Bygga ny hemsida vid sidan av min befintliga i wordpress

Permalänk
Medlem

Bygga ny hemsida vid sidan av min befintliga i wordpress

Som min rubrik lyder undrar jag hur jag ska gå tillväga för att bygga en ny hemsida vid sidan av min befintliga. Jag har en domän jag köpte via Hostgator. För att förtydliga ska den nya sidan jag ska påbörja sedan peka mot den gamla. Hur går jag till väga? Jag har sökt men hittar inga lämpliga svar.

Tacksam för svar.

Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem

Bygg den lokalt, spara den i en mapp. Alternativt så kan du installera en hel utvecklingsmiljö lokalt, med webbserver, databashanterare m.m.

Sen plockar du helt enkelt bort din Wordpress-installation från ditt webbhotell och ersätter med din nya webbplats.

Du kan också köra den parallellt, i en annan mapp på webbservern och t.ex. peka en subdomän mot den så länge.

Svårt att ge fler råd då jag inte vet hur du hanterar din webbplats nu, hemmaserver, webbhotell etc...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Bygg den lokalt, spara den i en mapp. Alternativt så kan du installera en hel utvecklingsmiljö lokalt, med webbserver, databashanterare m.m.

Sen plockar du helt enkelt bort din Wordpress-installation från ditt webbhotell och ersätter med din nya webbplats.

Du kan också köra den parallellt, i en annan mapp på webbservern och t.ex. peka en subdomän mot den så länge.

Svårt att ge fler råd då jag inte vet hur du hanterar din webbplats nu, hemmaserver, webbhotell etc...

Tack för snabbt svar vill jag först säga.

Jag byggde en hemsida helt och håller via wordpress och köpte en domän via Hostgator. Jag vill alltså göra samma sak igen men hemsidan kommer bli helt annorlunda så jag vill börja från början om du förstår vad jag menar? Jag kodar inget själv.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på hostgator och kollade, du har "Wordpress Starter Plan" eller? Där kan du ha en sajt. Verkar som om du måste ta bort den installation du har och ersätta den med den nya.

Men du kan ändå installera Wordpress på en egen server hemma (om du vill) och ställa in den som du vill ha den. Sen flyttar du den till ditt webbhotell (och ersätter den gamla).

Det är lite meckigt att förklara exakt, men det finns en hel del på nätet om det.

https://codex.wordpress.org/Moving_WordPress

Eller så tar du bort den du har och bara installerar om Wordpress, det är väl det enklaste. Det beror ju på hur mycket du har på den och varför du vill ersätta den du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag var inne på hostgator och kollade, du har "Wordpress Starter Plan" eller? Där kan du ha en sajt. Verkar som om du måste ta bort den installation du har och ersätta den med den nya.

Men du kan ändå installera Wordpress på en egen server hemma (om du vill) och ställa in den som du vill ha den. Sen flyttar du den till ditt webbhotell (och ersätter den gamla).

Det är lite meckigt att förklara exakt, men det finns en hel del på nätet om det.

https://codex.wordpress.org/Moving_WordPress

Eller så tar du bort den du har och bara installerar om Wordpress, det är väl det enklaste. Det beror ju på hur mycket du har på den och varför du vill ersätta den du har.

Jag hittade till slut en ett bra youtube klipp jag startar bara en subdomain och installerar wordpress där. när jag är klar med bygget av hemsidan så pekar jag om den till min nuvarande. Jag kan dessvärre inte ta bort den gamla sidan då jag gjorde den till min tjej som säljer saker via den. Ska bygga en vid sidan av den och låta den gamla sidan vara live tills jag är klar med nya.

Tack för att du tar dig tid och kolla, mycket uppskattat