Skumt fel med nytt nät (Trådat & Wifi)

Permalänk
Medlem

Skumt fel med nytt nät (Trådat & Wifi)

Hej och god morgon.

Igår bytte jag ut telias modem mot ett eget köpt, ett AMG1001-Tx, dessutom installerade jag två Unifi AP AC LR.

Från modemet har jag kabel till switch 1 som är i källaren, därifrån går det kabel till stationär dator, till ena accespunkten som förser källaren med wifi, sedan går det en kabel till övervåningen och en till switch som delar ut till en htpc, en förstärkare och en tv, och till den andra accespunkten som förser övervåningen med wifi.

Två problem har uppstått:

Jag får det trådlösa att fungera (med sjukt bra täckning, äntligen) men fruns Airmac vägrar att ansluta, samma som sonens padda, de hittar nätet men kan inte ansluta, däremot min frus iphone, och min android telefon ansluter direkt och funkar..

Det andra problemet är att allt som är trådat på övervåningen saknar nät, alltså det kommer åt nätverket (fildelning från stationär) men kan inte ansluta till internet. Ethernet saknar giltig ip-config..

Tack på förhand!

//micke

Permalänk
Medlem

Har du ingen router?

Permalänk
Medlem

din AMG1001-Tx ska ju klara av DHCP, Nat med mera. frågan om du ställt in allt rätt på den. Sen vet jag inte om telia tillåter andra ADSL modem hur som helst som kan eventuellt ge problem, du kan inte testa med den gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Har du ingen router?

Fungerar inte denna som det? http://www.zyxel.com/products_services/amg1001_t10a_amg1011_t...
Eller har jag gjort ett stort misstag och har ingen router nu? Om så är fallet, vilken ska jag köpa?

//micke

Permalänk
Medlem

Får du kontakt med Internet från någon dator?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Får du kontakt med Internet från någon dator?

Från den stationära i källaren, och från en andriod telefon och en iphone, resten är dött

Kan inte gå in i modemets setup heller via http://192.168.1.1/ den vägrar "koppla upp"

Permalänk
Medlem

Låter som om allt är ok till switch1 i källaren?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Vad har du för switchar? Hur gamla är switcharna?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Gissar att du har fel typ av kabel mellan switcharna, skall vara en "kors-kopplad". Om switcharna är gamla, så klarar dom inte av fel kabel-typ.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

reset:at zyxeln?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Du kan lätt kolla om switch2 fungerar, genom att flytta kabeln som går från modem till switch1, till att gå från modem direkt till switch2.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Inaktiv

@Bha™

Låter som att du har en kollision någonstans eftersom du inte kommer åt gränssnittet på din Zyxel Gateway. Vad är det för några switchar? Smarta eller dumma? Och är dessa isåfall inställda på att agera DHCP server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

@Bha™

Låter som att du har en kollision någonstans eftersom du inte kommer åt gränssnittet på din Zyxel Gateway. Vad är det för några switchar? Smarta eller dumma? Och är dessa isåfall inställda på att agera DHCP server?

Hej.

Switcharna är Netgear GS108, båda två. Nätet fungerade innan jag bytte modem och satte nya ap's så jag tor inte switcharna är trasiga iaf, men nått är fel, och jag behöver hjälp kan inte komma åt zyxeln, har försökt med reset osv

Permalänk
Medlem

Jag använde själv samma modem tills att vi fick fiber för 3 månader sen och jag är nästan helt säker på att du måste ha en router. För när jag använde modemet så blev min ip från modemet alltid en extern ip från min internetleverantör.

Gå in på någon av de enheterna du får internet på och kolla vilken ip du är tilldelad. Skriv om den börjar på *192.xxx.x.x* eller inte

Anledningen att det kan ha funka med modemet från Telia är att den antagligen har en inbyggd router.

Permalänk
Inaktiv

@dksomese

Taget direkt från manualen

"8. What is the difference between Bridge and Router mode that is
supported by the AMG1011/1001-T10A?
When the ISP limits some specific computers to access the Internet, it means that
only the traffic to/from these computers will be forwarded and the other traffic will
be filtered. In this case, we use bridge mode, which works as an ADSL modem to
connect to the ISP. The ISP will generally give one Internet account and limit only
one computer to access the Internet.
For most Internet users having multiple computers and who want to share an
Internet account for Internet access, they have to add another Internet sharing
device, like a router. In this case, we use the router mode, which works as a
general router plus an ADSL modem."

Så enheten är en gateway med enklare routing kapabilitet eller bridgemode sen vad som är inställt som standard i den det är en helt annan sak.

@Bha™
Men gör som dksomese sa och kolla om du får en extern eller intern ip-address om det är en extern borde det bara vara att dra ut DSL kabeln ur gatewayen och sedan koppla en nätverks kabel direkt mellan en laptop och den gula porten på gatewayen och sedan starta om den och ändra konfigurationen till router mode. Efter det borde det fungera att koppla tillbaka som det var innan och du borde då kunna ansluta mot 192.168.1.1 adressen.

Permalänk
Medlem

Använd Internet Explorer v 6.0 eller nyare, för att koppla upp mot modemet.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Switcharna är plug&play och känner av kabeltyp automatiskt, så dom är ok.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du måste ändra på IP-konfigurationen i din dator som du kopplar till modemet. Tror den måste ha samma IP-adress område som 192.168.1.1 har. Om den har annan inställning, så kan den ju inte koppla mot 192.168.1.1. Du har alltså två alternativ i din dator 1, dynamisk IP-adress (DHCP) 2, statisk IP-adress (du anger IP-adressen).

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Konfigurera din dator:
- statisk ip-adress 192.168.1.2
- subnet mask 255.255.255.0
- DHCP off

Koppla datorn direkt till modemet

Tag kontakt med Internet Explorer 192.168.1.1

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power