EU-domstolen: "Hyperlänkar kan bryta mot upphovsrättslagen"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Intressant fall. Inte så konstigt tycker jag.

Skrivet av Ozzed:

"De påpekar också att den kan missbrukas av upphovsrättsinnehavare för att ta bort oönskat material."

Ungefär som Ekeroth gjorde för att mörka järnrörsskandalen. Det vore katastrof för demokratin om detta fick något större genomslag. Upphovsrätten behöver ses över från grunden.

Den s.k "skandalen" var ingen skandal. Det var en medieanka o inget annat.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Nu när jag har tänkt igenom detta tycker jag att båda har gjort fel. Moraliskt fel att länka bilderna men fel av servern att svara på förfrågan till bilden med den faktiska bilden istället för ett felmeddelande. Hade de haft kompetent IT-personal hade bilderna aldrig blivit publicerade på en offentlig server och problemet hade aldrig uppstått.

Sen tycker jag det är ganska dumt att dra det till domstol istället för att bara stoppa servern från att skicka ut fler oavsiktligt publicerade bilder. Nu har det istället blivit offentlig handling att deras bildserver inte är säker för fem öre.

Analogin här skulle vara att du har en robot hemma som kopierar ut bilder på papper till alla som frågar vid dörren. Nu har någon hittat namnet på en bild som du inte vill ha utkopierad på papper men eftersom roboten har tillgång till bilden och du bara har sagt åt den att kopiera ut bilder så kopierar den ut bilden på papper ändå och ger till personen vid dörren. När du upptäcker vad den har gjort letar du rätt på den som kom på att prova just det namnet och stämmer honom för upphovsrättsbrott.

Personligen tycker jag det låter ganska skruvat.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810