Bilstereo - skaffa aux/BT?

Permalänk
Medlem

Bilstereo - skaffa aux/BT?

Hej

Börjar bli less på att bilstereon inte kan spela upp annat än CD-skivor och radio. Vill koppla mobilen till den med nåt bättre än en FM-sändare. Men hur byter man bilstereo egentligen? Att man kan ta loss "kontrollpanelen" (vad den nu heter) med en knapptryckning tyder ju på att man ska kunna byta ut den och vara klar, men varför går det då runt en massa guider på hur otroligt jobbigt det är att skaffa en aux-kontakt i sin bil? Varför räcker det inte med att byta fronten till något som har CD-öppningen på rätt ställe?

Det jag har nu är en Blaupunkt Alicante CD32.

Permalänk
Medlem

@ajp_anton:

för att funktionen sitter i enheten och inte i display/skärmen/fronten eller vad du vill kalla den

vilken bil har du?
beroende på bil och vilken anslutning tar det mellan 5 minuter-2 timmar att byta stereo MEN detta varierar EXTREMT mellan olika bilar och årsmodeller

kan du fixa en bild på kontakten in i stereon (på baksidan)
men borde vara enkelt att byte eftersom det inte är en specialanpassad variant

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Fronten kan bara prata med själva huvudenheten - huvudenheten är den som innehåller alla funktioner.

Nu är det nog rätt enkelt för dig att byta hela enheten då du redan har en tredjeparts, men hade du haft en originalmodell som kom med bilen (och anpassad för bilen) så är det mer meck (jag tittar på min franska bil med onda ögon, och farsans SAAB var ett kapitel för sig).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: Om bilstereon är den du skrev upp är det bara att dra ur den med enheten och allt och köpa en ny på en vettig affär. Åk till typ biltema om du vill ha något enkelt som bara låter annars får du nog leta efter brl eller linkande för lite finare grejer, Elgiganten har jag köpt hos förut endast för att dom var billigast för en ganska fin enhet.

Man får oftast med en kabel för att byta men den du skrev att du hade har en standard kontakt så det ska inte behövas.

biltema har med blåtand och 3.5mm ljudkontakt för "vanligt ljud".

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Har bilen ISO anslutning (vilket den säkert har) så behöver du bara köpa en adapter för din bil (om det inte redan sitter en där med tanke på eftermarknadsstereo) och en stereo du tycker verkar bra

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Fronten kan bara prata med själva huvudenheten - huvudenheten är den som innehåller alla funktioner.

Nu är det nog rätt enkelt för dig att byta hela enheten då du redan har en tredjeparts, men hade du haft en originalmodell som kom med bilen (och anpassad för bilen) så är det mer meck (jag tittar på min franska bil med onda ögon, och farsans SAAB var ett kapitel för sig).

Håller helt med.

För min dyrare enhet så behövde jag lämna in skiten, för man blev tvungen att plocka ner halva instrumentbrädan och montera adaptrar och allt möjligt.

Är den ISO - 3:e part är det inget problem, men är det OEM så är det ofta special kontakter och dessa måste kopplas eller dras om till just ISO kontakter. Sen måste själva RAM och allt passa, vilket inte är enklaste med vissa 2x höjds OEM delar.

TS verkar dock vara ISO standard (av man kan se på dessa bilder från en annan i polen som vill sälja en). Och då är det enda svåra att få in/ut ramen och enheten, vilket borde gå relativt enkelt.

Permalänk
Rekordmedlem

Blaupunkt Alicante CD32 verkar ju ha en vanlig linjeingång i anslutningen för cd växlare på baksidan, stämmer inte det ?
http://www.blaupunkt.com/fileadmin/user_upload/Service/SERVIC...
I så fall behöver du inte byta den utan bara dra kablar, en passande anslutning ska vara denna http://www.brl.se/sv/artiklar/aux-adapter-blaupunkt-_-vdo-_-b...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett tips som kanske inte rör TS direkt men som kan vara aktuellt för andra som läser tråden är om man har en originalstereo och bara vill få aux/bt/usb kan man köpa en DMC modul som kopplas in i stereons cdväxelare-ingång. DMC modulen låtsas då vara en cd-växlare och därmed fungerar även knapparna på stereon samt ev. rattknappar för att byta låt osv också.

Köpte en till min Audi A4 -05 och den har fungerat utan problem i 3år nu. Är blåtanden igång på mobilen när tändningen slås på kopplar den upp sig mot bilen och det är bara att börja poppa

http://www.nascom.se/sv/multimedia/nytt-liv-till-din-bilstere...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Blaupunkt Alicante CD32 verkar ju ha en vanlig linjeingång i anslutningen för cd växlare på baksidan, stämmer inte det ?
http://www.blaupunkt.com/fileadmin/user_upload/Service/SERVIC...
I så fall behöver du inte byta den utan bara dra kablar, en passande anslutning ska vara denna http://www.brl.se/sv/artiklar/aux-adapter-blaupunkt-_-vdo-_-b...

Snyggt hittat. Där har han ju en användbar ingång till tex MP3 spelare eller telefonens 3,5mm (med adapter)

Permalänk
Medlem

Okej, mycket nytt här. Kan hårdvara annars, men detaljerna kring just bilstereo är helt okända för mig. Som jag ser det så är själva enheten en svart låda med antenningång och högtalarutgångar nånstans där bak, eventuellt en inbyggd CD-läsare, och kontakter där framme för att kommunicera med en utbytbar front.

Men fronten och "själva enheten" hör alltså ihop? Varför är de då överhuvudtaget separerbara? Och då antar jag att det alltså inte går att bara skaffa en front som har en ljudingång.

Vad är en CD-växlare? Låter som något som automatiskt kan byta skiva, men den kan bara ha en CD inne åt gången.

Kan ta bild, och ta reda på bilens exakta märke imorgon. Inte min bil, kompisens, men vi åker ihop så ofta att det börjar bli värt att investera i den. Nån slags VW kombi.

Permalänk
Medlem

@ajp_anton:
yes de hör ihop och den ena funkar inte utan den andra
anledningen till detta är att man bruka ta loss fronten för att göra stereon mindre stöldbegärlig

är det någon äldre vw borde det ta typ 10 min att byta stereo till något modernt med USB/AUX och ev BT

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Vet inte årsmodellen på bilen eller stereon men det låter som en gammal stereo iaf.

Är det inte bättre att bara köpa en ny stereo med rätt adapter istället för att köra ljud via en gammal enhet? Alltså borde inte ljudet bli iaf bättre och även smidigare att bara stoppa in en ny enhet?

Verkar helt ok Pioneer MVH-X580BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hej

Börjar bli less på att bilstereon inte kan spela upp annat än CD-skivor och radio. Vill koppla mobilen till den med nåt bättre än en FM-sändare. Men hur byter man bilstereo egentligen? Att man kan ta loss "kontrollpanelen" (vad den nu heter) med en knapptryckning tyder ju på att man ska kunna byta ut den och vara klar, men varför går det då runt en massa guider på hur otroligt jobbigt det är att skaffa en aux-kontakt i sin bil? Varför räcker det inte med att byta fronten till något som har CD-öppningen på rätt ställe?

Det jag har nu är en Blaupunkt Alicante CD32.

Vad har du för bil?

Går lätt att byta ut hela stereon, mot en annan enkeldin med önskade funktioner

Det enda du måste tänka på är att radiokontakten kan behöva en adapter och lite kabelclips, men inga problem att byta på den bilen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ajp_anton:

Okej, mycket nytt här. Kan hårdvara annars, men detaljerna kring just bilstereo är helt okända för mig. Som jag ser det så är själva enheten en svart låda med antenningång och högtalarutgångar nånstans där bak, eventuellt en inbyggd CD-läsare, och kontakter där framme för att kommunicera med en utbytbar front.

Men fronten och "själva enheten" hör alltså ihop? Varför är de då överhuvudtaget separerbara? Och då antar jag att det alltså inte går att bara skaffa en front som har en ljudingång.

Vad är en CD-växlare? Låter som något som automatiskt kan byta skiva, men den kan bara ha en CD inne åt gången.

Kan ta bild, och ta reda på bilens exakta märke imorgon. Inte min bil, kompisens, men vi åker ihop så ofta att det börjar bli värt att investera i den. Nån slags VW kombi.

Cdväxlare är en annan låda som du kopplar in till huvudenheten,

den innehåller en mekanik som kan byta mellan ett antal olika skivor men framförallt så har apparaten du har i instrumentbrädan en anslutning där den ska kopplas in och den kontakten kan du använda för att koppla in nått annat om du skaffa en passande kabel tex den adaptern jag länkade ger dig en normal ingång där du kan koppla in nån annan ljudkälla i och för att spela upp ljudet så trycker du på knapparna på huvudenheten och väljer den som signalkälla.
Kopplar du in din telefon eller liknande så kan du inte styra den från bilstereon utan du får styra telefonen på telefonen men volym och tonkontroller funkar på bilstereon.

Gör ett besök på en bilstereobutik så kan de nog skaffa fram passande kablage åt dig, BRL verkar ju åtminstone ha det men andra kan nog fixa fram det också, de kan nog även visa dig hur du får loss enheten i instrumentbrädan, är den fastlåsr behöver du nog nån plåtgaffel som håller in spärrarna så den går att dra ut utan att nått skadas.

Byglarna följer med när du köper enheten så kolla i alla fack i bilen om du hittar ett par konstiga plåtvinklar för man lägger dem oftast i nått utrymme i bilen men de kan ju försvinna så du behöver skaffa nya.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.