Två okända telefoner finns med när jag klickar på nätverk. (win10)

Permalänk
Medlem

Två okända telefoner finns med när jag klickar på nätverk. (win10)

När jag klickar på ikonen nätverk så dyker det ibland upp en eller två okända telefoner under rubriken "telefoner".
Det är en Nexus 6P och en Nexus 7.
Varken jag eller någon jag känner har någon sådan modell. Kollar jag i min router på vilka enheter som är uppkopplade via den så finns de inte med.
Hur kan de finnas med under windows om de inte finns med i routern? De är ju dessutom inte med hela tiden utan lite sporadiskt som om de skulle finnas i min dators närhet.
Ingen har vad jag vet kopplat upp sig mot den här datorn heller då det är en maskin som används ytterst sällan.

Vet inte om den här frågan hör hemma här eller under windowskategorin men jag provar här.

Visa signatur

///Arch

Permalänk

Windows 10 känner av massor med enheter som inte finns på mitt nätverk med. Det verkar vara saker som har kontaktat mitt wifi automatiskt för att söka efter sitt eget.

Bland annat grannens tv och chromecast. Jag kan inte kontakta enheterna och de har ingen kontakt med mitt nätverk. Fattar inte hur det fungerar.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Inaktiv

Jag har likadant och kan kolla på bilder mm grannen har på telefonen. Rätt kul.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag har likadant och kan kolla på bilder mm grannen har på telefonen. Rätt kul.

Men om du kommer åt hans telefon är ju hans telefon ansluten till Ditt nätverk?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Jag ser bara att de finns, jag kan inte göra mer än att kolla egenskaper. Vad är det då för nytta med den funktionen? Är den bara till för att förvirra?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Avstängd

Vad har du valt för nätverksdelning?

Här:
http://imgur.com/a/rbRXY

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det här händer mig med. Tänkte att macadresserna kanske syns i ett trådlöst nätverk innan de får kommunicera.
Skulle gärna få reda på mer detaljer om någon vet, ganska säker på att mitt nätverk inte är knäckt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Vad har du valt för nätverksdelning?

Här:
http://imgur.com/a/rbRXY

Minns inte men troligen aktivt på fildelning. Men jag ser inte att det skulle spela någon roll då dessa telefoner/plattor inte finns med i routern. De borde bara dyka upp om de verkligen fanns med på mitt nät. Jag har dessutom bara trådat och inget wifi i den datorn så då är det i så fall bara routern de kan kommunicera med och där syns de ej. :/

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt markera sådana enheter och trycka på delete knappen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M3Johan:

När jag klickar på ikonen nätverk så dyker det ibland upp en eller två okända telefoner under rubriken "telefoner".
Det är en Nexus 6P och en Nexus 7.
Varken jag eller någon jag känner har någon sådan modell. Kollar jag i min router på vilka enheter som är uppkopplade via den så finns de inte med.
Hur kan de finnas med under windows om de inte finns med i routern? De är ju dessutom inte med hela tiden utan lite sporadiskt som om de skulle finnas i min dators närhet.
Ingen har vad jag vet kopplat upp sig mot den här datorn heller då det är en maskin som används ytterst sällan.

Vet inte om den här frågan hör hemma här eller under windowskategorin men jag provar här.

Skrivet av Pentagram:

Windows 10 känner av massor med enheter som inte finns på mitt nätverk med. Det verkar vara saker som har kontaktat mitt wifi automatiskt för att söka efter sitt eget.

Bland annat grannens tv och chromecast. Jag kan inte kontakta enheterna och de har ingen kontakt med mitt nätverk. Fattar inte hur det fungerar.

Nätverkskortet scannar konstant av vilka wifi nät som finns i närheten, och har inget med era routrar att göra. Detta fenomenet har funnits sen urminnes tider, oavsett operativsystem.

Skrivet av Pentagram:

Men om du kommer åt hans telefon är ju hans telefon ansluten till Ditt nätverk?

Nej, det beror helt på hur grannen har satt upp sitt nätverk.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande funderingar för ett tag sedan
#16039147

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nätverkskortet scannar konstant av vilka wifi nät som finns i närheten, och har inget med era routrar att göra. Detta fenomenet har funnits sen urminnes tider, oavsett operativsystem.

Men problemet är att det ej finns wifi i datorn, endast trådat så enda vägen in är via routern.

Det som står i danerns tråd här ovan låter som svaret på frågan även om det är en onödig sak.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Kör du Windows är det säkert bara Windows Connect Now som spökar. Windows Connect Now (WCN) är Microsofts implementering av WPS och finns med även i Windows 10.

Prova med att inaktivera "Windows Connect Now - Config Registrar" i Windows-tjänsterna (Kontrollpanelen -> [System och säkerhet] -> Administrationsverktyg -> Tjänster). WCN är en "hjälpsam" liten Windowstjänst som föreslår diverse WCN-kompatibla trådlösa enheter som finns i närheten som den tror att du kanske vill koppla upp till ditt nätverk. De enheter som syns är egentligen inte uppkopplade (dvs autentiserade) i nätverket och ska inte kunna komma åt varken WAN eller LAN.

OBS! För de som inte känner sig 100% säkra: att inaktivera Windowstjänster sker på egen risk och kan få andra saker i nätverket som (mot förmodan) faktiskt använder WCN att sluta fungera...

Apropå WPS. När du ändå är i farten dubbelkolla att inte WPS är aktiverat i routern. WPS är en ren styggelse ur säkerhetssynpunkt och ska i princip aldrig vara igång på en wifi-router eller ett modem med wifi-accesspunkt som står där allmänheten kan komma i närheten.

Edit: I princip som det också slutleds till i länken som danern hänvisar till i denna tråd: #16039147

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fb0r:

Kör du Windows är det säkert bara Windows Connect Now som spökar. Windows Connect Now (WCN) är Microsofts implementering av WPS och finns med även i Windows 10.

Prova med att inaktivera "Windows Connect Now - Config Registrar" i Windows-tjänsterna (Kontrollpanelen -> [System och säkerhet] -> Administrationsverktyg -> Tjänster). WCN är en "hjälpsam" liten Windowstjänst som föreslår diverse WCN-kompatibla trådlösa enheter som finns i närheten som den tror att du kanske vill koppla upp till ditt nätverk. De enheter som syns är egentligen inte uppkopplade (dvs autentiserade) i nätverket och ska inte kunna komma åt varken WAN eller LAN.

OBS! För de som inte känner sig 100% säkra: att inaktivera Windowstjänster sker på egen risk och kan få andra saker i nätverket som (mot förmodan) faktiskt använder WCN att sluta fungera...

Apropå WPS. När du ändå är i farten dubbelkolla att inte WPS är aktiverat i routern. WPS är en ren styggelse ur säkerhetssynpunkt och ska i princip aldrig vara igång på en wifi-router eller ett modem med wifi-accesspunkt som står där allmänheten kan komma i närheten.

Edit: I princip som det också slutleds till i länken som danern hänvisar till i denna tråd: #16039147

Men den kan väl inte hitta trådlösa enheter när det fysiskt inte finns trådlöst nätverkskort i datorn? Det enda som finns är trådat ethernet.
Så då måste windows kolla vad routern känner av för enheter och lägga upp dessa under nätverk. Rätt/fel?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Men den kan väl inte hitta trådlösa enheter när det fysiskt inte finns trådlöst nätverkskort i datorn? Det enda som finns är trådat ethernet.
Så då måste windows kolla vad routern känner av för enheter och lägga upp dessa under nätverk. Rätt/fel?

Det stämmer.

WCN är Microsofts kommunikationsprotokoll för att prata med WPS-funktionen på din router. Stänger du av tjänsten "Windows Connect Now - Config Registrar" i Windows (onödig tjänst) och slår av WPS i din trådlösa router/modem så slipper du se okända enheter på nätverket i Windows (pga Windows Connect Now) och täpper till ett stort säkerhetshål i ditt trådlösa nätverk (pga WPS).

WPS lämnar nämligen en "bakdörr" till ditt wifi-nätverk som fungerar helt oavsett hur långt och komplicerat ditt trådlösa lösenord är och om du använder WPA eller WPA2. WPS var tänkt att förenkla uppkopplingen genom att tillåta nya enheter att koppla upp sig mot ett nätverk med en åttasiffrig PIN-kod men WPS-protokollets tekniska implementation är osäker eftersom man vid brute forcing kan dela upp den åttasiffriga koden i två fyrsiffriga delar och knäcka varje del för sig. Det kan göras ganska lätt och automatiserat på några timmar till under en dag med fritt och lätt tillgängliga verktyg på internet. Många routrar ger dessutom inte någon timeout efter flera felaktiga försök till inloggning via WPS vilket tillåter upprepade gissningar tills dess att varje fyrsiffriga del i den åttasiffriga PIN-koden har knäckts. WPS bör därför alltid vara avstängt på routern om man inte uttryckligen behöver det av någon särskild anledning.

Visa signatur

~$ Plattformsagnostiker