Playstation 4 Pro får få spel i 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 Pro får få spel i 4K-upplösning

Spel i 4K UHD är ett tungt argument för kommande Playstation 4 Pro. Nu bekräftar dock Sony att det till största delen handlar om uppskalning från lägre upplösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det sitter en GPU som är svagare än ett RX 470 i den, såklart kan den inte köra alla spel i 4K 60FPS eller 30FPS....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förra året sade jag att den extra prestandan skulle användas till uppskalning snarare än VR, folk bara skrattade. Nu kommer utvecklarna försöka hoppa på 4K tåget och spel kommer att fortsätta rulla i 30 FPS. Grafik kommer nedgraderas, effekter och dyl. Om man kikar på effekterna i Mass Effect Andromeda trailern är det en rejäl nedgradering från effekterna i ME1. Statiska ljuspartiklar som spinner runt bundna till varandra. Som snöflingor.

Förhoppningsvis betyder det inte att grafiken kommer nedgraderas på PC portarna.

Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Det sitter en GPU som är svagare än ett RX 470 i den, såklart kan den inte köra alla spel i 4K 60FPS eller 30FPS....

De kan ju köra 4k fast med lågupplösta texturer osv går nog "fuska" sig till lite bilder i sekunden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Förra året sade jag att den extra prestandan skulle användas till uppskalning snarare än VR, folk bara skrattade. Nu kommer utvecklarna försöka hoppa på 4K tåget och spel kommer att fortsätta rulla i 30 FPS. Grafik kommer nedgraderas, effekter och dyl. Om man kikar på effekterna i Mass Effect Andromeda trailern är det en rejäl nedgradering från effekterna i ME1. Statiska ljuspartiklar som spinner runt bundna till varandra. Som snöflingor.

Förhoppningsvis betyder det inte att grafiken kommer nedgraderas på PC portarna.

Grafiken kommer inte att nedgraderas, all den extra kraften (4.2-1.8=2.4TFlops) kommer att användas enbart för uppskalningen till 4K inget annat (Om man kör med 4K TV, finns också 1080p alternativet).
Att du jämför partikel effekterna i Mass effect Andromeda (Frostbite engine) med Mass effect 1 (Unreal Engine 3) är rent utav skrattretande. Partikel effekterna i Mass effect Andromeda är flera gånger bättre, i Mass effect 1 användes ju för fan sprites för vissa partikel effekter, såg horribelt ut.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Playstation 4.

Turerna kring PS4 Pro har väl liknat det man såg för 10 år sedan med Playstation 3, spela spel i 1080p!!

Likt där var det en handfull skara spel som verkligen lirade i uppskalad 1080p medan resten körde i 720p.
Man tycker väl att dom borde ha kommit ifrån det, men vissa hundar lär sig aldrig att sitta.

Playstation 4, den vanliga, är vad Playstation 3 borde vart för 10 år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade antal år
Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Varför inte börja med att få alla spel att rulla fint i 1080@60fps först?
30fps är ju löjligt lågt, inte undra på att man avskyr konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Varför inte börja med att få alla spel att rulla fint i 1080@60fps först?
30fps är ju löjligt lågt, inte undra på att man avskyr konsoler.

Fast det är nog många spel som kommer använda PS4 Pro just till att rulla fint i 1080@60.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Vad betyder upscaling i praktiken?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EliteSweden:

Varför inte börja med att få alla spel att rulla fint i 1080@60fps först?
30fps är ju löjligt lågt, inte undra på att man avskyr konsoler.

PS4 och även PS3 är fullt kapabla till 1080p@ 60fps sedan release. Så det har sony redan sett till sedan länge ;). Konsoltillverkaren har gjort en konsol som klarar detta.
Det är snarare speltillverkarna som viktar uppskruvade grafikinställningar högre än upplösning och uppdateringsfrekvens. Men det kan man knappats belasta sony för.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Alla visste väl redan att det var en uppskalning. Ps4pro är ju en budget dator i dagens hårdvara. Att spela spel i ren 4k hade gett en fps på 10ish. Skoj! Nä.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

@simpa975:
Det ser bättre ut tack vare högre upplösning och texturer. Effekter etc blir kostnaden av att få det att gå runt i så hög upplösning som möjligt, fysik ersätts av statiska animationer, ljuspartiklar ersätts av statiska snöflingor som spinner. Av det lilla vi sett ser det ut som att utvecklarna går åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

PS4 och även PS3 är fullt kapabla till 1080p@ 60fps sedan release. Så det har sony redan sett till sedan länge ;). Konsoltillverkaren har gjort en konsol som klarar detta.
Det är snarare speltillverkarna som viktar uppskruvade grafikinställningar högre än upplösning och uppdateringsfrekvens. Men det kan man knappats belasta sony för.

Trevligt med någon som begriper det i den här diskussionen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

"it's a question of whether people see a demonstrable difference in the game experience or not, rather than the term we use to apply to it"

Jo men visst, och om folk inte märker skillnaden är det fritt fram och moraliskt korrekt att använda billigt fläsk i en rätt som marknadsförs som oxfilégryta. Idiot.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Ja vi släpper spel i 4K och så sänker vi allt så det ser ut som en hög med skit som rör sig på skärmen, men det är ju 4K...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@simpa975:
Det ser bättre ut tack vare högre upplösning och texturer. Effekter etc blir kostnaden av att få det att gå runt i så hög upplösning som möjligt, fysik ersätts av statiska animationer, ljuspartiklar ersätts av statiska snöflingor som spinner. Av det lilla vi sett ser det ut som att utvecklarna går åt det hållet.

Vet du ens vad en Sprite är för något?

Dessutom fysikhantering i spel definieras ofta i spelmotorn(med kod) vilket innebär att fysik är CPU beroende, inte GPU beroende. Så ditt påstående att "fysik ersätts med statiska animationer" på grund av högre upplösning och texturer är inkorrekt.

Texturerna ser "krispigare" ut på grund av den högre upplösningen, bara för att man renderar bilden i högre upplösning betyder det inte att man måste höja textur upplösningen.

Varför lägger du ned så mycket energi på hur ljuspartiklarna ser ut. Ljuspartiklarna i Mass effect Andromeda verkar åtminstone vara 3D partiklar inte 2D sprites som i Mass effect 1, ge mig ett exempel på ett spel som gör ljuspartiklar rätt.

Vet inte heller om du förstått att PS4 Pro har 2.4 TFlops mer GPU kraft än vanilla PS4, kraften används för att "upskala" till 4K. PS4 Pro kommer inte på något sätt bidra till att utvecklare nedgraderar grafiken i sina spel, snarare tvärtom spel kommer fortsätta att se bättre och bättre ut som det brukar göra under en konsolgeneration.

Permalänk
Medlem

So much for Pro.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

So much for Pro.

Men vad förväntar man sig egentligen? Det är ju samma CPU och ett kort som är nästan identiskt med RX 480. Vi snackar alltså ett kort som får 24 FPS i genomsnitt i 4K enligt Sweclockers test. Alt. hade varit att som Microsoft att vänta till någon gång nästa år för att lansera en konsol som kommer att kosta betydligt mer eftersom de komponenter som finns idag inte är tillräckligt billiga för att man ska kunna lansera en konsol till det pris som PS4/Xbone kostar idag.

Skrivet av BennyZ:

Det sitter en GPU som är svagare än ett RX 470 i den, såklart kan den inte köra alla spel i 4K 60FPS eller 30FPS....

Inte i Pro som kommer att ha en GPU som påstås vara i klass med RX 480 (Om man ska tro TFlop). Inte för att det räcker heller för den delen. Enligt Sweclockers test så presterar RX 480 i fina 24 FPS i 4K.

Skrivet av Elakekocken:

Gillar verkligen Playstation 4.

Turerna kring PS4 Pro har väl liknat det man såg för 10 år sedan med Playstation 3, spela spel i 1080p!!

Likt där var det en handfull skara spel som verkligen lirade i uppskalad 1080p medan resten körde i 720p.
Man tycker väl att dom borde ha kommit ifrån det, men vissa hundar lär sig aldrig att sitta.

Playstation 4, den vanliga, är vad Playstation 3 borde vart för 10 år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar om pris kontra prestanda här. Folk vill inte köpa konsoler för 7-8.000 skr.. Något Sony fick erfara när de lanserade PS3 på ett pris som var långt över vad Xbox 360 gick för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Fast det är nog många spel som kommer använda PS4 Pro just till att rulla fint i 1080@60.

Skrivet av Söderbäck:

PS4 och även PS3 är fullt kapabla till 1080p@ 60fps sedan release. Så det har sony redan sett till sedan länge ;). Konsoltillverkaren har gjort en konsol som klarar detta.
Det är snarare speltillverkarna som viktar uppskruvade grafikinställningar högre än upplösning och uppdateringsfrekvens. Men det kan man knappats belasta sony för.

Det var ju dock snack om att processorn i ps4, AMD jaguar med 8 kärnor i låga 1.6GHz, kommer flaska innan de når 60 fps. Den i ps4 pro tror jag är i 2.1GHz, vilket fortfarande är dåligt.

In fact, Digital Foundry notes that Rise of the Tomb Raider wasn't able to hit a consistent native 1080p 60FPS on the PS4 Pro due to CPU bottlenecks.

http://www.tweaktown.com/news/53936/ps4-pros-outdated-hardwar...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Det sitter en GPU som är svagare än ett RX 470 i den, såklart kan den inte köra alla spel i 4K 60FPS eller 30FPS....

Jag vill bara poängtera att Jonas och Jacob nämnde i fredagspanelen (som kom igår) att GPUn motsvarar RX 480. Med det sagt så är ett RX 480 fortfarande för svag för 4K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LPG:

Det var ju dock snack om att processorn i ps4, AMD jaguar med 8 kärnor i låga 1.6GHz, kommer flaska innan de når 60 fps. Den i ps4 pro tror jag är i 2.1GHz, vilket fortfarande är dåligt.

Nänä. Du kan snickra ihop spel som rullar i 700 FPS på både PS3 och PS4.
Precis som jag sade i förra inlägget så hänger det på spelen snarare än konsolen var man kommer landa i uppdateringsfrekvens.

Skrivet av LPG:

In fact, Digital Foundry notes that Rise of the Tomb Raider wasn't able to hit a consistent native 1080p 60FPS on the PS4 Pro due to CPU bottlenecks.

http://www.tweaktown.com/news/53936/ps4-pros-outdated-hardwar...

Yes. Precis. Spelutvecklarna har byggt ett spel här som har svårt att rulla med hög uppdateringsfrekvens på hårdvaran som finns i befintliga konsoler.
Skulle Valve släppa gamla Counterstrike 1.6 till PS4 så kan jag lova dig att 60fps inte hade varit några problem.

Det man däremot kan säga är väl i så fall att CPUn inte ger önskad mängd svängrum innan den börjar påverka uppdateringsfrekvensen. Hade alltså kunnat vara mer väl tilltagen. Men det finns alltså inget absolut hinder för att köra spelen i 60fps i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Förhoppningsvis menar de att de ska rendera med högre upplösning där det finns resurser över för det. Lite som VR fungerar genom att ändra upplösningar dynamiskt för att alltid hålla 90+ fps. Att man sedan kan använda en 4K skärm och få bilden uppskalad är väl inget som borde påverka prestanda märkbart. (speciellt inte i 30fps)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nänä. Du kan snickra ihop spel som rullar i 700 FPS på både PS3 och PS4.
Precis som jag sade i förra inlägget så hänger det på spelen snarare än konsolen var man kommer landa i uppdateringsfrekvens.

Yes. Precis. Spelutvecklarna har byggt ett spel här som har svårt att rulla med hög uppdateringsfrekvens på hårdvaran som finns i befintliga konsoler.
Skulle Valve släppa gamla Counterstrike 1.6 till PS4 så kan jag lova dig att 60fps inte hade varit några problem.

Jo precis tänker man i det hållet så.
Spelen som redan finns på ps4 är det dock svårt med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Varför inte börja med att få alla spel att rulla fint i 1080@60fps först?
30fps är ju löjligt lågt, inte undra på att man avskyr konsoler.

Skrivet av Söderbäck:

Nänä. Du kan snickra ihop spel som rullar i 700 FPS på både PS3 och PS4.
Precis som jag sade i förra inlägget så hänger det på spelen snarare än konsolen var man kommer landa i uppdateringsfrekvens.

Yes. Precis. Spelutvecklarna har byggt ett spel här som har svårt att rulla med hög uppdateringsfrekvens på hårdvaran som finns i befintliga konsoler.
Skulle Valve släppa gamla Counterstrike 1.6 till PS4 så kan jag lova dig att 60fps inte hade varit några problem.

Det man däremot kan säga är väl i så fall att CPUn inte ger önskad mängd svängrum innan den börjar påverka uppdateringsfrekvensen. Hade alltså kunnat vara mer väl tilltagen. Men det finns alltså inget absolut hinder för att köra spelen i 60fps i nuläget.

CoD har väl alltid varit i 60fps på både xbox och ps3. Tror problemet blir att man sagt att det inte ska skilja sig i spelen mellan vanliga ps4 och pro-varianten. I multiplayer spel som är snabba skulle det vara klart fördelaktigt med 60fps över 30, eller bilspel t ex. Vi får väl se om de håller vid detta eller släpper på det så småning om. Även 4K, om än uppskalad blir ju en fördel eftersom man ser längre.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Sluta gör skitprodukter. Sälj den bästa produkten istället och prissätt det därefter. Men först och främst ta reda på vad Playstationfolket vill ha.
Om det är tv-spel i 4k60p som önskas, sälj då en sådan maskin och ta typ 10k för den- eller vad det nu kan tänkas kosta. Men för fan, se till att tjäna pengar på produkterna och ge användarna vad de vill ha.

Nu släpper ni en helt meningslös produkt som bara kostar företaget pengar och skapar frustration hos användarna.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aje:

Sluta gör skitprodukter. Sälj den bästa produkten istället och prissätt det därefter. Men först och främst ta reda på vad Playstationfolket vill ha.

Men det här är ju förmodligen vad folket vill ha...
Fler och fler har en 4K TV och vill nu köpa en "4K-konsol" som kan utnyttja det.
Det är dock väldigt få som gärna pungar ut med typ 6-8K för en konsol.

Jag tror att konsolen kommer sälja som smör precis som PS4 redan gjort.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

4k och 15 pfs?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Sluta gör skitprodukter. Sälj den bästa produkten istället och prissätt det därefter. Men först och främst ta reda på vad Playstationfolket vill ha.
Om det är tv-spel i 4k60p som önskas, sälj då en sådan maskin och ta typ 10k för den- eller vad det nu kan tänkas kosta. Men för fan, se till att tjäna pengar på produkterna och ge användarna vad de vill ha.

Nu släpper ni en helt meningslös produkt som bara kostar företaget pengar och skapar frustration hos användarna.

Hur är det en skitprodukt menar du? Du har en komplett spelmaskin för ~4.5k som klämmer ur sig 4.2TFLOP beräkningsprestanda bara genom sin GPU. Ett GTX 1070 genererar strax under 6.5TFLOP, men kostar 5k. Då ska där till en uppsättning delar som i sig landar på i alla fall 4k för att göra det rättvisa.

Att PS4 Pro kommer med sin "checkerboard rendering" som på ett högkvalitativt sätt skalar upp spel som renderas i kanske 1527p eller strax under native 4K är bara en bonus om du vill ha kvar all effekter etc.
Den är fullt kapabel till att köra spel i 4K natively (även moderna sådana), men det beror ju helt på titlarna och om utvecklarna är villiga att eventuellt offra effekter eller framerate för fler pixlar eller inte. Även i världen där 1080p på folks skärmar fortfarande är aktuellt så kommer den göra sådan enorm skillnad så du anar inte. Downsampling är ett utmärkt sätt att eliminera aliasing. Om du i samband med detta även får högre framerate så varför inte. Folk som inte går över till skärmar i 4k kommer bara uppleva högre prestanda och snyggare spel.

Folk med upplösning på 4k får en sjukt bra start för att faktiskt kunna spela i 4k eller strax där under utan huvudvärk från att behöva bygga en high-end pc. Om denne nu inte har koll.

Initiativet till PS4 Pro kommer ju bara höja nivåerna för nästa generation avsevärt varav vi kanske då får en ny standard som varar längre.

Permalänk
Medlem

Puzzelspel = Spel

Xbox 360 hade ju några som kördes i 1080p fast vi alla vet att den knappast klarade av ordentliga spel i den upplösningen

Permalänk
Medlem

Är inte så många kunder som bryr sig om grafiken som vi gör. Värre är väl att enheten inte stödjer 4K Blu-ray. Något som går i 4K hade väl varit en trevlig bonus.

Skickades från m.sweclockers.com