Microsoft möjliggör konvertering av Win32-appar till Windows Store

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Microsoft möjliggör konvertering av Win32-appar till Windows Store

Utvecklare har numera möjlighet att konvertera sina applikationer till Universal Windows Platform, vilket därmed öppnar upp för att publicera dessa på Windows Store.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Intressant. Men det viktigaste av allt förstod jag inte riktigt. Blev inte klokare av att läsa källan till nyheten heller.

Att man kan översätta w32-applikationer till UWP är ju givet, men är det ett inbyggt krav i Desktop Bridge att dessa sedan måste publiceras för just windows store eller kan man få fram UWPkonverteringen utanför windows store också?
Alltså kan man konvertera till UWP med konverteringsverktyget för att sedan släppa mjukvaran utanför win store?

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Så länge som det inte begränsar funktionalitet i mjukvaror så är det väl bara positivt egentligen, *host host* Att kunna stänga av V-Sync i spel *host host*.
Mycket smidigare och säkrare än att behöva rota runt via en sökmotor efter program.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Söderbäck:

Intressant. Men det viktigaste av allt förstod jag inte riktigt. Blev inte klokare av att läsa källan till nyheten heller.

Att man kan översätta w32-applikationer till UWP är ju givet, men är det ett inbyggt krav i Desktop Bridge att dessa sedan måste publiceras för just windows store eller kan man få fram UWPkonverteringen utanför windows store också?
Alltså kan man konvertera till UWP med konverteringsverktyget för att sedan släppa mjukvaran utanför win store?

UWP är väll specifikt till just windows store så att släppa konverterad mjukvara utanför butiken är väll rätt meningslöst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Osten87:

UWP är väll specifikt till just windows store så att släppa konverterad mjukvara utanför butiken är väll rätt meningslöst?

Kan vara meningsfullt om man inte har någon lust att Microsoft ska äta upp 30% av intäkterna om man säljer sin programvara, men vill ändå göra den UWP-körbar (via side-loading).

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Osten87:

UWP är väll specifikt till just windows store så att släppa konverterad mjukvara utanför butiken är väll rätt meningslöst?

Näe.
Så är det väl inte?

Windows store är en plattform för att köpa/hämta mjukvara.

UWP är ett regelverk för hur exekverbar kod får köras och packeteras i windows där rättighetssystemet är avgränsat och applikationerna körs i sandlåda. Samt designregler och liknande...

UWP är alltså en förpackningstyp och exekveringsstandard och är helt frikopplat från distributionskanaler. Eller så har jag förstått det iaf.
Det kanske är så att UWP i nuläget enkom förekommer i form av appar i just windows store, men det behöver inte innebära att UWP är låst till att bara fungera med just denna distributions/försäljningskanal?

Upplys mig gärna om det är något jag missat här.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Uzanar:

Mycket smidigare och säkrare än att behöva rota runt via en sökmotor efter program.

Utan att överdriva så misstänker jag att en sökmotor är lättare att använda och innehåller mindre skit än MS Store.

Detta baserar jag också på att jag aldrig har sett något användbart i MS Store och om det var allra minsta intressant så fanns det alltid en överlägsen version för det gamla gränssnittet som inte blev mördat av Metro mentaliteten. Sedan är utvecklare bättre på att underhålla appar i traditionella gränssnitt och de lider inte av underliga UWP begränsningar eller att MS inte kan hantera sin butik för fem öre...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

[sarcasmmode]Åhhh, äntligen kan Valve konvertera alla sina spel så att vi användare kan välja om vi vill ladda ner via Steam eller UWP!
Moddar, mängder av dispaymodes, sync och annat följer med sömlöst...[/sarcasmmode]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2010

Förlåt om jag är helt bakom flötet men skulle inte detta då göra så att de program som konverteras fungerar på Windows RT?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Troberg:

Förlåt om jag är helt bakom flötet men skulle inte detta då göra så att de program som konverteras fungerar på Windows RT?

Windows RT stödjer inte UWP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Tagit bort precis alla appar och windows store.
Kommer vara borta ifrån mitt w10 föralltid.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av JimmieSan:

Tagit bort precis alla appar och windows store.
Kommer vara borta ifrån mitt w10 föralltid.

Får man fråga hur du gjorde? Kommer inte allt tillbaka vid nästa stora uppdatering ändå isåfall?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Undrar hur länge det dröjer innan äkta Win32-stödet tas bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Prag
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Aleshi:

Undrar hur länge det dröjer innan äkta Win32-stödet tas bort.

Tror att det är den största anledningen till att folk sitter på Windows, så är det iaf för mig, kompabilitet, skulle de ta bort den möjligheten skulle nog många överge, tror knappast dom är så tröga, men den som lever får se

Skickades från m.sweclockers.com

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Feeku:

Windows RT stödjer inte UWP

Hur gick det för vlc för Windows RT?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Crockett:

Får man fråga hur du gjorde? Kommer inte allt tillbaka vid nästa stora uppdatering ändå isåfall?

Jag använder i alla fall PowerShell: http://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-...

Men ja, vid uppdateringar så som Anniversary Update så kommer allt tillbaka.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Detta är fortfarande Win32, att det är förpackat i ett AppX-paket förändrar inte det.

@Söderbäck

Det går att sideloada Store/UWP-appar, men många funktioner är knutna till Store, och tror t.ex. inte att man skulle kunna få en sideloadad app att hålla sig uppdaterad. För det skulle det krävas skript/program i vanligt läge som installerar om hela programmet med jämna mellanrum, om man inte kör funktionen via butiken.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Petterk:

Detta är fortfarande Win32, att det är förpackat i ett AppX-paket förändrar inte det.

@Söderbäck

Det går att sideloada Store/UWP-appar, men många funktioner är knutna till Store, och tror t.ex. inte att man skulle kunna få en sideloadad app att hålla sig uppdaterad. För det skulle det krävas skript/program i vanligt läge som installerar om hela programmet med jämna mellanrum, om man inte kör funktionen via butiken.

Ahaa! Det skulle inte gå att hålla mjukvaran uppdaterad... Ja näe då blir UWP såklart mindre intressant utanför windows store...

Ja vi får väl se vartåt det barkar. Jag gillar ju idén att köra program inkapslat och där varje applikation inte får tillgång till precis allt i datorn utan att be om permissions. Men med sådana begränsningar som brist på uppdateringsstöd utanför windows store så lär väl ingen hoppa på det tåget om de inte vill lansera just i store.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Patrik356b:

Hur gick det för vlc för Windows RT?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om du blandar ihop WinRT med surfplatteläget i Win10(?)
Men, det finns en VLC-app i affären till WinRT.
Det finns även en VLC-app portad till UWP, men just nu saknar den en del funktionalitet som skrivborsprogrammet har.
Jag har inte testat någon av dem.

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * MSI Radeon RX 480 Gaming X 8GB * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: BenQ XL2720T
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Söderbäck:

Ahaa! Det skulle inte gå att hålla mjukvaran uppdaterad... Ja näe då blir UWP såklart mindre intressant utanför windows store...

Ja vi får väl se vartåt det barkar. Jag gillar ju idén att köra program inkapslat och där varje applikation inte får tillgång till precis allt i datorn utan att be om permissions. Men med sådana begränsningar som brist på uppdateringsstöd utanför windows store så lär väl ingen hoppa på det tåget om de inte vill lansera just i store.

Virtualiserade Win32-appar är inget nytt, även här används gammal teknik då man tagit AppV som bas. Idag är det nog enklast att göra med VMwares ThinApp eller någon konkurrent. Alternativt använda App-V 5.1 som numera är inbyggt i Windows 10 sedan Anniversary Update. Använder man den så kallade Desktop Converter så är meningen att köra programmet i Store, annars är det enklare att göra på traditionellt vis. Enklast att hålla traditionellt program utan virtualisering uppdaterat än att behöva skapa nytt virtualiserat paket vid varje mindre uppdatering oavsett hur man gör antar jag. Som AppX blir det extra svårt. Fördelen med den här typen är att det är enklare att skicka ut programmen till klienterna. Mac App Store kör också en form av sandlåda, men där behöver man inte göra så ingående ingrepp och det är anpassat efter skrivbordet. Här kommer Microsofts regler för Windows Store stoppa en hel del saker också.

Just AppX-paket och de programmen de installerar (oavsett om det är UWP, gamla 8.1-ramverket eller Desktop Converter) har jag inte sett någon metod att hålla uppdaterade utan Windows Store. Tvivlar på att det är något de vill utveckla också. Men man kan givetvis ha ett vanligt Win32-program eller schemalagt skript som installerar när det finns uppdateringar. Det är bara att det inte går att baka in i AppX-appen för den har ju inte rättigheter att göra något sådant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Jockew1989:

Tror att det är den största anledningen till att folk sitter på Windows, så är det iaf för mig, kompabilitet, skulle de ta bort den möjligheten skulle nog många överge, tror knappast dom är så tröga, men den som lever får se

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är ett steg i att få in de viktigaste programmen i UWP. Ge det ett par år. Sedan får du bara köra Win32-program i ett skyddat Continuum-liknande läge, avskärmat från övriga datorn. Försöker du köra ett Win32-program som redan är installerat när din dator blivit uppdaterad med nya säkerhetsfunktionen så kommer en wizard hjälpa dig lyfta in programmet i den nya fina säkra miljön.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

För att förtydliga, du kan inte köra konverterade appar på Windows 10 Mobile. De är liksom Win32 och kompilerade för x86, det är fortfarande samma binärer inuti den sandlådade och virtualiserade AppX:en. Möjligen att de fungerar på Windows 10 IoT på x86-datorer. Det är inte riktigt målgruppen däremot. X1 vet jag inte riktigt om det är tänkt för heller. Så alla enheter blir väldigt missvisande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Crockett:

Får man fråga hur du gjorde? Kommer inte allt tillbaka vid nästa stora uppdatering ändå isåfall?

Powershell och Wimtweak.
http://adolfintel.com/?p=w10debotnet/index_1607.frag ex, sen tar jag dock bort alla appar som en annan länkade och inte bara vissa.

OCh ja när det blir en stor uppdatering typ Anniversary kommer dom tillbaka, men det händer inte direkt så ofta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Petterk:

För att förtydliga, du kan inte köra konverterade appar på Windows 10 Mobile. De är liksom Win32 och kompilerade för x86, det är fortfarande samma binärer inuti den sandlådade och virtualiserade AppX:en. Möjligen att de fungerar på Windows 10 IoT på x86-datorer. Det är inte riktigt målgruppen däremot. X1 vet jag inte riktigt om det är tänkt för heller. Så alla enheter blir väldigt missvisande.

Om det är små appar så kan man använda en JIT och köra dem på ARM. Men då man måste fixa sin egen och microsoft inte ännu har någon sådan funktionalitet (så vitt jag vet i alla fall) så är det ju rätt besvärlig lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av kemuffkamelen:

Om det är små appar så kan man använda en JIT och köra dem på ARM. Men då man måste fixa sin egen och microsoft inte ännu har någon sådan funktionalitet (så vitt jag vet i alla fall) så är det ju rätt besvärlig lösning.

Binäröversättning hade vi på 90-talet, problemet är bara att det inte är Windows 10 vi kör på ARM utan oftast ett annat operativsystem från Microsoft också. IoT är i princip samma OS dock. Men du får inte publicera några sådana program i Windows Store enligt reglerna även om du skulle kunna skapa det. I praktiken hade du behövt portera WINE till Windows 10 Mobile och skriva ett binäröversättningslager (som inte behöver vara just-in-time) för att köra Win32-program där. Det tillåter inte reglerna som sagt.

Du kan inte använda dina appar på ARM utan att kompilera dem för det och skriva om dem till UWP när vi talar om annat än C#/JS/.NET på WinRT/UWP som också kräver att du porterar till UWP alltså. Desktop Converter förpackar bara vanliga Win32/x86-binärer och flera saker Microsoft påstår att du kan göra går inte att göra i verkligheten, som du ser om du läser vidare i dokumentationen. Att blanda WinRT och Win32 är inte så lätt. Att gradvis portera till UWP är inte så lätt, du kan t.ex. inte använda ett UWP XAML UI. X1 ska inte ha några problem att köra konverterade desktop/Win32-appar, så vi får se när det dyker upp något kul/användbart där via butiken. X1 är inte riktigt alla UWP-enheter däremot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Crockett:

Får man fråga hur du gjorde? Kommer inte allt tillbaka vid nästa stora uppdatering ändå isåfall?

Jo, vid varje årlig ominstall (eller 2 per år om MS får som de vill), så sker det.
Men har du enkla sätta att ta bort dem så går det nog att fixa ganska enkelt i liten skala iaf.

Som det ser ut nu med Windows 10s hemska instabila "uppdatering/ominstallation" så lär du få gott om nya problem/buggar eller behöva installera om manuellt ändå, då det verkar vara lika stabilt som en flotte i en storm... så måste man ändå fixa allt det, så är ju små tweaks inte så farligt (så länge de fungerar iaf).

Skrivet av Jockew1989:

Tror att det är den största anledningen till att folk sitter på Windows, så är det iaf för mig, kompabilitet, skulle de ta bort den möjligheten skulle nog många överge, tror knappast dom är så tröga, men den som lever får se

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med 100%.

Det var ju därför Windows RT floppade... den saknade x86 (tidigare mjukvarustöd). Och även om många enkla/vanliga saker (typ surfa, mail, osv) kan ske på ARM eller maskiner utan bakåtstöd så är styrkan hos Windows just att du kan köra ett 10 år gammalt program, och de ska fungera i flesta fallen iaf (beror ju på hur det är gjort och vilken teknik).

Men något folk ofta inte tänker på är hur otroligt mycket av Windows egna saker, funktioner och tillbehör som faktiskt är 32-bit. Varför i tusan skulle man överge det???
Finns absolut noll poäng att köra något 64-bit om själva programmet inte använder mer än 32-bit resurser/funktioner. Det är ju först när detta behov kommer som 64-bit är fördel...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

@Petterk:
Verkar som du inte har en aning om vad wine är. WINE är ett översättarkitt och inte en emulator för tusan! Det är ju till och med i namnet, "Wine Is Not an Emulator" ffs. Wine översätter x86 (och amd64) binärstrukturer så det kan köra i linux. Det finns en anledning varför WINE aldrig kördes på gamla MacOS eller Amiga även fast det är opensource. Det har att göra med Big vs Small endian.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Petterk:

Binäröversättning hade vi på 90-talet, problemet är bara att det inte är Windows 10 vi kör på ARM utan oftast ett annat operativsystem från Microsoft också. IoT är i princip samma OS dock. Men du får inte publicera några sådana program i Windows Store enligt reglerna även om du skulle kunna skapa det. I praktiken hade du behövt portera WINE till Windows 10 Mobile och skriva ett binäröversättningslager (som inte behöver vara just-in-time) för att köra Win32-program där. Det tillåter inte reglerna som sagt.

Du kan inte använda dina appar på ARM utan att kompilera dem för det och skriva om dem till UWP när vi talar om annat än C#/JS/.NET på WinRT/UWP som också kräver att du porterar till UWP alltså. Desktop Converter förpackar bara vanliga Win32/x86-binärer och flera saker Microsoft påstår att du kan göra går inte att göra i verkligheten, som du ser om du läser vidare i dokumentationen. Att blanda WinRT och Win32 är inte så lätt. Att gradvis portera till UWP är inte så lätt, du kan t.ex. inte använda ett UWP XAML UI. X1 ska inte ha några problem att köra konverterade desktop/Win32-appar, så vi får se när det dyker upp något kul/användbart där via butiken. X1 är inte riktigt alla UWP-enheter däremot.

Åandra sidan skulle jag se ett stort värde av att porta wine till W10 som har usel bakåt kompatibilitet bara för att folk ska uppgradera. (Många 16 bit spel som rosa pantern funkar inte i vanliga windows)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Nej, det är tydligt att du inte vet vad WINE är. Det du beskriver låter som en emulator, och det är ingen emulator utan ett kompatibilitetslager som implementerar Microsofts APIn, kernel calls.

WINE har utvecklats för att fungera på PowerPC via x86-emulering med QEMU på OS X förr. Det blev aldrig klart, men det finns inget hinder mot att göra en sådan mjukvara. På Linux kan du köra QEMU user mode emulation för att köra WINE (x86) på andra arkitekturer. Winelib är även intressant att köra och det går att köra på annat än x86, men då måste du såklart bygga om programmen.

WINE används på Android för att köra x86 Windows-program/spel redan, på Android för ARM alltså. Det från tredjepart, från projektet själv finns Winelib.

För i helvete...

Skrivet av kemuffkamelen:

@Petterk:
Verkar som du inte har en aning om vad wine är. WINE är ett översättarkitt och inte en emulator för tusan! Det är ju till och med i namnet, "Wine Is Not an Emulator" ffs. Wine översätter x86 (och amd64) binärstrukturer så det kan köra i linux. Det finns en anledning varför WINE aldrig kördes på gamla MacOS eller Amiga även fast det är opensource. Det har att göra med Big vs Small endian.

Skrivet av kemuffkamelen:

Åandra sidan skulle jag se ett stort värde av att porta wine till W10 som har usel bakåt kompatibilitet bara för att folk ska uppgradera. (Många 16 bit spel som rosa pantern funkar inte i vanliga windows)

Första Rosa pantern går att köra i DOS och således under DOSBox på Windows 10.

Återigen, DOSBox är inte tillåtet att publiceras i Store som Windows Runtime-program för W10M osv, det är inte tillåtet enligt reglerna, reglerna tillåter inte att ett program laddar in ett annat program och liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

@Petterk: Wine är ett översättningsbibliotek och inte en emulator. Och man kan köra 16bitars x86 saker med wine som man inte kan köra i 64bitars windows eftersom de tog bort 16bit stöd i windows 64bit versionerna.