Förstärkare+sub från datorhögtalare?

Permalänk
Medlem

Förstärkare+sub från datorhögtalare?

Hallå! Som rubriken lyder: Har ett hifi-system i vardagsrummet men saknar bas och funderar på att köpa en men kom då på att jag har en gammal sub som jag hade till datorn förut och tänkte om det funkar. Tänkte höra med er experter innan jag börjar krångla!

Förstärkare: http://www.whathifi.com/cambridge-audio/cxa80/review
Datorhögtalare (bara sub:en): http://www.edifier.com/us/en/speakers/s730-2.1-gaming-speaker...

Jag köpte dock mina datorhögtalare för ett par år sedan så det kan hända att det jag länkade är en nyare version men de ser precis likadana ut och har samma in/ut-gångar.

Tack för er tid!

Permalänk
Rekordmedlem

Om det går att koppla ihop ? ja det går.
Om det kommer att låta bra ? Troligen inte eftersom en datorsub i de flesta fall inte låter särskilt bra utan bara mycket, de är för det mesta mer basmoduler än sub-bas moduler..
Du har inte funderat på att skaffa bättre högtalare om du växt ur de du har idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det går att koppla ihop ? ja det går.
Om det kommer att låta bra ? Troligen inte eftersom en datorsub i de flesta fall inte låter särskilt bra utan bara mycket, de är för det mesta mer basmoduler än sub-bas moduler..
Du har inte funderat på att skaffa bättre högtalare om du växt ur de du har idag ?

Grejen är att jag är väldigt nöjd med de högtalare jag har idag (dali opticon 6) och har inga planer idag att uppgradera mig, bara att jag ibland hade önskat att det var lite mer bas tex när man lyssnar på house och sådan musik när dunket är viktigare än de fina tonerna. Men självklart förstår jag att det finns bättre alternativ än detta Vad skulle du rekommendera mig för bas om jag inser att ljudet blir tråkigt och jag vill skippa den här idén?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kratzio:

Grejen är att jag är väldigt nöjd med de högtalare jag har idag (dali opticon 6) och har inga planer idag att uppgradera mig, bara att jag ibland hade önskat att det var lite mer bas tex när man lyssnar på house och sådan musik när dunket är viktigare än de fina tonerna. Men självklart förstår jag att det finns bättre alternativ än detta Vad skulle du rekommendera mig för bas om jag inser att ljudet blir tråkigt och jag vill skippa den här idén?

Jag rekommenderar ett seriöst hembygge, jag har svårt med de flesta "köpesubbbar " eftersom det är så få som ens är i närheten av bra och är de bra kostar de oftast som en ny bil, köpesubar styrs för mycket av inredningsmodet och är generellt alldeles för små och lätta så de i princip alltid distar och sällan klara att spela djupbas.
Dessutom krävs det att bra rum, dvs man bygger ett.
Jag är nog fel person att fråga eftersom jag inte gillar kompromisser alls i det här fallet för jag vet hur bra det kan bli om man bygger seriöst det är inte så dyrt (men det räcker inte med några tusen) att bygga basar och det tar plats, mycket plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.