jag välja mellan suddigt eller ... jag har inte ens ett ord för att beskriva det.

Intressant när du nämner att du ser saker skarpare.

Jag har själv haft glasögon sen jag var liten si nästan över 20 år. Jag vet ju inte hur det är att inte se suddigt. Det enda jag vet är ju att saker är större med glasögon. Jag hade ju andra brillor förr sådana här små runda som man ser så ung ut och när jag skaffade mina nuvarande som jag har haft sedan 2012 brillor som man ser lite vuxnare ut.

Då såg jag enorm hög upplösning. Vi snackar högre än 4K eller ens 8K.

Nyfiken är jag över normala människor som inte har synfel alltså, vi med brillor om vi ser för fuskigt detaljerat än i en normal människas naturliga syn.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Sötast

Kan nu avslöja att efter jag tagit mig i kragen och satt på glasögonen och behållt de jävlarna på så har ögonen vant sig, funkar prima

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Kan nu avslöja att efter jag tagit mig i kragen och satt på glasögonen och behållt de jävlarna på så har ögonen vant sig, funkar prima

Felet du beskrev i början kan även bero på hur mycket kurvatur linsen har. Jag har själv skaffat brillor nyligen och märkte av samma fel. Men det var extremt påtagligt på mina slipade skyddsglasögon på jobbet, precis som du beskriver så var det "formfel" och grejer. Men mina privata dyrare brillor är det mycket mindre "fel" på. Men man vänjer sig tillslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Kan nu avslöja att efter jag tagit mig i kragen och satt på glasögonen och behållt de jävlarna på så har ögonen vant sig, funkar prima

Väldigt ofta brukar det bli så. Det är tillvänjningen som är olika jobbig för olika personer och typ av synfel.
Källa: Är optiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Väldigt ofta brukar det bli så. Det är tillvänjningen som är olika jobbig för olika personer och typ av synfel.
Källa: Är optiker.

Hej!

Tänkte ställa en fråga eftersom du är Optiker.
Jag har ett par nya glasögon från Synsam sedan i Fredags. Använt dom varenda dag sedan dess.
Overall verkar glaset rätt bra. Men jag tycker de lider otroligt mycket av "kromatisk aberration" vilket får allt att se suddigt ut.
Glasögonen har Index 1.67 och min styrka är -4.0.
De på Synsam visste inte alls vad jag menade och sa att jag var ovan med anti-reflektionsbehandlingen.
Hos en närliggade optiker sa dom att det inte är anti-reflektionsbehandlingen. Utan att det är den höga indexen som orsakar kromatisk aberration. De hade istället rekommenderat Index 1.6.
Samt att plastglaset CR-39 kan ge ännu mindre av denna effekt (dock Index 1.5 vilket kanske blir för tjocka för mig)

Vad tror du?
Jag har ett par "gratis" glasögon från Specsavers sedan i somras som jag tycker är bättre än dessa för 6000:- (399kr bågar) hos Synsam.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Hej!

Tänkte ställa en fråga eftersom du är Optiker.
Jag har ett par nya glasögon från Synsam sedan i Fredags. Använt dom varenda dag sedan dess.
Overall verkar glaset rätt bra. Men jag tycker de lider otroligt mycket av "kromatisk aberration" vilket får allt att se suddigt ut.
Glasögonen har Index 1.67 och min styrka är -4.0.
De på Synsam visste inte alls vad jag menade och sa att jag var ovan med anti-reflektionsbehandlingen.
Hos en närliggade optiker sa dom att det inte är anti-reflektionsbehandlingen. Utan att det är den höga indexen som orsakar kromatisk aberration. De hade istället rekommenderat Index 1.6.
Samt att plastglaset CR-39 kan ge ännu mindre av denna effekt (dock Index 1.5 vilket kanske blir för tjocka för mig)

Vad tror du?
Jag har ett par "gratis" glasögon från Specsavers sedan i somras som jag tycker är bättre än dessa för 6000:- (399kr bågar) hos Synsam.

Jättesvårt att säga såhär över nätet, men visst, högre index ändrar abbe-talet och kan ge mer aberrationer. Kan även vara att glasets optiska centrum inte ligger mitt för pupill, vilket börjar spela roll ju högre styrka man har, vilket kan ge en prismaeffekt vilket även det kan ge färgspridning. (Detta kan du nog märka själv om du tittar på nåt där du har en färgspridning och höjer/sänker på hakan lite. Om det är bättre när du höjer på hakan kan det hända att det är det som är boven). Kan även påverkas beroende på glasens kupighet och om de har en sfärisk eller asfärisk design. 1,67 känns som lite Overkill för -4,00, om det inte är en väldigt bred båge. 1,5 tror jag blir estetiskt "för tjockt", också där beroende på båge. Med allt detta sagt så är 4-5 dagar ibland lite kort tid att vänja sig vid nya glas, så kan vara lämpligt att testa lite längre och se om det "ger med sig", annars hade jag bett dem ändra på dem, men hur de ska ändras vill jag inte spekulera i över nätet. Mycket text blev det, hoppas du får ut nåt matnyttigt av det!

Skickades från m.sweclockers.com