Kurser inom Stockholmsområdet vad gäller hårdvara och mujkvara?

Permalänk
Medlem

Kurser inom Stockholmsområdet vad gäller hårdvara och mujkvara?

Hej, en av mina största drömmar är att bygga min egen rig och jag har läst på och på både om mjukvara och hårdvara. Och jag känner mig alltmer ''mogen'' på att bygga en men har ett problem. Jag vågar inte för jag känner mig ännu mycket osäker. Youtube videos, Microsoft Word och Excel lektionerna man hade i gymnasiet, böcker och forum kan bara ge så mycket.

Vad jag vill komma med är att fråga er om ni känner till några föreningar/företag/annat som har kurser (gratis eller för betalning) där man får lära sig att bygga en dator samt relaterad datorkunskap. Jag skulle ju kunna söka till IT och studera 3 eller fler år till av mitt liv men känner att det är lite överkurs då jag bara vill lära mig hur man bygger och tar hand om sin dator, inte arbeta med IT för resten av mitt liv.

Permalänk
Skrivet av Pcnoobs:

Hej, en av mina största drömmar är att bygga min egen rig och jag har läst på och på både om mjukvara och hårdvara. Och jag känner mig alltmer ''mogen'' på att bygga en men har ett problem. Jag vågar inte för jag känner mig ännu mycket osäker. Youtube videos, Microsoft Word och Excel lektionerna man hade i gymnasiet, böcker och forum kan bara ge så mycket.

Vad jag vill komma med är att fråga er om ni känner till några föreningar/företag/annat som har kurser (gratis eller för betalning) där man får lära sig att bygga en dator samt relaterad datorkunskap. Jag skulle ju kunna söka till IT och studera 3 eller fler år till av mitt liv men känner att det är lite överkurs då jag bara vill lära mig hur man bygger och tar hand om sin dator, inte arbeta med IT för resten av mitt liv.

praktik på någon datorreparations firma brukar göra att man lär sig snabbt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@pcnoobs
Jag har tyvärr ingen aningen om kurser eller liknande.

Komplett har en riktigt bra guide men där kanske du redan har kika på?
Har du ingen polare som kan hjälpa dig bygga?

Ansök om en praktik plats här på sweclockers

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Videorna LinusTechTips gör inom ämnet tycker jag innehåller den relevanta informationen som behövs, du hittar dessa här: https://www.youtube.com/playlist?list=PL8mG-RkN2uTwlcLU_rv29G..._

Guiden från komplett som länkades lika så.
Det är egentligen inget märkvärdigt att bygga en dator, så länge du ser till att jorda dig kommer du med största sannolikhet inte ha sönder något.
Personligen började jag mitt datorbyggande med att köpa en dator i delar och följa det medföljande infobladet.
Idag skulle jag aldrig få för mig att betala någon annan för att göra jobbet åt mig.
Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv

Ett tips kan vara och börja med gammal hårdvara som man nästan får betalt för att ta emot. Då behöver man inte vara det minsta rädd och det är bara att testa och montera in nytt, lekaså kan man installera operativsystem och tveaka.

Om du däremot köper en bättre PC för runt 20 000kr, så finns risken att man kanske inte vågar pilla ett dugg med den och då ej lär sig något.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Det är exakt vad jag tänkte men var exakt kan man hitta gamla delar? Affärer säljer dom inte och att leta efter begagnade från typ blocket verkar vara lite mycket arbete.. (Jag antar att jag kan spendera några månader med att rota runt i mitt grovsoprum efter delar då det verkar som att det alltid finns komponenter slängda bland elektronik varje vecka.. xD Jag har sett en och en annan hårddisk ligga där och funderar om jag ska vara fräck nog att se vad folk har sparat på dem.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Jag har sett en och en annan hårddisk ligga där och funderar om jag ska vara fräck nog att se vad folk har sparat på dem.)

Troligen kommer jag få dålig karma om jag gör det, och jag tror inte änns på karma...

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Oh, hur kunde jag missa den?

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt här jag har aldrig byggt en dator har läst på o så i ett år eller två mer eller mindre, tänker bygga en dator om 2 månader men har känt mig en aning nervös över just att sätta i processorn i moderkortet när jag har gjort det känns de som då har man nästan gjort hela jobbet det är de enda som kan gå fel från vad jag förstår

om du har någon gammal dator så plocka isär den o sätt ihop den igen, och sen är det bara att ha lite balls of steel och göra skiten.

en fråga till er andra här, hur mycket känsligare är piggarna i z170 om man jämför med en amd athlon cpu? har en gammal athlon som jag bankade på och pinnarna böjer sig inte lätt direkt.. är det mycket känsligare på z170 eller klarar den att man missar och tar upp cpun igen? eller bara woops lägger den på kanten och tar upp den?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ett tips kan vara och börja med gammal hårdvara som man nästan får betalt för att ta emot. Då behöver man inte vara det minsta rädd och det är bara att testa och montera in nytt, lekaså kan man installera operativsystem och tveaka.

Om du däremot köper en bättre PC för runt 20 000kr, så finns risken att man kanske inte vågar pilla ett dugg med den och då ej lär sig något.

om man bygger en dator för 20k, det är ungefär min plan (första ggn byggare här!) de enda som kan gå snett är väl att man böjer pinnarna i moderkortet?
vad jag förstår är det inte särskilt stor risk att skada något annat om man bara sätter i distanser till moderkort t.ex och använder ESD armband?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

Sitter i samma båt här jag har aldrig byggt en dator har läst på o så i ett år eller två mer eller mindre, tänker bygga en dator om 2 månader men har känt mig en aning nervös över just att sätta i processorn i moderkortet när jag har gjort det känns de som då har man nästan gjort hela jobbet det är de enda som kan gå fel från vad jag förstår

om du har någon gammal dator så plocka isär den o sätt ihop den igen, och sen är det bara att ha lite balls of steel och göra skiten.

en fråga till er andra här, hur mycket känsligare är piggarna i z170 om man jämför med en amd athlon cpu? har en gammal athlon som jag bankade på och pinnarna böjer sig inte lätt direkt.. är det mycket känsligare på z170 eller klarar den att man missar och tar upp cpun igen? eller bara woops lägger den på kanten och tar upp den?

Bra med att vara försiktig men det är nog lite väl överdrivet hur känsligt typ pinnar på moderkortet är, de är trots allt av metall och inte glas. Klarar du att klappa en katt klarar du att byta en processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

om man bygger en dator för 20k, det är ungefär min plan (första ggn byggare här!) de enda som kan gå snett är väl att man böjer pinnarna i moderkortet?
vad jag förstår är det inte särskilt stor risk att skada något annat om man bara sätter i distanser till moderkort t.ex och använder ESD armband?

Det är relativt lätt att bygga, inget passar där de inte ska vara och allt har indents m.m. som visa hur det ska sitta. Helt ärligt så behövs egentligen ingen kunskap mer än vad det är som behövs för att datorn ska starta dvs
cpu (eventuellt kylare om de inte medföljer), moderkort, ram, hårddisk, nätaggregat and that's about it, kanske en DVD läsare, det klurigaste som många missar är faktiskt själva monteringen i chassi både att man ser till att ha distanser och sedan pillet med att dra kablar.
Elektronik går även att vända hur man vill, rotera, vält, vinkla bäst du vill för att det ska bli så lätt som möjligt att sätta in det du ska sätta in, den måste inte stå upp.

Koppla inte in någon ström förrän allt är på plats, dubbelkolla allt och sedan plugga in.

CPU är lite känsligare än de andra ja men det är egentligen bara se till att pricken i ena hörnet matchar hur det ska vara på moderkortet sedan lätt släppa ner den som att du ska lägga något ömtåligt ner bara, sedan spänna fast den med hållaren på moderkortet.
Kylaren monteras sedan fast enligt anvisningar, stock kylare är ofta bara pressa på ner tills de säger klick eller spänna fast.

Moderkorten har ofta manualer med sig som beskriver hur du ska installera allt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

...

om du har någon gammal dator så plocka isär den o sätt ihop den igen, och sen är det bara att ha lite balls of steel och göra skiten.

...

Tänkte skriva det men @Kethsi var före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

@bärplockaren: Oh, hur kunde jag missa den?

Vart bor du? SweC brukar ha medlemmar som kan tänka sig att hjälpa till och förklara på plats vid installationer.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Bra med att vara försiktig men det är nog lite väl överdrivet hur känsligt typ pinnar på moderkortet är, de är trots allt av metall och inte glas. Klarar du att klappa en katt klarar du att byta en processor.

"Klarar du att klappa en katt klarar du att byta en processor."
haha ok bra att man alltid har haft katt då, har haft mycket tid att träna

Skrivet av Ferrat:

Det är relativt lätt att bygga, inget passar där de inte ska vara och allt har indents m.m. som visa hur det ska sitta. Helt ärligt så behövs egentligen ingen kunskap mer än vad det är som behövs för att datorn ska starta dvs
cpu (eventuellt kylare om de inte medföljer), moderkort, ram, hårddisk, nätaggregat and that's about it, kanske en DVD läsare, det klurigaste som många missar är faktiskt själva monteringen i chassi både att man ser till att ha distanser och sedan pillet med att dra kablar.
Elektronik går även att vända hur man vill, rotera, vält, vinkla bäst du vill för att det ska bli så lätt som möjligt att sätta in det du ska sätta in, den måste inte stå upp.

Koppla inte in någon ström förrän allt är på plats, dubbelkolla allt och sedan plugga in.

CPU är lite känsligare än de andra ja men det är egentligen bara se till att pricken i ena hörnet matchar hur det ska vara på moderkortet sedan lätt släppa ner den som att du ska lägga något ömtåligt ner bara, sedan spänna fast den med hållaren på moderkortet.
Kylaren monteras sedan fast enligt anvisningar, stock kylare är ofta bara pressa på ner tills de säger klick eller spänna fast.

Moderkorten har ofta manualer med sig som beskriver hur du ska installera allt.

jag hade tänkt att köra på noctua nh-d15, ska man montera den utanför chassit eller efter jag har lagt in moderkortet i chassit? tänker så att moderkortet inte böjer sig den väger ju ändå över 1kg..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jag hade tänkt att köra på noctua nh-d15, ska man montera den utanför chassit eller efter jag har lagt in moderkortet i chassit? tänker så att moderkortet inte böjer sig den väger ju ändå över 1kg..

Beror lite på chassit jag brukar som regel sätta på eventuell back brace som kommer med många kylare innan då vissa inte har en bra placering på "hålet" bakom för dessa. Oftast kommer kylaren med instruktioner om vad som funkar bäst med just den kylaren, sedan monterar jag själva kylaren när moderkortet sitter i chassit men moderkortet bör inte påverkas om du sätter på den innan du sätter in det i chassit. Dock aldrig monterat just den men skulle gissa att Noctua skickar med instruktioner.

EDIT:
Undvik att klappa katten samtidigt som du monterar dock

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Beror lite på chassit jag brukar som regel sätta på eventuell back brace som kommer med många kylare innan då vissa inte har en bra placering på "hålet" bakom för dessa. Oftast kommer kylaren med instruktioner om vad som funkar bäst med just den kylaren, sedan monterar jag själva kylaren när moderkortet sitter i chassit men moderkortet bör inte påverkas om du sätter på den innan du sätter in det i chassit. Dock aldrig monterat just den men skulle gissa att Noctua skickar med instruktioner.

EDIT:
Undvik att klappa katten samtidigt som du monterar dock

ja får väl hoppas att instruktionerna är bra som dom skickar med då hehe.

"Undvik att klappa katten samtidigt som du monterar dock :P"
haha ja du jag kommer barrikera dörren när jag har mina saker här

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ja får väl hoppas att instruktionerna är bra som dom skickar med då hehe.

"Undvik att klappa katten samtidigt som du monterar dock :P"
haha ja du jag kommer barrikera dörren när jag har mina saker här

Blir du osäker så är det bara fota/filma "problemet" och fråga här så får du nog snabba svar

Ta din tid dock så lär det gå bra

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

om man bygger en dator för 20k, det är ungefär min plan (första ggn byggare här!) de enda som kan gå snett är väl att man böjer pinnarna i moderkortet?
vad jag förstår är det inte särskilt stor risk att skada något annat om man bara sätter i distanser till moderkort t.ex och använder ESD armband?

En fördel med att öva på något begagnat är att du får en känsla för hur hårt du måste trycka för att få ner t.ex PCI kort och minnen för att det ska funka.
Det kan behövas både mer och mindre kraft än man tror (mer än frimärkssamlande mindre än att bygga en altan) och det är ju lite surt att knäcka PCI platsen det första man gör på sitt nya moderkort för 1500 spänn (ja, jag vet att man får ta i en hel del för att göra det).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pcnoobs:

@Johan86c: Det är exakt vad jag tänkte men var exakt kan man hitta gamla delar? Affärer säljer dom inte och att leta efter begagnade från typ blocket verkar vara lite mycket arbete.. (Jag antar att jag kan spendera några månader med att rota runt i mitt grovsoprum efter delar då det verkar som att det alltid finns komponenter slängda bland elektronik varje vecka.. xD Jag har sett en och en annan hårddisk ligga där och funderar om jag ska vara fräck nog att se vad folk har sparat på dem.)

Du letar i fel butiker. Jag vet många datorbutiker som säljer gammalt skrot, vissa tar dock ockerpriser. Sedan har vi sekundhandbutiker.

Skrivet av Kethsi:

om man bygger en dator för 20k, det är ungefär min plan (första ggn byggare här!) de enda som kan gå snett är väl att man böjer pinnarna i moderkortet?
vad jag förstår är det inte särskilt stor risk att skada något annat om man bara sätter i distanser till moderkort t.ex och använder ESD armband?

Jag föredrar att kalla det för att montera ihop en dator och inte bygga då nästan alla enbart monterar ihop datordelar.
Men ändå i plugg and play världen så fungerar allt inte som det ska, det finns gott om trådar på forumet där folk har köpt datordelar och monterat ihop och haft diverse strul. Köper man däremot billiga saker, ja då behöver man inte vara så orolig och man kan testa det ena och andra bara för att just testa.
Och med testa så menar jag olika operativsystem, olika bootloaders o.s.v. Det är bara att röja på.
Om vi tar en Curo Duo 2 med 2GB ram som man i princip kan få gratis om man frågar rätt personen, så kan denna driva hur mycket roligt som helst. Och skillnaden mellan denna och en i7a när det gäller att montera tveaka är minimal. (visst bättre bios i de nya moderkorten)

*edit*
På tradera går ofta bra datorer för att leka med för under 500kr lappen, att köpa en sådan och röja på kan vara ett bra sätt att lära sig. Checka även in blocket såklart. Och köper man i sin närhet så slipper man dessutom frakt.

Permalänk
Medlem

@Ludzee: Bor på Södermalm, dock för mycket Hammarbyare här. xD

Permalänk
Medlem

@Kethsi: Att bygga själva datorn är nog inte så svårt, man lärde ju sig att stoppa runda bollar i runda hål på dagis.. x3 Dock är jag mer orolig vad gäller mjukvara... Men från vad jag har läst på om så brukar amd göra det lite lättare att montera processorn då man bara öppnar en pigg och sedan stänger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

@Kethsi: Att bygga själva datorn är nog inte så svårt, man lärde ju sig att stoppa runda bollar i runda hål på dagis.. x3 Dock är jag mer orolig vad gäller mjukvara... Men från vad jag har läst på om så brukar amd göra det lite lättare att montera processorn då man bara öppnar en pigg och sedan stänger den.

jo alltså montera ihop skiten tror jag inte är allt för svårt men det är just processorn man ska vara så försiktig med, med AMD processor så har den ju pinnarna på själva cpun och inte i moderkortet det har jag testat med ett gammalt amd athlon cpu lyckades inte böja pinnarna även fast jag till o med försökte böja dom med nageln haha.
men man måste ju fortfarande sätta i processorn även om amd skulle vara lättare av någon anledning den hoppar ju inte ner dit själv bara för att du öppnar låset på den..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

jo alltså montera ihop skiten tror jag inte är allt för svårt men det är just processorn man ska vara så försiktig med, med AMD processor så har den ju pinnarna på själva cpun och inte i moderkortet det har jag testat med ett gammalt amd athlon cpu lyckades inte böja pinnarna även fast jag till o med försökte böja dom med nageln haha.
men man måste ju fortfarande sätta i processorn även om amd skulle vara lättare av någon anledning den hoppar ju inte ner dit själv bara för att du öppnar låset på den..

Toucè.

Speciellt när prosecorn oftast är dyrast av all hårdvara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pcnoobs:

Toucè.

Speciellt när prosecorn oftast är dyrast av all hårdvara...

Skickades från m.sweclockers.com

nja.. det beror väl på vad du bygger för dator, oftast är det ju grafikkortet som är dyrast men visst köper du någon svindyr intel xeon eller 6950x så absolut då är processorn dyrast men fortfarande med intel så är det pinnarna i moderkortet som är känsliga inte processorn.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14