Varför bankar de som använt gamla windows på de som använder nya?

Permalänk
Avstängd

Varför bankar de som använt gamla windows på de som använder nya?

Det är så här att jag har en stor intresse för gamla operativsystem och datorer och när jag kollar på video om windows 95, windows 98 och 2000 så var det många som ägde dessa operativsystem som satt i kommentarerna och hackade på dem som använder windows 7, 8 och 10an för att de ansåg att de nya operativsystem är barnsliga och för enkla att använda medans de gamla krävde kunskap för att användas.

Så jag förstår inte riktigt varför de ska hacka på folk som har mer enkelt med de nya datorerna än de gamla. Jag har alltid velat ha en gammal dator med windows 95. 98 eller 2000 bredvid min nyare dator

Varför denna klagomål om att dagens dator är för enkla och Var de gamla operativsystemen verkligen så jäkla svår? När jag var barn i min skola så hade jag ingen problem med att använda windows 2000.

Permalänk
Medlem

Windows 95... Pyttsan! AmigaOS och MSdos, där har vi grejor!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hackar på de som använder nya os typ win 10
Om man bortser från "gillande" så är gamla windows inte lämpade att använda på en dator som är kopplad mot internet eftersom säkerheten är väldigt dålig men i övrigt är det inga större tekniska problem så om det fungerar så använd det men låt bli internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är att "de vet vad de har men inte vad de får".

Jag har använt Windows sedan v3.10, sedan v3.11, NT4, 95, 98, XP, 7 och nu 10. Den enda version jag aktivt undvikit är Vista. Vilken version tycker jag har varit den bästa? 7, tätt följt av 10 som jag inte hunnit använda så länge att jag riktigt kunnat bedöma det. Att det skulle vara så mycket sämre än sjuan tycker jag dock inte. Det är alltid lite nya grejer att lära sig när man byter OS, det var det mellan 95 och 98, mellan XP och 7 och nu mellan 7 och 10.

Min far tillhör de som gnäller över W10 men jag har inte lyckats få något riktigt svar med konkreta exempel på vad som är så dåligt med det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

ser ingen större skillnad på några os varesig win 95, 98, 2000, xp, vista, win 7.

tycker de e ungefär samma mög altihop de bara ändra utseendet lite vid varje byte.

många hackade ner på vista att det var ostabilt och dittan dattan men då måste jag haft tur för jag tyckte inte det var någon större skillnad mellan vista och xp eller win7 för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Operativsystemskrig har ju funnits några år nu och lär inte försvinna än.
Det är mest människor som är osäkra i sig själva som klagar på andra och gärna lyfter fram sina egna val som bättre än andras.

Precis som med religion med andra ord och det är bara att strunta i det och gå vidare samt ignorera de svaga människorna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Har man en äldre dator så kan det vara utmanade att få allt att funka vid nyinstallation av ett nytt OS. Alla drivrutiner kanske inte finns för Win 10 x64 - de som kanske har misslyckats med att få bort alla utropstecken ur enhetshanteraren eller som kanske kunde köra alla utils som de är vana vid, de skyller på Windows, allt är Win 10:s fel - funkade så mycket bättre på sjuan.

Detta upprepas i cykler, när win 98 blev win 2000 så var det ramaskri, för då började man använda protected memory modellen från NT == Många drivrutiner slutade funka.

MS sätt att åtgärda denna onda loop är att säga att Win 10 är det sista windows, allt där efter är "feature upgrades" - får väl se hur det blir. Men deras mål är alltså att core inte skall ändras, o på så vis se till att det blir enklare att installera o underhåller ett OS, även på en åldrande hårdvara(o då menar jag att hårdvaran är köpt kanske 2014 och åldras fram till 2020)

// LZ

Permalänk
Medlem

Det enda tråkiga med Win 7 - 10 är att de skickar ju information om vad man gör till MS och på Win 10 kan du inte ens stänga av det, på ett enkelt sätt..

Permalänk
Medlem

När dom hackar på "ungdomen" så är det inte av elakhet. Det är av nostalgi. Du kommer få uppleva det någon gång också. Nostalgi är bland det vackraste som finns. Man måste bara se till att aldrig gå i fällan att återuppleva sina nostalgiska fantasier för då övergår nostalgin till besvikelse och frustration. 🤓

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Windows 3.11 är ju inget riktigt operativsystem utan ett grafisk gränssnitt till MS-DOS.

Men, helt förenklat, med Windows 95 kom det vi är bekanta med från modernare varianter, som t.ex. startmeny, enhetshanteraren, registereditorn kontrollpanelen, aktivitetshanteraren. Dessa program ser till och med exakt likadana ut fortfarande. Sen har det ju hänt mycket sen dess och Windows idag är ju baserat på Windows NT som kom på 90-talet.

Jag installerade och konfigurerade Windows 95 på min 486 DX2/66 för bara några månader sedan. Och det slog mig hur likt det är på ytan. Men med Windows 95 måste du ha skivan i varje gång du gör en enda ändring t.ex. med TCP/IP. Dessutom måste du installera fler drivrutiner för hand och det kan vara lite krångligt. Jag använder ett CF-kort som hårddisk i mina retor-PC och det kan man enkelt göra backup på.

Jag körde till och med demoversionen av Windows 95 då när det begav sig. Det kom på fyra disketter och det var precis att min SX/33 klarade av det. Mycket underhållande och man förstod att det var en brytpunkt.

Windows 3.11, 95, 98 är inte längre någon attackvektor för hackers eller virus, så - helt ovetenskapligt - tror jag inte att man behöver vara jätteorolig när man kopplar upp sig mot nätet. Ofta har man ju heller inga särskilt viktiga data på sin retro-dator, förutom just konfigurationen som tar lite längre tid att utföra. Inte så ofta jag använder webben/nätet dock, men använder LAN för att kunna föra över filer, kör både FTP och Windows utdelning, funkar perfekt att ansluta till Linux-servern som kör Samba. Försökte komma in på Facebook med Firefox 1.5, men det var slitigt...

Fick faktiskt ett virus i Windows 95 helt nyligen, det låg på en gammal CD-ROM från en datortidning...

EDIT: Men, det som är enklare idag är att man inte behöver ha lika bra koll på sin hårdvara. I DOS-miljö måste du se till så att nätverkskortet inte använder samma avbrottsadress (IRQ) som ljudkortet, för i så fall fungerar bara en av enheterna. IRQ-adresser kan man ibland ändra på själva kortet, med en jumper eller i ett ROM-chip, genom ett "setup"-program som man kör i DOS. Sistnämnda brukar gälla för nätverkskort. Samma sak gäller med Windows 95. Men i mitten av 90-talet blev det populärt med Plug n' Play och då försvann en del av den här problematiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det är ju hopplöst att jämföra på detta sätt. Vårt sätt att använda datorer har ju förändrats i grunden och datoromgivningen med nätverk och Internet är ju rätt annorlunda. Numer behöver man ju inte parkera hårddisken innan man stänger av datorn. Det är ju en trevlig förenkling.

Permalänk
Medlem

För att det är Sheldons.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det är så här att jag har en stor intresse för gamla operativsystem och datorer och när jag kollar på video om windows 95, windows 98 och 2000 så var det många som ägde dessa operativsystem som satt i kommentarerna och hackade på dem som använder windows 7, 8 och 10an för att de ansåg att de nya operativsystem är barnsliga och för enkla att använda medans de gamla krävde kunskap för att användas.

Så jag förstår inte riktigt varför de ska hacka på folk som har mer enkelt med de nya datorerna än de gamla. Jag har alltid velat ha en gammal dator med windows 95. 98 eller 2000 bredvid min nyare dator

Varför denna klagomål om att dagens dator är för enkla och Var de gamla operativsystemen verkligen så jäkla svår? När jag var barn i min skola så hade jag ingen problem med att använda windows 2000.

Jag körde Windows ME braaa länge och fick mycket skit för det då folk ansåg att det va helt värdelöst..
Själv tycker jag att det va ett av dom bästa jag kört..

Men smaken är ju rätt delad

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag körde Windows ME braaa länge och fick mycket skit för det då folk ansåg att det va helt värdelöst..
Själv tycker jag att det va ett av dom bästa jag kört..

Men smaken är ju rätt delad

Jag körde också ME rätt länge, men såväl XP som 7 och 10 har varit bättre. Som en bekant till mig sade: "-ME has the stability of a one-legged ballerina!"

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Jag körde Windows ME braaa länge och fick mycket skit för det då folk ansåg att det va helt värdelöst..
Själv tycker jag att det va ett av dom bästa jag kört..

Men smaken är ju rätt delad

Den galna goda virus op men tanken med win me var inte så dum men den var lite instabil
De fixa man med att installera win win 98se sen gå in i Windows map och ta bort win.com efter de starta om och installera win me på win98se och se till att Windows map blev samma map och inte Windows.000 ..
Efter de hade man en stabil win me 😁 med fina funktioner

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det är så här att jag har en stor intresse för gamla operativsystem och datorer och när jag kollar på video om windows 95, windows 98 och 2000 så var det många som ägde dessa operativsystem som satt i kommentarerna och hackade på dem som använder windows 7, 8 och 10an för att de ansåg att de nya operativsystem är barnsliga och för enkla att använda medans de gamla krävde kunskap för att användas.

Så jag förstår inte riktigt varför de ska hacka på folk som har mer enkelt med de nya datorerna än de gamla. Jag har alltid velat ha en gammal dator med windows 95. 98 eller 2000 bredvid min nyare dator

Varför denna klagomål om att dagens dator är för enkla och Var de gamla operativsystemen verkligen så jäkla svår? När jag var barn i min skola så hade jag ingen problem med att använda windows 2000.

Hehe... Elitism kanske? Samma mönster ser man ju hos elitist-Androidare som sågar iPhonister (här är jag själv inte helt oskyldig )

OnT vet jag dock inte om det är så mycket mer utmaning i äldre Windows kontra nyare. Tror snarare tekniken löst de flesta problemen - SSDer som inte behöver underhållas, löjligt snabb hårdvara i relation till vad Windows numera kräver (kunde du köra nylanserade Win95 med ett jäkla klös på något så utdaterat som en 286-CPU, vilket idag motsvarar typ en Core 2 Duo?), osv.

Själv gillar jag både gamla och nya Windows, men för att ha belägg att vara elitistisk bör man nog köra *nix/Linux eller något lite mer utmanande än ett proprietärt mainstreamoperativ. =D

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Ni får ju skilja på Microsofts två produktserier;
NT 3.5, 4.0, 2000.
och (Win3.11), Win95, 98, ME.

XP byggde vidare på 2000, och från och med den finns bara en serie med konsument-OS.
NT var stabilt och hyfsat säkert, 9x en riktigt primitiv soppa ibland, eller tom. ofta. Lätt att lägga in virus, lätt att hacka, lätt att program "störde" varandra och lämnade systemet instabilt.

Tyckte personligen att Microsoft började komma på bana med 2000/XP SP2 och Windows 7 har fungerat riktigt bra.

Ännu inte hoppat på Windows 10, men tror inte det kommer att vara några större problem med det heller.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

@Roxxer:

Jag använde Windows Vista rätt länge, inget fel på det tyckte jag!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det enkla svaret är att "de vet vad de har men inte vad de får".

Jag har använt Windows sedan v3.10, sedan v3.11, NT4, 95, 98, XP, 7 och nu 10. Den enda version jag aktivt undvikit är Vista. Vilken version tycker jag har varit den bästa? 7, tätt följt av 10 som jag inte hunnit använda så länge att jag riktigt kunnat bedöma det. Att det skulle vara så mycket sämre än sjuan tycker jag dock inte. Det är alltid lite nya grejer att lära sig när man byter OS, det var det mellan 95 och 98, mellan XP och 7 och nu mellan 7 och 10.

Min far tillhör de som gnäller över W10 men jag har inte lyckats få något riktigt svar med konkreta exempel på vad som är så dåligt med det.

Du glömde WindowsME

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@Roxxer:

Jag använde Windows Vista rätt länge, inget fel på det tyckte jag!

Nä det är helt rätt.. kunde inte heller se några större fel med Vista... möjligtvis att det åt lite ram

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Du glömde WindowsME

Nja, jag har varken använt eller undvikit det. Samma sak med W2000, W8 och W8.1.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag installerade och konfigurerade Windows 95 på min 486 DX2/66 för bara några månader sedan. Och det slog mig hur likt det är på ytan. Men med Windows 95 måste du ha skivan i varje gång du gör en enda ändring t.ex. med TCP/IP

Det går väl att lägga skivan på disk på för att slippa detta? Om jag inte missminner finns det ett defaultställe där operativet söker innan den ber om skiva.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sniglom:

Det går väl att lägga skivan på disk på för att slippa detta? Om jag inte missminner finns det ett defaultställe där operativet söker innan den ber om skiva.

Ja det går att kopiera över installationsfilerna på disken och peka på dem vid behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
@sniglom:

Kan ju visserligen ha den som nätverksresurs också, men ja, jag nämnde väl det mest för att understryka skillnaden mellan då och nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

Det är så här att jag har en stor intresse för gamla operativsystem och datorer och när jag kollar på video om windows 95, windows 98 och 2000 så var det många som ägde dessa operativsystem som satt i kommentarerna och hackade på dem som använder windows 7, 8 och 10an för att de ansåg att de nya operativsystem är barnsliga och för enkla att använda medans de gamla krävde kunskap för att användas.

Så jag förstår inte riktigt varför de ska hacka på folk som har mer enkelt med de nya datorerna än de gamla. Jag har alltid velat ha en gammal dator med windows 95. 98 eller 2000 bredvid min nyare dator

Varför denna klagomål om att dagens dator är för enkla och Var de gamla operativsystemen verkligen så jäkla svår? När jag var barn i min skola så hade jag ingen problem med att använda windows 2000.

Förr i tiden var det meck att sätta upp nätverk etc och man behövde ha kunskaper för att göra det vi idag anser vara enkla 1-2-3 steg. Saker som USB fanns knappt etc. Idag är mycket av allt detta förenklat och många använder det - färre vet hur det fungerar i bakgrunden. Förr i tiden slog eller klappade folk på sina tjockskärmar och sa "dum dator".

Sånt kan fortfarande irritera mig När människor inte vill ta sig tid att sätta sig in i åtminstone grundläggande saker men spenderar gladeligen 10 000+ på en ny dator utan att fundera på vad man får. Då kan jag tänka att helst borde de sitta bakom en skrivmaskin i ett rum utan fönster...

Permalänk
Inaktiv

Barn har alltid tjatat om vad som är bäst, detta gäller precis allt inklusive operativsystem. Ju äldre och mognare barnen blir ju mer inser att inte generellt kan säga vad som är bäst utan att specificera till vad.

Ta t.ex win 3.11. Om man har en applikation som man måste köra och denna kräver windows 3.x, vilket operativsystem är då bäst för denna uppgift? Kan det vara windows Vista ?

Om man ser på surfdatorer så har användarna olika smaker kring de senaste operativsystemen, det har lite med hur dejobbar, men skillnaden är försumbar, även om jag själv tycker att windows 10 går emot ett "dagis-operativsystem" som det bara blir svårjobbat i. Ser man på Windows server 2016 som snart släpps så är gränssnittet mer anpassar för tekniker och då enklare för oss att göra det vi ska.

*edit*
Att göra ett gemensamt gränssnitt som både är bra för tekniker och teknikokunniga personer är inte enkelt, där vissa appar har olika lägen se bara på miniräknaren som ingår i windows.